Regeling vervallen per 01-04-2018

Verordening cliënten- en burgerparticipatie WWB, IOAW en de Wmo 2013

Geldend van 23-07-2013 t/m 31-03-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-05-2013

Intitulé

Verordening cliënten- en burgerparticipatie WWB, IOAW en de Wmo 2013

De raad van de gemeente Grootegast;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van juni 2013, gelet op de verplichting tot burgerparticipatie op basis van artikel 9, 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo),

Overwegende dat de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand en Wet maatschappelijke ondersteuning aanpassing behoeft;

Gelet op de artikelen 84 en 147 van de Gemeentewet en op artikel 47 van de Wet werk en bijstand (WWB); artikelen 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW) en artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en op artikel 11 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

BESLUIT:

Vast te stellen de:

Verordening cliëntenparticipatie en burgerparticipatie WWB, IOAW, IOAZ en de Wmo.

Hierna te noemen: Verordening cliënten- en burgerparticipatie WWB/Wmo

HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen

Artikel 1:1 Definities

  • 1.

    Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis die de WWB en de Wmo daaraan toekennen.

  • 2.

    In de verordening wordt verstaan onder:

    • a

      Adviesraad WWB/Wmo: Het inspraakorgaan in het kader van cliëntenparticipatie zoals bedoeld in de WWB en de Wmo, ingesteld door de raad;

    • b

      Cliënt: de persoon die een uitkering of een voorziening ontvangt op grond van de wet;

    • c

      Cliënten- en burgerparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Grootegast haar cliënten, inwoners en maatschappelijke organisaties betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van sociale zekerheid en maatschappelijke ondersteuning, de wijze van dienstverlening en de wijze van communicatie met de cliënten;

    • d

      College: burgemeester en wethouders van de gemeente Grootegast;

    • e

      Raad: gemeenteraad van de gemeente Grootegast;

    • f

      Wet: de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo).

      Artikel 1:2 Doel cliënten- en burger participatie Het doel van cliënten- en burgerparticipatie is:

  • 1.

    Cliënten en burgers vanuit een onafhankelijke positie door middel van advisering aan het college optimaal te betrekken bij het re-integratie en uitkeringsbeleid als mede te betrekken bij het beleid met betrekking tot maatschappelijke ondersteuning van de gemeente alsmede bij de daarop gerichte dienstverlening en communicatie.

  • 2.

    Het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijke beleid, zoals genoemd in het eerste lid, de dienstverlening en de communicatie met de cliënten.

HOOFDSTUK 2 Adviesraad WWB/Wmo

Artikel 2:1 Samenstelling en omvang

  • 1.

    Bij de instelling van de adviesraad WWB/Wmo wordt gestreefd naar een evenwichtige samenstelling, die recht doet aan de participatie van organisaties van vragers naar maatschappelijke ondersteuning en van inwoners van de gemeente Grootegast met persoonlijke betrokkenheid bij vraagstukken van maatschappelijke ondersteuning die niet tot die organisaties behoren

  • 2.

    De adviesraad WWB/Wmo bestaat uit tenminste vijf (5) leden en maximaal negen (9) leden.

  • 3.

    Indien het ledental van de adviesraad WWB/Wmo daalt tot drie (3) of minder leden worden de werkzaamheden van de adviesraad opgeschort tot het tijdstip dat de adviesraad minimaal vier (4) leden telt;

  • 4.

    Door of namens het college wordt zorg gedragen voor de werving van nieuwe leden;

  • 5.

    Deskundigen, zowel gemeentelijk als extern, kunnen per onderwerp worden uitgenodigd in de vergadering van de adviesraad WWB/Wmo;

Artikel 2:2 Voordracht en zittingsduur

  • 1.

    De leden worden op voordracht van de adviesraad WWB/Wmo door het college benoemd voor een periode van 4 jaar;

  • 2.

    Met betrekking tot de voordracht van leden hanteert de adviesraad WWB/Wmo een open sollicitatie;

  • 3.

    De sollicitatiegesprekken worden gehouden door een selectiecommissie van de adviesraad WWB/Wmo;

  • 4.

    De selectie vindt plaats op basis van een door de adviesraad WWB/Wmo opgestelde profielschets;

  • 5.

    De leden kunnen maximaal twee periodes zitting hebben in de adviesraad WWB/Wmo;

  • 6.

    In tussentijdse vacatures wordt zo mogelijk binnen 3 maanden voorzien;

  • 7.

    Bij tussentijdse vacatures geschiedt de benoeming voor de duur van de resterende zittingsperiode van het lid dat tussentijds is teruggetreden.

    Artikel 2:3 Beëindiging lidmaatschap Het lidmaatschap van de adviesraad WWB/Wmo eindigt door:

  • a.

    Het verstrijken van de zittingsduur;

  • b.

    Overlijden van het lid;

  • c.

    Bedanken (schriftelijk) als lid;

  • d.

    Vertrek uit de gemeente Grootegast;

  • e.

    Opzeggen van het vertrouwen door alle overige zittinghebbende leden bij ernstig en langdurig disfunctioneren van een lid.

Artikel 2:4 Voorzitter

  • 1.

    De adviesraad WWB/Wmo kiest uit zijn midden een voorzitter en deze wordt vervolgens door het college benoemd;

  • 2.

    De voorzitter wordt benoemd voor een periode van 4 jaar;

  • 3.

    Herbenoeming kan maximaal voor een periode plaatsvinden;

  • 4.

    Bij ontstentenis van de voorzitter wijzen de leden een plaatsvervangend voorzitter uit hun midden aan.

Artikel 2:5 Secretaris

  • 1.

    Het college wijst een ambtenaar aan die de functie vervult van ambtelijk secretaris.

  • 2.

    De ambtelijk secretaris heeft een adviserende stem;

  • 3.

    De adviesraad WWB/Wmo kiest uit zijn midden een secretaris die is belast met de dagelijkse werkzaamheden die uit de taak van de adviesraad WWB/Wmo voortvloeien. In de uitvoering daarvan wordt deze secretaris ondersteund door de ambtelijke secretaris;

  • 4.

    Ondertekening van de adviezen aan het college geschiedt door de voorzitter en de secretaris.

HOOFDSTUK 3 Taken en rechten adviesraad WWB/Wmo

Artikel 3:1 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De adviesraad WWB/Wmo heeft tot taak gevraagd en ongevraagd het college te adviseren over:

    • a

      De vorming, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk sociale zekerheidsbeleid en minimabeleid;

    • b

      De vorming, uitvoering en evaluatie van het gemeentelijk beleid als bedoeld in artikel 1 lid 1 sub g Wmo;

    • c

      De wijze van dienstverlening aan de cliënten;

    • d

      De wijze van communicatie met de cliënten.

  • 2.

    De adviesraad WWB/Wmo heeft tevens tot taak het bevorderen van overleg en samenwerking met bestaande adviesorganen, organisaties, instellingen, groeperingen en personen die te maken hebben met de WWB en de Wmo.

Artikel 3:2 Advisering

  • 1.

    Het college vraagt op een zodanig tijdstip advies aan de adviesraad WWB/Wmo, dat deze door middel van zorgvuldige besluitvorming invloed kan uitoefenen op relevante beleids- en besluitvorming;

  • 2.

    Indien door of namens het college is verzocht advies uit te brengen, geeft de adviesraad WWB/Wmo hieraan zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen 4 weken gevolg;

  • 3.

    De adviesraad WWB/Wmo adviseert schriftelijk;

  • 4.

    Indien het college afwijkt van dit advies dient het college schriftelijk en gemotiveerd aan te geven waarom het advies niet is overgenomen.

Artikel 3:3 Informatierecht

Het college is verplicht aan de adviesraad WWB/Wmo tijdig alle informatie te verstrekken die deze voor de vervulling van zijn taak redelijkerwijze nodig heeft.

Artikel 3:4 Geheimhoudingsplicht

De adviesraad WWB/Wmo neemt kennis van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Behalve na voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente zal de adviesraad informatie met een vertrouwelijk karakter niet aan derden kenbaar maken.

HOOFDSTUK 4 Vergaderingen, vergaderorde en beslissingen

Artikel 4:1 Vergaderingen

  • 1.

    De adviesraad WWB/Wmo vergadert tenminste vier (4) maal per jaar en verder zo dikwijls de voorzitter of tenminste drie andere leden het nodig oordelen, dit onder opgave van redenen. In het laatste geval wordt de vergadering gehouden binnen 2 weken na de datum van het daartoe strekkende verzoek;

  • 2.

    De vergaderingen worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, tenminste 10 werkdagen van tevoren aan de leden per uitnodiging bekendgemaakt;

  • 3.

    De uitnodiging bevat in ieder geval de agenda, de dag, tijdstip en plaats van de vergadering. De secretaris draagt zorg voor de uitnodiging.

  • 4.

    Vergaderingen vinden geen doorgang indien blijkens de presentielijst niet meer dan de helft van het aantal zittinghebbende leden is opgekomen.

  • 5.

    Indien de vergadering krachtens het bepaalde in lid 4 geen doorgang kan vinden, wordt een nieuwe vergadering belegd. Tussen de eerste en de tweede vergadering ligt tenminste 1 week. In de tweede vergadering kunnen besluiten worden genomen, ongeacht het aantal aanwezige leden, echter alleen over onderwerpen die in de (tweede) uitnodiging voor de vergadering staan vermeld.

  • 6.

    Tenminste eenmaal per jaar wordt door de adviesraad WWB/Wmo gesprekken georganiseerd met vertegenwoordigers van diverse doelgroepen, werkzaam in de gemeente Grootegast en voor inwoners van de gemeente Grootegast over actuele WWB en/of Wmo-relevante thema’s.

Artikel 4:2 Openbaarheid

  • 1.

    De vergaderingen van de adviesraad WWB/Wmo zijn vier maal per jaar openbaar;

  • 2.

    De deuren worden gesloten wanneer tenminste drie van de aanwezige leden het vorderen of de voorzitter dat nodig acht;

  • 3.

    De voorzitter kan ten aanzien van de inhoud van de stukken de leden vragen tijdelijke geheimhouding te betrachten.

  • 4.

    Plaats, datum, tijdstip en de agenda van de vergadering worden gepubliceerd.

Artikel 4:3 Besluitvorming

  • 1.

    Besluitvorming vindt plaats bij meerderheid van stemmen. In afwijking daarvan worden besluiten omtrent adviezen van de adviesraad WWB/Wmo bij tweederde meerderheid van stemmen van de aanwezige leden genomen;

  • 2.

    De adviesraad WWB/Wmo neemt besluiten zonder last of ruggespraak;

  • 3.

    Indien bij het nemen van een besluit over een zaak door geen van de aanwezige leden stemming wordt gevraagd, wordt het voorstel geacht te zijn aangenomen.

  • 4.

    Tenzij de vergadering voltallig is, wordt bij staking van de stemmen het nemen van een besluit uitgesteld tot de volgende vergadering, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend;

  • 5.

    Indien de stemmen opnieuw staken in een voltallige vergadering of in een ingevolge van het vorige lid opnieuw belegde vergadering, is het voorstel niet aangenomen;

  • 6.

    Over alle zaken wordt mondeling bij hoofdelijke oproeping gestemd, echter bij het doen van keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen, bij gesloten en ongetekende briefjes.

Artikel 4:4 Faciliteiten en vergoedingen

  • 1

    Burgemeester en wethouders bieden (de secretaris van) de adviesraad WWB/Wmo ambtelijke ondersteuning ten behoeve van de volgende werkzaamheden:

    • 1

      de voorbereiding en planning van vergaderingen;

    • 2

      het maken van vergadernotulen;

    • 3

      het ter vergadering uitnodigen van externe deskundigen en gemeentelijke contactambtenaren;

    • 4

      het verzamelen van benodigde documentatie.

  • 2

    De ambtelijke ondersteuning wordt vooreerst vastgesteld op een maximum van gemiddeld 5 uur per maand.

  • 3

    Burgemeester en wethouders stellen aan de adviesraad WWB/Wmo een budget ter beschikking ten behoeve van de volgende activiteiten

    • 1

      vergoeding voor deskundigheidsbevordering;

    • 2

      vergoeding reiskosten a € 0,19 per km en eventuele verblijfskosten;

    • 3

      een onkostenvergoeding van € 10,– per lid per maand;

    • 4

      aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften;

    • 5

      faciliteiten voor het verzorgen van voorlichting en public relations;

    • 6

      faciliteiten in de vorm van het beschikbaar stellen van een vergaderruimte, het maken van kopieën en de verzending van stukken.

  • 4

    Deze middelen worden zodanig ter beschikking gesteld dat de adviesraad WWB/Wmo redelijkerwijs in staat kan worden geacht om in het kader van de uitvoering van deze verordening de belangen te behartigen van de in de gemeente woonachtige burgers.

  • 5

    De adviesraad WWB/Wmo draagt binnen drie maanden na afloop van elk kalenderjaar zorg voor een financieel verslag, waarin verantwoording wordt afgelegd over de besteding van de verkregen middelen en een werkplan, inclusief begroting voor het nieuwe jaar als bedoeld in lid 3. Afhankelijk van de resultaten zal achteraf al dan niet bijstelling plaatsvinden.

HOOFDSTUK 5 Slotbepalingen

Artikel 5:1 Adviesraad

  • 1.

    De adviesraad WWB/Wmo verstrekt aan het college alle gewenste inlichtingen over zijn werkzaamheden;

  • 2.

    De adviesraad WWB/Wmo brengt ieder jaar uiterlijk in de maand mei een verslag over zijn werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar;

  • 3.

    Opheffing van de adviesraad WWB/Wmo kan slechts geschieden bij besluit van het college, de adviesraad WWB/Wmo gehoord, of indien de WWB en/of de Wmo van rijkswege wordt ingetrokken.

Artikel 5:2 Onvoorziene omstandigheden en wijzigingen

  • 1.

    In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college;

  • 2.

    Aanvullingen en wijzigingen van deze verordening worden vastgesteld door de raad, de adviesraad WWB/Wmo gehoord.

    Artikel 5:3 Vervallen De verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand 2010 en de verordening Wmo adviesraad 2009 komen hierbij te vervallen

Artikel 5:4 Citeertitel

Deze verordening kan aangehaald worden als “Verordening cliënten- en burgerparticipatie”.

Artikel 5:5 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 mei 2013.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
De voorzitter, De griffier,