Regeling vervallen per 21-12-2023

Verordening Rekenkamercommissie Gemeente

Geldend van 01-11-2006 t/m 20-12-2023

Intitulé

Verordening Rekenkamercommissie Gemeente

De raad van de gemeente Haarlemmermeer;

In zijn vergadering van 07/09/2006;

Gelezen het voorstel nummer 06/110082

Gelet op artikel 81p van de Gemeentewet;

Besluit vast te stellen de gewijzigde Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Haarlemmermeer.

Hoofdstuk 1: BEGRIPSBEPALINGEN

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • 1.

    Wet: Gemeentewet;

  • 2.

    Commissie: rekenkamercommissie, de rekenkamercommissie van de gemeente Haarlemmermeer;

  • 3.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie;

  • 4.

    Raad: gemeenteraad;

  • 5.

    College: college van Burgemeester en Wethouders;

  • 6.

    Betrokkenen: degenen wier taakuitvoering (mede)voorwerp van onderzoek is of is geweest;

  • 7.

    Rechtmatigheid: de mate waarin wordt voldaan aan de wettelijke kaders en regelgeving;

  • 8.

    Doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen (input) het gewenste resultaat (output) te bereiken;

  • 9.

    Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten (output) werkelijk te bereiken.

Hoofdstuk 2: Taak, samenstelling, benoeming en ontslag

Artikel 2: Samenstelling

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie;

  • 2. De rekenkamercommissie bestaat uit 5 externe leden. Deze leden zijn niet tevens lid van de gemeenteraad van Haarlemmermeer.

Artikel 3: Taak

De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de effecten van het gemeentelijk beleid en naar de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsmede van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd, en draagt zorg voor de uitvoering van de onderzoeken en rapportage.

De rekenkamercommissie heeft niet tot taak de jaarrekening te controleren, zoals bedoeld in artikel 213, tweede lid van de wet.

Artikel 4: Benoeming leden

  • 1. De leden van de rekenkamercommissie worden benoemd voor drie jaar. Leden kunnen maximaal twee keer worden benoemd;

  • 2. De gemeenteraad benoemt de voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie;

    • a.

      de gemeenteraad stelt, op voorstel van de rekenkamercommissie, de profielen van de voorzitter en de leden van de rekenkamercommissie vooraf vast;

    • b.

      de rekenkamercommissie verzorgt, gehoord de klankbordgroep, de werving en selectie van de voorzitter en de rekenkamercommissieleden;

    • c.

      de rekenkamercommissie draagt de voorzitter en de leden ter benoeming aan de gemeenteraad voor.

  • 3. De voorzitter is tevens lid van de rekenkamercommissie.

  • 4. De voorzitter wordt bij afwezigheid vervangen door één van de andere leden;

  • 5. Ieder lid van de rekenkamercommissie, met inbegrip van de voorzitter, heeft stemrecht;

  • 6. De voorzitter is verantwoordelijk voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het opstellen van degelijke opdrachtformulering voor onderzoeken, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze, het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming in de rekenkamercommissie en het presenteren van onderzoeksuitkomsten in de gemeenteraad.

Artikel 5: Eed

Ten aanzien van de leden is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 6: Einde van het lidmaatschap

  • 1. De raad ontslaat de leden of schorst hen;

  • 2. Het lidmaatschap van een lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

Hoofdstuk 3: Vergoeding van leden en budget commissie

Artikel 7: Vergoeding leden

  • 1. De leden ontvangen een vergoeding voor het voorbereiden en bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie.

  • 2. Leden ontvangen voor het bijwonen van een vergadering een vergoeding van € 67,-- per uur (basisjaar 2004. tot een maximum van 140 uur per jaar per lid).

  • 3. Voor de werkzaamheden van de voorzitter, buiten het in het eerste lid van dit artikel genoemde bijwonen van de vergaderingen van de commissie, wordt een bijzondere vergoeding toegekend van € 100,-- per maand (basisjaar 2004).

  • 4. De vergoedingen worden jaarlijks aangepast op grond van het indexcijfer CAO lonen overheid voor volwassenen.

Artikel 8: Budget rekenkamercommissie

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de leden zoals bedoeld in artikel 7;

    • b.

      de kosten voor (de werkplek van) de ambtelijk secretaris zoals bedoeld in artikel 15;

    • c.

      externe deskundigen die door de rekenkamercommissie worden ingeschakeld voor de uitvoering van onderzoekswerkzaamheden;

    • d.

      eventuele andere uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

Hoofdstuk 4: Organisatie en ondersteuning

Artikel 9: Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling ter kennisneming naar de gemeenteraad.

Artikel 10: Onderwerpselectie en opdrachtformulering

  • 1. Suggesties voor het verrichten van een onderzoek kunnen in ieder geval worden gedaan door de rekenkamercommissie, de gemeenteraad, individuele raadsleden en afzonderlijke fracties;

  • 2. De rekenkamercommissie kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast;

  • 3. De in het vorige lid bedoelde opdrachtformulering wordt door de rekenkamercommissie rechtstreeks ter kennisneming aangeboden aan de gemeenteraad;

  • 4. De rekenkamercommissie stelt jaarlijks een onderzoeksplan vast en brengt deze ter kennis van de gemeenteraad.

Artikel 10a: Klankbordgroep en klankbordsessies

  • 1. De gemeenteraad benoemt een klankbordgroep uit zijn midden;

  • 2. Minimaal eenmaal per kwartaal komen de leden van de rekenkamercommissie en de klankbordgroep bijeen voor een klankbordsessie;

  • 3. De klankbordsessies zijn informatief van karakter voor zowel de klankbordgroep als de rekenkamercommissie.

Artikel 11: Uitvoering van onderzoeken en rapportage

  • 1. De rekenkamercommissie is verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet;

  • 2. De rekenkamercommissie kan externe deskundigen of bureaus inschakelen voor de uitvoering van onderzoekswerkzaamheden;

  • 3. De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over lopende onderzoeken;

  • 4. De leden van de rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de commissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter kennis is gekomen;

  • 5. De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. De commissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt;

  • 6. Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport en de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van Burgemeester en Wethouders, aan de raad aangeboden;

  • 7. De procedure voor het bespreken van de onderzoeksresultaten zoals bedoeld in het zesde lid van dit artikel wordt ontwikkeld in overleg met de rekenkamercommissie en de gemeenteraad. Deze procedure wordt vastgelegd in het reglement van orde van de rekenkamercommissie, almede in het reglement van orde van de gemeenteraad.

Artikel 12: Openbaarheid (vergadering en rapportage)

  • 1. De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek;

  • 2. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar;

  • 3. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen, hoorzittingen en persconferenties beleggen.

Artikel 13: Informatieverstrekking

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd alle informatie en documenten die berusten bij het gemeentebestuur en het ambtelijk apparaat in te zien en te onderzoeken, voor zover zij dat ter vervulling van haar taak nodig acht;

  • 2. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken;

  • 3. Indien de zorg voor een administratie aan een derde is uitbesteed, is het eerste lid van overeenkomstige toepassing op de administratie van de betrokken derde, dan wel van degene die de administratie in opdracht van die derde voert;

  • 4. Het college van Burgemeester en Wethouders verstrekt aan de rekenkamercommissie de planning en de resultaten van onder haar verantwoordelijkheid uitgevoerde doelmatigheids-, doeltreffendheid- en rechtmatigheidonderzoeken.

Artikel 14: Informatieverstrekking door derden

  • 1. De rekenkamercommissie heeft de in de volgende leden vermelde bevoegdheden ten aanzien van de volgende instellingen en over de volgende periode:

    • a.

      openbare lichamen en gemeenschappelijke organen ingesteld krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen, waaraan de gemeente deelneemt, over de jaren dat de gemeente deelneemt in de regeling;

    • b.

      naamloze vennootschappen en besloten vennootschappen met beperkte aansprakelijkheid waarvan de gemeente meer dan 50% procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt, over de jaren dat de gemeente meer dan 50% procent van het geplaatste aandelenkapitaal houdt;

    • c.

      andere privaatrechtelijke rechtspersonen waaraan de gemeente of een derde voor rekening en risico van de gemeente rechtstreeks of middels een subsidie, lening of garantie heeft verstrekt ten bedrage van ten minste vijftig procent van de baten van deze instelling, over de jaren waarop deze subsidie, lening of garantie betrekking heeft;

  • 2. De rekenkamercommissie is bevoegd bij de betrokken instelling nadere toelichting in te winnen over de jaarrekeningen, daarop betrekking hebbende rapporten van hen die deze jaarrekeningen hebben gecontroleerd en overige documenten met betrekking tot die instelling die bij het gemeentebestuur berusten. Indien een of meer documenten ontbreken, kan de rekenkamercommissie van de betrokken instelling de overlegging daarvan vorderen;

  • 3. De rekenkamercommissie kan, indien documenten, bedoeld in het tweede lid van dit artikel, daartoe aanleiding geven, bij de betrokken instelling dan wel bij de derde die de administratie in opdracht van de instelling voert, een onderzoek instellen. De rekenkamercommissie stelt de raad en het college van haar voornemen een dergelijk onderzoek in te stellen in kennis.

Artikel 15: Verslaglegging rekenkamercommissie

De rekenkamercommissie stelt elk jaar vóór 1 april een verslag op van haar werkzaamheden over het voorgaande jaar. Zij zendt het verslag na de vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de gemeenteraad en het college.

Artikel 16: Ondersteuning (ambtelijk secretaris)

  • 1. De raad benoemt op voordracht van de rekenkamercommissie, een ambtelijk secretaris;

  • 2. De secretaris staat de rekenkamercommissie bij de uitoefening van haar taken terzijde;

  • 3. De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamercommissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

Hoofdstuk 5: Slotbepalingen

Artikel 17: Inwerkingtreding

Deze gewijzigde verordening treedt in werking met ingang 1 november 2006.

Artikel 18: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie.