Regeling vervallen per 01-01-2010

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

Geldend van 01-01-2009 t/m 31-12-2009

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009

De raad van de gemeente Haarlemmermeer;

gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 4 november 2008,nummer 2008/08/110859

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2009.

(‘Legesverordening 2009’).

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    week: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    kwartaal: een aaneengesloten periode van drie maanden;

  • e.

    halfjaar: een aaneengesloten periode van zes maanden;

  • f.

    jaar: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in

    het volgende kalenderjaar;

  • g.

    kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het afgeven van bewijzen van onvermogen en verklaringen als bedoeld in artikel 857 van het Wetboek van burgerlijke rechtsvordering;

  • b.

    het afgeven van stukken nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, lonen, bezoldigingen of aan Nederlandse ridderorden verbonden uitkeringen;

  • c.

    het afgeven van beschikkingen op verzoek en bezwaarschriften inzake plaatselijke belastingen;

  • d.

    de aan de belanghebbende uitgereikte beschikkingen of afschriften daarvan betreffende aanstelling, benoeming, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage dan wel verhoging hiervan, bevordering en ontslag met betrekking tot een gemeentelijke functie of dienstverlening voor de gemeente;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikte beschikkingen of afschriften daarvan betreffende beslissingen op verzoeken om subsidie van de gemeente;

  • f.

    de vergunningen als bedoeld onder 9.1 tot en met 9.4 van de tarieventabel, die tevoren reeds zijn verleend en de vergunningen als bedoeld in genoemde onderdelen die dienen tot vervanging van dezelfde maar voor bepaalde proeftijd verleende vergunningen, een en ander indien geen uitbreiding of verandering van de oorspronkelijke aanvraag heeft plaatsgehad en evenmin terugbetaling is geschied noch de begroting van kosten wegens stijging van de bouwkosten is verhoogd, in welk geval de leges naar de nieuwe kostenbegrotingen worden berekend onder verrekening van de reeds betaalde leges;

  • g.

    de in onderdeel 2.4 van de tarieventabel bedoelde nasporingen en raadplegingen, indien deze geschieden in het openbaar belang door of ten behoeve van besturen van openbare lichamen met uitzondering van bedrijven van die lichamen en de in onderdeel 2.4 van de tarieventabel bedoelde nasporingen en raadplegingen met een zuiver wetenschappelijk doel;

  • h.

    vergunningen verleend aan muziekverenigingen voor het belangeloos brengen van serenades en het geven van concerten en muziek in de openbare lucht of elders zonder dat entree wordt geheven;

  • i.

    de vergunningen voor het innemen van standplaatsen op weekmarkten.

Artikel 5 Tarieven

  • 1 De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel,nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 10 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Indien de heffing van leges geschiedt bij wijze van abonnement op het verkrijgen van gegevens wordt bij tussentijdse beëindiging, indien deze plaatsvindt voordat een halfjaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken en het abonnement ten hoogste voor de helft van het aantal inlichtingen en exemplaren van bescheiden waarop het recht geeft, is verbruikt op schriftelijk verzoek van de houder ontheffing van de betaling van deze leges verleend. De ontheffing wordt verleend tot een bedrag gelijkstaand met de helft van het verschuldigde.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. De ‘Legesverordening 2008’ van 20 december 2007 en laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 16 oktober 2008 en de bij deze verordening behorende tarieventabel, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking, maar niet eerder dan 1 januari 2009.

  • 3. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2009.

  • 4. Deze verordening wordt aangehaald als ‘Legesverordening 2009’.

Tarieventabel

Tarieventabel

Hoofdstuk 1

ALGEMEEN

Het tarief voor het afgeven van een beschikking op verzoekschriften,

van een vergunning of een ontheffing, dan wel van elk ander stuk, bedraagt

voorzover deze stukken niet afzonderlijk en met naam in deze tabel of in een andere belastingverordening van de gemeente dan wel in andere rechtsregelszijn genoemd, per beschikking, vergunning, ontheffing of stuk € 8,95.

Hoofdstuk 2

BESTUURSSTUKKEN

2.1Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de gemeentebegroting € 25,25;

2.2 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot hetverstrekken van:

2.2.1 een exemplaar van de algemene plaatselijke verordening van de gemeente € 9,15;

2.2.2 een exemplaar van de bouwverordening van de gemeente € 25,25.

2.3 Het tarief bedraagt ter zake van een aanvraag tot het verstrekken van

gedrukte stukken of van kaarten en tekeningen, voorzover niet elders

in deze of een andere belastingverordening van de gemeente dan wel

in andere rechtsregels afzonderlijk genoemd,

2.3.1 per zwart-wit lichtdruk of kopie van:

  • a.

    formaat A4 € 0,10;

  • b.

    formaat A3 € 0,15;

  • c.

    formaat A2 € 2,60;

  • d.

    formaat A1 € 3,05;

  • e.

    formaat A0 € 3,55;

2.3.2 per kleurenkopie van:

  • a.

    formaat A4 € 0,80;

  • b.

    formaat A3 € 1,50.

    • 2.

      4 Het tarief bedraagt ter zake van het door of vanwege de gemeente doenvan een nasporing in het archief of andere documentatiebronnen van de gemeente, ongeacht het resultaat van die nasporing, voorzover deze diensten niet in deze tarieventabel of in andere belastingverordeningenvan de gemeente dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd, voor elkedaaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan € 12,30.

Hoofdstuk 3

BURGERLIJKE STAND

3.1Voor het voltrekken van een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd

3.1 partnerschap bedraagt het tarief:

3.1.1 in de trouwzaal van het raadhuis in Hoofddorp, Oude Raadhuis en het Polderhuis op:

  • a.

    maandagochtend tot en met donderdagmiddag € 220,00;

  • b.

    vrijdag € 260,00;

  • c.

    zaterdag € 606,00;

  • d.

    zondag € 628,00;

    3.1.2in de trouwkamer van het raadhuis in Hoofddorp op:

maandagochtend tot en met vrijdagmiddag € 140,00;

3.1.3 in een ander ingevolge artikel 1:63 van het Burgerlijk Wetboek

aangewezen gebouw (inclusief het Cruquiusmuseum) op:

  • a.

    maandag tot en met vrijdag € 490,00;

  • b.

    zaterdag € 606,00;

  • c.

    zondag € 628,00;

3.1.4 in een bijzonder gebouw als bedoeld in artikel 1:64 van het Burgerlijk

Wetboek € 130,00;

3.1.5 in de hiervoor genoemde tarieven zijn de leges voor een trouwboekje

of een boekje vermeldende het geregistreerd partnerschap in gewone

uitvoering begrepen.

3.2 In afwijking van het onder 3.1.5 bepaald, bedraagt het tarief:

3.2.1 voor het afgeven van een trouwboekje in geval het huwelijk of het geregistreerd partnerschap kosteloos wordt voltrokken c.q. aangegaan € 6,65;

3.2.2 voor het afgeven van een trouwboekje met lederen omslag € 16,35;

3.2.3 voor het kalligraferen van namen, data en geboorteplaatsen in een trouwboekje of in een boekje vermeldende het geregistreerd partnerschap € 10,20;

3.2.4voor het kalligraferen van voornamen, geboortedatum en geboorteplaatsvan een kind in een trouwboekje of in een boekje vermeldende het geregistreerd partnerschap € 6,15.

3.3Het tarief bedraagt voor een duplicaat van een trouwboekje of duplicaat

boekje geregistreerd partnerschap € 10,60.

3.4Voor het beschikbaar stellen van getuigen van gemeentewege, bedraagt

het tarief per getuige € 17,90.

  • 3.5Voor een teruggave van leges wegens:

    • a.

      annulering van een huwelijk binnen 14 dagen voor de huwelijksdatum 25% van de leges

    • b.

      annulering van een huwelijk tot 14 dagen voor de huwelijksdatum 75% van de leges

      • 3.6

        Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijkestand.

      • 3.7

        Voor het wekelijks verstrekken van opgaven per kalenderjaar omtrent geborenen, ondertrouwde en getrouwde paren, alsmede geregistreerde partners, voor zover voor plaatsing op die lijst toestemming is verleend € 1.500,00.

        Hoofdstuk 4

VERSTREKKINGEN UIT DE GEMEENTELIJKE BASISADMINISTRATIE PERSONEN, LEGALISATIES EN DIVERSE VERKLARINGEN

4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de

4.1 onderdelen 4.3 en 4.4 wordt onder één verstrekking verstaan:

het raadplegen van één of meer gegevens van één persoon in de

Gemeentelijke Basisadministratie personen en het op schrift stellen

van de bevindingen van deze raadpleging, ongeacht de aanwezigheid

van de gevraagde informatie.

4.2Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag bedraagt:

4.2.1 per verstrekking € 8,90;

4.2.2 bij het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens

gedurende de periode van één jaar:

  • a.

    voor 100 inlichtingen € 529,85;

  • b.

    voor 500 inlichtingen € 2.113,80;

  • c.

    voor 1.000 inlichtingen € 3.183,90;

  • d.

    voor 5.000 inlichtingen € 13.055,05;

  • e.

    voor 10.000 inlichtingen € 21.588,80.

    4.3Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking

verstaan: het raadplegen van één of meer gegevens van één persoon die

niet zijn opgenomen in de Gemeentelijke Basisadministratie personen

en het op schrift stellen van de bevindingen van deze raadpleging,

ongeacht de aanwezigheid van de gevraagde informatie.

4.4Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag bedraagt:

4.4.1 per verstrekking € 8,90;

4.4.2 bij het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens

gedurende de periode van één jaar:

  • a.

    voor 100 inlichtingen € 529,85;

  • b.

    voor 500 inlichtingen € 2.113,80;

  • c.

    voor 1.000 inlichtingen € 3.183,90;

  • d.

    voor 5.000 inlichtingen € 13.055,05;

  • e.

    voor 10.000 inlichtingen € 21.588,80.

    4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het

in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens

als bedoeld in artikel 9 en 10, van het Besluit Gemeentelijke Basis-

administratie personen het bedrag zoals dat is opgenomen in de Regeling

Gemeentelijke Basisadministratie personen.

  • 4.6

    Het tarief voor het op verzoek doornemen van de Gemeentelijke

    Basisadministratie personen, bedraagt voor ieder daaraan besteed kwartier € 14,85.

  • 4.7

    Het tarief bedraagt voor:

    • 4.7.1

      het legaliseren van een handtekening € 6,00;

    • 4.7.2

      het waarmerken van documenten € 6,00;

    • 4.7.3

      het in behandeling nemen van een aanvraag tot de afgifte van een

      verklaring omtrent gedrag geldt het tarief als bedoeld in artikel 39

      van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens

    • 4.7.4

      het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een

      bewijs van in leven zijn € 8,90;

    • 4.7.5

      het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een

      andere verklaring omtrent een persoon € 8,90;

  • 4.8

    in afwijking van het bepaalde onder 4.2.1., 4.4.1, 4.7.4 en 4.7.5 bedraagt

    het tarief, indien aanvraag op digitale wijze wordt gedaan en betaald € 5,00.

Hoofdstuk 5 REISDOCUMENTEN

5.1Het tarief bedraagt voor het behandelen van een aanvraag tot:

5.1.1het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor

vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 49,60;

  • 5.1.2

    het verstrekken van een nationaal zakenpaspoort € 55,40;

  • 5.1.3

    het verstrekken van een faciliteitenpaspoort € 49,60;

  • 5.1.4

    het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 5.1.1,

5.1.2 en 5.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument € 8,70;

5.1.5het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een

reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 5.1.1, 5.1.2 en 5.1.3 € 20,35;

5.1.6 het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) € 41,75.

5.2.1De tarieven als genoemd in de onderdelen 5.1.1 tot en met 5.1.3

alsmede 5.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met

een bedrag van € 41,00.

5.2.2Het tarief als genoemd in 5.2.1 wordt bij een gecombineerde spoed-

levering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 5.1.1, 5.1.2 en

5.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 5.1.4,

slechts één keer per reisdocument berekend.

5.2.3Het tarief als genoemd in onderdeel 5.1.5 wordt bij een spoedlevering

vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van € 19,50.

5.2.4Het tarief als genoemd in de onderdelen 5.1.1 tot en met 5.1.3 en 5.1.6

wordt bij het niet bij de aanvraag van een nieuw reisdocument kunnen

overleggen van een eerder verstrekt reisdocument vermeerderd met € 21,70.

Dit bedrag wordt niet in rekening gebracht indien uit een overlegd

Procesverbaal blijkt dat er sprake is van een misdrijf.

Hoofdstuk 6

KIEZERSREGISTER

6.1Het tarief voor het behandelen van een aanvraag tot het verstrekken van

een schriftelijke bevestiging dat de verzoeker als kiezer, bedoeld in

in artikel D4 van de Kieswet, is geregistreerd bedraagt € 8,90.

Hoofdstuk 7

RIJBEWIJZEN

7.1Het tarief bedraagt voor het behandelen van een aanvraag tot:

7.1.1de afgifte of vernieuwing, dan wel het behandelen van een aanvraag

tot omwisseling van een rijbewijs € 35,80;

7.1.2Het tarief genoemd onder 7.1.1. wordt bij een spoedlevering vermeerderd

met € 30,00;

7.1.3het afgeven van een rijbewijs indien aan de aanvrager reeds eerder

een rijbewijs werd verstrekt, welk document niet compleet kan worden

overgelegd, wordt het onder 7.1.1 genoemde bedrag verhoogd met € 21,70.

Deze verhoging wordt niet in rekening gebracht indien uit een over-

gelegd procesverbaal blijkt dat er sprake is van een misdrijf.

Hoofdstuk 8

RUIMTELIJKE ORDENING, VOLKSHUISVESTING

EN ZUIVERHEID VAN GEBOUWEN

  • A.

    Bouwvergunningen

    8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:

    8.1.1a. een verzoek tot beoordeling van een principeplan met betrekking

    8.1.1 tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitge-

    8.1.1 werkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend:

    8.1.1 25 % van het tarief dat overeenkomstig 8.1.2, onderscheidenlijk 8.1.3

    8.1.1 of 8.1.4 verschuldigd zou zijn als ware het een verzoek tot

    8.1.1 het behandelen van een aanvraag van een bouwvergunning,

    8.1.1 met een minimum van € 216,00 en een maximum van € 27.747,50;

  • b.

    indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning

    voor een, op basis van het principeplan uitgewerkt bouwplan

    behandeld wordt, worden de hiervoor op grond van het bepaalde

    in 8.1.2, onderscheidenlijk 8.1.3 of 8.1.4 te heffen leges verrekend

    met de verschuldigde leges op grond van deze bepaling, mits

    een ontvankelijk bouwplan binnen één jaar na de reactie van

    Burgemeester en wethouders op het principeplan is ingediend.

  • c.

    indien een ingediend principeplan niet leidt tot een aanvraag tot

    het verkrijgen van een bouwvergunning als bedoeld onder 8.1.2,

    onderscheidenlijk 8.1.3 of 8.1.4 vindt geen restitutie plaats van

    leges op grond van deze bepalingen.

    8.1.2een aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als

    8.1.2 bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet,

    8.1.2 indien de bouwkosten bedragen:

  • a.

    minder dan € 8.120,00 € 216,00;

  • b.

    tussen € 8.120,00 en € 25.000,00 € 216,00;

vermeerderd met 26,6 promille over de bouwkosten

voorzover deze de € 8.120,00 te boven gaan;

c.tussen € 25.000,00 en € 250.000,00 € 665,00;

vermeerderd met 31,7 promille over de bouwkosten

voorzover deze de € 25.000,00 te boven gaan;

d.tussen € 250.000,00 en € 1.000.000,00 € 7.797,50;

vermeerderd met 26,6 promille over de bouwkosten

voorzover deze de € 250.000,00 te boven gaan;

e.van meer dan € 1.000.000,00 € 27.747,50.

vermeerderd met 17,9 promille over de bouwkosten

voorzover deze de € 1.000.000,00 te boven gaan.

  • 8.1.3een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning

    8.1.3 als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet,

    8.1.3 indien de bouwkosten bedragen:

  • a.

    minder dan € 8.120,00 € 216,00;

  • b.

    tussen € 8.120,00 en € 25.000,00 € 216,00;

vermeerderd met 26,6 promille over de bouwkosten

voorzover deze de € 8.120,00 te boven gaan;

c.tussen € 25.000,00 en € 250.000,00 € 665,00;

vermeerderd met 31,7 promille over de bouwkosten

voorzover deze de € 25.000,00 te boven gaan;

d.tussen € 250.000,00 en € 1.000.000,00 € 7.797,50;

vermeerderd met 26,6 promille over de bouwkosten

voorzover deze de € 250.000,00 te boven gaan;

e.van meer dan € 1.000.000,00 € 27.747,50.

vermeerderd met 17,9 promille over de bouwkosten

voorzover deze de € 1.000.000,00 te boven gaan.

8.1.4een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning, eerste fase,

als bedoeld in artikel 56a, tweede lid van de Woningwet, 60% van het

totaalbedrag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning;

  • 8.1.5

    een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning

    eerste fase, als bedoeld in artikel 56a, achtste lid van de Woningwet:

    een bedrag naar het tarief en berekend op de wijze als in 8.1.4 bepaald

    en verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase

    berekende leges, met dien verstande dat in elk geval € 216,00 is

    verschuldigd en dat geen restitutie van de voor de primaire

    bouwvergunning eerste fase betaalde leges plaatsvindt;

  • 8.1.6

    een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase,

    als bedoeld in artikel 56a, derde lid, van de Woningwet, 50% van het

    totaalbedrag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning met

dien verstande dat het verschuldigde legesbedrag nimmer minder dan

€ 216,00 zal bedragen.

  • 8.1.7.1

    Bij het behandelen van een verzoek om bouwvergunning dan

    wel sloopvergunning nadat met de bouw dan wel de sloop is

    begonnen of nadat de bouw dan wel de sloop heeft plaatsgevonden,

    wordt het bedrag dat ingevolge 8.1, 8.10, 8.11 of 8.13 wordt berekend,

    verhoogd met 100%, tenzij voorafgaande aan die activiteit een

    gedoogbeschikking is verleend.

  • 8.1.7.2

    Indien voordat beschikt is op een aanvraag om vergunning reeds

met de bouw dan wel met de sloop wordt begonnen, wordt het

bedrag dat ingevolgde 8.1, 8.10, 8.11 of 8.13 verschuldigd is,

verhoogd met 50%, tenzij voorafgaande aan die activiteit

een gedoogbeschikking is verleend.

  • 8.1.8a. Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning

    8.1.8 betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder

    8.1.8 ingediend bouwplan waarvoor reeds een vergunning is verleend,

    8.1.8 worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven leges

    8.1.8 verrekend met het bedrag dat is verschuldigd door toepassing

    8.1.8 van het tarief vermeld onder 8.1.2, onderscheidenlijk 8.1.3,

    8.1.8 8.1.4 of 8.1.6, met dien verstande dat het tarief nimmer minder

    8.1.8 bedraagt dan € 216,00.

  • b.

    Het bepaalde onder sub a. vindt geen toepassing indien de

    afwijking zodanig is, dat in feite gesproken moet worden

    van een nieuw bouwplan.

    8.1.9Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een verzoek

    8.1.9 tot beoordeling van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid

    8.1.9 van de bodem ten behoeve van een aanvraag bouwvergunning:

  • a.

    in geval het een historisch bodemonderzoek voor teeltruimten

    en bedrijfsruimten zonder bodembedreigende handelingen

    (glastuinbouw) € 157,75;

  • b.

    in geval van een historisch en verkennend bodemonderzoek € 361,10;

  • c.

    in geval van een nader bodemonderzoek € 361,10.

    • 8.1.10

      Vrijstelling van het onder 8.6.1, 8.6.2 en 8.6.3 genoemde tarief

      wordt verleend wanneer de aanvraag een eerste bouwplan betreft

      dat is gesitueerd op een perceel bouwgrond dat door de aanvrager

      rechtstreeks met dat doel en die bestemming van de

      gemeente Haarlemmermeer is verworven.

    • 8.1.11

      Het tarief bedraagt voor het behandelen van een verzoek

      tot wijziging van de tenaamstelling van een daarvoor

      in aanmerking komende vergunning € 76,80.

  • B.

    Gebruiksvergunning brandveilig gebruik

  • 8.

    2 a. het tarief voor het behandelen van een verzoek tot verlening

    van een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 6.1.1 van de

    Bouwverordening, bedraagt voor bouwwerken met een bruto

    vloeroppervlak van:

  • -

    0 tot en met 100 m² € 403,65;

  • -

    101 tot en met 500 m² € 481,50;

    plus per m² € 0,25;

  • -

    501 tot en met 5.000 m² € 743,10,

    plus per m² € 0,10;

    - 5.001 tot en met 50.000 m² € 1.133,30,

    plus per m² € 0,05;

  • -

    meer dan 50.000 m² € 2.434,75,

    plus per m² € 0,02.

  • b.

    Indien binnen vier weken na het in behandeling nemen van een

aanvraag tot verlening van een verbruiksvergunning als bedoeld

in dit artikel onder sub a., die aanvraag door aanvrager schriftelijk

wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 50 %

van de geheven leges.

c.Als op een later tijdstip dan genoemd in dit artikel onder sub b. na

het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een

verbruiksvergunning als bedoeld in dit artikel onder sub a., die aan-

vraag door aanvrager schriftelijk wordt ingetrokken, wordt op ver-

zoek teruggaaf verleend van 35 %van de geheven leges.

d.Wanneer een vergunning als bedoeld in dit artikel onder sub a. is

verleend kan geen teruggaaf aan leges meer plaatsvinden.

e.Indien door Burgemeester en wethouders afwijzend wordt beschikt

op een aanvraag tot verlening van een vergunning als bedoeld in dit

artikel onder sub a., wordt op verzoek teruggaaf van 25 % van de

geheven leges verleend.

  • C.

    Aanlegvergunning

  • 8.

    3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag

om aanlegvergunning als bedoeld in artikel 3.3 of artikel 3.7, eerste lid, van de

Wet ruimtelijke ordening € 477,40

D. Algemeen

8.4 De in dit hoofdstuk genoemde bouw-/aanlegkosten worden bepaald

op basis van de door de aanvrager van de bouw-/aanlegvergunning bij

zijn aanvraag of de indiener van een melding daarbij, over te leggen

opgave van de aannemingssom, als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid,

van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van

werken, “UAV 1989”, van het uit te voeren werk, welke opgave wordt

getoetst aan het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit

werken, “UAV 1989”, van het uit te voeren werk, welke opgave wordt

getoetst aan het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit

normblad op de dag van het in behandeling nemen van de aanvraag

luidt, beide exclusief omzetbelasting.

Indien een opgave van een aanneemsom ontbreekt wordt door of van-

wege Burgemeester en Wethouders de bouw-/aanlegkosten geraamd

aan de hand van meergenoemd normblad NEN 2631. De bouw-/

aanlegkosten worden voor de te heffen legesgelden naar boven

afgerond op een veelvoud van € 500,00.

  • 8.4.1a. Het tarief bedraagt 3% van de bouw-/aanlegkosten met een minimum van € 216,00 en

    8.4.1 een maximum van € 15.337,-- terzake van het behandelen van een verzoek om een

    8.4.1 ontheffing op grond van artikel 3.23, eerste lid Wro.

  • b.

    Het tarief bedraagt 3% van de bouw-/aanlegkosten met een minimum van € 216,00 en

    een maximum van € 15.337,-- terzake van het behandelen van een verzoek om een

    ontheffing op grond van artikel 3.6. eerste lid, onder c Wro.

  • c.

    Het tarief voor het behandelen van een verzoek tot wijziging van het bestemmingsplan

bedraagt voor:

    • I.

      een eenvoudig bestemmingsplan € 30.000,00

    • II.

      een complex bestemmingsplan € 60.000,00

  • d.

    Het tarief voor het behandelen van een verzoek inzake een projectbesluit op grond van artikel 3.10 Wro bedraagt voor:

    • I.

      een eenvoudig plan € 45.000,00

    • II.

      een complex plan € 60.000,00

  • e.

    Het tarief voor het behandelen van een verzoek tot het toepassen van artikel 3.40 Wro (buiten toepassing verklaren) bedraagt 3% van de bouw-/aanlegkosten met een minimum van € 216,00 en een maximum van € 15.337,--

  • f.

    Het tarief voor het behandelen van een verzoek tot het toepassen van artikel 3.38.lid 4 Wro (ontheffing beheersverordening) bedraagt 3% van de bouw-/aanlegkosten met een minimum van € 216,00 en een maximum van € 15.337,--

  • g.

    Het tarief voor het behandelen van een verzoek tot het toepassen van artikel 44. lid 1 onder g Woningwet (opheffing bouwverbod exploitatieplan) bedraagt 3% van de bouw-/aanlegkosten met een minimum van € 216,00 en een maximum van € 15.337,--

  • h.

    Het tarief voor het behandelen van een verzoek tot het toepassen van artikel 50 lid 3 Woningwet (doorbreken aanhoudingsplicht) bedraagt 3% van de bouw-/aanlegkosten met een minimum van € 216,00 en een maximum van € 15.337,--

    8.4.2Het tarief is 0,75% van de bouw-/aanlegkosten met een minimum van € 216,00 en een

    8.4.2 maximum van € 15.337,00 terzake van het behandelen van een verzoek om een

    8.4.2 ontheffing op grond van artikel 3.22, eerste lid Wro.

  • 8.

    5 De overeenkomstig dit hoofdstuk berekende leges voor het in behan-

deling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwver-

gunning worden op verzoek verminderd met:

-25 % indien op een verzoek om vergunning afwijzend wordt beslist,

dan wel het verzoek om vergunning wordt ingetrokken voordat de

vergunning is verleend, met dien verstande dat het verschuldigde

legesbedrag nimmer minder dan € 216,00 zal bedragen;

-25 % indien de vergunning binnen zes maanden na de verlening op

verzoek van de houder wordt ingetrokken en op het tijdstip van het

verzoek nog niet met de bouwwerkzaamheden is begonnen, met dien

verstande dat het verschuldigde legesbedrag nimmer minder dan

€ 216,00 zal bedragen.

8.5.1 Indien na ontvangst van de aanvraag om bouwvergunning deze overeen-

komstig artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht buiten behande-

ling wordt gesteld, bedragen de leges 75% van het tarief dat overeen-

komstig 8.1 verschuldigd zou zijn met dien verstande dat het verschul-

digde legesbedrag nimmer minder dan € 216,00 zal bedragen, doch

een bedrag van € 27.747,50 niet te boven zal gaan.

8.5.2De overeenkomstig 8.1.5, 8.4.1 en 8.4.2 van dit hoofdstuk berekende

leges zal in de onder 8.5 van dit hoofdstuk genoemde gevallen niet

worden verlaagd.

  • 8.

    6 Het tarief bedraagt terzake van het behandelen van een aanvraag tot

    het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of

    een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofd-

    stuk een tarief is opgenomen € 127,80.

  • 8.

    7 Het tarief bedraagt terzake van het behandelen van en aanvraag tot

    het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in 8.1.1 van de Bouw-

    verordening voor het slopen van bouwwerken € 215,75.

  • 8.

    8 Het tarief bedraagt terzake van het behandelen van een sloopmelding

als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening € 127,80.

8.9Het tarief bedraagt terzake van het behandelen van een verzoek tot

wijziging van de tenaamstelling van een daarvoor in aanmerking ko-

mende vergunning € 127,80.

E. Vergunningen inzake de Wet op de Stads- en dorpsvernieuwing

8.10Het tarief bedraagt terzake van het behandelen van een aanvraag tot

8.10 het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 20 van de

8.10 Wet op de Stads- en dorpsvernieuwing (Wsd) voor het slopen van

8.10 bouwwerken waarop een leefmilieuverordening als bedoeld in ar-

8.10 tikel 7 van de Wsd van toepassing is € 215,75.

F. Gedoogbeschikking

8.11Het tarief bedraagt ter zake van in behandeling nemen van:

8.11.1een aanvraag tot het verkrijgen van een gedoogbeschikking voor

het tijdelijk zonder bouwvergunning c.q. in afwijking van een

verleende bouwvergunning bouwen, verbouwen of wijzigen van een

bouwwerk, als bedoeld in dit hoofdstuk:

  • a.

    voor werken met bouwkosten van minder dan € 8.120,00 € 56,20;

  • b.

    voor werken met bouwkosten tussen € 8.120,00 en

    € 25.000,00 € 113,45;

  • c.

    voor werken met bouwkosten tussen € 25.000,00 en

    € 250.000,00 € 227,00;

  • d.

    voor werken met bouwkosten tussen € 250.000,00

en € 1.000.000,00 € 454,00;

e.voor werken met bouwkosten van meer dan € 1.00.000,00 € 908,00;

8.11.2een verzoek tot het verkrijgen van een gedoogbeschikking voor het

tijdelijk zonder gebruiksvrijstelling gebruiken van gronden € 472,35.

Hoofdstuk 9.

WET BODEMBESCHERMING

9.1 Het tarief bedraagt terzake van het behandelen van een verzoek om

beoordeling:

  • a.

    van een saneringsonderzoek als bedoeld in de Wet bodem-

    bescherming € 640,85;

  • b.

    van de evaluatie van een sanering als bedoeld in de Wet

    bodembescherming € 640,85.

Hoofdstuk 10.

WINKELTIJDENWET

Winkeltijdenwet

10.1Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

10.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in de artikelen 3,

4, 6 en 7 van de Winkeltijdenwet, Staatsblad 1999, 182) of vrij-

stelling als bedoeld in de artikelen 3 en 4 van het Vrijstellingsbe-

sluit Winkeltijdenwet (Staatsblad 1996, 183) € 82,90;

  • 10.1.2

    tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in de artikelen 6,

    7, 9 en 10 van de Verordening winkeltijden Haarlemmermeer 1996 € 41,45;

  • 10.1.3

    tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige onderdelen be-

doelde ontheffing of vrijstelling € 41,45.

Hoofdstuk 11.

ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING

A.Orde en veiligheid op de weg

11.1Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

11.1 tot het verkrijgen van een ontheffing voor het zich begeven of bevin-

11.1 den op terreinen, wegen of weggedeelten die in het belang van de

11.1 openbare veiligheid of ter voorkoming zijn afgezet € 41,45.

B. Bruikbaarheid van de weg

11.2Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

  • 11.2.1

    tot het verkrijgen van een vergunning de weg of een weggedeelte

    te gebruiken anders dan overeenkomstig de bestemming daarvan € 410,35;

  • 11.2.2

    tot het verkrijgen van een vergunning een weg aan te leggen, de

    verharding daarvan op te breken, in een weg te graven, te spitten,

    aard of breedte van de wegverharding te veranderen of anderszins

    veranderingen aan te brengen in de wijze van aanleg van een weg € 410,35;

  • 11.2.3

    tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van een uit-

    weg naar de weg, van de weg gebruik te maken voor het hebben

    van een uitweg of verandering te brengen in een bestaande uitweg

    naar de weg € 276,10.

C. Veiligheid van de weg

11.3Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag

11.3 tot het hebben of plaatsen van voorwerpen onder hoogspannings-

11.3 lijnen € 41,45.

D. Toezicht op evenementen

11.4 Het tarief bedraagt voor het behandelen van een aanvraag:

  • 11.4.1

    tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een

    (grootschalig) evenement op of aan de weg of het openbaar water,

    met gebruikmaking van meer dan 500 m2 weg of water, of in een

    gebouw € 622,05;

  • 11.4.2

    tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een

    (kleinschalig) evenement op of aan de weg of het openbaar water,

    met gebruikmaking van gelijk aan of minder dan 500 m2 weg of

    water, of in een gebouw € 246,65.

E. Toezicht op horecabedrijven

  • 11.

    5 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

    • 11.5.1

      tot het verkrijgen van een vergunning voor drie jaar ten behoeve van

      het exploiteren van een horecabedrijf exclusief terras € 497,65;

    • 11.5.2

      tot het verkrijgen van een vergunning voor drie jaar ten behoeve

      van het exploiteren van een horecabedrijf inclusief terras € 580,55;

    • 11.5.3

      tot het verkrijgen van een ontheffing voor incidentele wijzigingen

      van het sluitingsuur in verband met bruiloften, partijen, enzovoorts € 124,40.

      F. Toezicht op seksinrichtingen

      11.6Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

      11.6.1tot het verkrijgen van een vergunning voor drie jaar ten behoeve van

      het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting € 922,85;

      11.6.2tot het verkrijgen van een vergunning voor drie jaar ten behoeve van

      het exploiteren of wijzigen van een seksinrichting en een horecabe-

      drijf € 1.076,65;

      11.6.3 tot het verkrijgen van een vergunning voor een escortbedrijf € 92,30.

      G. Maatregelen tegen overlast

      11.7Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

      11.7.1 tot het verkrijgen van een ontheffing voor het houden van hinderlijke

      of schadelijke dieren € 82,90;

      • 11.7.2

        tot het verkrijgen van een ontheffing voor het houden of aanwezig

        hebben van een wild dier € 82,90;

      • 11.7.3

        tot het verkrijgen van een ontheffing voor het houden of aanwezig

        hebben van bijen € 82,90.

      H. Vuurwerk

      11.8Het tarief ter zake van het behandelen van een aanvraag (in de uitoefe-

      11.8 ning van een bedrijf of nevenbedrijf) tot het verkrijgen van een vergun-

      11.8 ning voor het afleveren dan wel ter afleveren aanwezig houden van

      11.8 vuurwerk € 124,75.

      I. Geluidhinder

      11.9Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

      11.9.1tot het verkrijgen van een ontheffing om in de openlucht met

      (recreatie)toestellen, geluidsapparaten, (bouw)machines, motorvoer-

      tuigen of bromfietsen in werking te hebben dan wel op een andere

      wijze handelingen te verrichten op een zodanige wijze, waarbij voor

      een omwonende of overigens voor de omgeving geluidhinder wordt

      veroorzaakt € 82,90;

      • 11.9.2tot het verkrijgen van een ontheffing om met een vrachtauto tussen

      • 23.

        00 en 07.00 uur op een andere dan door Burgemeester en Wethou-

        ders aangewezen weg te rijden (routering) € 41,45.

      • J.

        Weg- en milieuverontreiniging

      • 11.

        10 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

        het verkrijgen van een vergunning voor het reinigen van gevels € 332,75.

      • K.

        Maatregelen tegen ontsiering

      • 11.

        11 Het basistarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag

      • 11.

        11.1 tot het verkrijgen van een vergunning, om binnen de bebouwde kom

        op, aan of in hetzij een onroerende zaak, hetzij enige daarop aanwezige

        zaak, reclame, welke van de weg af zichtbaar is, aan te brengen € 82,90;

      • 11.

        11.2 Ingeval de aanvraag als bedoeld in 11.11.1 betrekking heeft op een

      vergunning met installatiekosten van meer dan € 4.537,80,

      wordt het basistarief verhoogd met 6 promille van de installatiekosten.

      11.11.3 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

      11. het verkrijgen van een vergunning voor het in de open lucht opslaan

      11. van oude en nieuwe materialen en stoffen € 82,90.

  • L.

    Parkeerexcessen

  • 11.

    12 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

    • 11.12.1

      tot het verkrijgen van een ontheffing voor het stallen, herstellen, slo-

      pen, verhuren of verhandelen van drie of meer voertuigen op de weg,

      of de weg te gebruiken als werkplaats voor voertuigen € 82,90;

    • 11.12.2

      tot het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van reclame-

      voertuigen € 82,90;

    • 11.12.3

      tot het verkrijgen van een ontheffing voor het te koop aanbieden van

voertuigen op de door Burgemeester en wethouders aangewezen we-

gen of weggedeelten € 82,90;

11.12.4tot het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van voertui-

gen, zoals omschreven in artikel 89, eerste lid, van de Algemene

Plaatselijke Verordening, langer dan drie achtereenvolgende dagen

Binnen de bebouwde kom op de weg € 82,90;

11.12.5tot het verkrijgen van een ontheffing voor het parkeren van voertui-

gen, zoals omschreven in artikel 91, eerste lid, van de Algemene

Plaatselijke Verordening, binnen de bebouwde kom op de weg € 82,90;

11.12.6tot het verkrijgen van een ontheffing voor het met een voertuig, fiets

of bromfiets rijden dan wel deze te doen of te laten staan in een voor

het publiek toegankelijk park of plantsoen of een van gemeentewege

aangelegde beplanting of groenstrook € 82,90;

  • M.

    Collecteren, snuffelmarkten en dergelijke

  • 11.

    13 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

    11.13.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een open-

bare inzameling van geld of goederen of daartoe een intekenlijst aan

te bieden € 82,90;

    • 11.13.2

      tot het verkrijgen van een vergunning voor het in de buitenlucht or-

      ganiseren of toelaten van een (grootschalige) snuffelmarkt, rommel-

      markt, braderie, creatiefbeurs, antiekbeurs, pasar malam en dergelijke,

      met gebruikmaking van meer dan 50 kramen € 580,55

    • 11.13.3

      tot het verkrijgen van een vergunning voor het in de buitenlucht or-

      ganiseren of toelaten van een (kleinschalige) snuffelmarkt, rommel-

      markt, braderie, creatiefbeurs, antiekbeurs, pasar malam en dergelijke,

      met gebruikmaking van meer dan 5 en gelijk aan of minder dan 50

      kramen € 248,75;

    • 11.13.4

      In afwijking van het gepaalde in 11.13.2 en 11.13.3 bedraagt het

      tarief voor het behandelen van een aanvraag om vergunning voor het

      organiseren of toelaten in een gebouw van een snuffelmarkt, rommel-

      markt, braderie, creatiefbeurs, antiekbeurs, pasar malam

      en dergelijke met gebruikmaking van meer dan 5 kramen € 207,30.

  • N.

    Woonschepen

  • 11.

    14 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

  • 11.

    14.1 tot het verkrijgen van een ontheffing een woonschip binnen de ge-

    meente, op andere plaatsen dan door de gemeenteraad aangewezen,

    te laten verblijven € 331,75;

    11.14.2tot het verkrijgen van een ontheffing voor het uitbreiden van een

    11.14.2 woonschip, dan wel tot het in het water leggen van een woonschip

    11.14.2 dat niet voldoet aan de afmetingen € 331,75.

  • O.

    Toezicht op recreatie

  • 11.

    15 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

  • 11.

    15.1 tot het verkrijgen van een ontheffing om met een motorvoertuig of

    bromfiets terrein te rijden € 82,90;

    11.15.2tot het verkrijgen van een ontheffing om de duiksport te beoefenen

    11.15.2 in openbare wateren € 41,45.

  • P.

    Vuur stoken

    11.16Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

    11.16 het verkrijgen van een ontheffing om in de open lucht een vuur aan te

    11.16 leggen, te stoken of te hebben € 41,45.

Q. Incidentele verstrooiing van as

11.17Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

het verkrijgen van een ontheffing om op het verharde deel van de weg

as te verstrooien € 41,45.

R.Vangnetbepaling

11.18Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

11.18 het verkrijgen van een in verband met iedere, niet in dit hoofdstuk met

11.18 name genoemde vergunning, ontheffing, verklaring en dergelijke,

11.18 ingevolge de Algemene Plaatselijke Verordening € 41,45.

Hoofdstuk 12

WET OP DE KANSSPELEN

12.1Ter zake van het behandelen van een aanvraag tot het verkrijgen van

een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet

op de Kansspelen (Staatsblad 1964, 483) geldt het tarief zoals dat is

opgenomen in het Speelautomatenbesluit (Besluit 24 november 1986,

Staatsblad 589) of zoals dit besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

  • 12.2

    Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

    het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet

    op de Kansspelen (loterijvergunning) € 82,90.

  • 12.3

    Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

    het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet

    op de Kansspelen (prijsvraagvergunning) € 82,90.

Hoofdstuk 13

DRANK- EN HORECAWET

  • 13.1

    Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

    het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de

    Drank- en Horecawet (Staatsblad 1964, 386) € 497,60.

  • 13.2

    Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

    het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de

    Drank- en Horecawet € 103,65.

    Hoofdstuk 14.

BOMENVERORDENING

14.1Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

14.1 het verkrijgen van een vergunning voor het vellen van een houtop-

14.1 stand als bedoeld in artikel 2 van de Bomenverordening € 62,20;

14.1 voor een aantal van maximaal drie bomen, met een opslag van per

14.1 te kappen boom van € 20,75.

Hoofdstuk 15.

VERKEER EN VERVOER

15.1 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

  • 15.1.1

    tot het reserveren van een gehandicapten parkeerplaats als bedoeld in

    artikel 26 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

    (Staatsblad 459) € 0,00;

  • 15.1.2

    tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in

de Regeling Gehandicaptenparkeerkaart € 0,00;

15.1.3de onder 15.1.1 en 15.1.2 genoemde bedragen worden verhoogd indien

ten behoeve van de aanvrager in verband met zijn aanvraag een dossier-

studie is verricht door een ingevolge de Regeling Gehandicaptenparkeer-

kaart door de gemeente aangewezen keuringsinstelling met een bedrag van € 0,00;

    • 15.1.4de onder 15.1.1 en 15.1.2 genoemde bedragen worden verhoogd indien de

      15.1.4 aanvrager in verband met zijn aanvraag een medische keuring heeft

      15.1.4 ondergaan bij een ingevolge de Regeling Gehandicaptenparkeerkaart

      15.1.4 door de gemeente aangewezen keuringsinstelling met een bedrag van € 0,00.

    • 15.2

      Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

      het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een recreatieve

      wedstrijd als bedoeld in artikel 10 van de Wegenverkeerswet 1994 € 82,90;

  • 15.

    3 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot:

      • 15.3.1

        het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het

        Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (Staatsblad 459) € 82,90;

      • 15.3.2

        het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het

        Voertuigreglement (Staatsblad 1994, 450) € 82,90.

    • 15.4

      Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot:

      15.4.1het verkrijgen van een bewoners- of zorgvergunning voor het parkeren

op een belanghebbendeparkeerplaats of parkeerapparatuurplaats als be-

doeld in de artikelen 4 en 5 van de ‘Parkeerverordening 2002’ € 40,50;

15.4.2het verkrijgen van een bedrijfsvergunning voor het parkeren op een

een belanghebbendeparkeerplaats of parkeerapparatuurplaats als be-

doeld in de artikelen 4 en 5 van de ‘Parkeerverordening 2002’ € 134,85;

15.4.3het verkrijgen van een bewoners- of een zorgontheffing voor het par-

keren in een parkeerschijfzone als bedoeld in artikel 8 van de ‘Parkeer-

verordening 2000’ € 40,50;

15.4.4het verkrijgen van een bedrijfs- of een werknemersontheffing voor het

parkeren in een parkeerschijfzone als bedoeld in artikel 8 van de

‘Parkeerverordening 2002’ € 134,85;

15.4.5het verkrijgen van een dagontheffing voor het parkeren in een par-

keerschijfzone zoals bedoeld in artikel 8 van de Parkeerverorde-

ning 2002’ € 8,80;

15.4.6het verkrijgen van een functionele vergunning of een functionele ont-

heffing als bedoeld in de artikelen 7 en 8 van de ‘Parkeerverordening

2002’ € 40,50;

15.4.7het verkrijgen van een wijziging van een parkeervergunning of een

parkeerontheffing als bedoeld in artikel 15 van de ‘Parkeerverordening

2002’ € 19,50;

15.4.8het verkrijgen van een vergunning in bijzondere gevallen als bedoeld

in artikel 4, negende lid, of artikel 5, achtste lid, van de ‘Parkeerveror-

dening 2002’ € 134,85;

15.4.9het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 18, vierde lid,

van de ’Parkeerverordening 2002’ € 134,85;

15.4.10het verkrijgen van een tijdelijk verkeersbesluit zoals bedoeld in ar-

tikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 € 227,65.

Hoofdstuk 16.

AFVALSTOFFENVERORDENING

16.1 Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag:

16.1.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het inzamelen van van

derden afkomstige huishoudelijke afvalstoffen als bedoeld in artikel

31 van de Afvalstoffenverordening:

  • -

    inzake oud papier € 82,90;

  • -

    inzake textiel € 248,70.

Echter, indien de aanvrager van de vergunning tevens subsidie is toe-

gekend op basis van de gemeentelijke subsidieregeling voor de inza-

meling van derden afkomstige huishoudelijke afvalstoffen, is dit

tarief niet verschuldigd;

16.1.2tot het verkrijgen van een vergunning huishoudelijke afvalstoffen, die

16.1.2 ter inzameling gereed staan, te doorzoeken of te verwijderen als be-

16.1.2 doeld in artikel 36 van de Afvalstoffenverordening € 82,90.

Hoofdstuk 17.

VENTEN EN STANDPLAATSEN

17.1 Het tarief bedraagt terzake van het behandelen van een aanvraag

17.1.1tot het verkrijgen van een vergunning om op of aan de weg of een

openbaar water, aan een huis dan wel op een andere voor het publiek

toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats goederen te koop aan

te bieden, te verkopen of af te geven, als bedoeld in artikel 2 van de

Standplaats- en Ventverordening, geldig voor:

  • -

    een dag € 20,75;

  • -

    een week € 31,10;

  • -

    een maand € 41,45;

  • -

    een kwartaal € 62,20;

  • -

    een half jaar € 82,90;

  • -

    ten hoogste een jaar € 124,10;

    17.1.2tot het verkrijgen van een vergunning om op of aan de weg of een

openbaar water, aan een huis dan wel op een andere voor het publiek

toegankelijke en in de openlucht gelegen plaats met een voertuig, een

kraam, een tafel of enig ander middel een standplaats in te nemen, dan

wel anderszins goederen uit te stallen of uitgestald te hebben, teneinde

goederen te koop aan te bieden, te verkopen of af te geven, als bedoeld

in artikel 2 van de Standplaats- en Ventverordening, geldig voor:

  • -

    een dag € 41,45;

  • -

    een week € 62,20;

  • -

    een maand € 124,10;

  • -

    een kwartaal € 186,60;

  • -

    een half jaar € 207,30;

  • -

    ten hoogste een jaar € 414,65.

Hoofdstuk 18.

UITSTAL- EN TERRASVERORDENING

18.1 Het tarief ter zake van het behandelen van een aanvraag:

18.1.1tot het innemen van een terras bij een niet horecabedrijf, als bedoeld

in artikel 13 van de Uitstal- en terrasverordening bedraagt:

  • -

    voor maximaal een jaar € 82,90;

  • -

    voor maximaal twee jaar € 165,90;

  • -

    voor maximaal drie jaar € 207,30.

Hoofdstuk 19.

DIVERSEN

  • 3.1

    Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag

    tot een vergunning voor het als bedrijf uitoefenen van het kopen,

    ten verkoop voorradig hebben, verkopen, in bewaring nemen, af-

    richten of doden van honden of katten, als bedoeld in artikel 2 van

    de Wet op de dierenbescherming € 75,85.

  • 3.2

    Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag

    tot het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor het gebruik

    van een niet aangewezen luchtvaartterrein als bedoeld in het Besluit

    inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen € 82,90.

  • 3.3

    Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag

    tot het afgeven van goedkeuring voor de tijdelijke neerlegging van

    ontplofbare stoffen, als bedoeld in artikel 8 van het Reglement

    gevaarlijke stoffen € 146,20.

  • 3.4

    Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een aanvraag tot

tot het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor het dem-

pen van een wegsloot langs en/of het leggen van een dam in een

sloot naar een openbare weg, die in beheer en onderhoud bij de

gemeente is € 38,50.

tenzij tevens een vergunning wordt gevraagd voor het maken van

een uitweg naar de weg, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke

Verordening. In dat geval is dit tarief niet verschuldigd.

  • 3.5Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een melding

    3.5 in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip,

    3.5 plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden, als

    3.5 bedoeld in artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet € 93,30.

    • 3.5.1

      Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestra-

      tingen, alsmede gesloten verhardingen, voorzover werkzaamheden

      plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter

      sleuf, vermeerderd met € 2,25.

    • 3.5.2

      Indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en derge-

      lijke, voorzover werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare ge-

      meentegrond, per strekkende meter sleuf, vermeerderd met € 1,15.

  • 19.

    6 Het in 19.5 vermelde bedrag wordt:

    19.6.1Indien over een melding overleg moet plaatsvinden tussen de ge-

meente en een andere beheerder van openbare grond en de aanbieder

van het netwerk, verhoogd met € 82,60 tot € 180,10.

19.6.2Indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van

de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand

aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meege-

deelde kosten, blijkend uit een begroting die terzake door Burge-

meester en Wethouders is opgesteld.

19.7Indien een begroting als bedoeld in 19.6.2 is uitgebracht wordt een

melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de

dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij

de melding voor deze vijfde werkdag is ingetrokken.

19.8Het tarief bedoeld in 19.5 wordt verminderd met de van de melder ver-

kregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheers-

kosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de

uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

19.9.Het tarief bedraagt ter zake van het behandelen van een verzoek

tot het verstrekken van inlichtingen:

  • a.

    uit het bedrijven- en/of bodembestand met betrekking

    tot de gesteldheid van de bodem en/of de aan-/afwezigheid

    van ondergrondse tanks, per kadastraal perceel € 82,90;

  • b. de bestemming van een perceel, per kadastraal perceel € 40,95;

  • c. de toekomstige planologische ontwikkelingen,

per kadastraal perceel € 40,95;

a.de monumentale status van de opstal en/of de toepassing van

de Wet op de Stads- en dorpsvernieuwing,

per kadastraal perceel € 40,95;

b.de toepassing van de Wet Voorkeursrecht gemeenten, per

kadastraal perceel € 40,95;

c.de toepassing van artikel 14 – 20 Woningwet, per

kadastraal perceel € 40,95.