Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR429584
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR429584/1
Regeling vervallen per 17-05-2022
Mandaatbesluiten aanvulling 2017 (8.45)
Geldend van 01-01-2017 t/m 16-05-2022
Intitulé
Mandaatbesluiten aanvulling 2017 (8.45)MANDAATBESLUITEN AANVULLING 2017 (inwerkingtreding 1 januari 2017)
OPMERKINGEN:
Voor deze mandaatbesluiten gelden de volgende uitgangspunten:
- 1.
Mandatering vindt plaats met inachtneming van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en met inachtneming van de door het college vastgestelde besturings- en bedrijfsvoeringsprincipes. Deze mandaatbesluiten betreffen zowel de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen (= mandaat), als het verlenen van volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het verlenen van machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn
- 2.
Alle gemandateerde bevoegdheden die een betaling aan of van de gemeente inhouden, vinden plaats met inachtneming van de door het college vastgestelde budgethoudersregeling.
- 3.
Alle gemandateerde bevoegdheden die met inkoop en aanbesteding te maken hebben, vinden plaats met inachtneming van de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid en met inachtneming van vastgestelde regelgeving.
- 4.
Op basis van de besturings- en bedrijfsvoeringsprincipes gelden voor de bevoegdheden op het gebied van personeel, organisatie, financiën, facilitaire bedrijfsmiddelen, communicatie, juridische expertise de volgende hoofdlijnen:
-
- -
POF- bevoegdheden (personeel, organisatie, financiën) die verband houden met de bedrijfsvoering van de organisatie als geheel, gaan naar de gemeentesecretaris/directeur, die collegiaal overlegt met het managementteam
- -
POF-bevoegdheden die verband houden met de bedrijfsvoering binnen een afdeling als totaal, gaan naar het afdelingshoofd
- -
POF-bevoegdheden die verband houden met de operationele leiding en bedrijfsvoering binnen een afdeling gaan naar het afdelingshoofd
- -
Bevoegdheden die verband houden met de aanschaf, (in)huur e.d. van ondersteunende en facilitaire bedrijfsmiddelen, leveringen, diensten gaan voor “concernbrede” producten en diensten naar het afdelingshoofd Interne Dienstverlening, die ondermandaat kan verlenen aan een seniormedewerker of inkoopcoördinator (zoals schoonmaakdiensten, PC’s, repro, algemene dienstauto’s, Gemeentenieuws, huisadvocaat, algemene opleidingen). Voor het overige liggen de bevoegdheden (inclusief budget) decentraal. Daar hoort dan wel bij dat de decentraal bevoegde functionaris altijd advies moet inwinnen bij de centraal bevoegde functionaris. Bijvoorbeeld over de aanschaf van een specifiek afdelingsgebonden softwarepakket is advies nodig van de seniormedewerker I&A.
- -
-
- 5.
Vakinhoudelijke en productgerelateerde bevoegdheden gaan naar medewerkers (met uitzondering van financiële bevoegdheden).
- 6.
Mandatering vindt plaats overeenkomstig voorschriften en normen die te maken hebben met interne controle, functionaliteit en integriteit.
- 7.
Mandatering vindt plaats wanneer beleid, grenzen, kaders waarbinnen de bevoegdheid uitgeoefend kan worden, duidelijk zijn vastgesteld door de mandaatgever (college of burgemeester).
- 8.
In geval van mandaat verantwoordt de gemandateerde zich (achteraf): tijdig leveren van relevante management- en bestuursinformatie over de uitoefening van het mandaat. Dit gebeurt zoveel mogelijk als onderdeel van de management-, concern- en bestuursrapportages. In sommige gevallen is tussentijdse informatie nodig, namelijk als het informatieprotocol of de mandatenlijst dat uitdrukkelijk voorschrijft.
- 9.
Bij afwezigheid van de gemandateerde geldt het mandaat voor de functionele en als zodanig aangewezen plaatsvervanger. Daarnaast geldt bij afwezigheid van de gemandateerde het mandaat voor de leidinggevende van de gemandateerde.
- 10.
In geval van mandaat zorgt de gemandateerde voor afstemming met en informatie aan de mandaatgever:
- -
wanneer het beleidskader alsnog onduidelijkheden oplevert;
- -
wanneer van een advies afgeweken wordt en inwinning van dat advies verplicht voorgeschreven is;
- -
wanneer in redelijkheid ingeschat kan worden dat het om een “bestuursgevoelige zaak” gaat.
- -
Rapportage frequentie = frequentie waarin en wijze waarop teruggerapporteerd dient te worden naar de gemeentesecretaris, het college portefeuillehouder en/of inkoopcoördinator.
Een lijst van gebruikte afkortingen is achteraan opgenomen.
Deze mandaatbesluiten betreffen aanvullingen op de Mandaatbesluiten 2015.
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
1. Hele organisatie 1a. Algemeen |
|||||||
-Nemen van besluiten over verzoeken om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (betreft ook weigeringen) |
Wet openbaar-heid van bestuur |
B |
Afdelings-hoofd |
S |
|||
-Nemen van besluiten over verzoeken op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie. |
Wet hergebruik van overheids-informatie |
B&W |
Afdelings-hoofd |
||||
-Starten en uitvoeren aanbestedings- procedures voor werken, leveringen en diensten aan de gemeente |
Aanbestedings-wetgeving, waaronder Aanbestedings-wet 2012 en Aanbestedings-besluit |
B&W B |
S Afdelings-hoofd |
Sr. mede-werker |
binnen budget/begroting m.i.a.v. inkoop- en aanbestedingsbeleid i.o.m. afdeling Interne Dienst- verlening (inkoopcoördinator) Afdelingshoofd en Sr. medewer- ker tot en met € 10.000,00 |
IC (bij opdrachten met waarde > € 30.000,00) |
|
-Gunnen en verlenen opdrachten voor werken, leveringen en diensten aan de gemeente (inclusief vaststellen/aangaan overeenkomsten). Diensten betreffen ook inhuur personeel op grond van BW |
Aanbestedings-wetgeving, waaronder Aanbestedings-wet 2012 en Aanbestedings-besluit BW |
B&W B |
Afdelings-hoofd |
binnen budget/begroting m.i.a.v. inkoop- en aanbestedingsbeleid i.o.m. afdeling Interne Dienst- verlening (inkoopcoördinator) en secretaris |
IC (bij opdrachten met waarde > € 30.000,00) marap berap |
||
-Het afkeuren en goedkeuren van binnengekomen facturen |
B&W |
Alle mede-werkers |
|||||
1d. Subsidies |
|||||||
-Besluiten over aanvragen om subsidie (zowel subsidieverlening als subsidie- vaststelling) tot maximaal € 2.500,00 |
Awb Algemene subsidie-verordening Nadere regels subsidie |
B&W |
Afdelings-hoofd |
binnen budget/begroting budgetsubsidies gaan via b&w |
|||
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
1f. Agressie |
|||||||
-Het opstellen en ondertekenen van brieven en het nemen van besluiten ter uitvoering van het Agressieprotocol |
Agressieprotocol |
B&W |
Afdelings-hoofd S |
S is bevoegd als agressie tegen een afdelings- hoofd is gericht |
1 x per maand aan B&W |
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling 4c. Openbaar groen |
|||||||
-Aangaan en ondertekenen groenadoptiecontract |
Burgerlijk Wetboek 171 Gemeentewet |
B&W B |
Afdelings-hoofd RO |
||||
4e. Verkeerszaken |
|||||||
-Besluit tot het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats |
Hoofdstuk II, paragraaf 2 Wegenverkeers-wet 1994 RVV 1990 BABW |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
Weigering via b&w |
|||
-Besluit tot het intrekken van een aanwijzing van een gehandicaptenparkeerplaats |
Hoofdstuk II, paragraaf 2 Wegenverkeers-wet 1994 RVV 1990 BABW |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
||||
4f. Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet BGT) |
|||||||
-Het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door levering van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid, en 8 van de Wet BGT aan het Kadaster |
11 Wet BGT |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
GEO informatie-specialist |
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
-Het afstemmen met een andere bronhouder over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen |
12 Wet BGT |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
GEO informatie-specialist |
|||
-Het voldoen van het geografische gegeven aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus |
13 Wet BGT |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
GEO informatie-specialist |
|||
-Het, volgens artikel 14 BGT een in de basisregistratie grootschalige topografie weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld |
14 Wet BGT |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
GEO informatie-specialist |
|||
-Het, volgens artikel 15 leveren van een geografisch gegeven langs elektronische weg naar de Landelijke Voorziening |
15 Wet BGT |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
GEO informatie-specialist |
|||
-Het na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, eerste lid Wet BGT beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven |
27 en 25 Wet BGT |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
GEO informatie-specialist |
|||
-Het in onderzoek zetten van een geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft |
27 Wet BGT |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
GEO informatie-specialist |
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
-Het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en na opneming van het authentiek gegeven melding maken dat het gegeven niet meer in onderzoek staat. Tevens wordt het authentiek gegeven onverwijld bekend gemaakt aan het bestuursorgaan dat de melding, zoals bedoeld in artikel 25, eerste lid Wet BGT heeft gedaan |
27, 28 en 25 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd RO |
GEO informatie-specialist |
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
4g. Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (WKBP) |
|||||||
-Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving, verstrekken van een bewijs van inschrijving en verwerken van kadastrale gegevens in de administratie |
WKBP Uitvoerings-besluit WKPB |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd |
3 en 13 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het zorgdragen voor het houden van een gemeentelijk beperkingenregister en een gemeentelijk beperkingenregistratie |
5 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het uitgeven van een inschrijfnummer en identificatienummers |
5 en 6 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het uitgeven van een beperkingenbesluit, een daarop betrekking hebbende beslissing in administratief beroep of een gerechtelijke uitspraak als bedoeld in artikel 3, eerste lid, WKPD wordt voorzien van de kadastrale aanduiding van de onroerende zaak of zaken waarop deze betrekking heeft en wordt ingeschreven in het gemeentelijke beperkingenregister |
7 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het plaatsen van aantekeningen op een beperkingenbesluit en het vermelden van een tijdstip |
7 WKPD 5 Uitvoerings-besluit WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het inschrijven van een vervallenverkla- ring van een publiekrechtelijke beperking in de registers |
7 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
-Het zorgdragen voor het bijhouden van de gemeentelijke beperkingenregistratie |
8 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het op verzoek aan een ieder kosteloos inzage verlenen in het gemeentelijk beperkingenregister en de gemeentelijke beperkingenregistratie |
9 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het op verzoek verstrekken van een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van een in het gemeentelijk beperkingenregister ingeschreven beperkingenbesluit, beslissing in administratief beroep of gerechtelijke uitspraak, dan wel vervallenverklaring als bedoeld in artikel 7, vierde lid, WKPD |
9 en 7 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het op verzoek verstrekken van een gewaarmerkt afschrift of uittreksel van in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens |
9 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het op verzoek verstrekken van een schriftelijke verklaring dat blijkens de in de gemeentelijke beperkingenregistratie opgenomen gegevens geen publiekrechtelijke beperking van kracht is ten aanzien van de daarbij aangegeven onroerende zaak of zaken |
9 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het voor de dienst voor het Kadaster en de openbare registers de in artikel 6 WKPB bedoelde gegevens door middel van een permanente aansluiting op de gemeentelijke beperkingenregistratie voor rechtstreekse raadpleging beschikbaar houden |
10 en 6 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
-Het ambtshalve of op verzoek van een belanghebbende zorg dragen voor het herstel van een fout gemaakt bij a. de inschrijving van een beperkingenbesluit, een daarop betrekking hebbende beslissing in administratie of rechtelijke uitspraak, dan wel een vervallenverklaring als bedoeld in artikel 7, vierde lid, WKPD in het gemeentelijke beperkingenregister, b.het bijhouden van de gemeentelijke beperkingenregistratie |
11 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het beslissen op een verzoek als bedoeld in artikel 11, eerste lid WKPB |
11 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het, volgens artikel 11, vierde lid WPB schriftelijk mededelen van een ambtshalve herstel als bedoeld in artikel 11, eerste lid WKPB |
11 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het beslissen op een verzoek de hem betreffende, in het gemeentelijk beperkingenregister opgenomen persoonsgegevens af te schermen |
12 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
-Het in artikel 6 van de WKPB bedoelde gegevens onverwijld aan de landelijke voorziening zenden door middel van een elektronisch bericht |
14 Uitvoerings-besluit WKPD 6 WKPD |
B&W |
Afdelings-hoofd |
Medewerker RO |
|||
4h. Natura 2000 |
|||||||
-Het opstellen en ondertekenen van brieven en het nemen van besluiten ter uitvoering van het project Natura 2000 |
Richtlijn 92/42/EEG Natuurbescher-mingswet 1998 |
B&W |
Afdelings-hoofd RO Coördinator Landelijk Gebied |
Passend binnen het door gedeputeerde staten van Overijssel vastgestelde projectplan Na overleg met projectgroep Natura 2000 |
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling 9. Maatschappelijke Ontwikkeling 9a. Welzijn algemeen |
|||||||
-Ontbinding van overeenkomsten over voorzieningen op grond van de Wmo 2015 en de Jeugdwet |
Burgerlijk Wetboek |
B&W B |
Afdelings-hoofd MO |
onder de voorwaarde dat de ontbinding op verzoek van de andere partij is en er geen Haaksbergse cliënten worden benadeeld |
|||
9f. Wmo 2015 |
|||||||
-Besluiten t.b.v. de uitvoering van de Wmo 2015 zoals toekenning, afwijzing, voortzetting, wijziging, opschorting en hersteltermijn, schorsing, beëindiging enz. (betreft ook vaststellen en uitvoeren persoonsgebonden budget (pgb), zoals toekenning, vaststelling eigen bijdrage, eindafrekening pgb) |
Wmo 2015 |
B&W |
Afdelings-hoofd MO |
Coördinator Noaberpoort Regisseur WMO Consulent WMO |
m.i.a.v. Verordening maat- schappelijke ondersteuning en daarop gebaseerde nadere regels en beleidsregels Voorwaarde voor Regisseur WMO en Consulent WMO is, dat er minimaal 2 parafen op de rapportage staan. Consulent WMO en Regisseur WMO zijn niet gemandateerd voor beslissingen over bedragen hoger dan € 10.000,00 |
marap |
Gemandateerde bevoegdheden Omschrijving |
Wet/ Artikel |
Mandaat- gever |
Geman- dateerde |
Onder-mandaat |
Opmerkingen/voorwaarden |
Rapportage frequentie |
|
Afdeling Interne Dienstverlening 11. Interne Dienstverlening 11d. Bevoegdheden Wet bag |
|||||||
-Opmaken van processen-verbaal van constatering, zoals bedoeld in artikel 10, eerste lid, onder b, van de Wet bag |
10, lid 1, onder b, Wet bag |
B&W |
Afdelings-hoofd ID Beheerder bag |
||||
-Opmaken van schriftelijke verklaringen, strekkende tot het signaleren van een wijziging in de feitelijke situatie die van invloed is op een of meer in de gebouwenregistratie opgenomen gegevens en die niet voortvloeit uit een krachtens de Wet bag aangewezen brondocument |
Wet bag |
B&W |
Afdelings-hoofd ID Beheerder bag |
Haaksbergen, 13 december 2016
burgemeester en wethouders,
M.E. Kragting-de Groot |
G.J. Kok MDR |
secretaris |
burgemeester |
burgemeester,
G.J. Kok MDR |
burgemeester |
Lijst van gebruikte afkortingen (op alfabetische volgorde)
B |
Burgemeester |
Beheerder Bag |
De beheerder bag is de algemeen medewerker automatisering, die bij afwezigheid wordt vervangen door de GEO informatiespecialist |
Berap |
Bestuursrapportage |
B&W |
Burgemeester en wethouders |
IC |
Inkoopcoördinator |
I.o.m. |
in overleg met |
Marap |
managementrapportage |
M.i.a.v. |
met inachtneming van |
MO |
Maatschappelijke Ontwikkeling |
Nadere regels subsidie |
de volgende nadere regels over subsidieverstrekking: Nadere regels subsidie leefbaarheid, gezondheid en maatschappelijke ondersteuning, Nadere regels subsidie sport, Nadere regels budgetsubsidies, Nadere regels subsidie jeugd, Nadere regels subsidie amateurkunst, Nadere regels projectsubsidie en subsidie overige activiteiten |
RO |
Ruimtelijke Ontwikkeling |
S |
gemeentesecretaris |
Sr. |
senior |
Wet bag |
Wet basisregistratie adressen en gebouwen |
Wet BGT |
Wet basisregistratie grootschalige topografie |
WKPD |
Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
Wmo 2015 |
Wet maatschappelijke ondersteuning |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl