Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent subsidie voor maatschappelijke opvang (Subsidieregeling maatschappelijke opvang gemeente Harderwijk 2020)

Geldend van 29-07-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk houdende regels omtrent subsidie voor maatschappelijke opvang (Subsidieregeling maatschappelijke opvang gemeente Harderwijk 2020)

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk,

Gelet op de Verordening maatschappelijke ondersteuning Harderwijk 2018 en het bepaalde artikel 3 van Algemene subsidieverordening Harderwijk 2018.

Overwegende dat:

  • -

    gemeente Harderwijk en de gemeente Zwolle ter uitvoering van het collegebesluit de dato 18 juli 2017 gesloten overeenkomst ‘Overdracht verantwoordelijkheden, taken en middelen beschermd wonen en maatschappelijke opvang regio Noord-Veluwe’. Waarbij gemeenten in de regio Noord-Veluwe werken en gemeente Harderwijk de rol van plaatsvervangend centrumgemeente vervult;

  • -

    middels deze overeenkomst nadere afspraken zijn gemaakt over overdracht van verantwoordelijkheden, taken en middelen van de centrumgemeente Zwolle naar de gemeente Harderwijk om de taken ten aanzien van beschermd wonen en maatschappelijke opvang voor de regio Noord Veluwe te kunnen vervullen;

  • -

    gemeente Harderwijk met ingang van 1 januari 2018 op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, verantwoordelijk is voor het bieden van onderdak en begeleiding aan personen met een psychiatrische aandoening die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving;

  • -

    de daarvoor benodigde zorg wordt ingekocht door met de betreffende zorgaanbieders een subsidierelatie aan te gaan;

  • -

    de Algemene subsidieverordening Harderwijk 2018 artikel 3 bepaalt, dat de activiteiten en doelgroepen die voor subsidie in aanmerking komen, de wijze van berekening, en de aan de subsidieverstrekking te verbinden voorschriften worden vastgelegd in een subsidieregeling.

Besluit:

vast te stellen de volgende: “subsidieregeling maatschappelijke opvang gemeente Harderwijk 2020”

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Aanvrager: Een organisatie met rechtspersoonlijkheid die maatschappelijke opvang biedt in de regio Noord-Veluwe;

  • b.

    Maatschappelijke opvang: onderdak en begeleiding voor personen die de thuissituatie hebben verlaten en niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving;

  • c.

    Doelgroep: dak- en thuislozen, zwerfjongeren, tienermoeders, mensen met multiproblematiek;

  • d.

    Regio Noord-Veluwe: De regio Noord- Veluwe (RNV) bestaat uit de gemeenten Harderwijk, Ermelo, Nunspeet, Oldebroek, Putten en Elburg;

  • e.

    ASV: De Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2018.

Alle begrippen die in deze regeling worden gebruikt en die hierboven niet nader zijn omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo 2015, de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Harderwijk 2018, de Algemene subsidieverordening Harderwijk en de Algemene wet bestuursrecht.

Artikel 2 Relatie met ASV 2018

Op deze subsidieregeling is de Algemene Subsidieverordening Harderwijk 2018 van toepassing, tenzij hiervan in deze regeling wordt afgeweken.

Artikel 3 Subsidiedoel

Het verstrekken van subsidie op basis van deze regeling heeft als doel aanbieders in staat te stellen maatschappelijke opvang te bieden in de regio Noord-Veluwe overeenkomstig het door de gemeente Harderwijk vastgestelde beleid op het terrein van maatschappelijke opvang.

Artikel 4 Subsidieaanvrager

  • 1. Subsidie kan worden aangevraagd door een aanbieder die activiteiten aanbiedt die bijdragen aan het in artikel 2 genoemde subsidiedoel.

  • 2. De aanbieder voldoet aan de vereisten zoals opgenomen in de Verordening maatschappelijke ondersteuning i.c.m. de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015).

Artikel 5 Subsidieplafond

  • 1. Het subsidieplafond voor maatschappelijke opvang wordt jaarlijks vastgesteld door het college.

  • 2. Indien het totaal van de subsidieaanvragen - zoals genoemd in artikel 6 lid 2 het subsidieplafond overschrijdt wordt bij de subsidieverlening allereerst voorrang verleend aan dat deel van de aanvragen dat invulling geeft aan het bieden van continuïteit van maatschappelijke opvang aan cliënten in de regio Noord-Veluwe die deze voorzieningen benutten en waarvoor door de gemeente Harderwijk ook subsidie verleend is in het kalenderjaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarvoor subsidie wordt aangevraagd.

  • 3. Indien, na toepassing van artikel 5 lid 2 van deze regeling, het totaal van de subsidieaanvragen zoals omschreven in artikel 5 lid 2 het subsidieplafond overschrijdt, wordt het beschikbare subsidiebudget evenredig onder de aanvragen verdeeld. Indien, na toepassing van artikel 5 lid 2 van deze regeling, het subsidieplafond nog niet overschreden is, wordt voorrang gegeven aan die aanvragen die het meeste bijdragen aan het subsidiedoel.

Artikel 6 Subsidiabele activiteiten

Het college kan aan een aanvrager subsidie verstrekken voor:

  • -

    Het bieden van opvang en ondersteuning aan dak- en thuislozen, zwerfjongeren, tienermoeders en mensen met multiproblematiek.

  • -

    De activiteiten die bijdragen aan het voorkomen van dak- en thuisloosheid, zwerfjongeren en multiproblematiek.

Artikel 7 Aanvraag tot subsidieverlening

  • 1. De aanvrager maakt bij de aanvraag tot subsidieverlening gebruik van een door het college vastgesteld aanvraagformulier alsmede voorgeschreven bijlagen.

  • 2. Tenzij het college anders bepaalt, dienen aanvragen om subsidieverlening ten behoeve van activiteiten gedurende het gehele kalenderjaar op grond van deze regeling voor 1 september van het jaar voorafgaand aan het jaar waarop de subsidieaanvraag betrekking heeft, te zijn ingediend.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling treedt op de eerste dag na bekendmaking in werking

  • 2. Deze regeling wordt aangehaald als “subsidieregeling maatschappelijke opvang gemeente Harderwijk 2020”.

  • 3. De ”Deelverordening subsidie Beschermd Wonen en maatschappelijke ondersteuning gemeente Harderwijk” wordt ingetrokken op het moment dat deze regeling in werking treedt.

Ondertekening

TOELICHTING

Algemeen

Gemeenten zijn vanaf 1 januari 2015 verantwoordelijk voor de uitvoering van taken op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Onderdeel hiervan is het bieden van voorzieningen op het gebied van maatschappelijk opvang. De basis voor deze subsidiering dient in een subsidieverordening te liggen omdat voor subsidiering een wettelijke grondslag vereist is.

De uitvoering van de subsidieverordening ligt bij het college van burgemeester en wethouders. Een subsidieverordening bevat de procedurele eisen en criteria die in het kader van de subsidiëring worden gesteld. Hierin is bijvoorbeeld opgenomen waar een aanvraag aan moet voldoen, welke kosten subsidiabel zijn, welke termijnen van toepassing zijn, en dergelijke.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 3 Subsidiedoel

De gemeente Harderwijk is op grond van de Wmo 2015 verplicht maatschappelijke opvang aan te bieden voor de regio Noord-Veluwe. Hiervoor ontwikkelt gemeente Harderwijk in samenwerking met de regiogemeenten, aanbieders en cliënten beleid. Deze subsidieregeling is bedoeld om transparant te zijn over de wijze waarop de beschikbare subsidie voor het realiseren van de beleidsdoelen wordt verdeeld.

Artikel 4 Subsidieaanvrager

In artikel 4 wordt aangegeven wie subsidie kan aanvragen. In lid 2 wordt daarin aangegeven dat de aanbieder dient te voldoen aan de vereisten zoals opgenomen in de wet i.c. de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015). Dit is van belang omdat in de Wmo 2015 alle artikelen zijn opgenomen die vereist zijn bij het bieden van voorzieningen in het kader van de Wmo 2015. Meer in het bijzonder gaat het daarbij onder meer om:

  • -

    Dat de aanbieder aantoont zorg te dragen voor een goede kwaliteit van de maatschappelijke opvangvoorzieningen. Dat wil zeggen dat de voorziening in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt geboden, is afgestemd op de reële behoefte en de persoonlijke situatie van de cliënt en op andere vormen van zorg of hulp die de cliënt ontvangt, verstrekt wordt in overeenstemming met de op de beroepskracht rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de professionele standaard en verstrekt wordt met respect voor en inachtneming van de rechten van de cliënt.

  • -

    Dat de aanbieder een zo integraal mogelijke dienstverlening biedt door het aanbod maatschappelijke opvang voor de cliënt in samenhang te bieden met onder meer andere vormen van maatschappelijke ondersteuning alsmede voorzieningen van publieke gezondheid, preventie, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen.

  • -

    Dat de aanbieder zorgdraagt voor een regeling voor medezeggenschap van cliënten over voorgenomen besluiten van de aanbieder die voor de cliënten van belang zijn.

  • -

    Dat de aanbieder zorgdraagt voor een vastgestelde regeling voor de afhandeling van klachten van cliënten.

  • -

    Dat de aanbieder een meldcode heeft vastgesteld en hanteert waarin stapsgewijs wordt aangegeven hoe met signalen van huiselijk geweld en/of kindermishandeling wordt omgegaan en die er redelijkerwijs aan bijdraagt dat zo snel en adequaat mogelijk hulp kan worden geboden, waarbij de aanbieder aantoont op welke wijze de kennis en het gebruik van de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling binnen de aanbieder wordt bevorderd.

Naast de wettelijke vereisten kan het college zelf nadere regels stellen (bijvoorbeeld ten aanzien van de vereiste kwaliteit en deskundigheid) om voor subsidiering maatschappelijke opvang in aanmerking te komen.

Artikel 5 Subsidieplafond

Jaarlijks wordt door het college een subsidieplafond voor maatschappelijk opvang vastgesteld. Bij het toekennen van subsidie is het waarborgen van de continuïteit van maatschappelijke ondersteuning van cliënten die reeds maatschappelijke ondersteuning wordt geboden prioriteit.

De volgende werkwijze wordt bij de toekenning van subsidie gehanteerd:

  • 1.

    Eerst wordt dat deel van de aanvragen gehonoreerd waarmee invulling wordt gegeven aan de continuïteit van maatschappelijke opvang.

    Mocht het subsidieplafond dan worden overschreden dan wordt elke aanbieder evenredig gekort.

  • 2.

    Eventueel overgebleven middelen na toepassing van stap 1 worden beschikbaar gesteld aan het overige deel van de aanvragen waarbij die aanvragen voorrang krijgen die het meest bijdragen aan het subsidiedoel.

Artikel 6 Activiteiten

Volgens de Algemene subsidieverordening is het college bevoegd subsidie geheel of gedeeltelijk te weigeren indien de subsidieaanvrager zelf in de kosten van de voor subsidie in aanmerking komende voorzieningen kan voorzien. Het college kan hiervoor nadere regels opstellen.

Artikel 7 Aanvraag tot subsidieverlening

In artikel 7 wordt, in aanvulling op en in afwijking van de algemene subsidieverordening Harderwijk 2018, het proces beschreven als het gaat om de aanvraag tot subsidieverlening. Hierbij is in afwijking van de algemene subsidieverordening, die 1 juni als indieningstermijn hanteert, hier gekozen voor 1 september. Dit is bij deze regeling gedaan, omdat het daarmee mogelijk wordt voor het college de hoogte van de rijksuitkeringen maatschappelijke opvang te betrekken zoals deze jaarlijks worden vastgesteld in de meicirculaire van de rijksoverheid.

Besluitvorming kan dan door het college – na overleg met de regiogemeenten - plaatsvinden in de maand juni, zodat aanbieders de periode tussen 15 juli en 1 september beschikbaar hebben om hun aanvraag tot subsidieverlening in te dienen.