Regeling vervallen per 01-01-2009

Legesverordening 2008 (9.11)

Geldend van 21-12-2007 t/m 31-12-2008

Intitulé

Legesverordening 2008

De Gemeenteraad van Haaksbergen;

gelezen het voorstel van het college van 6 november 2007 ;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, en volgende van de Gemeentewet en de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht ;

besluit :

vast te stellen de

Verordening op de heffing en invordering van leges 2008

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder :

  • a.

    ‘dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt ;

  • b.

    ‘week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen ;

  • c.

    ‘maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n–1)e dag in de volgende kalendermaand ;

  • d.

    ‘jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n–1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    ‘kalenderjaar’ : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    attestatiën de vita, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden en andere periodieke uitkeringen, ten laste van de staat, provincies, gemeenten, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen ;

  • b.

    de aan belanghebbende uit te reiken minuten, afschriften of uittreksels van besluiten, akten en beschikkingen, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, met betrekking tot enige gemeentelijke functie of dienstverlening jegens de gemeente ;

  • c.

    de stukken en legalisatiën van handtekeningen of stukken betreffende militaire zaken ;

  • d.

    kwitanties voor geldsommen en andere stukken, waarbij de ontvangst of overneming van gelden of goederen wordt erkend of vermeld ;

  • e.

    de stukken en inlichtingen, waarvan de kosteloze afgifte of verstrekking bij enig wettelijk voorschrift aan het gemeentebestuur is opgelegd ;

  • f.

    de stukken, met uitzondering van de vergunningen bedoeld in hoofdstuk 5,, door openbare besturen en ambtenaren alsmede inlichtingen in het openbaar belang gevraagd ;

  • g.

    het afgeven van beschikkingen op verzoekschriften en bezwaarschriften terzake van plaatselijke belastingen ;

  • h.

    de aan belanghebbenden uitgereikte beschikkingen of afschriften daarvan houdende beslissing op een aanvraag om subsidie uit de gemeentekas ;

  • i.

    alle stukken en nasporingen gevraagd in het algemeen belang door of van wege de staat, een provincie, gemeente of ander openbaar lichaam alsmede door of vanwege de vertegenwoordigers van vreemde mogendheden hier te lande ;

  • j.

    de vergunningen bedoeld in hoofdstuk 5 die na te voren reeds verleend, doch ingetrokken of vervallen te zijn, andermaal verleend worden en de vergunningen bedoeld in die artikelen die dienen ter vervanging van dezelfde doch voor bepaalde proeftijd verleende vergunningen, een en ander indien geen uitbreiding of verandering van de oorspronkelijke aanvraag heeft plaatsgehad ;

  • k.

    collectevergunningen en vergunningen voor kledinginzamelingsacties.

Artikel 5 Tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving ;

    • b

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde en vijfde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college

Het college kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1. De Legesverordening 2007 van 20 december 2006 worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2008.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2008’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 19 december 2007.

De voorzitter

drs. K.B. Loohuis

De griffier

mr. G. Raaben

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2008.

Indeling tarieventabel

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Bouwvergunningen

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14 Wet op de openluchtrecreatie

Hoofdstuk 15 Diversen

Hoofdstuk 1 Algemeen

1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van :

1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,60

1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen :

1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€ 0,60

1.1.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€ 1,20

1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1 en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

€ 8,15

vermeerderd met € 3,05 voor elke 1.000 cm2 waarmee de oppervlakte van de kaart, tekening of lichtdruk de 1.000 cm2 te boven gaat;

1.1.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 54,40

1.1.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,60

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting incl. takken van dienst

€ 34,55

2.1.2

een afschrift van de beleidsnota bij de gemeentebegroting

€ 13,60

2.1.3

een afschrift van de gemeenterekening incl. takken van dienst

€ 113,00

2.1.4

een afschrift van een nota, rapport of een jaarverslag van een tak van dienst

€ 29,30

2.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

2.2.1

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar :

2.2.1.1

op de agenda en notulen van raadsvergaderingen

€ 145,00

2.2.1.2

op de agenda en notulen van commissievergaderingen

€ 96,30

2.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

2.3.1

een afschrift van de :

2.3.1.1

een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening

€ 14,65

2.3.1.2

een exemplaar van een andere dan de onder 2.3.1.1 genoemde strafverordening van de gemeente

€ 8,15

2.3.1.3

een volledige verzameling van de gemeentelijke strafverordeningen

€ 42,95

2.3.1.4

een exemplaar van een belastingverordening

€ 14,65

2.3.1.5

een volledige verzameling van de belastingverordeningen

€ 108,00

2.3.1.6

een exemplaar van de Bouwverordening

€ 22,00

2.3.1.7.

aanvullingen van de onder 2.3.1.1 tot en met 2.3.1.6 bedoelde verordeningen per bladzijde

€ 0,60

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

3.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand :

3.1.1

buiten abonnement: per inlichting op een persoon betrekking hebbende

€ 10,10

3.1.2.

bij abonnement met een geldigheidsduur van een jaar:

voor 100 inlichtingen

€ 779,00

voor 500 inlichtingen

€ 1.694,00

voor 1.000 inlichtingen

€ 2.733,00

3.2

Onder inlichting in dit hoofdstuk wordt verstaan de gegevens betrekking hebbend op één persoon.

3.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot :

3.3.1

het periodiek (dagelijks/per week/per maand) verstrekken van opgaven, vermeldende de in dat tijdvak gedane aangiften van geboorten, van voorgenomen huwelijken, van gesloten huwelijken en van overlijden :

3.3.1.1

bij abonnement voor één jaar, rechtgevende op de periodieke verstrekking van de onder 3.3.1.2 bedoelde opgaven voorzover betrokkenen toestemming tot verstrekking hebben verleend

€ 965,00

3.3.1.2

bij abonnement voor één jaar, rechtgevende op de periodieke verstrekking van:

3.3.1.2.1

de aangiften van geboorten

€ 355,00

3.3.1.2.2

de aangiften van voorgenomen huwelijken

€ 355,00

3.3.1.2.3

de gesloten huwelijken

€ 355,00

3.3.1.2.4

de aangiften van overledenen

€ 355,00

3.4

Het tarief voor het verrichten van een nasporing in de registers van de burgerlijke stand, eventueel gevolgd door het geven van een inlichting daaruit, bedragen, ongeacht het resultaat van die nasporing en naast het in 3.1 geregelde recht voor het geven van een inlichting :

voor elk daaraan te besteden man-kwartier of een gedeelte daarvan

€ 18,85

3.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot :

3.5.1.

het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen uit de registers van de burgerlijke stand in een andere gemeente in Nederland, alsmede van afschriften of uittreksels uit de akten van die registers

€ 13,60

3.5.2.

Het ten behoeve van de belanghebbende aanvragen van inlichtingen en bescheiden, met betrekking tot tot de burgerlijke stand in gemeenten en plaatsen, buiten Nederland

€ 16,75

3.6

Voor het voltrekken van huwelijken op een andere tijd of andere wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet van 23 april 1879, Staatsblad nr. 72, zoals deze thans luidt of nader zal worden gewijzigd, voor kosteloze voltrekking is bepaald, bedragen de leges:

3.6.1

wanneer het voltrekken plaats heeft tijdens de kantooruren:

op maandag tot en met vrijdag in het gemeentehuis

€ 197,00

3.6.2

wanneer het voltrekken plaats heeft buiten de kantooruren in het gemeentehuis

€ 416,00

3.6.3

bij voltrekking van een huwelijk buiten het gemeente huis (niet zijnde lokaties genoemde onder 3.6.4)

€ 235,00

3.6.4

wanneer het voltrekken plaats heeft op de daartoe aange wezen lokaties buiten het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag

€ 235,00

3.6.5

wanneer het voltrekken plaats heeft op de daartoe aange wezen lokaties buiten het gemeentehuis op zaterdag

€ 442,00

3.7

Voor het beschikbaar stellen van de trouwzaal, inclusief bodediensten, voor het door de notaris laten passeren van samenlevingsakten en voor het laten registreren van een partnerschap bedragen de leges:

3.7.1

wanneer het voltrekken plaats heeft tijdens de kantooruren:

op maandag tot en met vrijdag in het gemeentehuis

€ 197,00

3.7.2

wanneer het voltrekken plaats heeft buiten de kantooruren in het gemeentehuis

€ 416,00

3.7.3

bij voltrekking van een registratie buiten het gemeentehuis (niet zijnde lokaties genoemde onder 3.7.4)

€ 235,00

3.7.4

wanneer het voltrekken plaats heeft op de daartoe aangewezen lokaties buiten het gemeentehuis op maandag tot en met vrijdag

€ 235,00

3.7.5

wanneer het voltrekken plaats heeft op de daartoe aangewezen lokaties buiten het gemeentehuis op zaterdag

€ 442,00

3.8

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van :

een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering

€ 17,80

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk , met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

4.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.2.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 10,10

4.2.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.2.2.1

voor 25 verstrekkingen

€ 220,00

4.2.2.2

voor 100 verstrekkingen

€ 779,00

4.2.2.3

voor 500 verstrekkingen

€ 1.689,00

4.2.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

€ 2.725,00

4.2.3

tot het afsluiten van een abonnement op het wekelijks verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente

4.2.3.1

per categorie per kwartaal

€ 89,00

4.2.3.2

per categorie per jaar

€ 355,00

4.3

Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

4.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

4.4.1

tot het verstrekken van gegevens:

per verstrekking

€ 10,10

4.4.2

tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:

4.4.2.1

voor 25 verstrekkingen

€ 220,00

4.4.2.2

voor 100 verstrekkingen

€ 779,00

4.4.2.3

voor 500 verstrekkingen

€ 1.485,00

4.4.2.4

voor 1.000 verstrekkingen

€ 2.488,00

4.5

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 18,85

Hoofstuk 5 Bouwgerelateerde leges

5.1 Algemeen

De bouwgerelateerde leges worden zoveel mogelijk geheven in overeenstemming met het zogenaamde Model transparantie bouwgerelateerde leges. De gemeente heeft dit model aangepast aan de nieuwe Wet ruimtelijke ordening. Het model heeft alleen betrekking op leges in relatie tot bouwen en slopen, opgenomen in de onderdelen 5.2 tot en met 5.6. Dit betreft leges die de gemeente kan heffen voor aanvragen in het kader van de:

  • a.

    Woningwet;

  • b.

    Wet ruimtelijke ordening;

  • c.

    gemeentelijke bouwverordening;

  • d.

    Monumentenwet en de gemeentelijke monumentenverordening.

Voor zover in dit hoofdstuk geen begripsomschrijving is opgenomen, geldt voor de gehanteerde begrippen hetgeen daaronder wordt verstaan in deze wettelijke bepalingen. De legesheffing in dit hoofdstuk wordt toegepast op de volgende hoofdcategorieën:

  • 1.

    legesheffing aanvraag bouwvergunning (zie onderdeel 5.2);

  • 2.

    verhogingen/aanvullende leges (zie onderdeel 5.3);

  • 3.

    legesheffing slopen (zie onderdeel 5.4);

  • 4.

    legesheffing aanlegvergunning (zie onderdeel 5.5);

  • 5.

    legesheffing overig en voor administratieve kosten (zie onderdeel 5.6);

  • 6.

    legesheffing gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid (zie onderdeel 5.7).

Binnen deze hoofdcategorieën gelden nader aangeduide subindelingen.

Ook is nog een restcategorie opgenomen (zie onderdeel 5.8).

5.2 Bouwvergunningen

5.2.1 Algemeen

Op grond van onderdeel 5.2 worden leges geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een:

  • -

    schetsplan;

  • -

    lichte bouwvergunning;

  • -

    reguliere bouwvergunning;

  • -

    bouwvergunning eerste fase;

  • -

    bouwvergunning tweede fase;

  • -

    wijziging bouwvergunning eerste fase.

Wanneer de gemeente deze aanvragen in behandeling neemt, toetst zij onder meer op criteria die geformuleerd staan in het bestemmingsplan, de beheersverordening bedoeld in artikel 3.38 Wet ruimtelijke ordening, het exploitatieplan, de bouwverordening en het Bouwbesluit. Ook zijn bij deze leges standaard de kosten inbegrepen die samenhangen met een reguliere toets aan welstandscriteria. Voor extra toetsing aan welstandscriteria geldt de verhoging van leges, genoemd in onderdeel 5.3.2.

5.2.2 Begripsbepaling bouwkosten

Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, exclusief omzetbelasting, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.2.3 Aanvraag beoordeling schetsplan/vooroverleg

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot beoordeling van een schetsplan:

40% van de legeskosten zoals die bij een daadwerkelijke aanvraag, zoals omschreven in de volgende onderdelen, zouden worden vastgesteld.

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend;

5.2.4 Aanvraag lichte bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een lichte bouwvergunning, indien de bouwkosten:

5.2.4.1

minder bedragen dan € 500,--

€ 46,00

5.2.4.2

€ 500,-- bedragen of meer

€ 46,00

vermeerderd met € 4,75 voor elke € 500,-- bouwkosten of een gedeelte daarvan boven € 500,--;

5.2.5 Aanvraag reguliere bouwvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning, indien de bouwkosten:

5.2.5.1

minder bedragen dan € 500,--

€ 69,00

5.2.5.2

€ 500,-- bedragen of meer

€ 69,00

vermeerderd met € 9,00 voor elke € 500,-- bouwkosten of een gedeelte daarvan boven € 500,-- ;

5.2.6 Aanvraag bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning eerste fase, indien de bouwkosten:

5.2.6.1

minder bedragen dan € 500,--

€ 46,00

5.2.6.2

€ 500,-- bedragen of meer

€ 46,00

vermeerderd met € 4,75 voor elke € 500,-- bouwkosten of een gedeelte daarvan boven € 500,-- ;

5.2.7 Aanvraag bouwvergunning tweede fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een reguliere bouwvergunning tweede fase, indien de bouwkosten:

5.2.7.1

minder bedragen dan € 500,--

€ 46,00

5.2.7.2

€ 500,-- bedragen of meer

€ 46,00

vermeerderd met € 4,75 voor elke € 500,-- bouwkosten of een gedeelte daarvan boven € 500,-- ;

5.2.8 Aanvraag wijziging bouwvergunning eerste fase

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een wijziging van een verleende bouwvergunning eerste fase een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 5.2.6 bepaald en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 63,00 is verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt ;

5.3 Verhogingen/aanvullende leges

5.3.1 Algemeen

Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de leges genoemd in onderdeel 5.2 verhoogd, dan wel worden aanvullend leges geheven.

Het gaat om de volgende extra toetsingen:

  • -

    toetsing welstand (zie onderdeel 5.3.2);

  • -

    beoordeling bodemrapport (zie onderdeel 5.3.3);

  • -

    verplicht advies agrarische commissie (zie onderdeel 5.3.4);

  • -

    achteraf ingediende aanvraag (zie onderdeel 5.3.5);

  • -

    beoordeling aanvullende gegevens (zie onderdeel 5.3.6);

  • -

    projectbesluit/buiten toepassingverklaring (zie onderdeel 5.3.7);

  • -

    wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan (onderdeel 5.3.8);

  • -

    ontheffing of toetsing exploitatieplan (onderdeel 5.3.9).

5.3.2 Toetsing welstand

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, in verband met een toetsing aan welstandscriteria verhoogd met:

5.3.2.1

3 ‰ van het bedrag van de bouwkosten tot € 230.000,-- ;

5.3.2.2

0,50 ‰ van het bedrag van de bouwkosten van € 230.000,-- tot € 455.000,-- ;

5.3.2.3

0,25 ‰ van het bedrag van de bouwkosten van € 455.000,-- tot € 680.000,-- ;

5.3.2.4

0,125 ‰ van het bedrag van de bouwkosten van € 680.000,-- en meer.

5.3.2.5

De ingevolge 5.3.2.1 t/m 5.3.2.4 lid verschuldigde leges worden naar boven afgerond op hele euro’s.

5.3.3 Beoordeling bodemrapport

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer :

5.3.3.1

een milieukundig bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met € 395,00 ;

5.3.3.2

een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met € 395,00.

5.3.4 Verplicht advies agrarische commissie

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld, verhoogd met € 274,00.

5.3.5 Achteraf ingediende aanvraag

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag van een bouwvergunning wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouw, verhoogd met 50%.

5.3.6 Beoordeling aanvullende gegevens

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de aanvraag van de bouwvergunning al in ontvangst is genomen:

20% van de leges zoals die berekend zijn in het kader van de aanvraag van de bouwvergunning zoals omschreven in onderdeel 5.2.

5.3.7 Projectbesluit / buiten toepassingverklaring

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassing-verklaring) van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met: € 9.534,00

Ingeval toepassing van het hiervoor vermelde wetsartikel eerst mogelijk is nadat extern(e) onderzoek(en) c.q. advies/adviezen is/zijn uitgevoerd, worden vóór het in gang zetten van deze procedure extra leges geheven tot het bedrag van de aan de aanvrager meegedeelde externe onderzoeks- c.q. advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tarieventabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe onderzoeks- c.q. advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke onderzoeks- en advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

5.3.8 Wijziging, ontheffing of afwijking bestemmingsplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan :

5.3.8.1

artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 9.534,00 ;

5.3.8.2

artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 6.450,00 ;

5.3.8.3

artikel 3.6, eerste lid, onder c of 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 169,00 ;

5.3.8.4

artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 336,00 ;

5.3.8.5

artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met € 169,00 ;

5.3.8.6

artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 169,00;

5.3.8.7

ingeval toepassing van de onder 5.3.8.1 tot en met 5.3.8.6 vermelde wetsartikelen eerst mogelijk is nadat extern(e) onderzoek(en) c.q. advies/adviezen is/zijn uitgevoerd, worden vóór het in gang zetten van deze procedure extra leges geheven tot het bedrag van de aan de aanvrager meegedeelde externe onderzoeks- c.q. advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tarieventabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe onderzoeks- c.q. advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke onderzoeks- en advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

5.3.9 Ontheffing of toetsing exploitatieplan

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan:

5.3.9.1

een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met € 169,00 ;

5.3.9.2

artikel 50a, derde lid, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met € 169,00.

5.4 Slopen

5.4.1 Begripsbepaling sloopkosten

Onder sloopkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.4.2 Sloopvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in :

5.4.2.1

artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder b, van de Wet ruimtelijke ordening: € 248,00

5.4.2.2

artikel 37, eerste lid, van de Monumentenwet 1988: € 248,00

5.4.2.3

artikel 8.1.1 van de Bouwverordening: € 248,00

5.4.3 Sloopmelding

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 24,10.

5.4.4 Verhogingen

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.4.2 wordt, indien de aanvraag van een sloopvergunning:

5.4.4.1

krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met € 395,00 ;

5.4.4.2

betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, verhoogd met € 395,00 ;

5.5 Aanlegvergunning

5.5.1 Begripsbepaling aanlegkosten

Onder aanlegkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan: de aanneemsom exclusief omzetbelasting als bedoeld in paragraaf 1, lid 1 van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.

Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in dit hoofdstuk onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

5.5.2 Aanvraag aanlegvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder a, of artikel 3.38, derde lid, aanhef en onder a, van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning): € 219,00.

5.5.3 Verhogingen

Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 5.5.2 wordt, indien de aanvraag van een aanlegvergunning:

5.5.3.1

krachtens wettelijk voorschrift slechts kan worden afgehandeld wanneer een archeologisch bodemrapport wordt beoordeeld, verhoogd met € 395,00 ;

5.6 Overig/administratief

5.6.1 Algemeen

Op grond van dit onderdeel worden leges geheven voor dienstverlening die doorgaans een relatie heeft met bouwactiviteiten of gerelateerd is aan (extra) administratieve handelingen. Tot slot komt de teruggaaf van een deel van de leges aan de orde.

5.6.2 Overschrijven vergunningen

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van de tenaamstelling van een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning € 39,00.

5.6.3 Aanvraag wijziging vergunning als gevolg van wijziging bouwplan

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in 5.2. en 5.3.1 met dien verstande dat zij niet minder dan € 46,00 zullen bedragen.

Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar de omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is.

5.6.4 Bestemmingswijzigingen

5.6.4.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist:

a.

tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1 van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 9.534,00

b.

tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b van de Wet ruimtelijke ordening

€ 6.450,00

c.

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in:

-

artikel 3.6, eerste lid, onder c van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 169,00;

-

artikel 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 336,00;

-

artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 169,00;

-

artikel 3.38, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

€ 169,00;

5.6.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning is vereist

€ 9.534,00.

5.6.4.3

Het tarief bedraagt voor het nemen en bekendmaken van een voorbereidingsbesluit als bedoeld in artikel 3.7, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 1.683,00.

5.6.4.4

ingeval toepassing van de onder 5.3.8.1 tot en met 5.3.8.6 vermelde wetsartikelen eerst mogelijk is nadat extern(e) onderzoek(en) c.q. advies/adviezen is/zijn uitgevoerd, worden vóór het in gang zetten van deze procedure extra leges geheven tot het bedrag van de aan de aanvrager meegedeelde externe onderzoeks- c.q. advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tarieventabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe onderzoeks- c.q. advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Indien de werkelijke onderzoeks- en advieskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

5.6.5 Ontheffing verbodsbepaling in voorbereidingsbesluit

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod tot wijziging van het gebruik van gronden of bouwwerken als bedoeld in artikel 3.7, vierde lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 169,00.

5.6.6 Ontheffing verbodsbepaling in exploitatieplan

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een ontheffing van het verbod om bepaalde werken of werkzaamheden uit te voeren als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening € 169,00.

5.6.7 Monumentenvergunning

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een vergunning tot het wijzigen van een rijks- of gemeentelijk beschermd monument als bedoeld in de Monumentenwet 1988 of de Monumentenverordening € 0,00….

5.6.8 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer een aanvrager zijn aanvraag bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, wordt een deel van de leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

5.6.8.1

75 % van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 4 weken na het in behandeling nemen ervan;

5.6.8.2

50 % van de voor het in behandeling nemen van de aanvraag verschuldigde leges, indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken;

5.6.9 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een verleende bouw-, sloop- of aanlegvergunning intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, wordt een deel van de leges teruggegeven, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

50 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2.

5.6.10 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een bouw-, sloop- of aanlegvergunning

Wanneer de gemeente een bouw-, sloop- of aanlegvergunning weigert, wordt een deel van de verschuldigde leges teruggegeven. De teruggaaf bedraagt:

50 % van de verschuldigde basisleges bedoeld in de onderdelen 5.2.4 tot en met 5.2.8, onderscheidenlijk 5.4.2 of 5.5.2..

5.7 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid

5.7 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van :

5.7.1 het verlenen van een vergunning voor het in gebruik hebben of houden van bouwwerken zoals bedoeld in :

5.7.1.1

artikel 6.1.1, lid 1, onder a van de bouwverordening

€ 291,00

verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte

tussen 0 - 100 m² met

€ 291,00

tussen 100 - 500 m² met

€ 146,00 plus € 1,60 per m²

tussen 500 - 1.000 m² met

€ 394,00 plus € 0,98 per m²

tussen 1.000 - 2.000 m² met

€ 625,00 plus € 0,75 per m²

tussen 2.000 - 4.000 m² met

€ 1.289,00 plus € 0,43 per m²

tussen 4.000 - 6.000 m² met

€ 2.250,00 plus € 0,16 per m²

meer dan 6.000 m² met

€ 2.995,00 plus € 0,05 per m²

5.7.1.2

artikel 6.1.1, lid 1, onder b van de bouwverordening

€ 291,00

verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte

tussen 0 - 100 m² met

€ 192,00

tussen 100 - 500 m² met

€ 134,00 plus € 0,60 per m²

tussen 500 - 1.000 m² met

€ 200,00 plus € 0,44 per m²

tussen 1.000 - 3.000 m² met

€ 358,00 plus € 0,30 per m²

tussen 3.000 - 5.000 m² met

€ 631,00 plus € 0,22 per m²

meer dan 5.000 m² met

€ 921,00 plus € 0,16 per m²

5.7.1.3

artikel 6.1.1, lid 1, onder c, d en e van de bouwverordening

€ 291,00

verhoogd voor een bouwwerk met een gebruiksoppervlakte

tussen 0 - 100 m² met

€ 291,00

tussen 100 - 500 m² met

€ 146,00 plus € 1,60 per m²

tussen 500 - 1.000 m² met

€ 385,00 plus € 0,98 per m²

tussen 1.000 - 1.500 m² met

€ 634,00 plus € 0,73 per m²

tussen 1.500 - 2.500 m² met

€ 1.132,00 plus € 0,42 per m²

meer dan 2.500 m² met

€ 1.461,00 plus € 0,28 per m²

5.7.2 het ingevolge artikel 10.3 van de bouwverordening, op verzoek van degene op wiens naam de vergunning is gesteld of op verzoek van zijn rechtverkrijgende, overschrijven op naam van een ander dan degene op wiens naam de vergunning is gesteld voorzover er geen wijzigingen zijn opgetreden in het gebruik van het bouwwerk of het bouwwerk zelf niet gewijzigd is.

5.7.2.1

De leges bedragen voor een bouwwerk als bedoeld in:

5.7.2.2

artikel 6.1.1, lid 1, onder a van de bouwverordening

tussen 0 - 100 m²

€ 146,00

tussen 100 - 500 m²

€ 73,00 plus € 0,74 per m²

tussen 500 - 1.000 m²

€ 239,00 plus € 0,42 per m²

tussen 1.000 - 2.000 m²

€ 429,00 plus € 0,22 per m²

tussen 2.000 - 4.000 m²

€ 629,00 plus € 0,12 per m²

meer dan 4.000 m²

€ 827,00 plus € 0,08 per m²

5.7.2.3

artikel 6.1.1, lid 1, onder b van de bouwverordening

tussen 0 - 100 m²

€ 96,00

tussen 100 - 500 m²

€ 67,00 plus € 0,31 per m²

tussen 500 - 1.000 m²

€ 95,00 plus € 0,26 per m²

tussen 1.000 - 3.000 m²

€ 186,00 plus € 0,18 per m²

tussen 3.000 - 5.000 m²

€ 336,00 plus € 0,12 per m²

meer dan 5.000 m²

€ 460,00 plus € 0,11 per m²

5.7.2.4

artikel 6.1.1, lid 1, onder c, d en e van de bouwverordening

tussen 0 - 100 m²

€ 146,00

tussen 100 - 500 m²

€ 73,00 plus € 0,74 per m²

tussen 500 - 1.000 m²

€ 190,00 plus € 0,50 per m²

tussen 1.000 - 1.500 m²

€ 347,00 plus € 0,37 per m²

tussen 1.500 - 2.500 m²

€ 545,00 plus € 0,22 per m²

meer dan 2.500 m²

€ 649,00 plus € 0,18 per m²

5.7.3 Indien een aanvraag om ontheffing of vergunning tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken of wordt geweigerd, worden de volgens 5.7.1 en 5.7.2 berekende leges met 50% verminderd.

5.8 Overig

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen € 50,25.

B.artikel 15.9.1 van de bij de Legesverordening 2008 behorende tarieventabel wordt vervangen

door :

15.9.1 Het tarief bij 15.9 wordt in verband met de beoordeling uit het oogpunt van welstand verhoogd met een bedrag berekend overeenkomstig het bepaalde bij 5.3.2.1 t/m 5.3.2.5. Het bepaalde bij 5.2.2. is ten aanzien van de in dit artikel bedoelde vergunning van overeenkomstige toepassing.

Hoofdstuk 6 Gemeentearchief

6.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 24,10

6.2

Voor het op verzoek raadplegen van het archief bouwvergunningen door medewerkers van de gemeente bedragen de leges per per raadpleging

€ 24,10

6.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

6.3.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,60

6.3.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

€ 0,60

Hoofdstuk 7 Kiezersregister

7.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

€ 9,00

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

8.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag :

8.1.1

voor raadpleging van het kadaster en het daarbij van gemeentewege behulpzaam zijn per kwartier of gedeelte daarvan

€ 17,80

8.1.2

voor raadpleging van het kadaster, indien daarbij geen hulp van gemeentewege wordt verleend per kwartier of gedeelte daarvan

€ 1,55

8.1.3

voor raadpleging van het kadaster, indien daarbij geen hulp van gemeentewege wordt verleend, bij abonnement per jaar

€ 60,70

8.1.4

tot het door belanghebbende maken van afschriften van of uittreksels uit de in vorige leden van dit artikel bedoelde stukken, naast de in die leden genoemde rechten, per perceel of gedeelte van een perceel

€ 0,80

8.1.5

tot het al dan niet schriftelijk verstrekken van een opgave van gegevens uit de in 8.1.1 tot en met 8.1.3 van dit artikel bedoelde stukken, per perceel of gedeelte van een perceel

€ 3,80

8.2 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag :

8.2.1.

tot het op verzoek verstrekken van perceelsgebonden informatie inzake (ontwerp) bestemmingsplannen, voor- bereidingsbesluiten, monumenten, beschermde stads- en dorpsgezichten en aanschrijvingen

€ 70,15

8.2.2

tot het op verzoek verstrekken van perceelsgebonden informatie inzake milieuvergunningen, bodemonderzoeken en onder- en bovengrondse tanks

€ 26,20

8.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeks- rapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5 van de bouwverordening met dien verstande dat, indien de werkzaamheden uitsluitend bestaan uit:

€ 395,00

8.3.1

het beoordelen of de bouwaanvraag onder de vrijstellingsgronden valt, het tarief bedraagt

€ 17,80

8.3.2

het uitzoeken en verstrekken van historische informatie, het tarief bedraagt

€ 172,00

8.3.3.

de beoordeling van het onderzoeksrapport en het opstellen van de geschiktheidsverklaring, het tarief bedraagt

€ 205,00

Hoofdstuk 9 Reisdocumenten

9.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

9.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,35

9.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 9.1.1 (zakenpaspoort)

€ 54,00

9.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€ 48,35

9.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument per kind

€ 8,50

9.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3

€ 19,82

9.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 40,73

9.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3 alsmede in 9.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 41,00

9.2.2

Het tarief als genoemd in 9.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 19,50

9.2.3

Het tarief als genoemd in 9.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 9.1.1, 9.1.2 en 9.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 9.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

9.2.4

Indien een aanvraag van een reisdocument genoemd bij de onderdelen 9.1.1 tot en met 9.1.3 alsmede in 9.1.6 wordt gedaan in verband met een vermissing of verlies van een eerder afgegeven reisdocument, dan worden de genoemde leges verhoogd met

€ 17,25

Hoofdstuk 10 Rijbewijzen

10.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 44,20

10.1.2

Het tarief als genoemd in 10.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 48,00

10.1.3

Indien de aanvraag van een document genoemd bij 10.1.1 wordt gedaan in verband met vermissing of verlies van het eerder afgegeven document, dan wordt het tarief verhoogd met

€ 17,25

10.1.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen

€ 10,40

Hoofdstuk 11 Wet op de kansspelen

11.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

11.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

€ 108,00

11.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 108,00 en voor iedere volgende speelautomaat

€ 65,00

Hoofdstuk 12 Drank- en Horecawet

12.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet

€ 226,00

12.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verlof zoals bedoeld in artikel 4.2 van de Drank- en horecaverordening

€ 73,00

12.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het maken van muziek door middel van muziekinstrumenten alsmede langs mechanische weg op of aan de openbare weg

€ 18,90

12.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning waarbij de houder van een horeca-inrichting toestemming krijgt in die inrichting of in de aanhorigheid voor het publiek :

12.4.1

muziek of zang ten gehore te brengen anders dan met behulp van een geluidsapparaat, of toe te laten, dat daarin muziek ten gehore wordt gebracht anders dan met behulp van een geluidsapparaat

€ 800,00

12.4.2

een geluidsapparaat in werking te hebben, of toe te laten dat daarin een geluidsapparaat in werking is gebracht

€ 800,00

12.4.3

de bij 12.4.1 en 12.4.2 opgenomen leges worden verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde externe advies- en onderzoekskosten, blijkende uit de begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze bepaling wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de hiervoor genoemde kosten aan de aanvrager ter kennis gebracht.

12.4.4

Indien de werkelijke externe advies- en onderzoekskosten als bedoeld bij 12.4.3 minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

12.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning zoals bedoeld in art. 2.3.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 54,00

12.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het na het algemeen sluitingsuur geopend houden van café's en dergelijke inrichtingen bedragen

€ 54,00

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

13.1 Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

13.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voorzover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 40,00

13.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 anders dan bedoeld bij 13.1.1

€ 57,00

13.1.3

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 123 van het Wegenverkeersreglement (Stb. 1950, K 377)

€ 40,00

13.1.4

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 35,00

13.1.5

tot het plaatsen van een verkeersbord ten behoeve van een gehandicaptenparkeerplaats

€ 73,00

Hoofdstuk 14 Wet op de openluchtrecreatie

14.1

artikel vervallen ivm vervallen Wet op de openluchtrecreatie

14.1.1

artikel vervallen ivm vervallen Wet op de openluchtrecreatie

14.1.2

artikel vervallen ivm vervallen Wet op de openluchtrecreatie

14.1.3

artikel vervallen ivm vervallen Wet op de openluchtrecreatie

14.1.4

artikel vervallen ivm vervallen Wet op de openluchtrecreatie

14.1.5

artikel vervallen ivm vervallen Wet op de openluchtrecreatie

14.1.6

artikel vervallen ivm vervallen Wet op de openluchtrecreatie

14.1.7

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 109, eerste lid onder a van de verordening op de seizoenwoon- verblijven met een geldigheidsduur van een seizoen

€ 7,35

14.1.8.

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 109, zestiende lid, onder 2 van de verordening op de seizoen- woonverblijven met een geldigheidsduur gelijk aan de periode(n) van een deel van het jaar vallend buiten het zomerseizoen.

€ 7,35

Hoofdstuk 15 Diversen

15.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag :

15.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

15.1.2

tot het verkrijgen van een attestatie de vita vervallen

15.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€ 6,40

15.1.4

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent de gegoedheid van personen, per stuk

€ 13,60

15.1.5

tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap

€ 10,05

15.1.6

tot het verkrijgen van een verklaring , dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens naam het stuk is gesteld of van degene die in dat stuk wordt bedoeld

€ 6,40

15.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een landelijk paspoort voor bejaarden (Pas 65)

€ 3,75

15.3.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet

€ 203,00

15.3.1.1

Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen en wegbermen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het tarief bij 15.3.1 per strekkende meter sleuf verhoogd met

€ 1,25

15.3.1.2

Bij een melding als bedoeld bij 15.3.1. waarbij de werkzaamheden als genoemd bij 15.3.1.1. meer dan 5.000 strekkende meter betreffen is niet het tarief per strekkende meter als bij 15.3.1.1 genoemd van toepassing maar worden de leges bepaald op een bedrag dat voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkende uit de begroting die terzake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld.

Voor de toepassing van deze bepaling wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de hiervoor genoemde kosten aan de aanvrager ter kennis gebracht.

15.3.1.3

Indien de werkelijke kosten als bedoeld bij 15.3.1.2. minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend.

15.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeks- rapport inzake de geluidsbelasting en/of geluidwerende voorzieningen aan de gevel, als bedoeld in afdeling 3.1 van het bouwbesluit (bescherming tegen geluid van buiten, nieuwbouw) met dien verstande dat, indien de werkzaamheden uitsluitend bestaan uit :

a. het uitzoeken en verstrekken van informatie die nodig is voor het berekenen van geluidbelasting aan de gevel

€ 202,00

b. de beoordeling van het onderzoeksrapport

€ 242,00

15.5

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een een aanvraag van een vergunning om in de gemeente te mogen venten

€ 54,00

15.6

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een een aanvraag van een vergunning om in de gemeente een standplaats te mogen innemen

€ 54,00

15.6.1

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een een aanvraag om plaatsing op de wachtlijst voor de wekelijkse markt

€ 54,00 Indien de aanvraag een vervolgaanvraag is bedraagt het tarief € 27,00

15.7

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een een aanvraag van een vergunning tot het houden van bazars, fancy-fairs, rommelmarkten en dergelijke

€ 28,00

15.8

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een een aanvraag van een vergunning tot het houden van een buurtfeest

€ 28,00

15.9

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een een aanvraag voor het afgeven van een vergunning (aanbrengen reclame) bedoeld in artikel 4.7.2 van de Algemene plaatselijke verordening bedragen € 63,00

15.9.1

Het tarief bij 15.9 wordt in verband met de beoordeling uit het oogpunt van welstand verhoogd met een bedrag berekend overeenkomstig het bepaalde bij 5.3.1 t/m 5.3.5. Het bepaalde bij 5.1 is ten aanzien van de in dit artikel bedoelde vergunning van overeenkomstige toepassing.

15.10

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een vergunning, subsidie of aanbesteding waarbij volgens het openbaar bestuur advies, ingevolge de Wet Bevordering integriteitbeoordelingen door het openbaar bestuur, noodzakelijk is

€ 754,00

15.11

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

15.11.1

tot het verkrijgen van een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de Wet kinderopvang, per uittreksel

€ 10,05

15.11.2

tot het verkrijgen van inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking

€ 0,60

15.12

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een kapvergunning

€ 32,00

15.13

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het parkeren op belanghebbendenplaatsen of parkeerapparatuurplaatsen als bedoeld in art. 3 van de Parkeerverordening

€ 19,70

15.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om inzage of verzet tegen de verwerking van persoonsgegevens op grond van de Wet Bescherming Persoonsgegevens

€ 4,50

Behorende bij raadsbesluit van 19 december 2007.

De griffier van de gemeente Haaksbergen

mr. G. Raaben