Regeling vervallen per 15-10-2006

Verordening Cliëntparticipatie Sociale Zaken gemeente Haaren + toelichting

Geldend van 01-01-2005 t/m 14-10-2006

Intitulé

Verordening Cliëntparticipatie Sociale Zaken gemeente Haaren + toelichting

De raad van de gemeente Haaren;in zijn vergadering van 16 december 2004;gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 26 oktober 2004;gelet op het advies van de commissie Burgerzaken van 22 november 2004;gelet op artikel 47 Wet Werk en bijstand (WWB), artikel 42 van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), artikel 42 van de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), de en artikel 150 van de Gemeentewet;.BESLUIT:Vast te stellen de volgende"Verordening Cliëntparticipatie Sociale Zaken gemeente Haaren"

 

ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben de betekenis die de Wet Werk en bijstand daaraan toekent.

  • 2. In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      wet: De Wet Werk en bijstand. In deze verordening wordt onder wet tevens begrepen de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw), de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz) en de Wet Inkomensvoorziening kunstenaars (WIK);

    • b.

      cliënt: de persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Haaren op grond van de wet alsmede de persoon die behoort tot de doelgroep van de Reintegratieverordening Wet Werk en bijstand gemeente Haaren;

    • c.

      raad: de gemeenteraad van de gemeente Haaren;

    • d.

      cliëntparticipatie: de gestructureerde wijze waarop de gemeente Haaren haar cliënten betrekt in de beleidsvorming, uitvoering en evaluatie van de door de gemeente uit te voeren regelingen op het terrein van de sociale zekerheid, de wijze van dienstverlening en de wijze van communicatie met cliënten.

Artikel 2 Doel cliëntparticipatie

  • 1. Het doel van cliëntparticipatie is:cliënten, vanuit een onafhankelijke positie, door middel van advisering aan het college optimaal betrekken bij het uitkerings- en reïntegratiebeleid van de gemeente, alsmede bij de daarop gerichte dienstverlening en communicatie.

  • 2. het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijk uitkeringsbeleid en arbeidsreïntegratiebeleid, de dienstverlening en de communicatie met cliënten.WIJZE VAN CLIENTPARTICIPATIE

Artikel 3 Verzoeken om advies aan cliënten

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders verzoekt cliënten als bedoeld in artikel 1 van deze verordening om advies uit te brengen over door het college dan wel door de raad vast te stellen beleidsregels en verordeningen;

  • 2. het verzoek om advies zal worden gepubliceerd in de Weekkrant de Meijerij;

  • 3. het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit;

  • 4. het college van burgemeester en wethouders geeft aan de cliënten gedurende een termijn van 3 weken na publicatie, als bedoeld in het tweede lid, gelegenheid om de beleidsregels en verordeningen te kunnen inzien en hun advies kenbaar te maken;

  • 5. het college van burgemeester en wethouders legt de beleidsregels en verordeningen ter inzage voor de cliënten.

Artikel 4 Wijze van uitbrengen advies

  • 1. De cliënt kan op schriftelijke of mondelinge wijze advies uitbrengen over de ter inzage gelegde beleidsregels en verordeningen;

  • 2. Indien de cliënt op mondelinge wijze advies wil uitbrengen kan hij daarvoor een afspraak maken met een daartoe aangewezen medewerker van de afdeling Sociale zaken;

Artikel 5 Behandeling van advies

  • 1. Van de uitgebrachte adviezen als bedoeld in artikel 4 lid 1 wordt door de medewerker van de afdeling Sociale Zaken verslag gedaan aan het college van burgemeester en wethouders. Betreft het advies een voorstel aan de gemeenteraad dan wordt het verslag van de adviezen ook aan de raad kenbaar gemaakt.

  • 2. Indien het college of de raad het advies niet of niet geheel overneemt, stelt het college de cliënt van de motieven om van het advies af te wijken schriftelijk in kennis.

Artikel 6 klanttevredenheidsonderzoeken

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders laat eenmaal per drie jaar een klanttevredenheidsonderzoek uitvoeren onder de cliënten als bedoeld in artikel 1;

  • 2. het onderzoek heeft betrekking op

    • a.

      de dienstverlening van de afdeling Sociale Zaken,

    • b.

      de uitvoering van de aan deze afdeling opgedragen taken en

    • c.

      de evaluatie van het gevoerde beleid.

  • 3. Het klanttevredenheidsonderzoek zal voor de eerste maal in 2006 worden uitgevoerd.SLOTBEPALINGEN

Artikel 7 Onvoorziene omstandigheden

In gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Cliëntparticipatie Sociale zaken gemeente Haaren"

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2005

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van 16 december 2004.De raad van de gemeente Haaren,raadsgriffier,                                                voorzitter,Drs. S.H.G.A. van der Schans-Jacobs.  F.H.G.M. Ronnes.

1

TOELICHTING VERORDENING CLIENTPARTICPATIE GEMEENTE HAARENAlgemeenOp grond van de Wet Werk en bijstand is de gemeente verplicht om voor 1 januari 2005 een aantal verordeningen vast te stellen. Eén van die verordeningen betreft cliëntparticipatie. Gelet op de geringe omvang van het cliëntenbestand in de gemeente is niet gekozen voor het inrichten van een adviesraad. Het zou immers moeilijk zijn om een adviesraad te formeren welke een goede afspiegeling vormt van het cliëntenbestand. Ook vormt continuïteit van de bezetting in de raad een probleem bij een zo klein cliëntenbestand. De gemeente Haaren wil echter wel haar cliënten adviesrecht geven over het te voeren beleid. Daarnaast vindt de gemeente het belangrijk om periodiek te toetsen of het beleid, de dienstverlening van de afdeling en de uitvoering van de taken van sociale Zaken naar tevredenheid is van de cliënten. Daarom is gekozen voor een vorm van cliëntconsultatie en periodieke klanttevredenheidsonderzoeken. Door middel van cliëntconsultatie krijgen alle cliënten de gelegenheid om hun visie op beleidsregels en verordeningen voorafgaand aan de besluitvorming kenbaar te maken. De mening van de cliënten kan dan worden meegenomen bij de vaststelling van het beleid. Periodiek klanttevredenheidsonderzoek wordt ingezet om te meten hoe de dienstverlening wordt ervaren, waar eventueel de uitvoering kan worden verbeterd, of het beleid aansluit bij de wensen en behoeften, op welk gebied verbeteringen nodig zijn. Op deze wijze wordt gestalte gegeven aan cliëntparticipatie.Artikelsgewijze toelichtingArtikel 1 BegripsomschrijvingDe begrippen die in de verordening worden gebruikt hebben een gelijk­luiden­de betekenis als de omschrijving in de WWB. Artikel 2 Doel cliëntparticipatie Het doel van cliëntparticipatie is tweeërlei, n.l. advisering betreffende nieuw vast te stellen beleid en evaluatie oud beleid, wijze van dienstverlening en uitvoering van de taken die opgelegd zijn aan de afdeling Sociale Zaken. Artikel 3 Verzoeken om advies aan cliënten In lid 1 wordt beschreven over welke zaken cliënten om advies wordt gevraagd. Het betreft alle vast te stellen beleidsregels, die behoren tot de bevoegdheid van het college, alsmede alle verordeningen welke behoren tot de bevoegdheid van de raad. Het college zal door middel van een publicatie in de Weekkrant de Meijerij de cliënten uitnodigen om advies uit te brengen. Cliënten krijgen hierna drie weken de tijd om de stukken te komen inzien en om advies uit te brengen. De periode is zodanig gekozen dat voldoende gelegenheid is om advies uit te kunnen brengen maar dat tevens voorkomen wordt de procesgang van besluitvorming ernstig wordt vertraagd.Artikel 4 Wijze van uitbrengen adviesDe cliënt kan zowel mondeling als schriftelijk zijn zienswijze kenbaar maken. Dit is zo geregeld omdat niet elke cliënt zich goed schriftelijk kan uitdrukken. Op deze wijze kunnen ook zij hun zienswijze kenbaar maken. Afhankelijk van het onderwerp wordt een medewerker op de afdeling aangewezen die een verslag maakt van het mondelinge advies. Hiervoor zal gewoonlijk de medewerker worden aangewezen die het voorstel heeft geschreven.

Artikel 5 Behandeling van adviesVan de adviezen die op de wijze als beschreven in artikel 4 zijn binnengekomen wordt een verslag gemaakt. Dit verslag wordt ter kennisname gebracht van burgemeester en wethouders of aan de raad, afhankelijk van de vraag wie over het voorstel moet beslissen. Wanneer besloten wordt om het advies niet of niet geheel op te volgen brengt het college de cliënt hiervan op de hoogte. De motivering waarom afgeweken wordt van het advies zal daarbij worden aangegeven.

Artikel 6 KlanttevredenheidsonderzoekenEen klanttevredenheidsonderzoek zal een maal per drie jaar worden uitgevoerd. Niet beschreven is door wie dit onderzoek zal worden uitgevoerd. Het is aan het college om daar telkens een besluit over te nemen. Een dergelijk onderzoek kan worden uitgevoerd door de eigen beleidsafdeling, door een extern bureau of door een collega Sociale dienst.

In lid 2 wordt omschreven op welke terreinen het onderzoek betrekking moet hebben. Het tevredenheidsonderzoek strekt zich dus niet alleen uit over de wijze waarop de afdeling haar taken uitvoert en hoe de dienstverlening is, maar moet ook gericht zijn op een evaluatie van het gevoerde beleid.

Artikel 7 Onvoorziene omstandighedenDit artikel spreekt voor zich.

Artikel 8 CiteertitelDit artikel spreekt voor zich.

Artikel 9 Inwerkingtreding

De verordening is niet referendabel omdat hierdoor niet rechtstreeks de persoonlijke belangen worden getroffen. Daarom kan de verordening per 1 januari 2005 direct ingaan. Hiermee is voldaan aan de verplichting die is opgelegd op grond van artikel 47 WWB, artikel 42 Ioaw en artikel 42 Ioaz.