Regeling vervallen per 03-01-2013

Verordening ombudscommissie en ombudsman 2006

Geldend van 01-01-2006 t/m 02-01-2013

VERORDENING OMBUDSCOMMISSIE EN OMBUDSMAN HARDENBERG 2006

De raad van de gemeente Hardenberg;

gelet op de Wet extern klachtrecht

gelet op de Algemene wet bestuursrecht

besluit:

vast te stellen de volgende

VERORDENING OMBUDSCOMMISSIE EN OMBUDSMAN HARDENBERG 2006

Artikel 1 Gemeentelijke ombudscommissie

  • 1. Er is een gemeentelijke ombudscommissie voor de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:18, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht die betrekking hebben op gedragingen van gemeentelijke bestuursorganen met uitzondering van de Commissie Bezwaarschriften.

  • 2. De commissie bestaat uit drie leden en een plaatsvervangend lid.

  • 3. De commissie heeft een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter.

  • 4. De leden kunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 2 Bemiddeling

  • 1. De ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2. De ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 3 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De ombudscommissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker en verstrekt daarbij informatie over het verdere verloop van de procedure.

  • 2. Indien de ombudscommissie een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt de ombudscommissie tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd. Hierbij voegt de commissie informatie over het verdere verloop van de procedure.

  • 3. Indien de beklaagde ambtenaar is, wordt tevens diens leidinggevende van het verzoekschrift op de hoogte gesteld.

Artikel 4 Het quorum

Voor het houden van een hoorzitting van de commissie dient meer dan de helft van het aantal leden, waaronder de (plaatsvervangend) voorzitter, aanwezig te zijn.

Artikel 5 Beraadslaging

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren.

  • 2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 3. Van een minderheidsstandpunt wordt in het rapport van bevindingen melding gemaakt, indien die minderheid dat wenst.

Artikel 6 Ombudsman

  • 1. Er is een ombudsman voor de behandeling van verzoekschriften als bedoeld in artikel 9:10, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht die betrekking hebben op gedragingen van de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Hardenberg.

  • 2. De artikelen 2 en 3 zijn van overeenkomstige toepassing.

Artikel 7 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006.

  • 2. Met ingang van de in het eerste lid genoemde datum wordt de Verordening ombudscommissie Hardenberg, voorzover door de raad vastgesteld op 30 januari 2003, ingetrokken.

Artikel 8 Overgangsbepaling

Verzoekschriften die voor de inwerkingtreding van deze verordening zijn ingediend worden behandeld overeenkomstig deze verordening.

Artikel 9 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening ombudscommissie en ombudsman Hardenberg 2006.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van de raad van de gemeente Hardenberg van 24 november 2005.

De raad voornoemd,

De voorzitter, De griffier.

Artikelsgewijze toelichting op de verordening.

Artikel 1

De commissie bestaat uit drie leden. Om praktische reden wordt ook een plaatsvervangend lid benoemd. Dit plaatsvervangend lid kan een lid bij ziekte of verhindering vervangen. Artikel 81q, eerste lid van de Gemeentewet bepaalt dat de leden voor de duur van zes jaar worden benoemd. Dit waarborgt de onafhankelijkheid.

Daarna is nog één keer een herbenoeming voor zes jaar mogelijk.

Artikel 2

Tijdens het onderzoek kan de ombudscommissie een poging doen om via bemiddeling tot een bevredigende oplossing voor de verzoeker te komen. Dit kan alleen als de ombudscommissie bevoegd is om de gedraging te onderzoeken.

Artikel 6

Het is niet denkbeeldig dat in het kader van het bezwaarschriftenproces ook klachten binnenkomen die betrekking hebben op gedragingen van leden en het secretariaat van de Commissie Bezwaarschriften. De Commissie Bezwaarschriften behandelt ingekomen klachten in eerste instantie zelf (de interne procedure).

Als de klager dan niet tevreden is over de behandeling van de klacht, behoort hij een verzoekschrift bij een onafhankelijke externe instantie in te kunnen dienen.

Hiervoor wijst dit artikel een ombudsman aan. Immers de in artikel 1 genoemde ombudscommissie bestaat uit leden die ook lid van de Commissie Bezwaarschriften. Een onafhankelijke behandeling van het verzoekschrift is dan uiteraard niet mogelijk.