Regeling vervallen per 19-12-2010

Verordening tot instelling van een auditcommissie als vaste commissie van de gemeenteraad die de raad adviseert over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende taak en de financiële functie van de raad

Geldend van 31-08-2008 t/m 18-12-2010

Intitulé

Verordening op de auditcommissie van de gemeente Harderwijk

De raad van de gemeente Harderwijk;

gelezen het voorstel van de werkgroep Duale begroting van 11 juni 2008;

gelet op de Verordeningen als bedoeld in artikel 212, 213 en 213a van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de volgende Verordening tot instelling van een auditcommissie als vaste commissie van de gemeenteraad die de raad adviseert over alle activiteiten die van belang zijn voor een goede beheersing van de gemeente op het gebied van rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid in het kader van de kaderstellende en controlerende taak en de financiële functie van de raad;

Artikel 1.Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    commissie: auditcommissie;

  • c.

    raad: gemeenteraad

  • d.

    voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • e.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    accountant: controlerend accountant, aangesteld conform art 213 Gemeentewet

  • g.

    raadsopvolger: kandidaat op de kieslijst van een in de raad vertegenwoordigde partij.

Artikel 2. Doel auditcommissie

De commissie heeft als doel de advisering en afstemming ten behoeve van de raad van alle activiteiten in de gemeente op het gebied van auditing, financiëel beleid en beheer en aangrenzende gebieden en het overleg daarover tussen raad, raadscommissies, college, rekenkamercommissie, accountant en ambtelijke organisatie.

Artikel 3 Taken auditcommissie

De commissie heeft de volgende taken:

  • a.

    adviseren over beoordeling van de jaarstukken (jaarrekening en –verslag);

  • b.

    overleg te voeren en te adviseren over kwaliteitsverbetering van de beleids- en begrotingscyclus;

  • c.

    voorstellen doen voor het wijzigen en actualiseren van de verordeningen 212, 213, 213a van de Gemeentewet (beheersverordening, controleverordening en onderzoeksverordening);

  • d.

    onderhouden van het contact met de accountant, o.a. bespreking van aandachtspunten voor de controle (pre-auditgesprek, voorafgaande aan de controle), accountantsrapport en – verklaring (na afronding van de controle); e. voorstellen te doen voor aanpassing van het programma van eisen voor de accountantscontrole (controleprotocol en normenkader); f. advisering over de keuze van de accountant en contractsverlenging;

  • g.

    de verschillende onderzoeken binnen de gemeente op elkaar af te stemmen en hiertoe overleg te voeren met de rekenkamercommissie en het college;

  • h.

    anderszins gevraagd en ongevraagd te adviseren over de ontwikkeling van de financiële functie van de raad.

Artikel 4 Samenstelling auditcommissie

  • 1. De commissie bestaat uit maximaal 5 raadsleden die door de raad uit zijn midden worden benoemd of raadsopvolgers.

  • 2. De raadsgriffier of diens plaatsvervanger en het hoofd van de afdeling F&C of diens vervanger zijn staan de commissie bij. De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder deze adviseurs.

  • 3. De vertegenwoordiger(s) uit het college, vertegenwoordiger(s) uit de ambtelijke organisatie en de accountant zijn op uitnodiging adviserend lid van de commissie.

  • 4. De leden van de commissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd.

  • 5. De commissie benoemt uit haar midden de voorzitter.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1. De commissie adviseert de raad en doet voorstellen aan de raad. Voorstellen aan de raad worden vooraf aan het college voorgelegd om zijn zienswijze te geven.

  • 2. De commissie beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen en haar werkzaamheden

  • 3. De audit commissie heeft geen directe opdrachtgevende rol naar de externe accountant of andere onderzoeksbureaus. De commissie informeert de raad over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden.

  • 4. De commissie vergadert zo veel als zij dit nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 5. De commissie vergadert in beslotenheid. De commissie kan openbare vergaderingen beleggen met een informatief karakter.

  • 6. Conform de Gemeentewet kan de commissie op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur geheimhouding opleggen ten aanzien van stukken of gedeelten daarvan die via de commissie aan de raad of het college worden overlegd.

Artikel 6 Citering

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening op de auditcommissie van de gemeente Harderwijk’.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt 10 dagen na publicatie in werking.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Harderwijk in zijn openbare vergadering van
3 juli 2008, onder nummer 48.
de heer J.G.C.M. Berends, voorzitter,
mevrouw J.Th. van der Kwast, raadsgriffier.