Subsidieverordening Preventiebudget 40+ Zomerzone

Geldend van 25-06-2010 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 27-05-2009

Intitulé

Subsidieverordening Preventiebudget 40+ Zomerzone

De Gemeenteraad van Haarlem, gelezen het voorstel van het college 16 maart 2010, nr. WZ/GM/2010/49931;

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en artikel 4:23 van de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende dat de rijksoverheid in het kader van het rijksproject “Preventiebudget 40+” geld beschikbaar heeft gesteld voor stadswijken die op het gebied van wonen, werk, leren en opgroeien dreigen af te glijden;

  • .

    dit geld bestemd is voor projecten die gericht zijn op de bevordering van de leefbaarheid en sociale cohesie in de wijk en het creëren van meer mogelijkheden voor de wijkbewoners om zich te ontwikkelen en mee te doen in de samenleving;

  • .

    binnen de gemeente Haarlem de Zomerzone, waarbinnen de Slachthuisbuurt, Parkwijk en het Reinaldapark als verbindende schakel zijn aangewezen als de gebieden die in aanmerking komen voor besteding van bedoelde rijksbijdrage;

  • .

    de gemeente Haarlem samen met drie woningcorporaties Elan Wonen, Pré Wonen en Ymere de financiële bijdrage van het rijk hebben verdubbeld;

  • .

    gemeente én woningcorporaties gezamenlijk subsidies willen verstrekken ten behoeve van initiatieven van wijkbewoners uit de Zomerzone die passen binnen de doelstelling waarvoor het geld ter beschikking is gesteld;

  • .

    het voor de gemeente noodzakelijk is regels te stellen voor deze subsidieverstrekking;

heeft vastgesteld de:

Subsidieverordening Preventiebudget 40+ Zomerzone

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In het bij of krachtens deze verordening bepaalde wordt verstaan onder:

  • a.

    Preventiebudget 40+: Budget ten laste waarvan subsidie wordt verstrekt ten behoeve van initiatieven waarmee problemen op het gebied van wonen, leren en opgroeien en werken in een aangewezen wijk worden aangepakt, om te voorkomen dat deze wijk zal afglijden naar een lager niveau.

  • b.

    Subsidie: De subsidiebedragen verschillen al naar gelang het te financieren project; onderscheid wordt gemaakt in kleine subsidies tot € 5.000, subsidies tussen € 5.000 en 50.000 en subsidies vanaf € 50.000. De wijze van verantwoording voor de besteding van deze subsidies komt overeen met de verantwoordingssystematiek die geldt voor de subsidies ter hoogte van dezelfde bedragen die door de gemeente Haarlem op grond van de Algemene Subsidieverordening (ASV) worden verstrekt.

  • c.

    Aanvraag: Verzoek om financiële ondersteuning in de vorm van subsidie, ingediend bij de subsidieverstrekker, voor een initiatief dat valt binnen de doelstellingen van het Preventiebudget 40+.

  • d.

    Zomerzone: Het gebied binnen de gemeente Haarlem waarop het Preventiebudget 40+ van toepassing is.

  • e.

    Aanvrager: Individu woonachtig in de Zomerzone of organisatie werkzaam in de Zomerzone, die een aanvraag indient voor financiële ondersteuning in de vorm van subsidie voor een initiatief dat valt binnen de doelstellingen van het Preventiebudget 40+ Zomerzone.

  • f.

    Doelstellingen Preventiebudget 40+ Zomerzone: Elke subsidieaanvraag die op grond van deze verordening wordt ingediend, dient te passen binnen de doelstellingen die voor de Zomerzone als Preventiewijk 40+ zijn geformuleerd te weten:

    • 1.

      Meedoen aan een vertrouwde samenleving

    • 2.

      Investeren in leren en opgroeien

    • 3.

      Stimuleren werktoeleiding en economische activiteiten

  • g.

    Stuurgroep Haarlem-Oost: De stuurgroep Haarlem-Oost is het orgaan dat beslist op subsidieaanvragen ten laste van het Preventiebudget 40+ Zomerzone. De stuurgroep is samengesteld uit twee wethouders die voor de subsidieverstrekking zijn gemandateerd door het college en drie corporatiedirecteuren van respectievelijk de woningcorporaties Elan Wonen, Pré Wonen en Ymere.

  • h.

    College: Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem.

  • i.

    Programmabureau ZZ40: Uitvoerend bureau voor de administratieve afhandeling van de subsidieaanvragen.

  • j.

    Programmateam: Ambtelijke adviesgroep bestaande uit vertegenwoordigers van betrokken vakdisciplines.

Artikel 2 Bevoegdheid stuurgroep Haarlem-Oost

  • 1. De stuurgroep beslist op de subsidieaanvragen ten laste van het Preventiebudget 40+ Zomerzone. Zij verleent subsidie of wijst een subsidieaanvraag af en stelt subsidie vast. Ook kan zij subsidieplafonds vaststellen.

  • 2. De twee wethouders gezamenlijk enerzijds en de drie corporatiedirecteuren gezamenlijk anderzijds zijn elk voor 50% beslissingsbevoegd. Subsidieaanvragen worden alleen gehonoreerd bij volledige consensus binnen de stuurgroep.

  • 3. De beide gemandateerde wethouders van de stuurgroep hebben de bevoegdheid om een ondertekeningsmandaat te verstrekken aan door hen aangewezen personen.

  • 4. Het Programmabureau ZZ40+ is aangewezen als uitvoerder van de administratieve afhandeling van de subsidieaanvragen. Het Programmabureau ZZ40+ wordt aangestuurd dooreen programmamanager van de gemeente en een programmamanager namens de drie corporaties.

Artikel 3 Reikwijdte van de verordening

  • 1. Deze verordening is van toepassing op het verstrekken van subsidiegelden uit het Preventiebudget 40+ Zomerzone.

  • 2. De Algemene subsidieverordening Haarlem is van toepassing voor zover daarvan niet wordt afgeweken in deze verordening.

Artikel 4 Aanvraag subsidiegeld Preventiebudget

  • 1. Aanvragers kunnen één of meer aanvragen indienen.

  • 2. De aanvraag wordt schriftelijk ingediend en omvat de volgende gegevens:

    • a.

      Naam, contactadres, telefoonnummer en handtekening aanvrager;

    • b.

      Een beschrijving van de inhoud, uitvoering en planning van de aanvraag, waarbij wordt aangegeven hoe de aanvraag past binnen (één van) de drie doelstellingen;

    • c.

      Een uitgewerkte begroting en/of dekkingsplan;

    • d.

      Een mededeling of tevens elders subsidie is aangevraagd.

  • 3. Een aanvraag wordt niet eerder in behandeling genomen dan wanneer alle gegevens genoemd in lid 2 door de aanvrager zijn overlegd. Ingeval een aanvraag niet volledig voldoet aan het gestelde in lid 2, kan het Programmabureau ZZ40+ de aanvrager verzoeken een door het Programmabureau ZZ40+ verstrekt aanvraagformulier in te vullen dat binnen een op het formulier vermelde termijn dient te worden geretourneerd.

  • 4. Indien, nadat de aanvraag in behandeling is genomen, de aanvraag onvoldoende inhoudelijke informatie bevat voor een goede beoordeling daarvan, vraagt het Programmabureau ZZ40+ om aanvullende informatie. Deze aanvullende informatie moet binnen vier weken bij het Programmabureau ZZ40+ zijn ingediend. De datum van de poststempel, dan wel de datum van binnenkomst per e-mail is hierbij bepalend.

  • 5. De beslissingstermijn voor de subsidieaanvraag wordt opgeschort vanaf de dag dat het verzoek om aanvullende informatie wordt verstuurd, tot de dag dat de aanvullende informatie is binnengekomen of de termijn van vier weken voorbij is.

  • 6. Wanneer de aanvullende informatie na de termijn van vier weken bij het Programmabureau ZZ40+ binnenkomt, wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.

Artikel 5 Goedkeuring aanvragen; verlening subsidie

  • 1. De stuurgroep betrekt bij het nemen van besluiten op subsidieaanvragen de adviezen van de betrokken wijkraden en het Programmateam.

  • 2. Als de aanvraag voldoet aan de eisen gesteld in deze verordening en de adviezen als bedoeld in artikel 5 lid 1 zijn uitgebracht, besluit de stuurgroep over al dan niet toekenning van subsidie en tot welk bedrag. De aanvrager ontvangt –zonder de eventuele opschorting genoemd in artikel 4 lid 4 - binnen 13 weken nadat de aanvraag is ingediend een beschikking inzake subsidieverlening. In de beschikking worden de voorwaarden genoemd waaronder de subsidie wordt verleend.

  • 3. Is de beslissingstermijn van 13 weken niet haalbaar, dan brengt het Programmabureau ZZ40+ de aanvrager hiervan op de hoogte en wordt de termijn verlengd met maximaal zes weken.

  • 4. De beschikking waarin subsidie wordt verleend geeft een voorwaardelijke aanspraak op het Preventiebudget 40+ Zomerzone tot een in de beschikking genoemd bedrag.

Artikel 6 Weigeringsgronden

  • 1. Een subsidieaanvraag kan worden afgewezen als:

    • -

      de aanvraag niet valt binnen de doelstellingen van het Preventiebudget 40+ Zomerzone;

    • -

      de aanvraag niet realistisch wordt geacht;

    • -

      de aanvraag gaat om puur fysieke investeringen zonder dat dit direct leidt tot een bijdrage aan de doelstellingen die voor de Zomerzone als Preventiewijk 40+ zijn geformuleerd;

    • -

      de aanvraag leidt tot activiteiten die in strijd zijn met de wet;

    • -

      door de verstrekking de budgetbegroting van het Preventiebudget 40+ Zomerzone wordt overschreden.

Artikel 7 Verplichtingen aanvrager

  • 1. Het verleende subsidiebedrag wordt door de aanvrager besteed aan de uitvoering van de aanvraag.

  • 2. De aanvrager is verplicht om een administratie van de uitgaven (en eventueel inkomsten) bij te houden.

  • 3. De aanvrager dient op verzoek van het Programmabureau ZZ40+ een tussentijds verslag uit te brengen en op verzoek van de stuurgroep een eindverslag.

  • 4. De aanvrager is verplicht om de stuurgroep op de hoogte te brengen van veranderende omstandigheden, die van belang zijn voor de uitvoering van de aanvraag.

  • 5. De aanvrager is verplicht zich te houden aan de voorwaarden verbonden aan de subsidieverlening.

Artikel 8 Betaling

Het verleende subsidiebedrag wordt óf in één keer óf in termijnen aan aanvrager overgemaakt.

Artikel 9 Vaststelling subsidie

  • 1. Na ontvangst van het eindverslag wordt de verleende subsidie door de stuurgroep vastgesteld.

  • 2. Als blijkt dat de activiteiten niet of slechts gedeeltelijk zijn verricht of dat de verplichtingen niet zijn nagekomen, dan kan de subsidie op een lager bedrag worden vastgesteld.

  • 3. Een besluit tot vaststelling van de subsidie wordt binnen 13 weken na ontvangst van het eindverslag genomen.

  • 4. Ingeval aanvrager bij gelegenheid van de subsidieverlening een hoger bedrag heeft ontvangen dan het bedrag dat na afloop van de subsidieperiode door de stuurgroep is vastgesteld, dient hij het teveel betaalde terug te betalen volgens een betalingsregeling vermeld in de vaststellingsbeschikking.

Artikel 10 Communicatie

1.De stuurgroep draagt er zorg voor dat de bewoners van de Zomerzone en de in de Zomerzone werkzame instellingen en bedrijven halfjaarlijks op enig moment en op enige wijze worden geïnformeerd over de bestedingen uit het Preventiebudget 40+ Zomerzone.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking daarvan en werkt terug tot en met 27 mei 2009.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Subsidieverordening Preventiebudget 40+ Zomerzone.

Artikelsgewijze toelichting op de subsidieverordening Preventiebudget 40+ Zomerzone

Artikel 2

De stuurgroep dient beschouwd te worden als een bestuursorgaan, zijnde een persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed als bedoeld in artikel 1:1 lid 1 onder b van de Awb.

Dientengevolge zijn de besluiten van de stuurgroep inzake verlening, weigering en vaststelling van subsidie te beschouwen als beschikkingen overeenkomstig artikel 1:3 lid 2 Awb.

Een eventueel bezwaarschrift zal worden beoordeeld door het college.

Artikel 5, lid 4

Kleine subsidies tot € 5.000 zullen, in tegenstelling tot de Algemene Subsidieverordening (ASV) van de gemeente Haarlem, eerst worden verleend en aan de hand van een eindverslag worden vastgesteld. De verstrekking van deze kleine subsidies hebben in dit geval wel het voorwaardelijke karakter als bedoeld in artikel 5 lid 4.

Voor alle subsidiebedragen geldt dus dat de subsidieverleningbeschikking de aanvrager “slechts” een voorwaardelijke aanspraak geeft op financiële middelen, waarvan de precieze omvang nog niet vaststaat. Zie ook hieronder, bij artikel 9.

Artikel 6, lid 1 jo artikel 1f.

De doelstellingen van het Preventiebudget 40+ Zomerzone zijn:

1.Meedoen aan een vertrouwde samenleving

- Ontmoeting: het met elkaar in contact brengen van bewoners zodat er begrip ontstaat voor elkaars eigenaardigheden, achtergronden en gebruiken.

- Voorlichting: het informeren van bewoners over de zaken die spelen in de buurt, de mogelijkheden die er zijn om hun positie in de samenleving te verbeteren en hen te activeren deel te nemen aan de samenleving.

- Kunst en cultuur: verschaffen van een eigen identiteit, waardoor de wijk zich onderscheidt van andere wijken.

2.Leren en opgroeien

- Basisonderwijs: versterken van het basisonderwijs in de aangewezen wijk(en).

- Sport en spel: bevorderen van een gezonde leefstijl en het bijdragen als bindmiddel tussen bevolkingsgroepen.

- Jongeren: Het benutten van de ontplooiingskansen voor jongeren en anderzijds het bevorderen van de leefbaarheid van de wijk.

3.Werk en werktoeleiding

- Werktoeleiding, sociale activering: bevorderen van maatschappelijke participatie van bewoners die langere tijd werkloos zijn.

- Stimulering van ondernemerschap: het leveren van een bijdrage aan de werkgelegenheid en levendigheid in de buurt. Aandacht voor startende ondernemers.

Artikel 7, lid 3

Tussentijdsverslag

- Voor een subsidie tussen € 5.000 en € 50.000 wordt gewoonlijk een tussentijdsverslag gevraagd 6 maanden na de subsidieverlening.

- Voor subsidies vanaf € 50.000 wordt eveneens gewoonlijk een tussentijdsverslag gevraagd 6 maanden na de subsidieverlening.

- Voor kleine subsidies is geen tussentijdsverslag vereist.

Eindverslag

- Voor alle subsidies geldt dat een eindverslag wordt gevraagd.

Artikel 8.

Betaling

Indien de aanvrager geen rechtspersoon is dient hij/zij een nieuwe bankrekening, met pinpas, te openen. De kosten voor deze bankrekening worden door het Programmabureau vergoed.

- Het toegekende bedrag naar aanleiding van de aanvraag wordt alléén op deze bankrekening gestort.

- De nieuwe bankrekening mag alleen gebruikt worden voor betalingen die direct met de uitvoering van de aanvraag te maken hebben.

- De aanvrager is direct verantwoordelijk voor de uitgaven van de toegekende bedragen en aansprakelijk voor hem/haar toe te rekenen onregelmatigheden met betrekking tot deze bankrekening.

- Het Programmabureau ZZ40+ heeft het recht op inzage van de administratie rondom de besteding van de subsidie inclusief de bankrekeningoverzichten op elk moment dat zij dit wenselijk acht.

Artikel 9

Als de activiteit(en) is (zijn) verricht en de verplichtingen zijn nagekomen dan wordt de subsidie vastgesteld op het bedrag van de verlening. In andere gevallen kan de subsidie op een lager bedrag worden vastgesteld en vindt er verrekening plaats.