Verordening op de fractieondersteuning 2017

Geldend van 01-01-2017 t/m heden

Intitulé

Verordening op de fractieondersteuning 2017

Artikel 1

  • 1. Fracties, zoals bedoeld in het reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Haarlemmermeer 2009, ontvangen jaarlijks een tegemoetkoming in de kosten voor hun werkzaamheden (fractieondersteuning) als fractie. Over de besteding hiervan leggen de fracties verantwoording af aan de gemeenteraad.

  • 2. Fracties krijgen daarnaast een onkostenvergoeding voor het dagelijks functioneren van de fractie toegekend (fractieonkostenvergoeding). Over de besteding hiervan wordt geen verantwoording aan de gemeenteraad afgelegd.

  • 3. De raad stelt jaarlijks voor 1 december een bedrag hiervoor beschikbaar.

  • 4. Elke fractie ontvangt een vaste basis gebaseerd op de helft van het totale bedrag dat is gereserveerd voor fractieondersteuning, gedeeld door het aantal fracties zoals deze zijn gevormd op grond van de verkiezingsuitslag. Daarnaast wordt het resterende bedrag naar rato van het aantal raadsleden per fractie verdeeld.

  • 5. Tachtig procent van het bedrag is bedoeld voor de tegemoetkoming fractieondersteuning, zoals bedoeld in lid 1 van dit artikel (wel verantwoorden) en twintig procent voor de tegemoetkoming fractieonkostenvergoeding, zoals bedoeld in lid 2 (niet verantwoorden).

  • 6. Het beheer van deze gelden wordt door de fractie geregeld.

Artikel 2

  • 1. Het uitgangspunt van deze verordening is dat de gelden bedoeld zijn voor ondersteuning van de fractie en niet voor partijpolitieke doeleinden.

  • 2. Fracties besteden het deel fractieondersteuning zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 volgens de volgende bestedingscategorieën:

Medewerkers

  • a. Inhoudelijke en secretariële fractie-ondersteuning door fractiemedewerker(s) en/of inhuur van externen en/of kosten verbonden aan het inwinnen van extern advies.

  • b. Vergoeding aan fractie-assistenten tot maximaal de hoogte van een vrijwilligersvergoeding op jaarbasis.

  • c. Met betrekking tot sub a en b van dit lid worden afspraken over loon, vergoeding en onkostenvergoeding ten aanzien van activiteiten ter ondersteuning van de fractie intern vastgelegd.

Communicatie en bijeenkomsten

  • d. Communicatie van en door de fractie, zoals het presenteren van standpunten en contact maken met inwoners, door middel van website e.d. inclusief bijkomende kosten zoals het hosten van een website e.d.

  • e. Fractiebijeenkomsten en themabijeenkomsten van de fractie, waarbij kosten voor de organisatie, zaalhuur, sprekers, uitnodigingen en dergelijke worden gemaakt.

  • f. Kosten van het organiseren van spreekuren op locaties in de kernen van Haarlemmermeer:

  • g. door huur van spreekruimte;

  • h. uit de aanschaf van een voorziening daartoe, zoals een camper, bus, caravan e.d. en de daar uit voortvloeiende kosten voor het beheer en gebruik van die voorziening.

  • i. Kosten voor opslag van materialen, archieven en voorzieningen zoals bijvoorbeeld geluidsinstallaties.

Trainingen en scholing

  • j. Fractiegerichte opleidingen, cursussen en coaching voor de fractie als geheel of haar individuele leden.

Teamverband

  • k. Activiteiten in teamverband die bijdragen aan het functioneren en presteren van een fractie in relatie tot de in lid 1 beschreven doelstelling.

    • 3.

      De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

      • a.

        Betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

      • b.

        Giften en leningen

      • c.

        Uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen of in andere regelgeving die op basis van de artikelen 95, 96 en 97 Gemeentewet is vastgelegd.

      • d.

        Uitgaven aan raadsleden voor werkzaamheden die zij in opdracht of op verzoek van een fractie verrichten.

      • e.

        Campagne gerelateerde activiteiten, promotieartikelen.

Artikel 3

  • 1. Fracties benutten het deel fractieonkostenvergoeding zoals bedoeld in artikel 1 lid 2 voor het dagelijks functioneren van de fractie.

  • 2. De uitgaven uit de onkostenvergoeding worden niet aan de gemeenteraad verantwoord.

Artikel 4

  • 1. De tegemoetkoming wordt jaarlijks vóór 31 maart als voorschot op het lopende jaar verstrekt. Een eventueel overschot van het voorgaande jaar wordt ingehouden op dit voorschot. Zie artikel 9 voor de definitie van een overschot.

  • 2. Uit de controle op de verantwoordingen volgt de berekening van een overschot.

  • 3. In een jaar waarin gemeenteraadsverkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin deze verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de installatieraad wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

Artikel 5

Wijziging fractiebezetting als gevolg vereniging van fracties

  • 1. Indien twee of meer fracties als één fractie gaan optreden wordt hiermee bij de verdeling voor het eerstvolgende jaar rekening gehouden en is de verdelingsregeling van artikel 1 lid 4 van toepassing.

Wijziging Fractiebezetting als gevolg van verkiezingen

  • 2. Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van verkiezingen verandert, wijzigt de tegemoetkoming van de op grond van artikel 1, vierde lid, vastgestelde bijdrage ten behoeve van fractieondersteuning en fractieonkostenvergoeding zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 en artikel 1 lid 2:

    • a.

      bij vermindering of vermeerdering van het zeteltal: op de eerste dag van de maand na de maand waarin de eerste vergadering van de raad in nieuwe samenstelling plaatsvindt.

Wijziging van fractiebezetting als gevolg van afsplitsing van een lid

  • 3. 1 Indien het zeteltal van een fractie ten gevolge van afsplitsing van een fractielid of fractieleden verandert, wijzigt de tegemoetkoming van de op grond van artikel 1, vierde lid, vastgestelde bijdrage ten behoeve van fractieondersteuning en fractieonkostenvergoeding, zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 en artikel 1 lid 2:

    • a.

      voor de oorspronkelijke fractie ter hoogte van de het bedrag dat naar rato per fractielid is toebedeeld evenredig naar het aantal bij de splitsing betrokken leden.

    • b.

      voor het afgesplitste lid blijft het deel fractieonkostenvergoeding van het bedrag dat naar rato wordt verstrekt overeenkomstig artikel 1 lid 2 beschikbaar.

      • 3.

        2 Een afgesplitst lid ontvangt het oorspronkelijke en evenredige deel van het naar rato verstrekte bedrag ten behoeve van de fractieonkostenvergoeding ongeacht of zij als zelfstandig lid, als zelfstandige groep gaan optreden dan wel zich aansluiten bij een andere fractie

        • 3.

          3 Het aan de oorspronkelijke fractie verstrekte voorschot wordt verrekend met ingang van de eerste dag van de maand na de maand waarin de raad formeel van de afsplitsing in kennis is gesteld.

Artikel 6

  • 1. Elke fractie legt, binnen 1 maand na het einde van het kalenderjaar aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag conform het verstrekte format.

  • 2. De verantwoording wordt opgesteld op grond van het kasstelsel.

  • 3. De fractievoorzitter staat in voor de verantwoording en onder zijn verantwoordelijkheid wordt eventuele toelichting die de accountant vraagt verstrekt.

  • 4. Alle uitgaven dienen per kostencategorie:

    • I.

      te worden toegelicht waarom de uitgave met het fractiewerk te maken heeft

    • II.

      en door middel van facturen/bonnen én daaraan gerelateerde betalingsbewijzen/bankafschriften aangetoond te worden

  • 5. Elke fractie neemt bij de verantwoording een overzicht van de namen en functies van de tot de fractie behorende fractiemedewerkers op.

  • 6. Alvorens de verantwoordingen ter controle aan de accountant worden aangeboden, voert de griffie een interne toets uit op volledigheidsaspecten, zoals het volledig ingevuld zijn van het verslag en het aanwezig zijn van alle bewijsstukken.

Artikel 7

  • 1. De accountant beoordeelt op basis van deze verordening en de wet de verantwoordingen van ieder van de fracties individueel en geeft een Rapport van Bevindingen af over het geheel. Dit vindt plaats op basis van de bestedingcategorieën uit artikel 2.2.

  • 2. Het Seniorenconvent adviseert de gemeenteraad op grond van het Rapport van Bevindingen van de accountant over de vaststelling van de fractieverantwoordingen.

  • 3. De raad stelt na ontvangst van het advies van het Seniorenconvent inclusief het Rapport van Bevindingen van de accountant de definitieve tegemoetkoming vast.

Artikel 8

  • 1. Controle van de door de fracties aangeleverde verantwoordingen vindt vóór 1 maart plaats door een accountant.

  • 2. Indien de bestedingen die worden verantwoord niet juist, tijdig en volledig zijn rapporteert de accountant hierover in zijn Rapport van Bevindingen.

Artikel 9

  • 1. Het verstrekte voorschot dient uiterlijk in het daaropvolgende jaar besteed te worden.

  • 2. Een reserve uit niet-besteding van een voorschot is niet groter dan 100% van de bijdrage die de fractie in het voorgaande kalenderjaar toekwam.

  • 3. Wanneer blijkt dat het overschot uit het voorgaande jaar niet is besteed, wordt dit overschot ingehouden op het voorschot voor het dan lopende jaar.

Artikel 10

De griffier is belast met de uitvoering van deze verordening.

Slotbepalingen

Artikel 11

  • a. In gevallen waarin deze verordening niet, of niet genoegzaam voorziet beslist de raad, gehoord de accountant en op voorstel van de burgemeester.

  • b. De raad kan nadere regels stellen over de uitwerking van deze verordening.

Artikel 12 Intrekking

De Verordening op de Fractieondersteuning 2014 wordt met ingang van 1 januari 2017 ingetrokken.

De Verordening op de Fractievergoeding 2008 wordt met ingang van 1 januari 2017 ingetrokken

Artikel 13 Inwerkingtreding

De Verordening op de Fractieondersteuning 2017 treedt met ingang van 1 januari 2017 in werking.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening op de Fractieondersteuning 2017.

Ondertekening

Vastgesteld in de raadsvergadering van 22 september 2016

De voorzitter,

Th.L.N. Weterings

De griffier,

J. van der Rhee

Toelichting

Artikelsgewijze toelichting op de verordening fractieondersteuning.

Artikel 1

Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld. De financiële ondersteuning staat ten dienste aan de fractie en niet aan de politieke partij waaruit deze fractie voortkomt. Er kan geen vermenging van fractiegelden en verenigingsgelden aan de orde zijn.

Ter zake van het beheer van de gelden kan in geval van een natuurlijke persoon bij voorkeur een van de raadsleden uit de fractie door de fractie worden aangewezen om het beheer te verzorgen. Er kan ook voor worden gekozen de gelden door een rechtspersoon te laten beheren. Voordeel van een rechtspersoon is dat bij de bank een zakelijke rekening geopend kan worden.

Rekenvoorbeeld:

Raadsbudget voor Fractieondersteuning, artikel 1 lid 4 en lid 5

Totaal

Budget t.b.v. verdeling naar aantal fracties

Budget t.b.v. verdeling naar aantal raadsleden (rato)

100%

50%

50%

€ 240.000,-

€ 120.000,-

€ 120.000,-

Deel per fractie

Deel per raadslid

Bij 12 fracties:

€ 10.000,-

Bij 39 raadsleden:

€ 3.076,92

Berekening van het budget van een Fractie van 3 leden

budget

fractieondersteuning

fractieonkostenvergoeding

100%

80%

20%

fractiedeel

10.000,-

8.000,-

2.000,-

fractieleden

9.230,76

7.384,62 (3 x~2.461,54)

1.846,14 (3 x~615,38)

totaal

19.230,76

15.384,62

3.846,14

(te verantwoorden)

(vrij van verantwoording)

Artikel 2

De fracties wordt binnen de genoemde bestedingscategorieën de keuzevrijheld gelaten wat betreft de verdeling van inhoudelijke besteding tussen deze categorieën. Voorwaarde is wel dat de bestedingen gemotiveerd worden en op de raadswerkzaamheden overeenkomstig lid 1 zijn gericht. Afspraken over loon, vergoeding en onkostenvergoeding voor werkzaamheden en activiteiten ten behoeve van de fractie dienen schriftelijk binnen de fractie te worden vastgelegd. Deze afspraken kunnen desgevraagd als toelichting op en motivatie van de uitgaven aan de accountant worden overlegd. Voor medewerkers in dienst van de fractie dient aangetoond te kunnen worden dat de werkgeversverplichtingen concreet worden uitgevoerd.

De maximale hoogte van een vrijwilligersvergoeding vindt u op de website van de belastingdienst.

Indien middelen, zoals bijvoorbeeld een mobiele fractiekamer, worden aangeschaft en deze middelen ook worden gebruikt voor activiteiten van de politieke partij (zoals campagne) dient in de verantwoording van de fractieondersteuning te worden aangegeven welk deel van de totale kosten ten laste van de fractieondersteuning wordt gebracht.

Zaken waar bijkomende kosten voor worden gemaakt, zoals de kosten voor het beheren van een website, de kosten voor het houden en onderhouden van een mobiele fractiekamer e.d. dienen in de toelichting op de verantwoording onderbouwd te zijn ten aanzien van de relevantie van de besteding binnen de regeling voor fractieondersteuning.

Artikel 3

De fractieonkostenvergoeding is bedoeld voor zaken als bureaukosten (t.b.v. het dagelijks functioneren van de fractie, te denken valt aan pennen, papier en cartridges), representatie (b.v. paraplus, dassen, bloemen, verjaardagsgebak, attenties en cadeaus voor naaste collega’s), abonnementen op kranten, tijdschriften, vakliteratuur e.d. die ten behoeve van de fractie worden ontvangen.

Artikel 4

De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan het eind van het jaar verrekend worden. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in twee gedeelten gesplitst en aangepast aan de nieuwe verhoudingen in de raad.

Artikel 5

De bijdrage wordt aangepast aan veranderde verhoudingen in de raad. De regeling heeft tot gevolg dat fracties die kleiner worden (of geheel verdwijnen) nog over de gehele maand waarin de nieuwe raad voor het eerst vergadert de bijdrage ontvangen. Voor fracties die groter worden (of nieuwe fracties) gaat de bijdrage per diezelfde maand in. Dat betekent dat de totale bijdrage voor fractieondersteuning in een verkiezingsjaar hoger uitvalt dan in andere jaren. Dit is niet te vermijden.

Bij splitsing van een fractie waarbij een zelfstandig lid of zelfstandige groep ontstaat, zal het al eerder verstrekte voorschot direct in mindering gebracht moeten worden bij de betreffende fractie en door deze fractie teruggestort worden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie over een te groot voorschot beschikken. Een zelfstandig lid of zelfstandige fractie heeft geen recht op fractieondersteuning maar wel op fractieonkostenvergoeding.

Het samengaan van fracties of het overstappen naar een andere fractie wordt gedurende een kalenderjaar niet verrekend. In het daarop volgende kalenderjaar wordt het bij de reguliere verdeling betrokken, maar niet met terugwerkende kracht.

Rekenvoorbeeld

Onderstaand voorbeeld gaat door op de bedragen uit het rekenvoorbeeld bij artikel 1.

Na afsplitsing van één lid ontvangt de fractie van twee leden: € 16.144,- (€ 8.000 + 4.922,- fractieondersteuning + 2/3 van de oorspronkelijke fractieonkostenvergoeding ad 2.564,-).

Het afgesplitste lid ontvangt geen fractieondersteuning meer maar wel het evenredig deel van de oorspronkelijke fractieonkostenvergoeding: € 1282,- (1/3 van € 3846).

Berekening van het voorbeeld fractiebudget uit artikel 1, na afsplitsing van een lid.

budget

fractieondersteuning

fractieonkostenvergoeding

100%

80%

20%

fractiedeel

10.000,-

8.000,-

2.564,09

(2/3 van 3.846,14- het oorspronkelijke totaalbedrag van fractieonkosten)

2 fractieleden

6.144,-

4.923,08 (2 x~2.461,54)

totaal

€ 15.487.09

€ 12.923,08

€ 2.564,09

(te verantwoorden)

(vrij van verantwoording)

Afgesplitst lid dat als zelfstandig lid doorgaat of zich aansluit bij een andere fractie

Totaal

fractieondersteuning

fractieonkostenvergoeding

0%

20%

1 afgesplitst lid

0,-

1.282,05

(1/3 van 3.846,-het oorspronkelijke totaalbedrag van fractieonkosten)

€ 0,-

€ 1.282,05

(te verantwoorden)

(vrij van verantwoording)

Verschil in financiën vóór en ná afsplitsing

Oorspronkelijk fractiebudget

€ 19.230,76

Fractiebudget na splitsing

€ 15.487,09

Budget afgesplitst lid

€ 1.282,05

Verschil

-/- 2.461,62

Het verschilbedrag valt vrij binnen het raadsbudget

NB: verrekening vindt plaats op grond van kalendermaand, zoals in lid 2 sub a en in lid 3 sub 3 is aangegeven.

Artikel 6

In het kasstelsel is de datum van een betaling leidend en niet de datum van de factuur of de activiteit. Een betaling die bijvoorbeeld op 30 december 2018 is gedaan kan in de verantwoording van het jaar 2018 worden opgenomen. De betaling van een factuur uit 2018 die in 2019 wordt betaald wordt meegenomen in de verantwoording van 2019.

Bij het afleggen van verantwoording gaat het om het verstrekken van informatie die beoordeeld kan worden. Uitgaven voor fractieondersteuning worden na afweging door de fractie besloten en deze afwegingen zijn daarmee de motivaties voor de uitgaven. De uitgave zelf wordt door middel van facturen/bonnen/betalingsbewijzen én bankafschriften aangetoond. Een en ander is in het format voor de verantwoording vormgegeven.

Artikel 7

De controle op de fractieverantwoordingen kan door de accountant die de gemeentelijke jaarrekening controleert worden uitgevoerd maar de raad kan ook bepalen dat een andere (bijvoorbeeld) lokale accountant deze controle uitvoert.

Het budget voor fractieondersteuning maakt onderdeel van de gemeentelijke begroting uit en zal daarom (ook) altijd onderdeel van de accountantscontrole op de jaarrekening van de gemeente zijn en daarmee onderdeel van de accountantsverklaring bij de gemeentelijke jaarrekening.

Uit het Rapport van Bevindingen van de accountant dat bij de fractieverantwoordingen wordt gevoegd kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt zal de raad het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen.

In een Rapport van Bevindingen geeft een accountant de uitkomsten en conclusies van zijn controle weer. Voor de controle is een toetsingskader nodig. Deze verordening is het toetsingskader voor de bestedingen die verantwoord worden. Beschreven is waaraan geld uitgegeven kan worden (de bestedingsdoelen), ten behoeve van wie (de fractie) en wat (het raadswerk) en op welke wijze dat uit de administratie moet blijken (factuur, betalingsbewijs én toelichting daarop). Naast deze verordening kijkt de accountant ook naar wet- en regelgeving die ten aanzien van fractiebestedingen relevant kan zijn. Zo zal bijvoorbeeld een telefoonabonnement voor een raadslid niet passend gemotiveerd in een bestedingscategorie van deze verordening gedeclareerd kunnen worden omdat de onkostenvergoeding bij de raadswedde dat al als oogmerk heeft. Dit voorbeeld zal dan als fout worden beoordeeld en in het Rapport van Bevindingen worden opgenomen.

Artikel 8

Dit artikel behoeft geen toelichting

Artikel 9

Niet bestede reserves dienen door een fractie aan de gemeente teruggestort te worden indien deze na de verkiezing niet terugkeert.

Artikelen 10 tot en met 13

Deze artikelen behoeven geen toelichting.