Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer houdende regels omtrent integrale veiligheid

Geldend van 23-02-2021 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer houdende regels omtrent integrale veiligheid

Het college heeft besloten om:

  • 1.

    het Uitvoeringsprogramma Veiligheid 2021 vast te stellen;

  • 2.

    deze nota ter informatie te zenden aan de raad.

1. Voorwoord

Voor 2021 werken wij de Kadernota Integrale Veiligheid 2018-2022 (2018.0042518, hierna: Kadernota) uit met dit derde jaarlijkse Uitvoeringsprogramma veiligheid Haarlemmermeer. In de Kadernota zijn de volgende prioriteiten opgenomen:

  • a.

    verbeteren van het veiligheidsgevoel in eigen buurt;

  • b.

    versterken van de keten ‘zorg-veiligheid’;

  • c.

    aanpak ondermijning / georganiseerde criminaliteit;

  • d.

    integraal samenwerken aan contraterrorisme extremisme en radicalisering.

Flankerend beleid

Bij prioriteiten in de Kadernota zijn een aantal focuspunten opgenomen die soms verder strekken dan veiligheid in enge zin. Wij noemen bijvoorbeeld de fysieke kwaliteit van de openbare ruimte, de sociale kwaliteit in de samenleving en de verkeersveiligheid. Deze focuspunten zijn belegd bij verschillende leden van ons college en vinden hun basis in ander beleid. Daarvoor verwijzen wij naar de verschillende programma’s in de Programmabegroting.

Gewijzigde opzet uitvoeringsprogramma

Wij hebben besloten de opzet van het uitvoeringsprogramma te veranderen ten opzichte van voorgaande jaren. Doel daarbij is het verbeteren van de leesbaarheid en het aanbrengen van focus.

We beperken ons in dit uitvoeringsprogramma tot het benoemen van de resultaten bij onze prioriteiten en we beschrijven daarbij ook de nieuwe activiteiten voor 2021. Reguliere taken, werkzaamheden en activiteiten (zoals het opleggen van crisismaatregelen of tijdelijke huisverboden) hebben we niet meer in dit uitvoeringsprogramma opgenomen. Deze zijn terug te vinden in het uitvoeringsprogramma veiligheid 2020 (2019.0058224).

Invloed Coronacrisis op de cijfers

Het is belangrijk om te beseffen dat de cijfers bij de resultaten over 2020 in meer of mindere mate onder invloed hebben gestaan van de Coronacrisis. Zo is de daling van het aantal woninginbraken mede daardoor veroorzaakt. Ook hebben wij een sterk vermoeden dat dit eveneens geldt voor bijvoorbeeld de stijging van het aantal overlastmeldingen. Wij verwachten daarom een tegenovergesteld effect op de cijfers te zien zodra de Coronacrisis achter ons ligt.

Nieuwe prioriteiten 2021

Gezien de ontwikkelingen in 2020 hebben we aan dit programma twee prioriteiten toegevoegd. Namelijk:

  • e.

    handhaven maatregelen Coronacrisis;

  • f.

    de aanpak van cybercrime.

Overige veiligheidsthema’s

De nieuwe activiteiten van de overige veiligheidsthema’s hebben we in bijlage 1 opgenomen.

Gebiedsgericht werken aan veiligheid

Naast de themagerichte aanpak van de veiligheidsprioriteiten is het gebiedsgericht werken een van de uitgangspunten uit ons integraal veiligheidsbeleid. Zoals aangegeven in onze raadsbrief d.d. 10 juni 2020 (X.2020.00600) hebben wij op basis van de resultaten uit de Veiligheidsmonitor 2019 een nadere analyse gedaan. Die heeft geleid tot een aantal gebiedsbeelden die van belang zijn voor het gebiedsgericht werken aan veiligheid. In bijlage 2 gaan wij hier nader op in.

Werken aan een veilige gemeente

Met de Kadernota en de jaarlijkse uitvoeringsprogramma’s werken we aan onze missie dat Haarlemmermeer een gemeente is waar mensen veilig zijn, waar ze zich veilig voelen en waarin ze bereid zijn samen met professionals te werken aan het verbeteren van de veiligheid. Ook nu we ons nog steeds in een complexe gezondheidscrisis bevinden blijven we onze missie centraal stellen. Wij spreken de hoop uit dat dit programma daaraan bijdraagt.

Hoofddorp, 25 januari 2021

Burgemeester Marianne Schuurmans-Wijdeven

2. Prioriteiten

2.1. Verbeteren van het veiligheidsgevoel in eigen buurt

Inleiding

Voor het verbeteren van het veiligheidsgevoel in eigen buurt hanteren wij een aantal focuspunten die in samenhang bezien moeten worden. Dit zijn ten eerste ‘de aanpak van de High Impact Crimes (HIC)’, ‘de aanpak van jeugdcriminaliteit en wapenbezit door jongeren’ en ‘de inzet van toezicht en handhaving’. Hiervoor is de burgemeester eerste aanspreekpunt. Daarnaast zijn de focuspunten bij deze prioriteit ‘het bevorderen van de sociale kwaliteit, ‘het bevorderen van de fysieke kwaliteit’, het bevorderen van de verkeersveiligheid en ‘de aanpak van jongerenoverlast’. Deze focuspunten zijn belegd bij de andere leden van het college.

Wat is onze doelstelling?

Wij streven er naar dat inwoners, ondernemers en bezoekers in de nieuwe gemeente Haarlemmermeer veilig zijn, dat mensen zich in eigen buurt veilig voelen en bereid zijn samen te werken aan het vergroten van de veiligheid.

Waaraan zien we dat ?

Indicator

Bron

Meting 2017

Streefwaarde 2019

Streefwaarde 2020

Streefwaarde 2021

Streefwaarde 2022

% voelt zich wel eens

onveilig in eigen buurt

Gemeente

22% *)

22%

21%

20%

<20%

Cijfer sociale cohesie

Gemeente

6,2 *)

6,2

6,3

6,3

>6,3

Meldingen openbare ruimte

Gemeente

4.714

4.500

<4.500

<4.500

<4.500

Totaal aantal misdrijven

Politie

6.756

6.500

<6.500

<6.500

<6.500

Woninginbraken (absoluut en in % aantal inwoners)

Politie

565 (pm%)

500

<500

<500

<500

Straatroof (absoluut)

Politie

17

15

<15

<15

<15

Overvallen (absoluut)

Politie

11

10

<10

<10

<10

Geweld (absoluut)

Politie

394

350

<350

<350

<350

Indicatoren Kadernota Integrale Veiligheid 2018-2022

Metingen hele jaren 2016-2019

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Overzicht rapportcijfers voor veiligheid en leefbaarheid in eigen buurt, onveiligheidsgevoelens in eigen buurt en schaalscore sociale cohesie. Bron: Veiligheidsmonitor 2019

*Aalsmeerderbrug / Oude Meer/ Rozenburg / Schiphol Rijk / Burgerveen / Leimuiderbrug / Weteringbrug / Abbenes / Buitenkaag

Toelichting metingen hele jaren 2016-2019

Als we kijken naar de metingen over de hele jaren 2016-2019 (absolute aantallen) dan zien we een verdere daling van het aantal bij de politie geregistreerde delicten. In absolute zin wordt Haarlemmermeer steeds veiliger. Wat betreft de woninginbraken en de gewelddelicten is in 2019 echter sprake geweest van een stijging ten opzichte van 2018. In die periode is ook de verdere stijging van het aantal meldingen openbare ruimte zichtbaar. Het onderzoek Veiligheidsmonitor 2019 geeft nauwgezet aan hoe de inwoners de leefbaarheid, veiligheid en sociale cohesie in hun buurt ervaren. Over het algemeen zien we daarin een positief beeld èn met ruimte voor verbetering, waarbij een aantal kernen/gebieden afwijken van het gemeentelijk gemiddelde. Met name de scores voor onveiligheidsgevoelens in de buurt in Rijsenhout en Hoofddorp centrum vallen hier op. Zie hiervoor ook Bijlage 2 gebiedsgericht werken aan veiligheid.

Metingen januari t/m oktober 2016-2020

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Toelichting meting januari t/m oktober 2016 - 2020

Als we kijken naar de metingen over de periode januari t/m oktober 2016-2020 (absolute aantallen) dan zien we nog steeds een verdere daling van het totaal aantal delicten dat bij de politie is geregistreerd. In 2020 zien we verder een opvallende daling van het aantal woninginbraken, straatroven en geweldsdelicten ten opzichte van 2019. Ook is een stijging van het aantal straatroven in 2020 te zien. Dit is te verklaren door een reeks straatroven waarbij sieraden zijn buitgemaakt van veelal oudere slachtoffers. De dalende trend van de woninginbraken zien wij vanaf het moment dat de Coronacrisis en de maatregelen hieromtrent ingingen. Daarentegen zijn overlast incidenten in de openbare ruimte (overlast jeugd, geluidsoverlast, vernieling/baldadigheid, drugsoverlast, burenruzie) zeer sterk toegenomen, waarbij wij ook een sterke invloed van de Coronacrisis vermoeden.

Hoogtepunten in de aanpak 2020

In de opsporing door de politie zijn in veel onderzoeken van straatroven en overvallen, verdachten aangehouden. Zo is er een verdachte van straatroof aangehouden (‘kettingrukker’) die verantwoordelijk wordt gehouden voor 43 zaken landelijk. Hiervan zijn 4 aangiften in Haarlemmermeer gedaan. Bijna alle verdachten zijn op heterdaad aangehouden. De (aangehouden) verdachten zijn aangedragen bij het Zorg- en Veiligheidshuis in het kader van een integrale Persoonsgerichte Aanpak.

Pilot Re-integratie regisseur (RIO)

Jaarlijks stromen ongeveer 90 Haarlemmermeerse inwoners uit detentie terug naar onze gemeente. Ex-gedetineerden zijn inwoners met vaak complexe problematiek op meerdere leefgebieden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het ontbreken van een inkomen of dagbesteding, het ontbreken van een startkwalificatie in combinatie met gedragsproblemen, psychiatrische problemen, verslavingsproblematiek of schulden. Zo heeft 45% van de (ex-)gedetineerden een Licht Verstandelijke Beperking (LVB), is er bij 50% sprake van een verslaving en heeft 60% te maken met een psychische stoornis (Bron: Coördinatiepunt Nazorg Ex-gedetineerden Kennemerland, 2020). In de praktijk blijkt dan ook dat een groot deel van de ex-gedetineerden vervalt in de criminaliteit wanneer zij uit detentie komen.

Met subsidie van het ministerie van Justitie en Veiligheid hebben we in 2020 ingezet op het verbeteren van de maatschappelijke integratie van (ex-)gedetineerde inwoners. Een Re-integratie regisseur begeleidt ex-gedetineerden met het op orde krijgen van tal van zaken op het gebied van: inkomen, werk, dagbesteding, aanpak van schulden en het toeleiden naar passende zorg en begeleiding. De pilot richt zich in eerste instantie op jeugdige of (jong)volwassenen die kort of langdurig gedetineerd hebben gezeten vanwege een High Impact Crime. Doelstelling van de pilot is het verminderen van recidive (voorkomen van herhaald daderschap) en het vergroten van de veiligheid in wijken/op straat.

Nieuwe activiteiten 2021

De onderstaande focuspunten volgen uit de Kadernota.

Aanpak van High Impact Crimes (HIC; aanpak woninginbraken, straatroof, overvallen en geweldsmisdrijven )

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

Op het gebied van HIC gaat we in 2021 de mogelijkheid voor het aanbieden van online trainingen/webinars voor inwoners en ondernemers verder onderzoeken en uitrollen. Verder gaan we naast het bestaande instrumentarium geen nieuwe activiteiten ontplooien. ‘

Voor een vervolg in 2021 op de pilot RIO (met de doelgroep ex-gedetineerden HIC) hebben we een nieuwe subsidie aanvraag ingediend bij het ministerie van JenV. We verwijzen verder naar de prioriteit ‘versterken keten zorg en veiligheid.

Aanpak jeugdcriminaliteit en wapenbezit door jeugd

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

Op het gebied van jeugdcriminaliteit en wapens gaan we in 2021 door met de campagne YouChoose, een campagne in samenwerking met de politie gericht op het ontmoedigen van wapenbezit onder jongeren. Dit doen we door jongeren te laten zien dat zij een keuze hebben en hen te stimuleren andere keuzes te maken zoals kickboksen, voetballen, rappen etc. Ook de scholen worden hierbij betrokken.

Inzet Toezicht en handhaving

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

Op het gebied van toezicht en handhaving gaan we vanaf het tweede kwartaal, informatiegestuurd werken. We willen hiermee onze handhavers nog effectiever en efficiënter gaan inzetten, zodat we onze handhavingsdoelen slimmer kunnen bereiken. Aan de hand van data-analyses worden zo veel mogelijk vooraf de plaatsen, tijden en objecten in beeld gebracht, zodat een groot deel van de inzet en interventies daar kan plaatsvinden. We maken hiervoor gebiedshandhavingsplannen en themaplannen. Daarin zijn de prioritaire leefbaarheids- thema’s uitgewerkt, zoals vervuiling/verrommeling, parkeren en jeugd. De actualiteit van leefbaarheidsvraagstukken borgen wij in weekanalyses die de basis zijn voor de briefing van de handhavers. Verder gaan wij een nieuwe samenwerking ontwikkelen die aansluit op wat inwoners, bedrijven en organisaties van ons vragen. De handhavers gaan meer proactief in gesprek met inwoners en ondernemers. Ze gaan daarbij op zoek naar ‘het probleem achter het probleem’. Ze zorgen dat deze informatie kan worden gebruikt voor het duurzaam oplossen van die problemen.

Tevens gaan we mobiel digitaal handhaven mogelijk maken. We gaan daarbij de huidige werkprocessen optimasliseren. Handhavers hebben dan op straat direct beschikking over alle voor hun werk relevante informatie. Ook kunnen ze daarmee op straat een groot deel van de administratieve afhandeling en rapportages uitvoeren. We zorgen voor een koppeling met de digitale dienstverlening aan inwoners en ondernemers, bijvoorbeeld op het gebied van parkeervergunningen. Parkeerhandhaving (fiscaal) wordt volledig digitaal uitgevoerd door de Scanauto.

Aanpak jongerenoverlast

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven samen met wethouder M. Steffens-van de Water)

We gaan het beleid rondom de aanpak jeugdoverlast actualiseren en beleid maken voor een nog meer persoonsgerichte aanpak. Daarnaast gaan we samen met de politie op zoek naar oplossingen om tot een integrale inzet op de aanpak van jeugdoverlast te komen, ondanks capaciteitstekorten bij gemeente en politie. Voor bepaalde gebieden waar de jeugdoverlast ernstig en structureel is, werken we met een plan van aanpak met zowel preventieve als repressieve maatregelen.

Bevorderen van de sociale kwaliteit

(M. Steffens - van de Water samen met wethouder F. Sidali )

In het kader van uitwerking antidiscriminatiebeleid met Sozawe-subsidie voeren we een publiekscampagne over discriminatie op grond van huidskleur. Daarbij werken we samen met Slachtofferhulp, Bureau Discriminatiezaken (BDK), professionals bij woningcorporaties en met vrijwilligers van Buurtbemiddeling. We geven gebiedsgerichte impulsen aan het beter (h)erkennen van discriminatie. We vergroten de naamsbekendheid van BDK. Zie bij verder bij de prioriteit CTER, focuspunt Polarisatie uitwerking regenboogbeleid Haarlemmermeer.

Bij de Pilot langer thuiswonen Bornholm en in de gezonde wijkaanpak in Overbos komen diverse veiligheidsthema’s aan de orde en worden waar nodig zaken opgepakt. Daarnaast is aandacht voor locaties waar veel jeugd is en een goede samenwerking met locaties maatschappelijk wonen om zo overlast tot een minimum te beperken en het veiligheidsgevoel in de wijk Bornholm en Overbos te behouden of te verbeteren.

Bevorderen fysieke kwaliteit

(Wethouder M. Steffens – van de Water)

Wij rollen in 2021 ons beleid ‘Van Afval Naar Grondstof’ (VANG ) uit. Dit kan er toe leiden dat illegale stort en bijplaatsingen bij brengparkjes gaan toenemen. Verder willen wij de betrokkenheid bij de inwoners verder vergroten door de mogelijkheid te bieden (en dit ook duidelijk uit te dragen) om stukjes groen te beheren, boomspiegels te kunnen onderhouden/verfraaien en geveltuintjes te laten aanleggen. Daarnaast gaan we zitbankjes en prullenbakken frequenter reinigen om een schoner straatbeeld te realiseren. Verder plaatsen we in samenwerking met Rijnland een installatie in de plas van het Haarlemmermeerse Bos om blauwalg te voorkomen.

We voeren nieuwe integrale wijkschouwen uit op schoon, heel en veilig op verzoek van en in samenwerking met de dorps- en wijkraden. De gedragsbeïnvloeding bij brengparkjes zetten we in 2021 voort. In de toets van de nieuwe projecten nemen we de veiligheidsbeleving van inwoners mee. Tevens komt dit naar voren bij overleggen met inwoners en dorp- en wijkraden over nieuwe projecten.

Op het moment dat inwoners in 2021 gemeentegronden zonder toestemming in gebruik hebben spreken onze opzichters die inwoners eerst aan vanuit de houding dat die inwoners zich daar niet bewust van zijn. Door team oneigenlijk gebruik worden inwoners zo nodig aangeschreven.

Bevorderen verkeersveiligheid

(Wethouder M. Ruigrok )

Vanuit het landelijk beleidskader Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 (SPV2030) gaan we in 2021 meer inzetten op proactieve aanpak van verkeersveiligheid. Dus niet enkel locaties aanpakken waar verkeersveiligheid (al) een probleem is, maar ook inzetten op voorkomen van ongevallen. Zo zijn er voor de delen van de ringdijk die vanuit de Visie Ringdijk/Ringvaart (2017.0011195) heringericht moeten worden, procesafspraken gemaakt met het basisteam Haarlemmermeer van de politie om de 3 E’s (Engineering, Education, Enforcement) proactief in te zetten. Dit houdt in dat na de herinrichting (engineering) de snelheid meten en vergelijken met de data van voor de herinrichting. Hierna hangen wij onze smiley’s op, eventueel aangevuld met extra communicatiemiddelen, gevolgd door een tweede snelheidsmeting. Als dan de gereden snelheden onvoldoende zijn volgens de geldende normen, dan wordt de politie betrokken om te kijken naar handhavingsacties. In 2021 zetten we op Education en Enforcement geen nieuwe activiteiten in, maar voeren we het reguliere beleid uit.

Vanuit datzelfde SPV2030 werken wij ook mee aan een regionale actieplan verkeersveiligheid. Hiervoor worden in de eerste helft van 2021 Safety Performance Indicators (SPI’s) geformuleerd met regionale doelstellingen. De indicatoren en doelstellingen moeten leiden tot het beter inzichtelijk maken van verkeersveiligheidsrisico’s en de daaruit voortvloeiende (fysieke) maatregelen. In navolging van het regionale actieplan, willen wij in 2021 komen tot een lokaal actieplan verkeersveiligheid, waarin de regionale doelstellingen worden vertaald naar lokale doelstellingen en actiepunten.

Indien de coronasituatie het toelaat willen wij in 2021 een evaluatie uitvoeren van de werking van schoolzones. Dit moet inzicht verschaffen of deze schoolzones het gewenste effect hebben gehad en/of er handvatten zijn om ze in de toekomst anders in te richten indien noodzakelijk. Daarin willen wij ook de vraag meenemen of een schoolzone rond middelbare scholen effectief kan zijn. Dit naar aanleiding van verzoeken van de gemeenteraad.

Wij komen in 2021 ook met een fietsenplan, waarin wij verschillende maatregelen specifiek voor de fiets opnemen. Uit een inventarisatieonderzoek vanuit het SPV2030 blijkt dat fietsers de grootste risicodoelgroep vormen in Haarlemmermeer.

Samen met de VNG blijven wij de pilot in Utrecht aandachtig volgen waar gemeentelijke handhavers ingezet worden voor de verkeersovertredingen. Vanwege de inzet van op handhaving van de Coronamaatregelen heeft de start van de pilot in Utrecht helaas vertraging opgelopen en daarmee ook de geplande evaluatie en mogelijke uitrol naar andere gemeenten.

Vanwege de Coronasituatie heeft de Vervoerregio Amsterdam besloten 235 miljoen Euro extra te investeren in mobiliteit. Dit wordt naast verduurzamen van het busvervoer en spits mijd maatregelen ook aangewend voor het oplossen van verkeersveiligheidsknelpunten in de regio.

2.2. Versterken van de keten zorg - veiligheid

Inleiding

Voor het versterken van de keten zorg-veiligheid hanteren wij een aantal focuspunten die in samenhang bezien moeten worden. Dit zijn ten eerste ‘de Crisismaatregelen uit de Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)’ en ‘relationeel geweld in huiselijke kring (Wet tijdelijk huisverbod)’. Hiervoor heeft de burgemeester specifieke bevoegdheden en is eerste aanspreekpunt. Daarnaast zijn de focuspunten bij deze prioriteit ‘Personen met verward gedrag, zorgmijders en mensen die niet op eigen kracht hulp kunnen vragen en kwetsbare inwoners met verminderde zelfredzaamheid’, ‘Sociale problematiek Schiphol’. Deze focuspunten zijn belegd bij de andere leden van het college.

Wat is onze doelstelling?

Wij willen de woon- en leefsituatie van inwoners verbeteren, overlast voor de omgeving verminderen, recidive en escalatie voorkomen en bijdragen aan de sociale kwaliteit in wijken en kernen.

Waaraan zien we dat ?

Indicator

Bron

Meting 2017

Streefwaarde 2019

Streefwaarde 2020

Streefwaarde 2021

Streefwaarde 2022

Incidenten personen met verward gedrag

Politie

576

530

480

400

350

Incidenten personen met verward gedrag Schiphol / aanvaarde hulp

KMar

150

130

100

80

75

Aantal opgelegde gebieds-ontzeggingen Schiphol

KMar

7

24

24

24

24

Aantal tijdelijke huisverboden

Gemeente

16

20

20

20

20

Indicatoren Kadernota Integrale Veiligheid 2018-2022

Metingen hele jaren 2016-2019

afbeelding binnen de regeling

Toelichting metingen hele jaren 2016 t/m 2019

Als we kijken naar de metingen over de hele jaren 2016-2019 (absolute aantallen) dan zien we een lichte stijgende trend van toenemende overlast door personen met verward gedrag en meer opgelegde huisverboden. Op Schiphol zijn meer gebiedsontzeggingen opgelegd, maar in 2019 is een lichte daling zichtbaar van de overlastincidenten door personen met verward gedrag.

Metingen januari t/m oktober 2016-2020

afbeelding binnen de regeling

Toelichting metingen januari t/m oktober 2016-2020

Als we kijken naar de metingen over de eerste 10 maanden van de jaren 2016 t/m 2020 (absolute aantallen) dan is een verdere stijging zichtbaar in het aantal incidenten van overlast door personen met verward gedrag zowel op Schiphol als daarbuiten. Het aantal opgelegde huisverboden is in de eerste 10 maanden van 2020 lager dan in dezelfde periode van 2019. Een lichte daling van het aantal gebiedsontzeggingen op Schiphol is te zien in de eerste 10 maanden van 2020 ten opzichte van diezelfde periode in 2019.

Hoogtepunten in de aanpak 2020

Wet Verplichte GGZ

In 2020 zijn de eerste zaken behandeld volgens de nieuwe Wet Verplichte GGZ in Haarlemmermeer. Dit heeft geleid tot behandeling tegen de wens van patiënten die ernstig teloor gingen ten gevolge van dakloosheid, psychische ziekten en verslaving. Hierdoor zijn enkele zeer kwetsbare situaties beter in beeld gekomen van zorgverleners en zijn zelfs een aantal zaken opgelost.

Opstapregeling voor ex-gedetineerden

Voor een veilige terugkomst van ex-gedetineerden in de samenleving is een woning een belangrijk onderdeel. Met partners in het zorg- en veiligheidsdomein en woningbouwcorporatie Ymere is daarom overeengekomen dat ex-gedetineerden, wanneer de situatie zich daarvoor leent, gebruik kunnen maken van de Opstapregeling. Dit houdt in dat per 2021 een aantal inwoners na detentie via de Opstapregeling aan maatschappelijk herstel kunnen werken en voor een Opstapwoning in aanmerking kunnen komen. In 2020 hebben we hiervoor een zorgvuldige procedure opgesteld in aansluiting bij de bestaande Opstapregeling.

Aanpak sociale problematiek Schiphol

De samenwerking en de financiering van de aanpak sociale problematiek Schiphol was geregeld tot en met 2020. Het afgelopen jaar is met de centrumgemeente Haarlem gezocht naar middelen voor na 2020, onder andere bij het Rijk. De activiteiten van de aanpak kunnen nu tot en met 2022 worden voortgezet door afspraken over eenmalige bijdragen in het kader van ‘extra maatregelen dak en thuislozen’ van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (WVS), het ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV), de centrumgemeente Haarlem, Schiphol BV en een bijdrage van de gemeente Haarlemmermeer van € 50.000,00. In onderstaande tabel zijn de afspraken over de cofinanciering weergegeven.

Dekking

Bedrag per jaar incl. BTW

Centrumgemeente Haarlem

€ 188.755

Gemeente Haarlemmermeer

€ 50.000

Schiphol

€ 151.001

Ministerie VWS

€ 237.500

Ministerie JenV

€ 64.000

Totaal

€ 691.256

Beschermde woonvorm Floriande

Er is een groot tekort aan woningen voor beschermd wonen in de Regio Kennemerland. Per 1 november 2020 is er een nieuwe voorziening met 35 plekken voor beschermd wonen gevestigd in de wijk Floriande naast het Spaarne Gasthuis in Hoofddorp. De doelgroep is divers en heeft specifieke zorg nodig door verschillende problematiek. Het kan gaan om psychiatrie, verstandelijke beperking, ex-verslaving of zorg vanuit een rechterlijk kader omdat een strafbaar feit is gepleegd. De bewoners krijgen de kans met ondersteuning na een moeilijke periode hun leven weer op orde te krijgen. Met de zorgaanbieder HVO-Querido zijn goede afspraken gemaakt over de communicatie en maatregelen die getroffen worden om ervoor te zorgen dat de overlast tot een minimum beperkt zal blijven.

Nieuwe Activiteiten 2021

De onderstaande focuspunten volgen uit de Kadernota

Crisismaatregelen Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz)

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

De evaluatie van de werkwijze Crisismaatregel Wvggz die wegens de Coronacrisis in 2020 niet is opgepakt gaan we alsnog uitvoeren.

Personen met verward gedrag, zorgmijders en mensen die niet op eigen kracht hulp kunnen vragen en kwetsbare inwoners met verminderde zelfredzaamheid

(Wethouder F. Sidali samen met wethouder M. Steffens-van de Water)

In 2021 gaan we het lerend netwerk rond Personen met Verward gedrag verder ontwikkelen en borgen met een subsidie van Zon MW. Hiermee versterken en verduurzamen we de lerende aanpak van de zogenaamde. Leertafels.

We onderzoeken hoe we een stevige impuls kunnen geven aan de samenwerking tussen zorg en veiligheid voor een specifieke groep inwoners (0-100) die outreachend, langdurig, intensieve hulp nodig heeft. Het betreft inwoners die terugkerende problemen hebben, waar steeds opnieuw hulp of dienstverlening wordt ingezet zonder resultaat en die steeds meer het vertrouwen in professionals en gemeente verliezen. Resultaat van deze aanpak is rust en duidelijkheid voor de inwoner en diens naaste omgeving, omdat ze niet steeds opnieuw hun verhaal hoeven te vertellen en langere tijd met 1 of twee personen te maken hebben waardoor beter ingespeeld kan worden op hun specifieke situatie en eventuele crisissituaties.

We gaan actief aan de slag met het bestuurlijk akkoord “Kansen bieden voor re-integratie” (VNG, de Dienst Justitiële Inrichtingen en de drie reclasseringsorganisaties (3RO). We gaan via de pilot re-integratie regisseur (RIO) ex-gedetineerden High Impact Crimes inzetten op verbetering van de samenwerking. We willen in 2021 een integrale werkwijze van regievoering op de doelgroep bewerkstellingen om een passend aanbod voor hulp, zorg en begeleiding te creëren voor de doelgroep.

We versterken de integrale samenwerking binnen de gemeente door in aanvulling op de aanpak binnen het zorg- en Veiligheidshuis lokaal intensiever verbinding te leggen tussen diverse leefgebieden van inwoners, om als gemeente meer structureel tot een gezamenlijke aanpak te komen.

In kader van uitwerking Lokaal Volksgezondheidsbeleid willen we komen tot een aanpak voor valpreventie voor oudere inwoners in beter overleg met zorgpartijen (beweeg- en zorgaanbieders koppelen, communicatie naar senioren).

Op gebied van ondersteuning en zorg Sociaal Domein algemeen (sociale basis en geïndiceerde zorg) willen we met de Corona-dreiging en -beperkingen wel op een veilige manier het aanbod in stand houden voor inwoners. Via het aanbod geven we invulling aan ontmoeting en informatie en advies. We willen er voor zorgen dat eenzaamheid wordt aangepakt (plan van aanpak eenzaamheid) en kwetsbare mensen in beeld blijven.

Vanuit het thema Veiligheid in en om de school (VIOS) zijn we samen met de scholen, Brijder, MeerWaarde en politie bezig met het ontwikkelen van een campagne drugs- en wapenvrije scholen. Doel is het ontmoedigen van drugsgebruik, drugshandel en het dragen van wapens op school. Onderdeel hiervan is één handelingsplan voor alle scholen, zodat alle scholen op dezelfde manier handelen als het gaat om preventie maar ook als ze drugs of wapens tegenkomen. We zeten in op een lesprogramma in combinatie met HALT. Er is een toolkit die organisaties/stichtingen en verenigingen kunnen opvragen om dit onderwerp ‘dragen van steekwapens onder jongeren’ bespreekbaar te maken. Er is een brede publiekscampagne gestart, website ontwikkeld met inspirerende video’s, meer informatie over inleverdagen wapens en het mobiele media lab.

In kader van uitwerking Visie Informele Zorg willen we de veiligheid van vrijwilligers en de kwetsbaren die gebruik maken van vrijwillige ondersteuning meer borgen.

Sociale problematiek Schiphol

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven samen met wethouder F. Sidali )

De verwachting is dat er in 2021 bij de aanpak van dak- en thuislozen en verwarde personen extra aandacht uit zal gaan naar de gevolgen van de Brexit, bijvoorbeeld door een groei in het aantal remigranten waaronder gezinnen. Deze problematiek van remigranten waarbij een toenemend beroep wordt gedaan op opvang en ondersteuning heeft ook landelijk de aandacht bij verschillende ministeries. Een aandachtspunt is tevens de quarantaine van reizigers zonder verblijfsadres uit risicogebieden in verband met Corona.

De financiering van de aanpak van € 686.380,00 per jaar van de sociale problematiek op Schiphol is met een cofinanciering van eenmalige bijdragen voor 2021 en 2022 geregeld, waarbij de gemeente Haarlemmermeer

€ 50.000,00 bijdraagt. Er is daarnaast een eenmalige bijdrage door VWS toegekend voor het Veldwerk op een aanvraag van de centrumgemeente Haarlem voor het actieplan ‘extra maatregelen dak en thuislozen’. Het gaat om € 475.000,- voor twee jaar. Door het beschikbaar stellen van middelen van Schiphol, de centrumgemeente Haarlem, onze gemeente en een restant van de subsidie van 2019 en 2020 van het ministerie van Justitie en Veiligheid zijn de activiteiten van het Veldwerk in 2021 en 2022 veilig gesteld.

Aanpak alcohol- en drugsgebruik jongeren

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven samen met wethouder M. Steffens – van de Water)

In het kader van de YouChoose campagne zetten we in op drugs- en wapenvrije scholen, waarin een preventieve aanpak, maar ook een repressieve aanpak centraal staan (zie ook bij het thema Veiligheid in en om de school (VIOS).

2.3. Aanpak ondermijning / georganiseerde misdaad

Inleiding

Voor de aanpak van ondermijning / georganiseerde criminaliteit hanteren wij een aantal focuspunten die in samenhang bezien moeten worden. Dit zijn ten eerste ‘Woon- en adresfraude’ en ‘Criminele samenwerkingsverbanden’ en ‘Drugsproductie en -handel’. Hiervoor is de burgemeester eerste aanspreekpunt. Daarnaast is bij deze prioriteit het focuspunt ‘Verouderde bedrijventerreinen’ opgenomen. Deze is ook belegd bij een ander lid van het college.

Wat is onze doelstelling ?

We willen en moeten voorkomen, dat de onderwereld structureel verweven raakt met de bovenwereld waardoor de rechtsorde in gevaar kan komen.

Hoe weten we dat ?

Indicator 

Bron 

Meting 2017 

Streefwaarde 2019 

Streefwaarde 2020 

Streefwaarde 2021 

Streefwaarde 2022 

Misdrijven handel en vervaardigen soft- of harddrugs

Politie

26

25

<25

<25

<25

Waarschuwingen en sluitingen woningen en lokalen soft- en harddrugs 

Gemeente

23 keer waarschuwing

en 10 keer sluitingen

30 keer

waarschuwing

en 15 keer sluiting

30 keer

waarschuwing

en 20 keer

sluiting

30 keer

waarschuwing

en 25 keer

sluiting

30 keer

waarschuwing

en 25 keer sluiting

Aantal signalen die vanuit gemeente worden aangebracht bij het RIEC 

Gemeente

5

12

15

15

15

Aantal ontmantelde hennepkwekerijen 

Politie

43

45

>45

>45

>45

Aantal RIEC casussen 

RIEC

9

15

20

20

20

Indicatoren Kadernota Integrale Veiligheid 2018-2022

afbeelding binnen de regeling

Toelichting meting hele jaren 2016-2019

In de periode 2016-2019 (absolute aantallen) is een dalende trend van het aantal bij de politie bekende delicten drugshandel. Ook is een daling in het aantal sluitingen en waarschuwingen van woningen en drugslokalen op basis van de Wet Damocles (artikel 13b Opiumwet) zichtbaar.

Metingen januari t/m oktober 2016-2020

afbeelding binnen de regeling

Toelichting

De daling van het aantal delicten inzake drugshandel zet in 2020 door ten opzichte van voorgaande jaren als we kijken naar de periode januari t/m oktober (absolute aantallen). Het aantal RIEC casussen ligt iets hoger dan in 2019. Een RIEC casus is een situatie met een vermoeden van crimineel gedrag, waarbij meerdere veiligheidspartners er belang bij hebben dat informatie kan worden uitgewisseld voor een integrale aanpak, zoals een vermeende prostitutie in een hotel. Het aantal ontmantelde hennepkwekerijen ligt lager in 2020 dan in voorgaande jaren evenals het aantal door de gemeente bij het RIEC ingebrachte signalen.

Hoogtepunten in de aanpak 2020

In 2020 zijn meerdere criminele samenwerkingsverbanden inzichtelijk gemaakt en aangepakt. Zo is er bij één criminele familie veel drugs in de woning aangetroffen evenals zeer veel contant geld. De goede samenwerking tussen de partners is daarin zichtbaar. De politie heeft de woning doorzocht, de belastingdienst heeft beslag gelegd op het contante geld vanwege openstaande schulden en de gemeente heeft de woningen voor drie maanden bestuurlijk gesloten op basis van de Opiumwet. Dit geeft een duidelijk signaal af dat ondermijnende criminaliteit integraal wordt aangepakt. Maar er is ook casuïstiek opgestart naar aanleiding van een melding van een inwoner met betrekking tot mogelijk financieel economische fraude bij een sportschool. Wederom samen met de partners is dit signaal onderzocht en kan geconcludeerd worden dat hier geen sprake is van witwassen. In de aanpak ondermijning wordt veel intern samengewerkt met Handhaving en Toezicht, Bouw en Milieu en cluster Sociale Dienstverlening. Ten aanzien van de aanpak ondermijning op Schiphol is het Ondermijningsbeeld Schiphol opgeleverd. Dit onderzoek is uitgevoerd door Bureau Beke in samenwerking met Bureau Lokale Zaken en de politieacademie. Het ondermijningsbeeld heeft inzicht gegeven op de ondermijnende activiteiten die verband houden met het luchthaventerrein. Naar aanleiding van het rapport is door de veiligheidspartners, onder regie van de gemeente, een plan van aanpak gemaakt om de ondermijnende activiteiten op Schiphol aan te pakken.

Nieuwe activiteiten 2021

De onderstaande focuspunten volgen uit de Kadernota

Woon- en adresfraude

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

We gaan na in hoeverre het beleid van de gemeenten Diemen en Amstelveen een aanvulling kan zijn op ons beleid (rond spookwoningen), waarbij deze gemeenten een rol hebben neergelegd bij makelaars en verhuurders van woningen.

Criminele samenwerkingsverbanden

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

Criminele samenwerkingsverbanden worden aangepakt in samenwerking met andere partners zoals de politie, de belastingdienst, het Openbaar Ministerie en de FIOD onder regie van het Regionaal Informatie- en Expertise Centrum (RIEC). Signalen van ondermijnende criminaliteit worden met elkaar gedeeld om zo een effectieve aanpak te formuleren. Om deze aanpak extra effectief te maken wordt in 2021 voorgesteld een vergunningsstelsel voor autoverhuurbedrijven en autosloperijen vast te stellen. De eerste aanzet hiertoe wordt opgenomen in de APV 2021. Nadat deze branches onder een vergunningsplicht vallen kunnen de bedrijven getoetst worden middels de Wet Bibob. Hiermee voorkom je dat malafide bedrijven zich kunnen vestigen in Haarlemmermeer.

Aanpak Ondermijning Schiphol

Voor de aanpak van ondermijning op Schiphol zal een integrale werkgroep (WAOS) bestaande uit een groot aantal samenwerkingspartners, onder gemeentelijke regie, in 2021 uitvoering geven aan het plan dat daarvoor specifiek is opgesteld. Hierbij wordt onder andere aandacht besteed aan een gebiedsgerichte aanpak van Schiphol-Oost, maatregelen in de bagagekelder en wordt er kritisch gekeken naar de kwetsbaarheiden van de Schiphol-pas.

Drugsproductie en -handel

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

Haarlemmermeer kent veel buitengebieden. En juist die buitengebieden zijn interessant voor criminelen. Ten eerste omdat er minder zicht is op wat er zich in de buitengebieden afspeelt en zijn daarnaast agrariërs kwetsbaar voor de invloed van criminelen. Zo zoeken criminelen steeds vaker agrariërs op om bijvoorbeeld gebruik te maken van een leegstaande loods voor de productie van drugs. We zien in de regio, en ook in Haarlemmermeer, een toename van de productie van synthetische drugs. In 2021 wordt hier meer aandacht aan geschonken middels communicatie en wordt bezien of een Keurmerk Veilig Buitengebied van meerwaarde is in deze aanpak. Elders in Nederland is hiermee reeds goede ervaring opgedaan.

Verouderde bedrijventerreinen

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven samen met wethouder M. Ruigrok )

In 2020 is de integrale aanpak op bedrijventerrein De Liede ingezet. Dit is een bedrijventerrein die al jaren bekend staat als locatie waar veel criminaliteit plaatsvindt. Een bedrijventerrein wat in jaren tijd een steeds slechter ondernemersklimaat heeft ontwikkeld is niet binnen één jaar weer opgebouwd tot florerend bedrijventerrein. Daarom wordt de aanpak van bedrijventerrein De Liede in 2021 voortgezet. Daarnaast is er blijvend aandacht voor de overige verouderde bedrijventerrein. Signalen van ondermijnende criminaliteit worden altijd nauwkeurig uitgezocht en indien nodig aangepakt. Dit heeft twee voordelen namelijk dat het ondermijnende aspect op het bedrijventerrein integraal wordt aangepakt en tevens als signaal naar mogelijke andere ondermijnende criminaliteit dat dit fenomeen niet getolereerd wordt en aangepakt.

2.4. Integraal samenwerken aan CTER

Inleiding

Voor het integraal samenwerken aan contraterrorisme, extremisme en radicalisering (CTER) hanteren wij een aantal focuspunten die in samenhang bezien moeten worden. Dit zijn ten eerste ‘Preventie, detectie en repressie van radicalisering’. Hiervoor is de burgemeester eerste aanspreekpunt. Daarnaast is bij deze prioriteit het focuspunt ‘Polarisatie’ opgenomen. Deze is ook belegd bij een ander lid van het college.

Wat is onze doelstelling ?

De problematiek op het gebied van CTER in de gemeente zeer beperkt houden.

Hoe weten we dat?

Indicator

Bron

Meting 2017

Streefwaarde 2019

Streefwaarde 2020

Streefwaarde 2021

Streefwaarde 2022

Incidenten terreurdreiging

Politie

0

0

0

0

0

Meldingen CTER / ISTER Schiphol

KMar

1.177

1.000

750

<750

<750

Aantal casussen

Gemeente

4

0 <4

0 <4

0 <4

0 <4

Aantal crisisoefeningen

Terrorisme gevolgbestrijding

VRK

7

7

7

7

7

Indicatoren Kadernota Integrale Veiligheid 2018-2022

Metingen hele jaren 2016-2019

afbeelding binnen de regeling

Toelichting metingen hele jaren 2016-2019

Als we kijken naar de jaren 2016 t/m 2019 (absolute aantallen) dan daalt het aantal CTER/ISTER meldingen op Schiphol. De CTER gerelateerde casuïstiek is beperkt.

afbeelding binnen de regeling

Toelichting metingen januari t/m oktober 2016-2020

De dalende trend van het aantal CTER/ISTER meldingen op Schiphol (absolute aantallen) zet in 2020 door ten opzichte van vergelijkbare perioden in voorgaande jaren. Mogelijk ligt hier een verband met een verminderde activiteit op de luchthaven als gevolg van de Coronamaatregelen. Het aantal CTER gerelateerde casussen ligt iets boven 2019 maar blijft beperkt. Er is een afname in het aantal crisisoefeningen terrorisme gevolg bestrijding mede als gevolg van de aandacht voor de aanpak van de Coronacrisis door de Regionale crisisorganisatie.

Hoogtepunten in de aanpak 2020

In 2020 hebben we vooral geïnvesteerd in de werkgroep van aandachtsfunctionarissen CTER binnen de gemeente. Deze aandachtsfunctionarissen zijn opgeleid waardoor zij de functie hebben om signalen binnen hun eigen teams door te geleiden naar de juiste personen die de informatie verder kunnen verrijken in het netwerk vanuit het Zorg- en Veiligheidshuis.

Nieuwe activiteiten 2021

De onderstaande focuspunten volgen uit de Kadernota

Preventie, detectie en repressie van radicalisering

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

We gaan op regionaal niveau aan de slag met het ontwikkelen van een visie en handelingskader met betrekking tot salafistische, extreemrechtse en ook extreemlinkse actoren en uitingen binnen de gemeenten.

Daarnaast gaan we aan de slag met het oprichten van een netwerk van sleutelfiguren in de gemeente die signalen kunnen oppikken.

Polarisatie

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven samen met Wethouder Steffens – van de Water)

We gaan het contact met scholen over de inzet van activiteiten en voorlichting met betrekking tot de thematiek polarisatie intensiveren. Bureau Discriminatiezaken gaat in kader van plan van aanpak polarisatie op scholen gastlessen verzorgen.

In het kader van regenboogbeleid starten we met het traject van weerbaarheidstraining kwetsbare inwoners (ook niet-lhbti) die bovengemiddeld risico lopen op intimidatie of geweld, ‘Overal jezelf kunnen zijn’, i.s.m. o.a. landelijk Joods Maatschappelijk werk, sportvereniging Tijgertje, COC, Roze in Blauw van politie Kennemerland/Noord-Holland. We gaan de melding- en aangiftebereidheid bij deze risicogroepen bevorderen.

2.5. Handhaven maatregelen Coronacrisis

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

Inleiding van het thema

In maart 2020 werd een pandemie werkelijkheid toen in rap tempo de hele wereld te maken kreeg met het Coronavirus en de ziekte COVID-19. In verband daarmee zijn de crisisorganisaties, zowel lokaal, regionaal, interbestuurlijk als landelijk al ruim een half jaar opgeschaald. De reguliere gezondheidszorg, de GGD-en, de ambulancediensten, het RIVM, de testlocaties, de laboratoria, de politie, de handhaving, de economie, de werkgelegenheid en het gevoel van veiligheid in het algemeen staan onder een enorme druk. De impact op de samenleving is enorm. We willen in 2021 met de inzet van onze crisisorganisatie en op basis van feiten afgewogen beslissingen nemen waardoor we aan een herstel en opbouw van onze samenleving in het algemeen en de veiligheid in het bijzonder kunnen werken.

Problematiek

Ook Haarlemmermeer is hard getroffen en de crisis is eind 2020 nog niet onder controle. Aangezien de crisis ook voor de uitvoering van het reguliere veiligheidsbeleid directe gevolgen heeft hebben we het handhaven van de maatregelen in de aanpak van de Coronacrisis voor 2021 als prioriteit opgenomen. Zo zijn fysieke bijeenkomsten voor bewoners in 2020 niet doorgegaan, zijn huisbezoeken van de brandweer niet doorgegaan, zijn opleidingen uitgesteld, is samenwerken moeilijker geworden (ook al zijn de technische faciliteiten in orde), is de weerstand in de samenleving tegen de soms verregaande maatregelen toegenomen, ontstaan er nieuwe verschijnselen als illegale feesten en vinden veel meer overlastmeldingen plaats zowel van afval tot jeugdoverlast. De realiteit is veranderd en dat maakt dat wij daarin ook realistische verwachtingen en scenario’s in ons integrale veiligheidsbeleid willen inbouwen. Zo is tijdens ‘de intelligente lock-down’ door het thuiswerken het aantal woninginbraken enorm gedaald.

Ook het gedrag van mensen in de openbare ruimte is veranderd en de handhavers en politiemedewerkers hebben meer te maken met korte lontjes en agressie / verbaal geweld. De Coronacrisis trekt een enorme wissel op ons allemaal. Onderstaande tabellen laten zien hoe het aantal delicten ruzie, burenruzie huiselijke twist en vechtpartijen en meldingen jeugdoverlast bij de politie zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld vanaf 1.1.2015. De cijfers voor 2020 zijn geëxtrapoleerd tot 31 december. Ook de agressie tegen onze Handhavers is in beeld gebracht (buiten Schiphol en dus zonder wapenstok).

afbeelding binnen de regeling

Focuspunten

De volgende focuspunten hanteren we bij deze prioriteit:

  • -

    Handhaving crisismaatregelen van de Tijdelijke wet maatregelen Covid-19 (Twm).

  • -

    Deelname aan de regionale crisisorganisatie onder de Twm.

Uitgangspunten

Bevoegdheden burgemeester

In vergelijking met de huidige noodverordening en GRIP 4 wordt de rol van de burgemeester in de Wet tijdelijke maatregelen Covid-19 vanaf 23 november 2020 groter. Dit betreft de mogelijkheden tot:

  • a.

    Ontheffen: In bijzondere gevallen en na advies van de GGD mag de burgemeester een uitzondering geven op onder andere het verbod tot groepsvorming in een aangewezen plaats, het openstellen van een publieke plaats of het houden van een evenement.

  • b.

    Handhaven door middel van aanwijzingen, bevelen, een last onder bestuursdwang of dwangsom. De burgemeester krijgt een bevoegdheid om bevelen te geven die nodig zijn om de naleving van regels te verzekeren als mensen zich op openbare plaatsen niet aan de gedragsregels (kunnen) houden of om activiteiten of gedragingen vanuit besloten plaatsen (geen woning) te beëindigen als er ernstige vrees is dat hierdoor verspreiding van het virus wordt veroorzaakt.

  • c.

    Bepalen van plaatsen waar maatregelen gelden. Dit kan alleen als dit in de desbetreffende ministeriële regeling als mogelijkheid wordt benoemd. Te denken valt aan het aanwijzen van plaatsen waar een groepsvormingsverbod geldt (ministeriële regeling bepaalt het maximum aantal personen) of het aanwijzen van plaatsen waar strengere regels gelden voor evenementen (de ministeriële regeling bepaalt welke regels dat zijn). Het uitwerken van de omstandigheden waaronder dergelijke maatregelen kunnen worden ingezet blijft een bevoegdheid van de minister. De burgemeester moet bij het uitoefenen van deze bevoegdheid vereisten van noodzakelijkheid en proportionaliteit in acht nemen. Deze wijziging bevordert de mogelijkheden om maatregelen gericht en proportioneel in te zetten op basis van de actuele lokale omstandigheden.

Daarmee worden de meeste artikelen die genoemd worden in artikel 39 eerste lid Wet veiligheidsregio’s voor de bestrijding van deze epidemie weer uitgeoefend door de burgemeester in plaats van de voorzitter van de veiligheidsregio. Het gaat om toepassing van bevoegdheden uit de Wet veiligheidsregio’s, de Gemeentewet, Wet openbare manifestaties en het gezag over de politie op grond van de Politiewet 2012.

Bevoegdheden voorzitter veiligheidsregio

De rol van de voorzitter wordt kleiner. De voorzitter is uitsluitend bevoegd tot uitoefening van de Twm-bevoegdheden als de minister van VWS daartoe heeft besloten vanwege dreigende effecten van meer dan lokale betekenis voor de bestrijding van de epidemie. De voorzitter van de veiligheidsregio behoudt daarnaast een coördinerende rol. Gegevens en inlichtingen over de lokale omstandigheden worden onder de Twm met tussenkomt van de voorzitters van de veiligheidsregio’s aan de minister van VWS verstrekt.

Tenslotte behoudt de voorzitter enkele specifieke bevoegdheden in het kader van de Wet Publieke gezondheid zoals het in isolatie of quarantaine plaatsen van personen en maatregelen gericht op gebouwen, goederen en vervoersmiddelen (controleren op besmettingen en sluiten van gebouwen).

De voorzitter veiligheidsregio heeft zitting in het Veiligheidsberaad waar afstemming plaatsvindt tussen de veiligheidsregio’s en de ministers van J&V en VWS over landelijke ontwikkelingen, knelpunten en (nieuwe) maatregelen.

Beleidskader Kennemerland

Vanuit de gedachte dat we in Kennemerland zoveel mogelijk als één overheid willen optreden, willen we zorgvuldig blijven afstemmen binnen een gezamenlijk beleidskader. Hieronder het vastgestelde beleidskader voor de aanpak van de coronacrisis in Kennemerland:

  • Onze aanpak is gericht op het voorkomen en beperken van besmettingen coronavirus, mede op basis van landelijke wetgeving en richtlijnen;

  • Inzet van maatregelen is lokaal waar het kan en regionaal/landelijk waar het moet;

  • Bij de inzet van maatregelen en handhaving wordt zo veel mogelijk aangesloten op de actuele situatie: streng wanneer het moet en mild als het kan;

  • Maatregelen en handhavingsstrategie worden binnen de regio afgestemd om een waterbedeffect te voorkomen;

  • Bij de inzet van lokale maatregelen worden de maatschappelijke-, economische- en sociale gevolgen voor de eigen gemeenten en omliggende gemeenten betrokken in de afweging;

  • Communicatie over maatregelen wordt regionaal afgestemd. De wijze waarop gecommuniceerd wordt is lokaal maatwerk.

Voor de prioriteit handhaven maatregelen coronacrisis staat de veiligheid en gezondheid van onze handhavers en hulpverleners voorop. Een ander belangrijk uitgangspunt is de eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid van onze inwoners en ondernemers om regels na te leven. Een vangnet voor niet zelfredzame personen is daarbij cruciaal.

Indicator

Het aantal waarschuwingen dat is gegeven en het aantal processen verbaal dat is opgelegd door onze gemeentelijke handhavers en door de politie vanwege overtredingen van de Wet tijdelijke maatregelen Covid-19.

Aanpak en samenwerking

Wij zetten op hoofdlijnen in op:

  • -

    Het regionaal handhavingskader biedt de basis voor de samenwerking tussen handhavers en politie

  • -

    Een goede actuele informatiepositie waarbij de GGD een kernspeler is in de samenwerking (verstrekken van adequate informatie, communicatie en regie) conform het Regionaal Crisisbeheersingsplan

  • -

    Voortzetting van gemeentelijke stuurgroep onder leiding van directie

Financiën

De te maken kosten voor handhaving zullen in eerste instantie binnen de bestaande middelen worden gedekt door verschuiving van prioriteiten. De kosten die de GGD maakt worden voorgefinancierd door de VRK en naar verwachting vergoed door het Rijk.

Activiteiten 2021

De coronacrisis zal in 2021 zeker nog voortduren. Gewerkt zal worden vanuit de nieuwe coronawet en in een nieuwe regionale crisisstructuur. Naar verwachting (en hopelijk) zal de pandemie in 2021 tot een einde komen, en zal de rest van het jaar (en verder) in het teken staan van normalisering en herstel van de maatschappelijke effecten.

2.6. Aanpak cybercrime

(Burgemeester M. Schuurmans- Wijdeven )

Inleiding van het thema

De criminaliteit door internetoplichting, hacken, online fraude, identiteitsfraude (kortweg cybercrime) is nieuwere vorm van criminaliteit die de laatste jaren steeds omvangrijker wordt evenals de financiële schade.

Tevens vormen cyber-aanvallen een steeds grotere bedreiging voor vitale infrastructuur en kritische systemen.

De weerbaarheid en crisisbeheersing op het gebied van cyber-aanvallen gericht op vitale infrastructuur en kritische (overheid)systemen heeft vanuit landelijk en regionaal niveau de aandacht.

Bij de afweging voor de prioriteitstelling in 2018 hebben wij de raad aangegeven dat de aanpak van cybercrime vooral op landelijk en regionaal niveau zou moeten worden opgepakt (2018.0011340). In het Integraal Meerjarenbeleid Veiligheid 2019-2022 (IMV) van de eenheid Noord-Holland is de aanpak van cybercrime een van de vier prioriteiten (2018.0058838). Tot nu toe hebben we in ons lokale integrale veiligheidsbeleid 2018-2022 (Kadernota) daarom slechts terloops aandacht gehad voor de aanpak van cybercrime bij de thema’s veilig winkelgebied, veilige bedrijventerreinen en crisisbeheersing. In 2020 zijn we ook deel gaan nemen aan het project HackShield uit het IMV, dat tot doel heeft jongeren tot 12 jaar weerbaar te maken tegen cybercriminaliteit in de verwachting dat ze ook daarover met volwassenen in gesprek komen. Wij verwijzen naar het volgende filmpje https://youtu.be/mQ4yXNK-wdU

In ons coalitieakkoord “Samen bouwen aan een krachtig nieuw Haarlemmermeer” hebben wij de voorlichting over de risico’s van cybercrime opgenomen. We willen in 2021 daarom de voorlichting over de risico’s van cybercrime intensiveren zodat inwoners en ondernemers zich bewuster zijn van de gevaren van cybercrime.

Problematiek

Uit de Veiligheidsmonitor 2019 weten we dat er een significante toename is van het aantal slachtoffers van cybercrime in Haarlemmermeer. In 2019 geeft 16% van de respondenten aan slachtoffer te zijn geworden van cybercrime. Dat was in 2017 nog 11,9%. Ook weten we dat beperkt aangifte of melding van cybercrime wordt gedaan bij de politie. In 2019 deed volgens de Veiligheidsmonitor 8,4% een melding en slechts 5,4% deed aangifte. Uit de Overlastmonitor politie weten we dat in 2019 slechts 63 aangiften zijn gedaan van Cybercrime en in 2020 (tot 31 oktober) slechts 49. We willen zorgen dat er een beter beeld ontstaat van de omvang van cybercriminaliteit in Haarlemmermeer. Daarom willen we de bereidheid van slachtoffers van cybercrime om bij de politie een melding/aangifte te doen laten toenemen.

Focuspunten

De volgende focuspunten hanteren we bij deze prioriteit:

  • -

    Vergroten aangiftebereidheid.

  • -

    Vergroten weerbaarheid inwoners en ondernemers.

Uitgangspunten

Voor de prioriteit ‘aanpak cybercrime’ vormen de participatie van inwoners en ondernemers een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast is eigen verantwoordelijkheid en (zelf)redzaamheid een uitgangspunt, waarbij rekening dient worden te houden met personen waarbij sprake is van verminderde- of niet-zelfredzaamheid.

Indicator

We streven naar een verhoging van de aangiftebereidheid door slachtoffers van cybercrime. Dit wordt zichtbaar door het aantal aangiften/meldingen van cybercrime in de Veiligheidsmonitor 2021 te vergelijken met die van 2019.

Aanpak en samenwerking

Wij zetten op hoofdlijnen in op:

  • -

    Slachtofferpreventie, door publieksvoorlichting (verhogen awareness en aangiftebereidheid) en door deelname aan Hackshield.

  • -

    Daderpreventie, door aandacht te hebben voor het fenomeen geldezels.

  • -

    Kennis en vaardigheden, door deelname aan trainingen (covid-proof webinar)

Financiën

De te maken kosten zullen in eerste instantie binnen de bestaande middelen uit het programma Veiligheid worden gedekt en door ruimte vrij te maken met verschuiving van aandacht van woninginbraken naar aanpak cybercrime.

Activiteiten 2021

We zeten in op preventie gericht op het bereiken van diverse doelgroepen, zowel kinderen/jongeren als oudere inwoners. Waarbij zowel traditionele media als social media kanalen worden ingezet. Ook in 2021 blijven we samenwerken met HackShield, gericht op het vergroten van online veiligheid bij kinderen (8 tot 12 jaar). We sluiten aan bij de landelijke campagnes en online seminars over het thema (via RPC, CCV, Ministerie). We geven lokaal aandacht aan het thema cybercrime geven via lokale communicatie kanalen. Ook hebben we aandacht voor het thema middels een live stream, studio 800, waarbij zowel slachtoffers als professionals uit de opsporing deelnemen.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

de secretaris,

drs. Carel Brugman de burgemeester,

Marianne Schuurmans-Wijdeven

Bijlage 1. Nieuwe activiteiten overige veiligheidsthema’s

Ons integraal veiligheidsbeleid kent nog meer veiligheidsthema’s dan de hierboven genoemde prioriteiten. Hieronder geven wij een overzicht dat beperkt is tot nieuwe activiteiten bij de overige veiligheidsthema’s.

Brandveiligheid

(Burgemeester M. Schuurmans-Wijdeven ) 

Basis voor dit thema is het Beleidsplan Brandweer 2019-2022 VRK. De voorbereidingen van de implementatie regionale bluswatervoorziening per 1-1-2022 worden in 2021 opgepakt. Afhankelijk van de ontwikkelingen rond Corona worden er nieuwe brandveiligheidsprojecten opgepakt op basis van een vooraf te maken risico prioritering. Deze projecten en reguliere taken worden aangegeven in het nieuwe activiteitenplan brandweer Kennemerland 2021.

Crisisbeheersing

(Burgemeester M. Schuurmans-Wijdeven )

Basis voor het beleid is het Beleidsplan Risico- en Crisisbeheersing 2019-2022 Veiligheidsregio Kennemerland (2018.0080143). In 2021 vindt er wederom een actualisatie plaats van het Crisisbestrijdingsplan-Schiphol.

Het multidisciplinair trainings- en oefenprogramma van de Veiligheidsregio, is in 2021 (naast de basis/standaard activiteiten) gefocust op de thema’s: incidenten in de natuurlijke omgeving (bijv. water/waterveiligheid/natuurbranden), Schiphol, terrorismegevolgbestrijding en cyber-aanvallen.

Niet Gesprongen Conventionele Explosieven

(Burgemeester M. Schuurmans-Wijdeven ) 

In 2021 zullen wederom nieuwe projecten op het gebied van explosievenopsporing worden beoordeeld op veiligheid met advisering aan het bevoegd gezag. In geval van aangetroffen explosieven zal de ruiming namens het bevoegd gezag worden gecoördineerd.

De periodieke aanvraag voor suppletie-uitkering vanuit het gemeentefonds voor opsporingskosten van explosieven, zal uiterlijk 1 april bij het rijk worden ingediend.

Ambtelijke- en bestuurlijke integriteit

(Burgemeester M. Schuurmans-Wijdeven )

In het voorjaar 2021 verschijnt er een nieuwe Gedragscode politieke ambtsdragers en een vernieuwde Handreiking Integriteit voor bestuurders. De sessie bewustwording bestuurlijke integriteit met het college is in 2020 niet doorgegaan in verband met de Coronamaatregelen en wordt zo mogelijk alsnog opgepakt.

Drones

(Burgemeester M. Schuurmans-Wijdeven ) 

In 2021 zal de crisisplanvorming in het kader van drone-meldingen/incidenten op en rond Schiphol verder worden geactualiseerd. In multidisciplinair (en publiek-/privaat) projectverband wordt onder andere de aanschaf van detectiemiddelen, aangrijpingsmiddelen en opsporing aangestuurd en gemonitord.

Aangesloten zal worden bij een landelijke voorlichtingscampagne over het gebruik van drones. Dit in het kader van de nieuwe Europese droneregelgeving die geldt vanaf 31 december 2020.

Veilige winkelgebieden en veilige bedrijventerreinen

(Burgemeester M. Schuurmans-Wijdeven samen met wethouder J. Rip)

We gaan ons richten op het organiseren van activiteiten gericht op online preventie en online trainingen/seminars.

Veilige evenementen

(Burgemeester M. Schuurmans-Wijdeven samen met wethouder M. Ruigrok en wethouder M. Sedee-Schuitemaker)

Vanwege de coronacrisis is het nog onzeker op welke wijze evenementen in 2021 doorgang kunnen vinden. Zo lang nog geen vaccin beschikbaar is zullen grootschalige publieksevenementen zoals Mysteryland en Awakenings, maar ook lokaal gerichte evenementen zoals muziekfeesten en kermissen niet op dezelfde manier plaats kunnen vinden als dat we gewend waren. Deze onzekerheid vraagt om flexibiliteit van organisatoren en alle betrokken veiligheidspartners om evenementen op een veilige manier te kunnen organiseren.

Sinds de zomer is het Kabinet in overleg met de evenementensector om te bezien of er in 2021 weer perspectief kan worden geboden. Hiervoor heeft de sector, in samenwerking met de wetenschap, een plan gemaakt hoe in het kader van Covid-19 veilig en verantwoorde evenementen (in de volle breedte, zoals festivals, sportevents, zakelijke congressen, theater, kermissen, etc.) kunnen worden georganiseerd. Hiervoor is een onderzoeksprogramma opgericht (een zgn. Fieldlab) door de sector, waarin al deze partijen in samenwerken. Ook de veiligheidsregio’s zijn hierin vertegenwoordigd.

Hartveilige gemeente

(wethouder F. Sidali)

Het jaar 2021 staat in het teken van verduurzaming, nazorg en support van het opgebouwde netwerk van AED’s en burgerhulpverleners (project Hartveilige gemeente 2018-2020). Hiervoor verlengen we ons contract met STAN en zetten we verder in op de kansrijke verbindingen tussen de burgerhulpverleners, handhavers en toezichthouders in de openbare ruimte, Gebiedsmanagement (signalen vanuit de inwoners), recreatiebeleid, Sociaal Domein en Stevige Sociale Basis (Meer voor elkaar in de Buurt en burgerinitiatieven).

Veiligheid in en om de school

(Wethouder M. Steffens – van de Water)

In 2021 gaan we de samen met de scholen inzetten op drugs- en wapenvrije scholen. We doen dit door aan te haken op de campagne YouChoose en in te zetten op 4 prioriteiten:

  • -

    Rolmodel/influencer/ervaringsdeskundige op school laten vertellen over consequenties van drugsgebruik en wapenbezit en de boodschap uitdragen dat drugs en wapens niet cool zijn.

  • -

    Een brainstorm met jongeren organiseren gericht op hoe we jongeren het beste kunnen bereiken en hen ambassadeur maken.

  • -

    Een app ontwikkelen voor gratis buitenschoolse activiteiten (IJslands model)

  • -

    Eén handelingsplan voor alle scholen in Haarlemmermeer voor het omgaan met leerlingen die drugs gebruiken, in drugs handelen en wapens bij zich dragen op school.

Daarnaast wordt er actief gewerkt met de scholen aan de uitvoering van het plan van aanpak polarisatie. Doel van de aanpak is dat scholen meer handelingsbekwaamheid en expertise opdoen ten aanzien van thema polarisatie. Docenten ervaren in toenemende mate handelingsverlegenheid en kunnen discussies in de klas over maatschappelijke spanningen en tegengestelde meningen steeds moeilijker begeleiden. Wij zorgen voor aanbod om de docenten hierin te kunnen ondersteunen.

 

Bijlage 2. Gebiedsgericht werken aan veiligheid

(Burgemeester M. Schuurmans-Wijdeven samen met wethouder M. Steffens van de Water)

Nieuwe activiteiten 2021

In 2021 gaan we aan de slag met het maken van gebiedsvisies per gebied. Veiligheid is een van de pijlers die terug dient te komen in deze gebiedsvisies. Op deze manier verwachten we dat het Uitvoeringsprogramma en het gebiedsgericht werken beter op elkaar gaan aansluiten en we tot concretere resultaten gaan komen per gebied. De nadere analyse op basis van de Veiligheidsmonitor 2019 (de zogenaamde subjectieve gebiedsbeelden) en de in onderstaande tabellen opgenomen objectieve gegevens (en trends) gebruiken we hierbij als input. In 2021 willen we weer deelnemen aan de (twee jaarlijkse) Veiligheidsmonitor.

Indicatoren veiligheid over de zes gebieden

Hieronder geven wij de belangrijkste uitkomsten van de nadere analyse Veiligheidsmonitor 2019 en een aantal relevante veiligheidsindicatoren per gebied.

Totaaloverzicht nadere analyses Veiligheidsmonitor 2019 per gebied/woonplaats

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Tabel 2. Totaal aantal delicten verdeeld over de zes gebieden periode 1.1. 2015 t/m 31.10.2020. Bron: Overlastmonitor politie

Toelichting. In de gebieden Nieuw-Vennep en Haarlemmermeer Noord is een toename te zien van het aantal bij de politie geregistreerde delicten ten opzichte van 2019. Voor 2020 komen er nog twee maanden bij.

afbeelding binnen de regeling

Tabel 3. Totaal aantal HIC feiten verdeeld over de zes gebieden periode 1.1.2015 t/m 31.10.2020

Toelichting. In alle gebieden neemt het aantal HIC delicten (woninginbraken, straatroof, overvallen en geweld) verder af. In Haarlemmermeer-Noord en Hoofddorp-Zuidwest en is het aantal HIC nog het hoogst en in Haarlemmermeer-West en Haarlemmermeer Zuidoost het laagst.

afbeelding binnen de regeling

Tabel 4. Totaal aantal meldingen overlast personen met verward gedrag verdeeld over de zes gebieden periode 1.1. 2015 t/m 31.10.2020. Bron: Overlastmonitor politie

Toelichting. De meeste meldingen komen voor in Hoofddorp Zuidwest en in Hoofddorp centrum. Haarlemmermeer-Noord en Nieuw-Vennep laten een duidelijke toename zien ten opzichte van 2019.

afbeelding binnen de regeling

Tabel 5. Totaal aantal drugs gerelateerde delicten verdeeld over de zes gebieden periode 1.1.2015 t/m 31.10.2020. Bron: Overlastmonitor politie.

Toelichting. In Hoofddorp Zuidwest en Hoofddorp-centrum vinden de meeste drugs gerelateerde delicten plaats.

afbeelding binnen de regeling

Tabel 6. Totaal aantal delicten, ruzie, burenruzie, huiselijke twist, vechtpartijen verdeeld over de zes gebieden periode 1.1.2015 met een extrapolatie vanaf 31.10.2020 (tot 31.12.2020). Bron: Overlastmonitor politie.

afbeelding binnen de regeling

Tabel 7. Totaal aantal meldingen jeugdoverlast bij de politie verdeeld over de zes gebieden periode 1.1.2015 met een extrapolatie vanaf 31.10.2020 (tot 31.12.2020). Bron: Overlastmonitor politie.

Toelichting. De spanningen in de samenleving lopen op in 2020 ten opzichte van 2019 (vrijwel zeker) als gevolg van de Coronacrisis.

afbeelding binnen de regeling

Kaart 1. Diefstal woninginbraken clusters op postcodeniveau1-1-2020 t/m 1-11-2020. Bron: Geoviewer Haarlemmermeer

afbeelding binnen de regeling

Kaart 2. Overvallen op postcodeniveau 1-1-2020 t/m 1-11-2020. Bron: Geoviewer Haarlemmermeer

afbeelding binnen de regeling

Kaart 3. Geweldsdelicten op postcodeniveau 1-1-2020 t/m 1-11-2020. Bron: Geoviewer Haarlemmermeer

afbeelding binnen de regeling

Kaart 4. Overlast door personen met verward gedrag op postcodeniveau 1-1-2020 t/m 1-11-2020. Bron: Geoviewer Haarlemmermeer

afbeelding binnen de regeling

Kaart 5. Drugsdelicten op postcodeniveau 1-1-2020 t/m 1-11-2020. Bron: Geoviewer Haarlemmermeer