Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening op de Cliëntenraad voor de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid Haarlemmermeer 2010

Geldend van 31-12-2010 t/m 31-12-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2010

Intitulé

Verordening op de Cliëntenraad voor de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid Haarlemmermeer 2010

De raad van de gemeente Haarlemmermeer, gelezen het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, d.d. 9 maart 2004, gelet op artikel 149 en 150 van de Gemeentewet, Stb. 1993, nummer 610, afdeling 3.4 van de Awb (Algemene wet bestuursrecht) en artikel 47 van de Wet werk en bijstand Stb.2003, nummer 375, gezien het advies van de commissie Samenleving en Welzijn, besluit vast te stellen

de verordening op de cliëntenraad voor de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid Haarlemmermeer 2004

Hoofdstuk I. Algemene bepalingen

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    cliënt: degene die een uitkering ontvangt in gevolge de Wet werk en bijstand, IOAW, IOAZ en/of een voorziening ontvangt op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Wet investeren in jongeren;

  • b.

    belangenorganisaties: organisaties van cliënten van de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid en welzijnsorganisaties die de behartiging van de belangen van hun leden tot doelstelling hebben;

  • c.

    cliëntenparticipatie: het tijdig betrekken van belangenorganisaties bij de voorbereiding van besluitvorming in het kader van gehandicaptenbeleid en overig beleid met betrekking tot de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid;

  • d.

    sector: de cluster: de cluster sociale Dienstverlening van de gemeente Haarlemmermeer;

  • e.

    college: het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Haarlemmermeer;

  • f.

    sectorhoofd: het hoofd van de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid of diens vertegenwoordiger;

  • g.

    vergoeding leden: het bedrag van de onkostenvergoeding voor leden van de cliëntenraad voor het bijwonen van vergaderingen bedraagt € 50,00 per persoon per bijgewoonde vergadering;

  • h.

    vergoeding voorzitter: Het bedrag van de onkostenvergoeding voor de voorzitter van de cliëntenraad voor het bijwonen en voorzitten van vergaderingen bedraagt € 100,00 per bijgewoonde vergadering.

Hoofdstuk II. cliëntenraad

Artikel 2: Taken

  • 1. De cliëntenraad heeft tot haar taak gevraagd en ongevraagd te adviseren aan het college over alle onderwerpen, die de vorming, de uitvoering, de controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid betreffen ten aanzien van cliënten van de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

  • 2. Tot deze onderwerpen behoren in ieder geval procedures en regelingen die een algemeen karakter hebben.

  • 3. Indien het college afwijkt van het uitgebrachte advies van de cliëntenraad, stellen zij de cliëntenraad daarvan schriftelijk gemotiveerd in kennis.

Artikel 3: Adviesbevoegdheid

De cliëntenraad heeft geen adviesbevoegdheid inzake:

  • a.

    klachten;

  • b.

    bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuele cliënten;

  • c.

    de uitvoering van wettelijke voorschriften c.q. regelingen van hogere overheden waarbij van enige beleidsvrijheid geen sprake is.

Artikel 4: Samenstelling

  • 1. De cliëntenraad bestaat uit:

    • a.

      een onafhankelijk voorzitter;

    • b.

      vertegenwoordigers van belangenorganisaties;

    • c.

      twee cliënten.

  • 2. De cliëntenraad wordt ondersteund door een secretaris.

  • 3. Elk lid van de cliëntenraad heeft stemrecht.

  • 4. Leden van de cliëntenraad worden geselecteerd uit de bestaande belangenorganisaties in de gemeente Haarlemmermeer. Zij worden door het college benoemd op voordracht van het sectorhoofd.

  • 5. De leden uit de belangenorganisaties (maximaal twee afgevaardigden per belangenorganisatie) worden voorgedragen door de organisaties. De zittingsduur van de leden is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar.

  • 6. De leden zijn hernoembaar.

  • 7. Het lidmaatschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat een lid daar zelf om verzoekt of naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek door de cliëntenraad aan het college. Het college beslist op het gemotiveerde verzoek.

  • 8. De belangenorganisaties, als bedoeld in artikel 1, moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • a.

      er moet sprake zijn van terugkoppeling naar de leden;

    • b.

      de belangenorganisaties moeten door de leden terugroepbaar c.q. aanspreekbaar zijn;

    • c.

      de belangenorganisaties moeten hun werkterrein hebben in de gemeente Haarlemmermeer;

    • d.

      de leden van de belangenorganisaties moeten direct belang hebben bij het beleid.

  • 9. De voorzitter en de leden van de belangenorganisaties mogen geen lid zijn van andere gemeentelijke commissies, van de gemeenteraad en geen ambtenaar bij de sector of werkzaam zijn bij een adviseur van de gemeente op de beleidsterreinen van de sector.

Artikel 5: Voorzitter

  • 1. De voorzitter van de cliëntenraad wordt door het college benoemd op voordracht van het sectorhoofd.

  • 2. De zittingsduur van de voorzitter is, behoudens tussentijds aftreden, vier jaar. De voorzitter is hernoembaar.

  • 3. Bij aftreden, blijft de voorzitter in functie totdat een nieuwe benoeming heeft plaatsgevonden.

  • 4. Het voorzitterschap eindigt met onmiddellijke ingang naar aanleiding van een gemotiveerd verzoek door de cliëntenraad aan het college. Het college beslist op het gemotiveerde verzoek.

  • 5. De voorzitter heeft stemrecht.

  • 6. Tot de taken van de voorzitter behoren in ieder geval:

    • a.

      het in overleg met de cliëntenraad vastleggen van de vergaderdata en -tijden;.

    • b.

      het vastleggen van de agenda van de vergaderingen;

    • c.

      het openbaar bekendmaken van de vergaderingen;

    • d.

      het leiden van de vergadering;

    • e.

      het handhaven van de orde;

    • f.

      het mededelen van de uitslag van stemmingen;

    • g.

      aan de secretaris opdracht geven voor onderzoek en rapportage;

    • h.

      het naar buiten vertegenwoordigen van de cliëntenraad.

Artikel 6: Secretaris

  • 1. Het secretariaat van de cliëntenraad wordt vervuld door een medewerker van de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid die door het college is aangewezen.

  • 2. Tot de taken van de secretaris behoren in ieder geval:

    • a.

      het in overleg met de voorzitter verzorgen van de agenda voor de vergaderingen van de cliëntenraad;

    • b.

      het zenden van stukken aan de leden van de cliëntenraad;

    • c.

      het ontwerpen van uitgaande stukken;

    • d.

      het regelen van de plaats van de vergadering;

    • e.

      het beheren van de budgetten;

    • f.

      het in opdracht van de voorzitter opstellen van onderzoeken en het uitbrengen van rapportage;

    • g.

      het adviseren van de voorzitter en de leden van de cliëntenraad;

    • h.

      het verzorgen van de vastlegging van iedere vergadering, inhoudende:

      1. de namen van de voorzitter, secretaris, aanwezige en afwezige leden;

      2. een beknopte opgave van de inhoud van de ingekomen stukken en gedane mededelingen;

      3. omschrijving van de gedane voorstellen en kennisgevingen;

      4. een beknopt verslag van de gevoerde beraadslagingen en opmerkingen;

      5. de uitslag van gehouden stemmingen met vermelding van de namen van de leden, die bij mondelinge stemmingen zich tegen verklaarden of de namen van de leden, die wensen dat een aantekening wordt gemaakt dat zij geacht worden te hebben ingestemd;

      6. de inhoud van de genomen besluiten.

  • 3. De notulen worden in de eerstvolgende vergadering ter vaststelling aan de cliëntenraad aangeboden.

  • 4. Het vastgesteld verslag wordt door de voorzitter en de secretaris ondertekend.

Hoofdstuk III. Werkwijze

Artikel 7: Ondertekenen stukken

De voorzitter en de secretaris tekenen de stukken, die van de cliëntenraad uitgaan.

De voorzitter kan bepalen welke stukken door de secretaris alleen kunnen worden ondertekend.

Artikel 8: Vergaderen

  • 1. De cliëntenraad vergadert minimaal viermaal per jaar en voorts zo dikwijls als de voorzitter of de cliëntenraad nodig oordeelt.

  • 2. De vergaderingen zijn in de regel openbaar. De cliëntenraad kan besluiten, een besloten vergadering te houden.

  • 3. De cliëntenraad kan in overleg met de secretaris en een of meerdere ambtenaren van de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid en/of derden uitnodigen de vergadering bij te wonen voor het geven van toelichting of advies.

  • 4. De cliëntenraad kan beraadslagen en beslissingen nemen indien tenminste de helft van het aantal leden ter vergadering aanwezig is.

    De aanwezigheid blijkt uit de voor de aanvang van de vergadering ondertekende presentielijst.

  • 5. De besluiten worden genomen met meerderheid van stemmen.

  • 6. Stemming over personen geschiedt schriftelijk.

  • 7. Bij het staken van stemmen over zaken en personen beslist de voorzitter.

Artikel 9: Agenda

De agenda wordt tenminste twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden.

  • 1.

    Ieder lid heeft het recht schriftelijk voorstellen aan de cliëntenraad te doen, welke voorstellen bij de voorzitter of secretaris worden ingediend.

  • 2.

    De voorstellen worden door de secretaris zo spoedig mogelijk aan de leden gezonden.

  • 3.

    Indien de cliëntenraad, omtrent de behandeling van deze voorstellen, niet onmiddellijk beslist, heeft behandeling zoveel mogelijk in de daarop volgende vergadering plaats.

  • 4.

    Ieder lid heeft het recht een voorstel betreffende orde van de vergadering te doen.

Artikel 10: Facilitering

Het college zorgt ervoor dat de cliëntenraad kan beschikken over de middelen die noodzakelijk zijn om de in deze verordening geformuleerde taken te kunnen uitvoeren.

Artikel 11: Indexering

Het college kan de in het kader van deze verordening geldende vergoedingsbedragen voor de leden en de voorzitter verhogen of verlagen conform de ontwikkelingen van de prijsindex volgens het Centraal Bureau van de Statistiek.

Hoofdstuk IV. Slotbepalingen

Artikel 12: Uitvoering

Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere voorschriften geven.

Artikel 13: Wijziging, intrekking verordening

Wijziging of intrekking van deze verordening vindt niet eerder plaats dan nadat de cliëntenraad hierover heeft geadviseerd.

Artikel 14: Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als "verordening op de cliëntenraad van de sector Sociale Zaken en Werkgelegenheid gemeente Haarlemmermeer 2010".

Artikel 15: Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2010.