Regeling vervallen per 26-02-2019

Archiefverordening van de gemeente Haarlem 2013

Geldend van 25-10-2013 t/m 25-02-2019

Intitulé

Archiefverordening van de gemeente Haarlem 2013

De gemeenteraad van Haarlem,

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Haarlem,

gelet op artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995, Besluit vast te stellen de navolgende:

Verordening betreffende de zorg van het college van burgemeester en wethouders voor de informatie van de gemeentelijke organen, de aanwijzing en het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op de naleving van het bij of krachtens de wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de informatie, voor zover deze niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats.

Hoofdstuk I Algemene bepalingen

Artikel 1

In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:

  • a.

    de Wet: de Archiefwet 1995;

  • b.

    gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b 1°, van de Wet, voor zover behorende tot de gemeente;

  • c.

    informatie: de in artikel 1, onder c, Archiefwet 1995 bedoelde archiefbescheiden;

  • d.

    de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de Wet aangewezen archiefbewaarplaats voor overgebrachte archiefbescheiden;

  • e.

    de gemeentearchivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de Wet benoemde gemeentearchivaris;

  • f.

    hoofd informatiebeheer: degene, die is belast met het beheer van de informatie van de gemeentelijke organen, die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;

  • g.

    overgebrachte informatie: op basis van een schriftelijke ‘verklaring van overdracht’ bij de archiefbewaarplaats in beheer gegeven archiefbescheiden, ongeacht hun vorm.

  • h.

    college: het college van burgemeester en wethouders

Artikel 2

Als de in artikel 31 van de Wet bedoelde archiefbewaarplaats dienen de archiefbewaarplaatsen van het Regionaal Historisch Centrum in Noord-Holland.

Hoofdstuk II De zorg van het college voor de gemeentelijke informatie

Artikel 3

Het algemeen bestuur van het Regionaal Historisch Centrum Noord Holland draagt zorg voor het inrichten en in stand houden van de archiefbewaarplaatsen als bedoeld in artikel 2. Het college draagt zorg voor voldoende en doelmatige archiefruimten voor nog niet overgebrachte informatie.

Artikel 4

  • 1. Ten aanzien van de nog niet overgedragen archiefbescheiden benoemt het college een hoofd informatiebeheer.

  • 2. Ten aanzien van de overgedragen archiefbescheiden benoemt het college een gemeente-archivaris.

Artikel 5

Het college draagt zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke informatie en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.

Artikel 6

  • 1. Het college draagt er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de informatie geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.

  • 2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende, van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen, dat zij voor dezen als informatie voor blijvende bewaring in aanmerking komen.

Artikel 7

Het college draagt er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor en het beheer van de informatie zijn verbonden.

Artikel 8

Het college stelt voor het beheer van de informatie van de gemeentelijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht, voorschriften vast op voordracht van het hoofd informatiebeheer, gehoord de commissie Bestuur en gehoord de gemeentearchivaris.

Artikel 9

Het college ziet erop toe, dat bij deelname door de gemeente in privaatrechtelijke rechtspersonen die publiekrechtelijke taken uitvoeren, het beheer van informatie bij deze rechtspersonen geschiedt volgens de bepalingen van de wet.

Artikel 10

Het college doet ten minste eenmaal per jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de Wet. Zij legt daarbij over de verslagen, die door de gemeentearchivaris aan haar zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en de verslagen van het uitgevoerde toezicht door de archiefinspecteur op het beheer van de informatie, die niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats. Deze verslagen worden aangevuld met de interne auditrapporten die worden aangeleverd door het hoofd informatiebeheer.

Hoofdstuk III Toezicht van de gemeentearchivaris op het beheer van de informatie welke niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats

Artikel 11

De gemeentearchivaris is belast met het toezicht op het bij of krachtens de Wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de informatie, die niet is overgebracht naar een archiefbewaarplaats.

Artikel 12

De gemeentearchivaris is bevoegd, ter uitoefening van het hem bij artikel 32, tweede lid, van de Wet opgedragen toezicht, zich onder handhaving van zijn verantwoordelijkheid te doen vervangen door een of meer ambtenaren, die in het bezit zijn van een diploma Archivistiek A als bedoeld in artikel 22 van de Wet.

Artikel 13

  • 1. Het hoofd informatiebeheer verstrekt aan de gemeentearchivaris, of aan degene, die namens hem met het toezicht is belast, alle noodzakelijke informatie.

  • 2. De gemeentearchivaris en degenen, die hem in de uitoefening van het toezicht vervangen of bijstaan, hebben met inachtneming van de voorschriften ten aanzien van de beveiliging van geheimen, toegang tot de informatie en de ruimten waarin deze zich bevinden.

Artikel 14

De gemeentearchivaris doet van zijn bevindingen bij de uitoefening van het toezicht mededeling aan het hoofd informatiebeheer alsmede, indien hij hiertoe aanleiding vindt, aan het college. De gemeentearchivaris geeft daarbij aan welke voorzieningen naar zijn mening in het belang van een goed beheer moeten worden getroffen.

Artikel 15

Het hoofd informatiebeheer vraagt schriftelijk toestemming aan de gemeentearchivaris tot:

  • a.

    bouw, verbouwing, inrichting, of verandering van inrichting en ingebruikneming van ruimten als archiefbewaarplaats respectievelijk archiefruimte;

  • b.

    voorbereiding, invoering en wijziging van ordeningssystemen.

Artikel 16

Het hoofd informatiebeheer doet aan de gemeentearchivaris tijdig schriftelijk mededeling van het voornemen tot:

  • a.

    opheffing, samenvoeging of splitsing van een gemeentelijk orgaan of overdracht van één of meer taken aan een ander gemeentelijk orgaan, of ander overheidsorgaan of rechtspersoon;

  • b.

    verandering van de plaats van bewaring van niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte informatie;

  • c.

    ontwerp, vervanging, aanschaf of invoering van een informatiesysteem.

Artikel 17

De gemeentearchivaris doet eenmaal per jaar verslag aan het college van burgemeester en wethouders betreffende de uitoefening van het toezicht.

Hoofdstuk IV Het beheer van overgebrachte documenten door de gemeentearchivaris

Artikel 18

  • 1. De gemeentearchivaris is verantwoordelijk voor de door de gemeente in beheer overgebrachte archiefbescheiden.

  • 2. De gemeentearchivaris doet eenmaal per jaar verslag aan het college betreffende de uitoefening van het beheer.

Artikel 19

  • 1. Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de gemeentearchivaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen in de in de archiefbewaarplaats berustende archieven en verzamelingen. De gemeentearchivaris verstrekt daaruit aan een ieder, die daarom verzoekt afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen, die zo nodig door hem worden gecollationeerd en geauthentiseerd.

  • 2. De kosten voor het in het voorgaande lid beschrevene worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door het bestuur van het Noord Hollands Archief vastgesteld tarief. Alvorens de hier bedoelde werkzaamheden een aanvang nemen, wordt de verzoeker van dit tarief op de hoogte gesteld.

Artikel 20

De gemeentearchivaris kan nadere regels stellen omtrent de raadpleging van de documenten en het beheer van de ruimten waarin deze ter beschikking worden gesteld.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 21

De Archiefverordening van de gemeente Haarlem 2002 wordt ingetrokken.

Artikel 22

Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie.

Artikel 23

Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening van de gemeente Haarlem 2013.

Memorie van toelichting

Deze Archiefverordening sluit aan bij de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995 en dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld op grond van de in de aanhef genoemde artikelen in de Archiefwet 1995.

Zij bestaat in hoofdzaak uit drie gedeelten, namelijk de regeling voor de zorg, die het college draagt voor de archieven van de gemeentelijke organen, het toezicht op het bij of krachtens de wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de informatie, die niet is overgebracht naar de archiefbewaarplaats en het beheer van overgebrachte informatie door de archiefbewaarplaats.

Deze verordening is, evenals Wet en Besluit, niet alleen van toepassing op klassieke, papieren archiefbescheiden, maar ook op moderne, digitale informatiedragers.

Hoofdstuk II bevat een uitwerking van het begrip ‘zorg’, dat in de Archiefwet 1995 niet wordt gedefinieerd. Wat voldoende en doelmatige archiefruimten zijn, is geregeld in het Archiefbesluit 1995 respectievelijk in de Archiefregeling 2009.

Hoofdstuk III is een uitwerking van het toezicht bedoeld in artikel 32, tweede lid van de Wet en is aangepast aan de op 1 oktober 2012 in werking getreden Wet Revitalisering Generiek Toezicht en de per die datum gewijzigde Archiefwet.

Hoofdstuk IV richt zich op de beheertaken van de gemeentearchivaris, deze zijn nader bepaald binnen de Regeling Regionaal Historisch Centrum in Noord-Holland (d.d. 24 januari 2005).

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1

Begripsbepalingen zijn alleen uit de wet overgenomen als daaraan in deze verordening een meer specifieke betekenis moest worden toegekend.

De in art. 1e bedoelde gemeentearchivaris kan ook een streekgemeentearchivaris of directeur-gemeentearchivaris van een RHC zijn.

De in art. 1g benoemde overdracht wordt geformaliseerd door middel van een getekende verklaring van overbrenging door de gemeentearchivaris en de aangewezen beheerder van het dynamisch archief.

Artikel 2

Het Regionaal Historisch Centrum is de officiële benaming van deGemeenschappelijke Regeling met de Gemeente Haarlem; de archiefbewaarplaats staat bekend als het Noord-Hollands Archief.

Artikel 3

De Archiefregeling 2009 stelt op grond van artikel 13, vierde lid van het Archiefbesluit 1995 vast, aan welke bouwkundige en inrichtingseisen de archiefbewaarplaats en de archiefruimten moeten voldoen.

Artikel 4

De aanwijzing van het hoofd informatiebeheer is opgenomen in de op grond van artikel 8 te stellen voorschriften: het Besluit Informatiebeheer 2013. Beide zijn minimaal in het bezit van een diploma Archivistiek A aangevuld met relevante bestuurskundige ervaring.

Artikel 6

De Archiefregeling 2009 stelt op grond van artikel 11 tweede lid van het Archiefbesluit 1995 nadere regels omtrent de kwaliteit van en de procedures rond het materiële behoud van de daarvoor in aanmerking komende informatie. Artikel 11 van het Archiefbesluit 1995 kent de in dit artikel bedoelde verplichting slechts ten behoeve van de interne stukken. Uit overwegingen van behoorlijk bestuur en ter besparing van conserveringskosten voor de overheid als geheel achten wij dit onjuist. Daarom is in het tweede lid bepaald, dat ook de te verzenden stukken aan de genoemde Regeling dienen te voldoen. De gemeente heeft als ontvanger van door andere overheden opgemaakte stukken daarvan zelf ook profijt.

Artikel 8

De bedoelde voorschriften zijn opgenomen in het Besluit Informatiebeheer.

Artikel 15 en 16

Slechts die aspecten van de uitoefening van het archiefbeheer zijn hier vermeld, die bij constatering achteraf tot onevenredig hoge kosten zouden kunnen leiden, of die ernstige schade voor het behoud dan wel de openbaarheid van de informatie en de rechtszekerheid van de burger tot gevolg zouden hebben.

Artikel 17

De verslaglegging door de gemeentearchivaris is de basis voor de verantwoording van burgemeester en wethouders aan de raad zoals bedoeld in artikel 9.

Artikel 18

De wet verschaft een ieder het recht van of uit documenten, die in een archiefbewaarplaats berusten, afbeeldingen, afschriften, uittreksels en bewerkingen te maken of op zijn kosten te doen maken. Deze verordening regelt complementair, dat de gemeentearchivaris in dit verband de nodige dienstverlening kan verrichten.

Artikel 20

Dit artikel bedoelt de juridische basis te zijn voor een bezoekersreglement voor het gebruik van de studiezaal.