Regeling vervallen per 01-03-2018

Reglement van orde gemeentelijke monumentencommissie 2005 (6.3)

Geldend van 01-03-2005 t/m 28-02-2018

Intitulé

Reglement van orde gemeentelijke monumentencommissie 2005

Reglement van orde gemeentelijke monumentencommissie 2005

Het college van burgemeester en wethouders van Haaksbergen;

gelezen het voorstel van de afdeling Bouw- en Milieuzaken;

gelet op het feit dat het gewenst is dat de werkwijze en de samenstelling van de gemeentelijke monumentencommissie beschreven wordt;

besluit het volgende vast te stellen:

Reglement van orde gemeentelijke monumentencommissie 2005

HOOFDSTUK I Begripsomschrijving

Artikel 1

  • 1. In dit reglement wordt verstaan onder:

    • a.

      lid: lid van de Monumentencommissie

    • b.

      voorzitter: voorzitter van de Monumentencommissie of diens vervanger;

    • c.

      secretaris: secretaris van de Monumentencommissie of diens vervanger;

    • d.

      vergadering: vergadering van de Monumentencommissie.

HOOFDSTUK II Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling Monumentencommissie

In de Monumentencommissie worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • a.

    subsidieverlening;

  • b.

    selectie- en aanwijzingsvoorstellen (voor rijksmonumenten in samenspraak met de geïntegreerde welstands-monumentencommissie);

  • c.

    creëren en onderhouden van draagvlak voor monumenten(zorg);

  • d.

    publieksactiviteiten zoals routes, open monumentendag, etc.;

  • e.

    algemene beleidsadvisering aan het college;

  • f.

    prioriteitsstelling restauraties Besluit rijkssubsidiëring restauratie monumenten (BRRM).

Artikel 3 Taken Monumentencommissie

De Monumentencommissie heeft de volgende taken:

  • a.

    de voorbereiding van de behandeling in de vergadering van de Monumentencommissie van een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de in artikel 2 genoemde onderwerpen;

  • b.

    het uitbrengen van advies uit eigener beweging;

  • c.

    indien nodig het voeren van overleg met het college over de in artikel 2, onder b. en c. genoemde onderwerpen;

  • d.

    bij de behandeling van wijzigingsplannen van rijks- en gemeentelijke monumenten in de geïntegreerde welstands- en monumentencommissie is een afvaardiging, bestaande uit een historisch deskundige en een bouwkundige, van de gemeentelijke monumentencommissie aanwezig.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. Het college wijst de leden van de Monumentencommissie aan.

  • 2. Bij het aanwijzen van de leden wordt rekening gehouden met de binding van de kandidaten met het op het terrein van de monumentenzorg actieve particuliere instelling(en) en/of met hun (bouwkundige)deskundigheid.

  • 3. Wanneer noodzakelijk wordt per vergadering een archeologisch deskundige en/of een planologisch deskundige aan de Monumentencommissie toegevoegd.

  • 4. Wanneer noodzakelijk wordt per vergadering een monumentendeskundige van de Overijsselse welstandscommissie Het Oversticht in Zwolle toegevoegd.

  • 5. Het college wijst een ambtelijk adviseur aan die bij de vergaderingen aanwezig is maar geen stemrecht heeft.

  • 6. Voor ieder lid van de Monumentencommissie vanuit de Historische Kring Haaksbergen kan een plaatsvervanger worden afgevaardigd.

  • 7. Het aantal leden van de Monumentencommissie bedraagt minimaal 5 en maximaal 7.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door het college uit zijn midden benoemd.

  • 2. De voorzitter is belast met het:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van deze verordening;

    • d.

      hetgeen deze verordening hem verder opdraagt.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De leden van de monumentencommissie treden na verloop van een periode van 4 jaren af. Zij zijn éénmaal onmiddellijk herbenoembaar.

  • 2. Een lid en zijn plaatsvervanger houden op lid te zijn van de Monumentencommissie indien zij niet meer voldoen aan het bepaalde in artikel 4, lid 2.

  • 3. Een lid of hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als in hun opvolger is benoemd.

  • 4. Indien door overlijden of ontslag een vacature is ontstaan, beslist het college zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van artikel 4 en 5.

  • 5. Een lid, dat ter vervulling van een – anders dan ten gevolge van een periodieke aftreding – opengevallen plaats wordt benoemd, treedt af op het tijdstip waarop degene in wiens plaats hij is benoemd, moest aftreden.

Artikel 7 Secretariaat

  • 1. Ter ondersteuning van de Monumentencommissie fungeert een aangewezen ambtelijk medewerker of diens plaatsvervanger als secretaris.

  • 2. De secretaris of diens plaatsvervanger is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3. De secretaris heeft geen stemrecht.

HOOFDSTUK III Vergaderingen

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereidingen

Artikel 8 Vergaderfrequentie

  • 1. De vergaderingen van de Monumentencommissie vinden in de regel plaats eens per 6 weken en worden gehouden in het gemeentehuis.

  • 2. De Monumentencommissie vergadert voorts indien de voorzitter het nodig oordeelt of indien tenminste 2 leden (waarvan maximaal 1 van de Historische Kring Haaksbergen) schriftelijk met opgaaf van redenen daarom verzoeken.

  • 3. De voorzitter kan in bijzondere gevallen een andere dag bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

Artikel 9 Uitnodiging

  • 1. De voorzitter zendt ten minste zeven dagen voor een vergadering de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 2. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken worden tegelijkertijd met een schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

Artikel 10 De agenda

  • 1. Voordat de schriftelijke uitnodiging wordt verzonden, stellen de voorzitter en de secretaris de agenda van de vergadering voorlopig vast.

  • 2. Bij aanvang van de vergadering wordt de agenda vastgesteld. Op voorstel van een lid of de voorzitter kunnen bij vaststelling van de agenda onderwerpen worden toegevoegd of van de agenda afgevoerd worden.

Artikel 11 Openbare kennisgeving

  • 1. De vergadering wordt door aankondiging in een huis-aan-huisblad en zo mogelijk door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering;

    • b.

      de plaats waar een ieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien;

    • c.

      de mogelijkheid tot het uitoefenen van spreekrecht als bedoeld in artikel 13;

Paragraaf 2 Orde der vergadering

Artikel 12 Opening vergadering; quorum

De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

Artikel 13 Spreekrecht burgers

  • 1. Na opening van de vergadering en de vaststelling van de agenda kunnen aanvragers c.q. belanghebbenden gedurende maximaal dertig minuten het woord voeren over geagendeerde onderwerpen.

  • 2. Degene, die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit ten minste 15 minuten voor de aanvang van de vergadering aan de secretaris.

Artikel 14 Notulen

  • 1. De ontwerpnotulen van de voorgaande vergadering worden, zo mogelijk, aan de leden toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep.

  • 2. Bij het begin van de vergadering worden, zo mogelijk, de notulen van de vorige vergadering vastgesteld.

  • 3. De leden en de voorzitter hebben het recht een voorstel tot wijziging van de notulen te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering van de notulen dient voor de vaststelling van de notulen bij de voorzitter te worden gedaan.

  • 4. De notulen moeten inhouden:

    • a.

      de namen van de voorzitter, de secretaris en de ter vergadering aanwezige leden, allen voorzover aanwezig, evenals van de overige personen die het woord gevoerd hebben. Afzonderlijk wordt vermeld welke leden afwezig waren.

    • b.

      een vermelding van de zaken die aan de orde zijn geweest;

    • c.

      een weergave van het gesprokene met vermelding van de namen van de aanwezigen die het woord voerden;

  • 5. De notulen worden opgesteld door de secretaris.

Artikel 15 Beraadslaging

  • 1. De Monumentencommissie kan op voorstel van de voorzitter of een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de Monumentencommissie beslissen de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde de leden gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.

Artikel 16 Advies

  • 1. Wanneer de voorzitter vaststelt, dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij een meerderheid van de Monumentencommissie anders beslist.

  • 2. Nadat de beraadslaging is gesloten, beslist de Monumentencommissie of:

    • a.

      een voorstel voldoende voor de beraadslaging in het college is voorbereid;

    • b.

      een advies aan het college wordt uitgebracht.

  • 3. Indien de Monumentencommissie een advies aan het college uitbrengt beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 4. In het advies worden de standpunten van alle deelnemende organisaties en personen in de Monumentencommissie opgenomen.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Dit reglement van orde gemeentelijke monumentencommissie treedt in werking in werking op 1 maart 2005.

Ondertekening

Haaksbergen, 14 december 2005

burgemeester en wethouders

secretaris

L.J.J.M. Franken

burgemeester

drs. K.B. Loohuis