Mandaat- machtiging- en volmachtbesluit Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Geldend van 30-11-2017 t/m heden

Intitulé

Mandaat- machtiging- en volmachtbesluit Gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Voorgeschiedenis / aanleiding:

Met ingang van 1 januari 2019 vormt onze gemeente met de gemeente Haarlemmermeer één nieuwe gemeente. Vooruitlopend daarop wordt met ingang van 1 januari 2018 een ambtelijke fusie aangegaan. Dat betekent dat vanaf 1 januari 2018 één ambtelijke organisatie de beide nog zelfstandige besturen bedient. In verband daarmee is het nodig om de functionarissen van Haarlemmermeer en externen mandaat, machtiging of volmacht te verlenen met betrekking tot bevoegdheden van de bestuursorganen (college, burgemeester en gemeentesecretaris als heffingsambtenaar) van onze gemeente.

Toelichting:

Met ingang van 1 januari 2018 worden de ambtelijke organisaties al samengevoegd. Met het oog daarop is het noodzakelijk om de medewerkers van Haarlemmermeer mandaat, machtiging en volmacht te verlenen.

Wij willen het mandaatbesluit van Haarlemmermeer met bijbehorend mandaatregister overnemen. Het nemen van een identiek mandaatbesluit maakt de dienstverlening aan de besturen van de beide gemeenten, de ambtelijke samenwerking en de uitvoering zo efficiënt en zorgvuldig mogelijk. Concreet betekent dit dat de bestuursorganen van onze gemeente (college, burgemeester en de gemeentesecretaris als heffingsambtenaar) mandaat, machtiging of volmacht verlenen aan de functionarissen in Haarlemmermeer en de in het register genoemde externen voor de bevoegdheden zoals die nu opgenomen staan in het mandaatregister van Haarlemmermeer. In dat mandaatregister staan ook, net zoals in ons huidige mandaatregister, de bijzondere bepalingen bij de mandaten vermeld. Op het voorgaande maken wij één uitzondering: het mandaatregister met de mandaten aan wethouders nemen we niet over. Voor dat mandaat geldt dat het niet passend is om over te nemen.

In Haarlemmermeer is de gemeentesecretaris aangewezen als heffingsambtenaar. Wij hebben de belastingheffing geregeld via het samenwerkingsverband Intergemeentelijke belastingsamenwerking Kennemerland-Zuid. Om de systematiek van Haarlemmermeer over te kunnen nemen, wijzen wij bij dit besluit de gemeentesecretaris aan als heffingsambtenaar.

De belangrijkste verschillen met onze huidige mandaatregeling zijn:

  • ·

    het mandaatbesluit heeft een gelaagde structuur, dat wil zeggen dat het college en de burgemeester in het mandaatbesluit zelf mandaat verlenen aan de gemeentesecretaris/algemeen directeur en aan de (overige) directeuren van alle bevoegdheden die in het mandaatregister staan. In het mandaatregister is aangegeven aan welke functionarissen ondermandaat is toegestaan (clustermanagers, teammanagers en/of andere ondergeschikten). De gemeentesecretaris van Haarlemmermeer verleent vervolgens ondermandaat aan de in het register genoemde functionarissen.

  • ·

    Het mandaatregister is niet ingedeeld op beleidsvelden, maar per cluster. Ieder cluster heeft een eigen mandaatregister. Daarnaast zijn er nog twee registers die voor ieder cluster gelden: een register met algemene mandaten en een register met personele mandaten. Het mandaatregister bestaat voorts uit drie registers met mandaten aan externen, wethouders en door de heffingsambtenaar verleend. Deze afzonderlijke registers vormen het mandaatregister. Zoals hiervoor is aangegeven nemen we het register met mandaten voor wethouders niet over.

  • ·

    Het ondertekeningsmandaat is iets anders dan de huidige ondertekening: het bestuursorgaan wordt genoemd en in de regel daaronder ‘namens dezen’, gevolgd door de functie en naam van degene die ondertekent.

Om praktische redenen trekken wij de huidige Mandaatregeling gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude 2016 nog niet in. Daarmee bereiken we dat de gebruikelijke besluitvorming in Haarlemmerliede en Spaarnwoude in 2017 nog doorgang kan vinden en in 2018 blijft gelden voor met name de bestaande mandaten aan externen. Wij geven hierbij wel de instructie dat met ingang van 1 januari 2018 van deze mandaten uitsluitend gebruik mag worden gemaakt met betrekking tot besluiten en (rechts)handelingen die niet in het nieuwe mandaatbesluit (het Mandaatbesluit 2017) zijn geregeld. Dit voorkomt dat er mogelijk een vacuüm ontstaat op enig gebied. De Mandaatregeling 2016 zal na de daadwerkelijke samenvoeging door de nieuwe gemeente worden ingetrokken.

Mandaatregister Algemene Mandaten

Mandaatregister Cluster Beheer en Onderhoud

Mandaatregister Cluster Communicatie en Externe Betrekkingen

Mandaatregister Cluster Facility Management

Mandaatregister Cluster Gebiedsmanagement

[Klik hier om het document te downloaden]

Mandaatregister Cluster Financiën en Administratie

Mandaatregister Cluster Grond- en Vastgoedzaken

Mandaatregister Cluster Ingenieursbureau

Mandaatregister Cluster Inkoop en Juridische Zaken

Mandaatregister Cluster Klant Contact Centrum

Mandaatregister Cluster Projecten

Mandaatregister Cluster Ruimte, Economie en Duurzaamheid

Mandaatregister Cluster Samenleving Sport en Cultuur

Mandaatregister Cluster Staf Bestuur en Directie

Mandaatregister Cluster Veiligheid

Mandaatregister Externen 22 juni 2017

Mandaatregister GS als Heffingsambtenaar

Mandaatregister HRM Personele mandaten

Nieuw Mandaatregister Cluster MOZ 22 juni 2017 def

Nieuw Mandaatregister Cluster Sociale Dienstverlening 22 juni 2017 def

[Klik hier om het document te downloaden]

[Klik hier om het document te downloaden]

[Klik hier om het document te downloaden]

[Klik hier om het document te downloaden]

[Klik hier om het document te downloaden]