Regeling vervallen per 14-09-2017

Rechtspositieregeling

Geldend van 01-01-1996 t/m 13-09-2017

Intitulé

Rechtspositieregeling

Gemeente Haaren (N.B.)Rechtspositieregeling

Artikel 1 Algemene arbeidsvoorwaarden

De C.A.R. (Collectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling) en de U.W.O. (Uitwerkingsovereenkomst) waren in de oude gemeenten bij de Technische Dienst van kracht voor de medewerk(st)ers. Voor de nieuwe Gemeente Haaren dient de gemeenteraad deze regelingen eveneens over te nemen. Naar verwachting in de vergadering van de gemeenteraad van 8 februari 1996 zal een daartoe strekkend voorstel worden voorgelegd.In het Bijzonder Georganiseerd Overleg werd op 13 november 1995 met betrekking tot de rechtspositie het volgende overeengekomen:

De C.A.R/U.W.O. wordt voor de medewerk(st)ers van de Gemeente Haaren van toepassing met ingang van 1 januari 1996. Hierin zijn geregeld:

  • 1.

    Algemene bepalingen

  • 2.

    Aanstelling en arbeidsovereenkomst

  • 3.

    Salaris en vergoedingsregeling

  • 4.

    Arbeidsduur en werktijden

  • 5.

    Seniorenmaatregtel

  • 6.

    Vakantie, vakantietoelage en verlof (waaronder begrepen ouderschapsverlof)

  • 7.

    Aanspraken bij ziekte

  • 8.

    Ontslag

  • 9.

    Uitwerking functioneel leeftijdsontslag

  • 10.

    Wachtgeld

  • 11.

    Uitwerkingsregeling ontslag

  • 12.

    Georganiseerd overleg

  • 13.

    Overgangs- en slotbepalingen C.A.R.

  • 14.

    Medezeggenschap

  • 15.

    Overige rechten en verplichtingen

  • 16.

    Disciplinaire straffen

  • 17.

    Studiefaciliteiten

  • 18.

    Verplaatsingskosten

  • 19.

    Rechtspositieregeling vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer

  • 20.

    Rechtspositionele erkenning van alternatieve samenlevingsvormen

Artikel 2 Bezoldigingsverordening

De ontwerp- verordening gaat als bijlage hierbij. Voor wat betreft de inconveniëntenregeling geldt, dat:

  • a.

    In het kader van de in artikel 4.3. van het Sociaal Statuut bedoelde functiewaarderingsprocedure wordt gekozen voor een daarmee samenhangende inconveniëntenregeling;

  • b.

    tot en met de datum, waarop deze nieuw op te stellen regeling van toepassing wordt verklaard, de rechten op inconveniëntenregelingen blijven voortbestaan, zoals die thans gelden voor de individuele werknemers.

Artikel 3 Spaarverordening

De vaststelling van de spaarloonregeling voor de heringedeelde gemeente, die het mogelijk maakt om de jongste fiscale mogelijkheden op dit punt te benutten, leidt niet tot verschillen in aanspraken van de ambtenaren der onderscheiden gemeenten/ TD.

Artikel 4 Verordening hypothecaire geldlening

Bezien wordt of, bijvoorbeeld door afsluiting van een collectief contract, faciliteiten voor de werknemers /-neemster gecreëerd kunnen worden.

Artikel 5 Vakantieverlof

Gelet op het grote aantal Helvoirtse belanghebbende met een extra dag, waarvan de terechtheid ten opzichte van de personen die daarvoor niet in aanmerking komen amper is te onderbouwen, wordt voorgesteld om alle zittende ambtenaren een basisverlof toe te kennen van 24 (22) dagen. Na 31 december 1995 in dienst tredende personen hebben recht op 23 (22) dagen.Voor iedereen gaat de volgende toeslag voor leeftijd gelden:

18 jaar en jonger : 3 dienstdagen

19 jaar : 2 dienstdagen

20 jaar : 1 dienstdag

van 30 t/m 39 jaar : 1 dienstdag

van 40 t/m 44 jaar : 2 dienstdagen

van 45 t/m 49 jaar : 3 dienstdagen

van 50 t/m 54 jaar : 4 dienstdagen

van 55 t/m 59 jaar : 5 dienstdagen

vanaf 60 jaar : 6 dienstdagen

Ambtenaren die per 30 september 1995 aanspraak hebben op meer verlofdagen dan deze regeling toekent, behouden deze totdat het verschil is "ingelopen".Twee ambtenaren genieten vanwege het feit dat zij vaak uitlopende vergaderingen hebben 2 dagen extra verlof.Deze tegemoetkoming is niet erg gelukkig. Voor zover straks niet reeds in de functie met dit inconveniënt rekening is gehouden, is een beperkte vaste overwerkvergoeding meer op zijn plaats. Ook hier geldt dat deze verlofdagen door "inlopen"dienen te vervallen, voor zover deze niet eerder door een andere compensatie (in het kader van functiewaardering), zijn vervangen.Artikel 6:2:6 van de C.A.R./ U.W.O. sub 1 onder a schept de mogelijkheid dat B. en W. toestaan om een bepaald aantal verlofdagen over te schrijven naar het volgende jaar en voorts bepalen, dat een verzoek achterwege kan blijven als die overschrijving een bepaald aantal dagen niet te boven gaat.Voorgesteld wordt dit aantal te stellen op maximaal 1/3. Als een individuele ambtenaar om enige reden meer dagen nodig heeft, kan hij alsnog verzoeken om dat aantal.

Artikel 6 Bijzondere verlofdagen

Goede vrijdag: Namiddag.

Carnaval: Op maandag en dinsdag gemeentehuis en werf verplicht gesloten; voor de helft extra verlof.

Kermis: Als het personeel is samengevoegd kan moeilijk per "bloedgroep" afzonderlijk extra verlof worden gegeven op kermisdagen. Daarom is overeengekomen deze vorm van extra verlof af te schaffen en ter compensatie daarvoor in de plaats te stellen de vrijdag tussen Hemelvaart en het daarop volgende weekend.

Om praktische redenen kan, indien t.z.t. in het nieuwe gemeentehuis ernstig hinder van kermisattracties wordt ondervonden, het gemeentehuis om 16.00uur gesloten worden.

Voor degenen, die met de Kermis 's-Morgens vroeg moeten vegen, wordt gecompenseerd conform de normale overwerkregeling.

Personeelsreis: Voor de deelnemers 1 dag.

Artikel 7 Werktijd/ vrije tijd

  • a.

    A: SecretariepersoneelHet beginsel van de nieuwe regeling moet zijn dat het personeel 38 (36) uren per week werkt voor een standaard maandsalaris.Overeengekomen is een arbeidsduur van 38 (36) uur per week.De bedrijfstijd is:

    Maandag t/m woensdag 7.30 - 18.00 uur, verplicht ½ uur pauze tussen 12.00 en 14.00 uur.

    Donderdag 7.30 - 19.00 uur, verplicht ½ uur pauze tussen 12.00 en 14.00 uur.

    Tussen 16.00 en 17.00 uur is er een niet wettelijk verplichte mogelijkheid om een half uur te pauzeren.

    Bij de realisering van een nieuw gemeentehuis wordt bezien of via de catering een maaltijdverstrekking met gereduceerde prijzen tot de mogelijkheid behoort.

    Vrijdag Als maandag tot en met woensdag met dien verstande dat iedereen op vrijdag na 13.30 uur verplicht verlof moet opnemen.De arbeidstijd van 38 (36) uur per week te realiseren door saldering van de werktijden per dag met behulp van een registratieklok. Voor de verplichte vrije vrijdagmiddag wordt een uur extra compensatie verleend. Dat is omgerekend 6 dagen op jaarbasis; het dient als compensatie voor de overwerkvergoeding op het donderdaguur tussen 18.00 en 19.00 uur, voorts als tegemoetkoming voor het vervallen van 7 1/8 "ATV"-dag van het Helvoirts personeel, alsmede ter tegemoetkoming voor het overig personeel, omdat men voortaan verplicht is om vrijdagmiddag vrij te nemen.De (oneigenlijke) ATV bestaat na 1 januari uit het gekweekte saldo op de tijdregistratiekaart na aftrek van 38 uur per week. Het kan variabel worden opgenomen in de vrije halve dagen met een maximum van 4 halve dagen per maand (niet 2 hele dagen).

    Bloktijd: (is bedrijfstijd die niet variabel ingevuld mag worden)Van 9.00 - 12.00 uur en van 14.00 - 16.00 uur.

    Fictieve tijden: 08.30 - 12.30 uur en 13.30 - 17.30 uur op maandag t/m vrijdag.

    Aan het aantal positieve/ negatieve klokuren wordt een maximum gesteld en wel 16 uren in de + en 8 uren in de -/-.

    (160/80)

    Indien de temperatuur op twee achtereenvolgende dagen + 30 graden C of hoger is en de officiële weersvoorspelling van 's-Avonds 20.00 uur voor de volgende dag wederom een zo hoge temperatuur aangeeft, dan heeft de gemeentesecretaris de bevoegdheid om een tropenrooster in te stellen. De bloktijd wordt dan van 09.00 tot 12.00 uur.Dit tropenrooster blijft van kracht, zolang de officiële avondweervoorspelling meer dan 30 graden C aangeeft. Voor de donderdagavond blijft een verplichte aanwezigheid gedurende de avondopenstellingstijd.

  • b.

    B: Werktijd/vrije tijd Buitenpersoneel: Vervallen

Artikel 8 1% Ziektekostenregeling

Vervallen

Artikel 9 Diverse vergoedingen

  • A Voor gladheidbestrijdingOvereengekomen is om het werk, indien verricht buiten werktijd, als overwerk uit te betalen, inclusief de bijbehorende toeslag. Vaak moet onder barre omstandigheden s-Nachts, op weekeinden, met kerstmis en/of andere feestdagen deze taak worden uitgeoefend. In de normale overwerkvergoedingregeling zijn deze extra bezwarende factoren o.i. niet verdisconteerd; ditzelfde geldt ten aanzien van de verplichte beschikbaarheid. Dit laatste wordt meegenomen in de nog te ontwerpen incoveniëntenregeling.

  • B KledinggeldVoorgesteld wordt om de nodige kleding (inclusief noodzakelijke beschermende kleding) van gemeentewegen te verstrekken. Deze mogelijkheid bestaat voor buitendienstmedewerk(st)ers, medewerk(st)ers milieu en civiel- en cultuurtechniek en medewerk(st)ers bouw- en woningtoezicht.Voor het personeel, dat nu nog een kledingvergoeding ontvangt, wordt voorgesteld deze af te bouwen overeenkomstig de regeling in het Sociaal Statuut. Dit geldt ook voor de ambtenaren burgerlijke stand van Helvoirt.Ter zake dient een kledingverordening door de raad te worden vastgesteld, teneinde de nieuwe aanspraken vast te leggen.

  • C FietsengeldIndien de fiets niet meer wordt gebruikt om zich in het werk te verplaatsen, is deze vergoeding achterhaald; deze wordt afgebouwd volgens het Sociaal Statuut.

  • D AutokostenSedert de invoering van de zogenaamde "Oort-wetgeving" moet deze vergoeding onderbouwd zijn met werkelijk gereden kilometers; het niet verantwoorde deel dient te worden gemeld bij de belastingdienst. Uitgegaan moet derhalve worden van het standpunt dat gemaakte kosten en ontvangen vergoeding met elkaar in evenwicht zijn. Wijziging in de vergoeding omdat de kilometrage wordt geactualiseerd kan derhalve niet tot een al dan nier afbouwende compensatieregeling leiden. Hierbij geldt de jaarlijkse richtlijn van de belastinginspectie als maatgevend voor de hoogte van de vergoeding. Bestaande vaste autokostenvergoedingen worden m.i.v. 1 januari 1996 afgebouwd conform het Sociaal Statuut.

  • E TelefoonkostenVanwege opnieuw de z.g. "Oort-wetgeving" zijn de mogelijkheden van vergoeding beperkt. Alleen vergoeding van de gesprekskosten is op declaratiebasis belastingvrij. Abonnementskosten zijn belastbaar.Overeengekomen wordt om de opzichter Civiel- en Cultuurtechniek en de chauffeur gladheidbestrijding, alsmede aan de beschikbaarheidregeling gekoppelde personen een vergoeding toe te kennen tot het halve abonnementsgeld; de overige personeelsleden alleen als vermelding in de telefoongids onder het hoofd "gemeente" door het gemeentebestuur gewenst wordt en ook daadwerkelijk is afgedrukt.

Artikel 9 Vergoeding ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS

Vergoeding ambtenaar van de burgerlijke stand (ABS)Voorgesteld wordt om:

  • a.

    Voor huwelijken binnen bedrijfstijd geen vergoeding toe te kennen;

  • b.

    Voor de bode €11,34 netto per uur uit te betalen voor huwelijken buiten de bedrijfstijd, analoog aan de medewerkers milieustraat;

  • c.

    Aan de ambtenaar burgerlijke stand €22,69 netto uit te betalen per huwelijk buiten bedrijfstijd (er van uitgaande dat de voorbereiding binnen bedrijfstijd mogelijk is.De hier genoemde bedragen worden geïndexeerd en worden gelijk met loonronden aangepast.

Artikel 10 Milieustraat

Overeengekomen wordt om aan de toezichthouders, die afwisselend op zaterdag dienst hebben op de milieustraat, €11,34 netto per uur uit te betalen.Ook dit bedrag wordt geïndexeerd en aangepast met loonronde.

Artikel 11 Kinderopvang

Hiervoor wordt een regeling in het leven geroepen.

Artikel 12 Attentieregeling

Een uniforme regeling per 1-1-1996 is gewenst maar behoeft geen vaststelling in dit kader.

Artikel 13 Verzekeringen

Het sluiten van een ongevallenverzekering vanwege de werkgever wordt wenselijk geacht. Indien deze uitsluitend gelden voor de werktijden is meestal uitbreiding tot een 24-uursdekking voor rekening van de ambtenaar een voordelige zaak. Overeengekomen wordt om daarvoor gelegenheid te geven. Ook de mogelijkheid om mee te doen aan een collectieve autoverzekering zal gecontinueerd worden.

Artikel 14 Boekje met de belangrijkste rechtspositieregelingen

Op korte termijn wordt aan alle personeelsleden een handzaam boekje verstrekt met deze regelingen en verkort het belangrijkste uit de C.A.R./ U.W.O.

Ondertekening

13 november 1995