Besluit van het hoofd van de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving van de gemeente Haarlem houdende regels omtrent het aanwijzen, vervallen en het herinrichten van de containerlocatie Harmenjansweg

Geldend van 17-03-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van het hoofd van de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving van de gemeente Haarlem houdende regels omtrent het aanwijzen, vervallen en het herinrichten van de containerlocatie Harmenjansweg

Het hoofd van de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving, hiertoe bevoegd ingevolge het geldende Mandateringsbesluit, besluit namens burgemeester en wethouders krachtens artikel 7 lid 1 juncto artikel 10 lid 1 van de Afvalstoffenverordening Haarlem 2019:

  • I.

    de ondergrondse afvalcontainer ter hoogte van Harmenjansweg 26/28 aan te wijzen als inzamelvoorziening bestemd voor het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen;

  • II.

    de bij definitief ontwerp (DO) vastgestelde containerlocatie Harmenjansweg 8, zoals weergegeven op tekening bij het collegebesluit met kenmerk 2017/502836, te laten vervallen;

  • III.

    de nieuwe containerlocatie Harmenjansweg 26/28 zoals aangegeven op de bijgevoegde locatiekaart bij dit besluit vast te stellen.

Toelichting

Op grond van artikel 7 lid 1 juncto artikel 10 lid 1 van de Afvalstoffenverordening Haarlem 2019 wijst het college van burgemeester en wethouders delen van de gemeente aan waar de ondergrondse afvalcontainers zijn aangewezen als inzamelvoorziening voor een groep gebruikers van woningen. De bewoners van deze woningen moeten bij het aanbieden van hun huishoudelijk afvalstoffen gebruik maken van de ondergrondse afvalcontainers (art 10 lid 1 Afvalstoffenverordening Haarlem 2019). Tevens wordt de locatie van de containers vastgelegd door middel van dit besluit.

Achtergrond

Eind 2004 is besloten in Haarlem over te gaan tot een stadsbrede invoering van ondergrondse afvalinzameling (SB/BOR/2005/676 en SB/REI/2004/657). Tevens heeft het college in augustus 2009 de nota “Vernieuwde inzameling binnenstad” vastgesteld (WZ/OGV/2009/57325). Met de nota “Richtlijnen voor plaatsing inzamelmiddelen-en voorzieningen” zijn in 2018 richtlijnen voor alle typen containers vastgesteld die in de openbare ruimte worden geplaatst, alsmede voor containers die wijzigen met betrekking tot de te deponeren afvalstof.

Met dit besluit is het duidelijk op welke locatie een inzamelmiddel wordt geplaatst en hoe hiertegen bezwaar kan worden gemaakt.

Communicatie

De locatie ter hoogte van Harmenjansweg 26/28 wordt aangewezen als locatie voor het inzamelen van papier en PBD. Deze locatie komt in de plaats van de oorspronkelijke locatie ter hoogte van Harmenjansweg 8, zoals dit in stond vermeld in het definitief ontwerp van de herinrichting van de Harmenjansweg. Aanleiding voor de veranderde locatie is het feit dat de woningen van de bewoners die gebruik moeten gaan maken van de openbare containers zich voornamelijk bevinden aan de oostelijke zijde van de Harmenjansweg aan de Windasstraat (ca. 70 woningen). Aan de westelijke zijde van de Harmenjansweg zijn ook woningen van bewoners die zijn aangewezen op openbare voorzieningen (ca. 30 woningen). Aan die zijde worden al voorzieningen gepland, namelijk aan de ventweg van de Harmenjansweg ter hoogte van huisnummer 23.

Tegen dit aanwijzingsbesluit staat bezwaar en beroep open.

Mevrouw E. Knaape van de afdeling Vergunningen Toezicht en Handhaving is op telefoonnummer 023 5113703 bereikbaar voor vragen over de inhoud van dit aanwijzingsbesluit. Vragen of opmerkingen mailen kan ook naar: eknaape@haarlem.nl

Ondertekening

Burgemeester en wethouders,

namens hen,

mevrouw mr. H.H.T. de Boer

afdelingshoofd Vergunningen, Toezicht en Handhaving

Bijlage 1 locatiekaart

afbeelding binnen de regeling

Publicatie, bezwaar en voorlopige voorziening

Dit aanwijzingsbesluit wordt door ons in het Gemeenteblad gepubliceerd.

Belanghebbenden kunnen tegen deze beslissing bezwaar instellen. Gemotiveerde bezwaarschriften tegen bovengenoemd besluit kunnen gedurende 6 weken na bekendmaking worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 511, 2003 PB in Haarlem, onder vermelding van ‘bezwaar’ in de linkerbovenhoek.

Het bezwaarschrift moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Dit is geregeld in artikel 6:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn. Verder moet er ten minste in staan: uw naam en adres, de datum, de omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt en de reden van uw bezwaar. Wilt u ook het telefoonnummer vermelden, waarop u overdag te bereiken bent en uw e-mailadres? De behandelaar van het bezwaar kan dan persoonlijk contact met u opnemen om de behandeling met u te bespreken. Het indienen van een bezwaarschrift houdt de werking van het besluit (de plaatsing van de containers) niet tegen.

In spoedeisende gevallen kunt u de voorzieningenrechter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag , verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. U dient hierbij een spoedeisend belang te stellen.