Regeling vervallen per 01-01-2013

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

Geldend van 28-09-2012 t/m 31-12-2012

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges 2012

De raad van de gemeente Haarlem;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders; gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • 1. De leges worden niet geheven voor diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

  • 2. Geen leges worden geheven wanneer de inlichtingen zonder reden op te geven door het gemeentebestuur worden geweigerd.

  • 3. Diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • 4. Het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets).

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.

  • 2. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wege van aanslag dan wel door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald binnen twee maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet of de schriftelijke kennisgeving;

  • 2. De leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen twee maanden na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 3. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen

Artikel 8 Bijzondere bepalingen

De abonnementen als bedoeld in titel I van de tarieventabel worden geacht te zijn ingegaan op de dag waarop het verschuldigde bedrag is betaald, tenzij een andere datum is overeengekomen.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 10 Wijzigen verordening door het college van burgemeester en wethouders

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een tariefsverlaging betreffen; of

  • c.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in de loop van dat kalenderjaar in werking treedt.

Artikel 11 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1.

    De 'Verordening parkeerregulering 2011', afdeling VI, alsmede artikelen 7 tot en met 9 van de 'Tarieventabel behorende bij de Verordening parkeerregulering 2011' en de 'Verordening leges 2011' worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening leges 2012'.

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2012.

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Niet opgenomen

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

Hoofdstuk 10 Niet opgenomen

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

Hoofdstuk 12 Leegstandswet

Hoofdstuk 13 Niet opgenomen

Hoofdstuk 14 Standplaatsen

Hoofdstuk 15 Niet opgenomen

Hoofdstuk 16 Kansspelen

Hoofdstuk 17 Niet opgenomen

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie

Hoofdstuk 18a Havendienst

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 20 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Niet opgenomen

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Niet opgenomen

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

Hoofdstuk 9 Niet opgenomen

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkingen

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Grow- smart en headshops

Hoofdstuk 5 Niet opgenomen

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:

DV

1.1.1

Nulpakket: Het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of de omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk, volgens de voorwaarden van het reglement Burgerlijke Stand voor het nulpakket en de Wet Rechten Burgerlijke Stand art. 4

€ 0,-

DV

1.1.1.1

Basispakket: Het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of de omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk, volgens de voorwaarden van het reglement Burgerlijke Stand voor het Basispakket en de Wet Rechten Burgerlijke Stand art. 4

€ 203,00

DV

1.1.1.2

Keuzepakket: Het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of de omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk op doordeweekse dagen tussen 9.00 uur en 18.00 uur , volgens de voorwaarden van het reglement Burgerlijke Stand voor het keuzepakket en de Wet Rechten Burgerlijke Stand art. 4

€ 409,00

DV

1.1.1.3

Keuzepakket: Het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of de omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk op een ander tijdstip dan vermeld onder 1.1.1.2, volgens de voorwaarden van het reglement Burgerlijke Stand voor het keuzepakket en de Wet Rechten Burgerlijke Stand art. 4

€ 478,00

DV

1.1.1.4

All-in pakket: Het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap, de omzetting van een huwelijk in een partnerschapsregistratie of de omzetting van een partnerschapsregistratie in een huwelijk op een zaterdag, volgens de voorwaarden van het reglement Burgerlijke Stand voor het all-in pakket en de Wet Rechten Burgerlijke Stand art. 4

DV

1.1.1.4.1

In de Gravenzaal

€ 819,00

DV

1.1.1.4.2

In de Librije

€ 663,00

DV

1.1.1.4.3

in de Evangelisch Lutherse Kerk

€ 583,00

DV

1.1.1.4.4

Molen de Adriaan

€ 536,00

DV

1.1.1.4.5

Oude kerk Spaarndam

€ 704,00

DV

1.1.1.4.6

Nieuwe Kerk van april tot en met oktober

€ 557,00

DV

1.1.1.4.7

Nieuwe Kerk in maart en november

€ 644,00

DV

1.1.1.4.8

Nieuwe Kerk van december tot en met februari

€ 745,00

DV

1.1.1.4.9

Grote of Sint Bavo kerk, Consistorie

€ 639,00

DV

1.1.1.5

Idem, op een ander tijdstip of andere wijze dan bedoeld in 1.1.1.4

DV

1.1.1.5.1

In de Gravenzaal

€ 598,00

DV

1.1.1.5.2

In de Librije

€ 443,00

DV

1.1.1.5.3

in de Evangelisch Lutherse Kerk

€ 477,00

DV

1.1.1.5.4

Molen de Adriaan

€ 467,00

DV

1.1.1.5.5

Oude kerk Spaarndam

€ 593,00

DV

1.1.1.5.6

Grote of Sint Bavo kerk, Koor

€ 741,00

DV

1.1.1.5.7

Grote of Sint Bavo kerk, Consistorie

€ 544,00

DV

1.1.1.5.8

Nieuwe Kerk van april tot en met oktober

€ 457,00

DV

1.1.1.5.9

Nieuwe Kerk in maart en november

€ 553,00

DV

1.1.1.5.10

Nieuwe Kerk van december tot en met februari

€ 650,00

DV

1.1.2

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op:

€ 115,00

DV

1.1.3

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 372,00

DV

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek

€ 372,00

DV

1.1.5

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje of partnerschapboekje

€ 32,35

DV

1.1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van een lijst met alle op één dag, in één week of in één maand geborenen (geboorte-aangifte), voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte voor de periode van drie maanden

€ 118,00

DV

1.1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van een lijst met alle op één dag, in één week of in één maand overledenen, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermelde aangifte voor de periode van drie maanden

€ 88,80

DV

1.1.7.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van een lijst met alle op één dag, in één week of in één maand ondertrouwde en getrouwde paren of geregistreerde partners, als voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend, voor elk op die lijst vermeld paar voor de periode van drie maanden

€ 88,80

DV

1.1.8

Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,60

DV

1.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand; dit betreft:

- afschrift van akte burgerlijke stand

- uittreksel akte van geboorte

- uittreksel akte van huwelijk

- uittreksel akte van partnerschap

- uittreksel akte van overlijden

- elke attestatie de vita, als bedoeld in artikel 19k van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

- meertalig uittreksel van een akte

€ 11,80

DV

1.20.1.2

Voor het beschikbaar stellen van gemeentegetuigen , per getuige

€ 18,15

DV

1.20.1.3

Het op verzoek benoemen van een externe buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van één huwelijk

€ 75,00

DV

1.20.1.6

Tot het verstrekken van een verklaring van huwelijksbevoegdheid

€ 21,20

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

DV

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

DV

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€ 48,73

DV

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€ 48,73

DV

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) faciliteitenpaspoort)

€ 48,73

DV

1.2.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

€ 9,37

DV

1.2.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3

€ 21,86

DV

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)

€ 40,05

DV

1.2.2

De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€ 45,90

DV

1.2.2.1

Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

€ 0,00

DV

1.2.2.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

€ 21,83

DV

1.2.2.3

Op het tarief onder 1.2.1.7 wordt een rijkskorting berekend als de aanvrager valt onder de leeftijdscategorie tot en met 13 jaar (jeugdtarief). Het jeugdtarief is inclusief korting vastgesteld op:

€ 30,00

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

DV

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€ 42,70

DV

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€ 33,50

DV

1.20.1.4

Voor het opmaken van een vermissingsrapport voor een reisdocument of rijbewijs

€ 31,10

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

DV

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

DV

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

DV

1.4.2.1

tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking

€ 15,30

DV

1.4.2.3

tot het afsluiten van abonnement op het verstrekken van een opgave van verhuizingen binnen de gemeente, vertrekken uit de gemeente en vestigingen in de gemeente, gedurende een kwartaal

€ 121,05

DV

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

DV

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

DV

1.4.4.1

tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking

€ 15,30

DV

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€ 2,27

DV

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

€ 15,60

DV

1.4.7

Tot het verstrekken van een tweede en volgend afschrift van de persoonslijst uit de GBA

€ 22,20

DV

1.4.8

Tot het uitvoeren van een GBA-selectie voor maatschappelijke of wetenschappelijke doeleinden

€ 344,85

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

ALG

1.6.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:

ALG

1.6.1.1

bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:

ALG

1.6.1.1.1

ten hoogste 100 pagina’s, per pagina

€ 0,26

ALG

met een maximum per bericht van

€ 5,13

ALG

1.6.1.1.2

meer dan 100 pagina’s

€ 25,77

ALG

1.6.1.2

bij verstrekking anders dan op papier

€ 5,13

ALG

1.6.1.3

dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking

€ 25,77

ALG

1.6.2

Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.

ALG

1.6.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens

€ 5,13

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

ALG

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van Gedrukte stukken, zoals verordeningen, besluiten, begrotingen, rekeningen en andere documentatie omtrent de gemeentelijke werkzaamheden:

ALG

1.7.1.1

Per pagina

€ 0,16

ALG

1.7.1.2

Tot een maximum per gedrukt stuk van

€ 36,66

ALG

1.7.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

ALG

1.7.2.2.1

Op de agenda’s en lijst van ingekomen stukken van de raadsvergaderingen

€ 27,27

ALG

1.7.2.2.2

Op de voorstellen aan de raad

€ 93,28

ALG

1.7.3

op de verslagen van de raadsvergaderingen

€ 93,28

ALG

1.7.3.2.1

op de agenda van de vergaderingen van een raadscommissie

€ 36,09

ALG

Op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie

€ 36,09

ALG

1.7.4

Voor toezending van stukken op grond van dit hoofdstuk per post of fax wordt een toeslag berekend van

€ 6,17

Hoofdstuk 8 Bodem- en vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

ALG

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

ALG

1.8.1.1.1

in formaat A3 per kaart

€ 27,43

ALG

1.8.1.1.2

In formaat A0 per kaart

€ 41,68

ALG

1.8.1.2

Tot het verzoek om gedigitaliseerde CAD-bestanden op CD, per ha

€ 21,10

ALG

1.8.1.3

Als de plot/afdruk op aanvraag aangewend wordt, in afwijking van de gebruikelijke (éénmalige) presentatie worden de hiervoor bij 1.8.1.1.1 en 1.8.1.1.2 vermelde tarieven verhoogd met het, voorafgaand aan de aanvraag, met de aanvrager contractueel overeengekomen bedrag.

STZ

1.8.4

Het tarief exclusief BTW bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot:

STZ

1.8.4.1

Het verstrekken van een fotokopie of scan van een bodemonderzoeksrapport, saneringsplan of evaluatierapport, per rapport

€27,40

STZ

1.8.4.2

het digitaal verstrekken van informatie over de gesteldheid van de bodem in de vorm van een geautomatiseerd rapport (onder andere bij grondtransacties)

€44,75

STZ

1.8.4.3

Het binnen 3 weken verstrekken van NVN5725-informatie bedraagt voor een locatie tot maximaal 1000 m²

€ 137,00

1.8.4.4

Het binnen 3 weken verstrekken van informatie over de gesteldheid van de bodem ten

behoeve van werkzaamheden aan kabels en leidingen bedraagt voor een standaard

aanvraag met een tracélengte tot ca. 75 meter

€ 137,00

STZ

1.8.4.5

Indien het een aanvraag betreft die niet onder 1.8.4.1., 1.8.4.2, 1.8.4.3 of 1.8.4.4 valt worden de kosten daarvoor in rekening gebracht in overeenstemming met een voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag medegedeelde kosten, blijkende uit een begroting die ter zake door het college van B& W is opgesteld.

Indien een bovenstaande mededeling is uitgebracht, wordt de aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag is ingetrokken.

DV

1.8.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot aanbrengen van een mutatie in de gemeentelijke basisregistratie adressen, per huisnummer

€ 72,60

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

DV

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

DV

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€ 30,05

DV

1.9.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

€ 15,30

DV

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie of waarmerking van een handtekening of document

€ 15,30

DV

1.9.4.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot Nederlander zoals bedoeld in hoofdstuk 4 van de Rijkswet op het Nederlanderschap geldt het tarief zoals opgenomen in het Besluit Optie- en Naturalisatiegelden 2002.

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

DV

1.11.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

€ 46,35

VVH

1.11.2

voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor woningontrekking als bedoeld in artikel 20 van Huisvestingsverordening Zuid-Kennermerland

€ 100,00

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag als bedoeld in artikel 15 van de Leegstandwet:

VVH

1.12.1

voor het verkrijgen van een vergunning tijdelijke verhuur

€ 158,70

VVH

1.12.2

[vervallen]

VVH

1.12.3

voor de verlenging van de vergunning ex artikel 15 van de Leegstandswet, per woning

€ 42,50

Hoofdstuk 14 Standplaatsen, venten, reclame voorwerpen en uitstallen

VVH

1.14

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

1.14.1

een ventvergunning als bedoeld in artikel 150 van de Algemene Plaatselijke Verordening met een geldigheidsduur van maximaal één jaar

€ 94,30

1.14.2.1

een standplaatsvergunning zoals bedoeld in artikel 151 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 105,15

1.14.2.2

een vergunning voor een tijdelijke standplaats voor activiteiten als bedoeld in artikel 151 onderdeel a van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 69,00

1.14.2.3

een vergunning voor een initiatief standplaats zoals bedoeld in artikel 151 van de Algemene Plaatselijke Verordening jo. het Standplaatsenbeleid 2010, b&w-besluit d.d. 16 februari 2010, nr. 2010/25715

€ 100,00

1.14.2.4

een vergunning voor een standplaats op een weekmarkt zoals bedoeld in artikel 140 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 100,00

1.14.3

een vergunning als bedoeld in artikel 125 van de Algemene Plaatselijke Verordening (reclamevoorwerpen)

€ 70,00

1.14.4

een aanvraag voor uitstalvergunning als bedoeld in artikel 14 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 70,00

Hoofdstuk 16 Kansspelen

VVH

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning voor een door de gemeente vastgesteld tijdvak van 3 jaar als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

VVH

Het bedrag dat op grond van artikel 3 van het Speelautomatenbesluit 2000 ten hoogste voor het in behandeling kunnen nemen van de bedoelde aanvraag kan worden geheven.

VVH

1.16.2

Voor het in behandeling nemen van een loterijvergunning als bedoeld in artikel 3 van Wet op de kansspelen.

€ 100,00

Hoofdstuk 18 Telecommunicatie en Civiele Werken

WZ

1.18.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

WZ

1.18.1.1

een melding van een tracé van maximaal 25 meter

€ 67,50

WZ

1.18.1.2

een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet voor tracés langer dan 25 meter

€ 397,00

WZ

1.18.1.3

Het tarief als bedoeld in 1.18.1 voor tracés van 100 meter of meer wordt verhoogd per strekkende meter met

€ 0,26

WZ

1.18.1.4

Het tarief als bedoeld in 1.18.1 wordt voor elk ondersteuningswerk, beschermingswerk en signaalinrichting, alsmede de inrichting die is bestemd om daarin verbindingen tot stand te brengen waarvoor afzonderlijke plaatsbepaling noodzakelijk is, verhoogd met

€ 59,50

WZ

1.18.2

Het tarief voor het in behandeling nemen van een separate melding voor het verkrijgen van instemming voor het plaatsen van een ondersteuningswerk, beschermingswerk, alsmede de inrichting die is bestemd om daarin verbindingen tot stand te brengen, bedraagt

€ 230,75

WZ

1.18.3

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het opbreken van de weg zoals bedoeld in artikel 15 van de Algemene Plaatselijke Verordening met uitzondering van aanvragen nutsbedrijven, bedraagt

€ 46,65

WZ

1.18.4

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, wordt het tarief met elk tweede of volgend overleg verhoogd met

€ 123,35

WZ

1.18.5

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

€ 123,35

WZ

1.18.6

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

WZ

1.18.7

Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

DV

1.18.8

Het tarief bedraagt:

DV

1.18.8.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 14 en/of 15 van de Algemene Plaatselijke Verordening (langer dan 3 dagen)

€ 70,25

DV

1.18.8.2

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 14 of 15 van de Algemene Plaatselijke Verordening die tijdelijk van aard is met een maximale geldigheidsduur van 3 dagen

€ 34,70

VVH

1.18.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een geluidsontheffing voor werkzaamheden als bedoeld in artikel 109 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 45,70

VVH

1.18.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het innemen en/of afsluiten van een openbare weg als bedoeld in artikel 14 en 15 van de Algemene plaatselijke verordening

€ 100,00

Hoofdstuk 18a Havendienst

WZ

1.18a

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

WZ

1.18a.1

tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor een pleziervaartuig als bedoeld in de Scheepsvaart- en havenverordening

€ 59,00

WZ

1.18a.2

tot het verkrijgen van een vergunning voor schepen met beroepsmatige activiteiten als bedoeld in de Scheepsvaart- en havenverordening

€ 290,20

WZ

1.18a.3

Tot wijziging en opzegging (bij restitutie) van een ligplaatsvergunning voor een pleziervaartuig

€ 27,60

WZ

Tot wijziging van overige vergunningsgegevens anders dan bedoeld onder 1.18a.3

€ 16,20

WZ

1.18a.4

tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor een nieuw neer te leggen  woonschip zoals bedoeld in de Woonschepenverordening (gepaard gaande met een uitgebreide voorbereidingprocecedure)

€ 290,20

1.18b.4

tot het verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor een bestaand woonschip (i.c.m. een bestaande plaats) zoals bedoeld in de Woonschepenverordening (gepaard gaande met een eenvoudige voorbereidingsprocedure)

€ 65,00

Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer

1.19

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

DV

1.19.1

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€ 135,50

1.19.2

tot het het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van een motorvoertuig op een trottoir of bij een parkeerverbod (ingevolge bord E1 RVV 1990) of bij een stopverbod (bord E2 RVV 1990) of in een belanghebbendengebied (bord E9 RVV 1990) of in een voetgangersgebied (bord G7 RVV 1990) bedraagt per tijdseenheid:

a. van één dag

€ 25,95

b. van een dagdeel (van 09.00 uur tot 13.30 uur of van 13.30 uur tot 18.00 uur)

€ 12,95

1.19.3

voor de overige ontheffingen op basis van artikel 87 van het RVV 1990 bedraagt

€ 25,95

1.19.4

tot het het verkrijgen van een duplicaat vergunning als bedoeld in artikel 7, van de Parkeerverordening 2012 bedraagt

€ 26,95

1.19.5

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken, inclusief de kosten die voortvloeien uit de aanleg van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

€ 255,00

1.19.6

voor vervangen van het onderbord inclusief het plaatsen van het nieuwe onderbord bij wijziging van kenteken, zowel bij bestaande als nieuwe voertuigen

€ 106,00

1.19.7

voor het aanbrengen van een nieuwe markering

€ 162,50

1.19.8

voor het verplaatsen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken

€ 118,00

1.19.9

voor het verlengen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken per strekkende meter

€ 55,75

VVH

1.19.10

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing  route gevaarlijk stoffen als bedoeld in artikel 100 van Algemene Plaatselijke Verordening.

€ 100,00

Hoofdstuk 20 Diversen

1.20.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

DV

1.20.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 118 van de Algemene plaatselijke verordening voor het uitdelen van duurzame productmonsters welke zijn bedoeld voor meer dan eenmalig gebruik door maximaal 3 uitdelers.

€ 258,85

DV

1.20.1.8

Tot het verstrekken van informatie over een perceel bevattende: bestemming object, datum goedkeuring gemeenteraad en gedeputeerde staten, aanwezige voorbereidingsbesluiten en (voorontwerp) bestemmingsplannen

€ 16,95

1.20.1.9

Tot het verstrekken van informatie over een perceel bevattende: status, bouwjaar, aanschrijvingen en wet voorkeursrecht

€ 16,95

ALG

1.20.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

ALG

1.20.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per stuk

€ 5,50

ALG

1.20.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

ALG

1.20.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat zwart/wit

€ 0,26

ALG

1.20.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat zwart/wit

€ 0,52

ALG

1.20.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.20.2.1 en 1.20.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

ALG

a.formaat A4 en A3

€ 10,84

ALG

b.formaat A2

€ 13,74

ALG

c.formaat A1

€ 19,75

ALG

d.formaat A0

€ 35,41

ALG

e.formaat A0+

€ 41,07

ALG

1.20.2.5

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€ 69,79

ALG

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

€ 0,26

MS

1.20.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot nadeelcompensatie:

€ 339,15

Vindt er geen nadeelcompensatie plaats dan zal het bovenstaande bedrag terug worden betaald. Indien het verzoek niet in behandeling wordt genomen wordt het verschuldigde bedrag verminderd naar nihil.

VVH

1.20.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een kampeerontheffing voor meer dan 75 personen als bedoeld in artikel 126B van Algemene Plaatselijke Verordening.

€ 100,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

VVH

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

aanlegkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten inclusief omzetbelasting. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft.

Bij twijfel over de juistheid van de hoogte van de opgegeven aanlegkosten kan het college van burgemeester en wethouders de hoogte van de bouwkosten ambtshalve vaststellen op advies van een bouwtechnisch ambtenaar en/of op advies van een extern deskundige.

2.1.1.2

bouwkosten:

de aannemingssom inclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, inclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.

Bij twijfel over de juistheid van de hoogte van de opgegeven bouwkosten kan het college van burgemeester en wethouders de hoogte van de bouwkosten ambtshalve vaststellen op advies van een bouwtechnisch ambtenaar en/of op advies van een extern deskundige.

2.1.1.3

[vervallen]

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2,77 %

van de bouwkosten;

met een minimum van:

€ 131,75

met een maximum van:

€ 877.417,00

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Bij het in behandeling nemen van een geregistreerde aanvraag om een omgevingsvergunning, nadat met de bouwactiviteit is begonnen of nadat de bouw activiteitheeft plaatsgevonden wordt de van de op grond van onderdeel 2.3.1.1.1 verschuldigde leges verhoogd met:

50 %

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 465,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 212,55

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 465,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€7.162,00

2.3.3.3.2

[vervallen]

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€ 465,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 465,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 465,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 465,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 465,00

Indien voor realisering van een project een bestemmingsplan moet worden gemaakt, worden de hieraan verbonden kosten in rekening gebracht, voor zover deze kosten niet op een andere wijze (grond exploitatie/gemeentelijke bouw- en exploitatieverordening) zijn of (kunnen) worden voldaan.

Als deze werkzaamheden in opdracht van de gemeente door een extern (stedenbouwkundig) bureau worden uitgevoerd, wordt het overeenkomstig 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met een vooraf, met de aanvrager overeengekomen bedrag dat door het (stedenbouwkundig) bureau c.q bedrijf bij de gemeente in rekening is / wordt gebracht.

Na de vijfde werkdag waarop het bedrag zoals hierboven is bedoeld aan de aanvrager ter kennis is gebracht en overeengekomen wordt met de opdracht gestart.

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bou w activiteit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€ 212,55

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€ 465,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€ 7.162,00

2.3.4.3.1

[vervallen]

2.3.4.3.2

[vervallen]

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)

€ 465,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€ 465,00

2.3.4.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€ 465,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€ 465,00

2.3.4.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

€ 465,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken / inrichtingen in relatie tot brandve i ligheid

2.3.5.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.5.1.1

Voor een bouwwerk met een oppervlakte tot 500 m2:

€ 516,10

2.3.5.1.2

Voor een bouwwerk met een oppervlakte van 501 tot en met 5000 m2:

€ 1.032,25

2.3.5.1.3

Voor een bouwwerk met een oppervlakte van meer dan 5000m2:

€ 3.097,00

2.3.5.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 3 van de Brandbeveiligingsverordening:

2.3.5.2.1

Voor een inrichting met een oppervlakte tot 500 m2:

€ 516,10

2.3.5.2.2

Voor een inrichting met een oppervlakte van 501 tot en met 5000 m2:

€ 1.032,25

2.3.5.2.3

Voor een inrichting met een oppervlakte van meer dan 5000m2:

€ 3.097,00

2.3.5.2.4

Voor een tijdelijke, korter dan 12 weken in stand te houden, inrichting:

€ 158,00

2.3.5.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van gegevens van een reeds verstrekte vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.1

€ 152,25

2.3.5.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van gegevens van een reeds verstrekte vergunning als bedoeld in onderdeel 2.3.5.2

€ 158,00

2.3.5.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot een ontheffing als bedoeld in artikel 13 van de Brandbeveiligingsverordening

50,65

2.3.5.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een vergunning als bedoeld in onderdeel 3.6.1 en 3.6.2, per overschrijving

€ 101,85

2.3.5.7

Indien een aanvraag om een gebruiksvergunning tijdens de behandeling door de aanvrager wordt ingetrokken of geweigerd als gevolg van een verandering van inzichten en/of verandering van de omstandigheden gelegen buiten het bouwwerk of inrichting kunnen de op grond van de onderdelen 3.6.1, 3.6.2, 3.6.3 en 3.6.8 geheven bedragen worden verminderd met:

50%

2.3.6

Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning is vereist, bedraagt het tarief voor deze activiteit:

€1.475,00

2.3.6.1A

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder h, van de Wabo of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid onder c van de Wabo met betrekking tot het slopen van een bouwwerk in een krachtens een provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, waarvoor op grond van die provinciale of gemeentelijke verordening een vergunning is vereist, bedraagt het tarief:

€1.475,00

2.3.6.2

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens de Monumentenverordening 2009 aangewezen monument, waarvoor op grond van artikel 10 van die verordening een vergunning is vereist, bedraagt het tarief:

€ 0,00

2.3.7

Vergunning sloopactiviteiten op basis van bestemmingsplan

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid onder g van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 1.475,00

2.3.7.2

Asbesthoudende materialen

Indien de vergunningaanvraag “het verwijderen van asbest” betreft dan bedraagt het tarief:

€ 131,75

2.3.8

Uitweg/inrit

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 16 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 351,50

2.3.9

Kappen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2 van de bomenverordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€ 110,50

2.3.10

Andere activiteiten

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning alleen betrekking heeft op activiteiten als bedoeld in artikel 125 van de Algemene Plaatselijke Verordening (reclamevoorwerpen) bedraagt het tarief:

€68,50

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning alleen betrekking heeft op het plaatsen van zonnecollectoren of zonnepanelen, of het restaureren en (her-)plaatsen van gevelstenen door non-profitorganisaties op het gebied van de monumentenzorg c.a. bedraagt het tarief:

€ 0,00

2.3.11

Omgevingsvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.11.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.11.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, kap- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2,3,2, 2.3.6, 2.3.6.1A  en 2.3.7.2

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, kap- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

75 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat voor bouw-, aanleg of sloopactiviteit tenminste verschuldigd blijft een bedrag van:

€ 131,75

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, kap- of sloopactiviteiten

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, kap- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

25 %

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met dien verstande dat voor bouw-, aanleg, kap- of sloopactiviteit tenminste verschuldigd blijft een bedrag van:

€ 131,75

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg-, kap- of sloopactiviteiten

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg-, kap- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges met dien verstande dat voor bouw-, aanleg, kap- of sloopactiviteit tenminste verschuldigd blijft een bedrag van:

€ 131,75

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€ 131,75

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan met een beperkte omvang  als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 9.807,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan met een beperkte omvang als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening

€ 9.807,00

De op grond van 2.8.1 of 2.8.2 berekende bedragen worden verhoogd met de kosten van onderzoeken die nodig zijn ten behoeve van de ruimtelijke onderbouwing (luchtkwaliteit, geluid, bodem, flora en fauna e.a.) en de feitelijke druk- en publicatiekosten. Na de vijfde werkdag waarop het bedrag zoals hierboven bedoeld aan de aanvrager ter kennis is gebracht en overeengekomen wordt met de opdracht gestart.

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€ 68,50

2.10.2

Calamiteiten

Het tarief bedraagt voor het op verzoek gedane bouwtechnisch optreden bij calamiteiten in het kader van het individuele belang op:

2.10.2.1

-maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 16.00 uur, per uur

€ 67,80

2.10.2.2

-andere dagen en tijden dan genoemd onder K 12.1 en erkende feestdagen, per uur

€ 107,50

2.10.3

Raadplegen van kaarten en dossiers en het verstrekken van k o pie(ën)

2.10.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het op verzoek lichten van een dossier van een bij de afdeling VVH van Haarlem in het archief berustend dossier

€ 10,25

2.10.3.2

Het tarief bedraagt voor het op verzoek aanleveren van het origineel/de originelen aan de lichtdrukker ten behoeve van kopieën

€ 8,00

2.10.4

advisering

Het tarief bedraagt voor het op verzoek geven van bouwtechnische, stedenbouwkundige en juridische advisering in het kader van de bouwregelgeving:

2.10.4.1

-mondelinge advisering 1ste half uur

€ 0,00

2.10.4.2

-de volgende uren, per uur

€ 69,60

2.10.4.3

-schriftelijke advisering, per uur

€ 69,60

2.10.5

Niet volledig verklaren

2.10.5.1

Als besloten wordt de aanvraag niet volledig te verklaren of omdat de aanvraag op andere wijze niet voldoet aan de vereiste voorschriften bedraagt het tarief

€ 131,75

2.10.5.2

Als de geregistreerde aanvraag ten behoeve van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een reeds verleende vergunning, worden de voor deze vergunning geheven leges bij stijging van de bouwkosten verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als bedoeld in 2.3.1 met dien verstande dat zij niet minder zullen bedragen dan

€ 131,75

2.10.6

Ambtshalve vaststellen

2.10.6.1

Als bij het vaststellen van de bouwkosten waarvoor in opdracht van de gemeente advies is gevraagd aan een extern bouwkosten deskundige wordt het in 2.3.1 genoemde percentage verhoogd met 0,1%.

2.10.6.2

Als na de vergunningverlening de bouwkosten hoger blijken te zijn dan opgegeven bij de indiening van de bouwaanvraag vindt een navordering van leges plaats over het verschil in bouwkosten.

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

VVH

3.1.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€ 628,00

VVH

3.1.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet bij overname / wijziging ondernemersvorm

€ 628,00

VVH

3.1.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet bij wijziging leidinggevende (per leidinggevende met een maximum van 3) of bij wijziging van de oppervlakten van de horeca- of slijtlokaliteiten en terrassen

€ 115,50

VVH

3.1.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet

€ 80,00

VVH

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

VVH

3.1.5

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 33 van de Algemene Plaatselijke Verordening (Sluitingsuur) voor een door de gemeente vastgesteld tijdvak van drie jaar:

€ 105,00

VVH

3.1.6

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing  als bedoeld in artikel 34 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 189,10

VVH

3.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verlof tot het bedrijfsmatig verstrekken van alcoholvrije drank voor gebruik ter plaatse, zoals bedoeld in artikel 49 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 479,25

VVH

3.1.8

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een verlof tot het bedrijfsmatig verstrekken van alcoholvrije drank voor gebruik ter plaatse, zoals bedoeld in artikel 49 van de Algemene Plaatselijke Verordening i.v.m. wijziging leidinggevende (per leidinggevende met een maximim van  3) of bij wijziging van de oppervlakten van de horeca- of slijtlokaliteiten en terrassen

€ 115,40

VVH

3.1.9

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 43 van de Algemene Plaatselijke Verordening (terrasvergunning)

€ 105,10

VVH

3.1.10

 Voor het in behandeling nemen van een terrasmelding, als bedoeld in artikel 43 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 0,00

VVH

3.1.11

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning nachtverblijf als bedoeld in artikel 61 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 73,70

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten, foto- en filmopnamen en overschrijding geluidsnormen incidentele festiviteiten

VVH

3.2.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

VVH

3.2.1

Een vergunning of melding als bedoeld in artikel 14 van de Algemene Plaatselijke Verordening tot het houden van film-/foto-opnamen:

VVH

3.2.1.1

Categorie A:

€ 0,00

VVH

3.2.1.2

Categorie B:

€ 126,30

VVH

3.2.1.3

Categorie C:

€ 263,00

VVH

3.2.2

Een vergunning voor een particuliere markt als bedoeld in artikel 152 van de Algemene Plaatselijke Verordening:

VVH

3.2.2.1

snuffelmarkt

€ 91,40

VVH

3.2.2.2

themamarkt

€ 100,00

VVH

3.2.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van een festiviteit als bedoeld in artikel 111 van de Algemene Plaatselijke Verordening, waarvoor enkele voorschriften uit het Activiteitenbesluit incidenteel niet van toepassing zijn

€ 45,70

VVH

3.2.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een evenement als bedoeld in artikel 28, eerste lid, van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 100,00

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

VVH

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:

VVH

3.3.1

een vergunning als bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening,:

VVH

3.3.1.1

voor een seksinrichting

€ 592,05

VVH

3.3.1.2

voor een escortbedrijf

€ 381,25

VVH

3.3.2

wijziging van een vergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening:

VVH

3.3.2.1

voor een seksinrichting, per beheerder met maximum van 3

€ 211,25

VVH

3.3.2.2

voor een escortbedrijf, per beheerder met maximum van 3

€ 211,25

VVH

3.3.3

een ontheffing van de sluitingstijd voor een seksinrichting als bedoeld in artikel 3.7 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 202,75

Hoofdstuk 4 Vergunning Smart- grow- en headshops

VVH

3.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een inrichting als bedoeld in artikel 74B van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 705,65

Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

ALG

3.7.1

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het afleveren en ter aflevering aanwezig hebben van vuurwerk, als bedoeld in artikel 102 van de Algemene Plaatselijke Verordening

€ 159,10

ALG

3.7.2

Voor het in behandeling nemen van een verzoek tot registratie in het landelijk register kinderopvang voor een  kindercentrum / gastouderbureau / gastouder / peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 1.45 van de Wet op de Kinderopvang

€ 465,00

ALG

3.7.3

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing voor extra winkelopenstelling als bedoeld in  artikel 7 en 8 van de Verordening Winkeltijden Haarlem 2012

€ 100,00

ALG

3.7.4

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een draaiorgelvergunning als bedoeld in artikel 109 van Algemene Plaatselijke Verordening.

€ 100,00

ALG

3.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

€ 69,80