Verordening op de ambtelijke bijstand voor de leden van de gemeenteraad van Harderwijk

Geldend van 06-01-2011 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2009

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand voor de leden van de gemeenteraad van Harderwijk

De raad van de gemeente Harderwijk;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 25 november 2008 raadsbesluitnummer 110;

Gelet op artikel 33, tweede en derde lid van de Gemeentewet overwegende dat .

b e s l u i t:.

vast te stellen de volgende verordening;

Verordening op de ambtelijke bijstand voor de leden van de gemeenteraad van Harderwijk

Artikel 1: Begripsomschrijvingen

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    informatie: gegevens neergelegd in schriftelijk stukken en ander materiaal dat gegevens bevat;

  • b.

    advies: het kenbaar maken van een deskundig oordeel;

  • c.

    bijstand: het verzamelen en verwerken van informatie en het verlenen van hulp bij de redactionele vormgeving van voorstellen.

Artikel 2: Informatie en advies

  • 1. Een raadslid wendt zich tot de griffier of een ambtenaar met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.

  • 2. Indien de ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld onder het eerste lid stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris beslist.

  • 3. Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 4. De bijstand, bedoeld in bet derde lid, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door hen kan worden verleend, kan de griffier verzoeken een of meerdere ambtenaren verzoeken, de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk te verlenen. De griffier stelt de secretaris hiervan in kennis.

Artikel 3: Ambtelijke bijstand

  • 1. Een ambtenaar verleent op verzoek van de griffier of de secretaris ambtelijke bijstand, tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het geen bijstand betreft als bedoeld in artikel 1, derde lid.

  • 2. De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3. Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd, deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

Artikel 4: Weigering verzoek

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek.

Artikel 5: Onvrede met verleende bijstand

  • 1. Indien een raadslid niet tevreden is over door de ambtenaar verleende bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.

  • 2. Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 6: Informatie aan college

De gemeentesecretaris verstrekt het college desgewenst informatie over:

  • a.

    welk onderwerp om bijstand is verzocht;

  • b.

    welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

  • c.

    hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

  • d.

    de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Artikel 7: Intrekking oude regeling

De ‘Regeling inzake het verstrekken van ambtelijke bijstand aan de leden van de gemeenteraad’ zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 3 januari 1995, nr. 3, wordt ingetrokken.

Artikel 8: Citeertitel en inwerkingtreding

Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening ambtelijke bijstand 2009’ en treedt in werking met ingang van 1 januari 2009.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Harderwijk in zijn openbare vergadering van
18 december 2008, onder nummer 110.
de heer J.C.G.M. Berends de heer M.J.E.M. van Dam
voorzitter raadsgriffier a.i