Regeling vervallen per 01-01-2021

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Haren 2015

Geldend van 22-10-2015 t/m 31-12-2020 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2015

Intitulé

Verordening Adviesraad Sociaal Domein Haren 2015

DE RAAD VAN DE GEMEENTE Haren,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 9 juni 2015, nr. 9681;

overwegende dat het wenselijk is de vorm van burger- en cliëntenparticipatie voor het sociaal domein vast te leggen;

gelet op artikel 2.1.3, derde lid van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, artikel 2.10 van de Jeugdwet en artikel 47 van de Participatiewet;

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende Verordening Adviesraad Sociaal Domein Haren 2015, met terugwerkende kracht in werking tredend op 1 januari 2015 onder gelijktijdige intrekking van:

  • 1)

    het reglement Adviesraad WMO gemeente Haren, laatstelijk gewijzigd op 1 juni 2009;

  • 2)

    de verordening Cliëntenparticipatie, laatstelijk gewijzigd in 2010.

Artikel 1 Begripsbepalingen

  • 1.1 Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de wetgeving betreffende het sociaal domein.

  • 1.2 In deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      het sociaal domein: het gehele beleidsdomein dat direct dan wel indirect is gerelateerd aan de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, de Jeugdwet en de Participatiewet;

    • b.

      het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Haren;

    • c.

      gemeenteraad: de gemeenteraad van de gemeente Haren;

    • d.

      adviesraad: de Adviesraad sociaal domein van de gemeente Haren;

    • e.

      Dagelijks Bestuur: voorzitter, secretaris en de penningmeester van de Adviesraad;

    • f.

      platform sociaal domein: het geheel van belangenorganisaties, netwerken, inwoners en cliënten die kennis en ervaring willen delen met de Adviesraad;

    • g.

      werkgroep: een groep inwoners en/of cliënten die zich al dan niet tijdelijk, hebben georganiseerd rond een bepaald thema van het sociaal domein;

    • h.

      cliënt: gebruiker van de voorzieningen in het sociaal domein;

    • i.

      inwoner: ingezetene van de gemeente Haren.

Artikel 2 Doelstellingen

  • 2.1 De Adviesraad draagt er zelfstandig dan wel in samenwerking met het college, zorg voor dat de inwoners en cliënten worden betrokken bij en een stem wordt gegeven in de ontwikkeling en evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot het sociaal domein.

  • 2.2 De Adviesraad beoogt, door gebruik te maken van de kennis en ervaring van het Platform sociaal domein, bij te dragen aan de handhaving en bewaking van de kwaliteit van de dienstverlening bij de uitvoering van regelingen op het terrein van het sociaal domein en op die wijze een bijdrage te leveren aan de participatie van inwoners en cliënten ten aanzien van het sociaal domein.

Artikel 3 Taken

  • 3.1 De Adviesraad heeft tot taak gevraagd en ongevraagd het college, de gemeenteraad en de gemeentelijke beleidsambtenaren te informeren en te adviseren over onderwerpen betreffende de voorbereiding, vaststelling, uitvoering, verbetering, controle en evaluatie van het gemeentelijk beleid met betrekking tot het sociale domein.

  • 3.2 De Adviesraad wordt in de gelegenheid gesteld om te participeren in de voorbereiding van het gemeentelijke beleid en de evaluatie hiervan.

  • 3.3 De Adviesraad is alert op ontwikkelingen en knelpunten binnen het sociaal domein en verzamelt op actieve wijze relevante informatie om de genoemde adviesfunctie zo goed mogelijk te kunnen uitvoeren.

  • 3.4 De Adviesraad is niet bevoegd te adviseren over individuele klachten, bezwaarschriften en andere zaken met betrekking tot individuele cliënten en inwoners en in zaken betreffende de uitvoering van het beleid. In voorkomende situaties wordt doorverwezen naar de ombudsvrouw.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming

  • 4.1 De Adviesraad bestaat uit minimaal 7 en ten hoogste 11 leden, inclusief de voorzitter.

  • 4.2 Leden van de Adviesraad zijn inwoners van de gemeente Haren.

  • 4.3 De Adviesraad benoemt uit zijn midden een voorzitter, secretaris en penningmeester, zijnde het Dagelijks Bestuur.

  • 4.4 Leden worden, op voordracht van de Adviesraad, door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 4.5 In de voordracht van kandidaten streeft de Adviesraad ernaar dat kennis en ervaring met betrekking tot het hele sociale domein in de Adviesraad aanwezig is.

  • 4.6 In de voordracht van kandidaten streeft de Adviesraad er tevens naar bij te komen tot een evenwichtige verhouding tussen mannen/vrouwen, diverse leeftijdsgroepen en vertegenwoordigers uit diverse kernen in de gemeente Haren.

  • 4.7 Indien het college voornemens is om een voordracht van de Adviesraad tot benoeming van een lid niet over te nemen, pleegt het college eerst overleg met de voorzitter van de Adviesraad.

Artikel 5 Lidmaatschap en zittingsduur

  • 5.1 De zittingsduur van de leden van de Adviesraad is vier jaar, welke periode maximaal één maal verlengd kan worden.

  • 5.2 Bij vergadering beslist de Adviesraad met meerderheid van stemmen over een voordracht tot (her)benoeming van een lid dat zijn eerste termijn heeft voltooid.

  • 5.3 Om de continuïteit te garanderen, stelt de Adviesraad een rooster van de zittingsduur op, zodanig dat niet meer dan 50% van de leden gelijktijdig aftreden.

  • 5.4 De Adviesraad meldt een vacature of een voordracht tot (her)benoeming aan het college.

  • 5.5 Voor de werving van nieuwe leden stelt de Adviesraad een sollicitatiecommissie in.

  • 5.6 Het lidmaatschap van de Adviesraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad, dan wel raadscommissies, het college en met de functie van ambtenaar in dienst van de gemeente Haren.

  • 5.7 Het lidmaatschap van de Adviesraad is tevens onverenigbaar met het uitvoeren van commerciële activiteiten in het sociale domein

  • 5.8 Ook kunnen zij die een vertegenwoordigende functie vervullen bij een politieke partij in de gemeente Haren, fractieassistent of commissielid zijn, geen lid zijn van de Adviesraad.

  • 5.9 De leden van de Adviesraad verrichten hun werkzaamheden om niet.

Artikel 6 Beëindiging en ontslag

  • 6.1 Een lid kan te allen tijde ontslag nemen

  • 6.2 Het lidmaatschap eindigt van rechtswege:

    • a.

      na afloop van de zittingstermijn;

    • b.

      bij verhuizing buiten de gemeente Haren;

    • c.

      bij overlijden;

    • d.

      op eigen verzoek;

    • e.

      bij toetreding tot de gemeenteraad, raadscommissie of college, dan wel bij het vervullen van een functie bij een politieke partij in de gemeente Haren of bij een door de gemeente Haren ingestelde commissie, bij het in dienst treden bij de gemeente Haren of het aangaan van een zakelijke binding met de gemeente Haren voor het leveren van goederen of diensten in het sociaal domein.

  • 6.3 Een lid dat door de Adviesraad voor ontslag wordt voorgedragen kan door het college ontslagen worden indien het college de motivatie om het lid te ontslaan, na het horen van het betreffende lid en het dagelijks bestuur van de Adviesraad, gegrond acht.

Artikel 7 Werkwijze

  • 7.1 De Adviesraad vergadert tien keer per jaar en voorts wanneer de voorzitter of tenminste vijf leden dit verzoeken met opgaaf van redenen. Jaarlijks wordt een vergaderschema opgesteld.

  • 7.2 De voorzitter van de Adviesraad is de contactpersoon voor de verantwoordelijke wethouder, het college, de raad en de raadscommissie..

  • 7.3 Er is ambtelijk overleg tussen (een afvaardiging van) de Adviesraad en de verantwoordelijke beleidsambtenaren met als doel het uitwisselen van relevante informatie.

  • 7.4 De frequentie van het ambtelijke overleg wordt in onderling overleg vastgesteld.

  • 7.5 De Adviesraad kan werkgroepen instellen, kan het Platform sociaal domein inschakelen en kan een beroep doen op externe deskundigheid.

  • 7.6 De Adviesraad stelt het college uiterlijk twee weken voor zijn eerstkomende vergadering op de hoogte van de in artikel 7.1 genoemde vergaderplanning.

  • 7.7 De vergadering vindt niet plaats indien niet de helft van het aantal leden aanwezig is. Er wordt dan zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering uitgeschreven.

  • 7.8 De vergaderingen van de Adviesraad zijn openbaar en worden vooraf openbaar aangekondigd. De deuren kunnen op verzoek van de voorzitter of door tenminste drie van de aanwezige leden worden gesloten, om gewichtige redenen en bij meerderheid van stemmen.

  • 7.9 Het dagelijks bestuur van de Adviesraad stelt de agenda vast.

  • 7.10 De Adviesraad kan een ambtenaar als deskundige in zijn vergadering uitnodigen. De bij het sociaal domein betrokken beleidsambtenaren worden tenminste één keer per jaar uitgenodigd voor een vergadering van de Adviesraad.

  • 7.11 Ook derden kunnen worden uitgenodigd de vergadering bij te wonen. Zij hebben geen stemrecht.

  • 7.12 De leden van de Adviesraad stemmen zonder last of ruggespraak.

  • 7.13 Besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen. Staken de stemmen dan beslist de voorzitter.

  • 7.14 Van de vergaderingen van de Adviesraad worden notulen gemaakt. De notulen van de openbare vergaderingen worden na vaststelling door de Adviesraad op de website van de Adviesraad geplaatst.

  • 7.15 De leden van de Adviesraad zijn verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij in hun hoedanigheid van lid van de Adviesraad vernemen en waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door beëindiging van de activiteiten ten behoeve van de Adviesraad.

  • 7.16 Onder voorzitterschap van de betrokken wethouder vindt, in het kader van burger- en cliëntenparticipatie, minimaal twee keer per jaar overleg plaats met de Adviesraad over zaken die betrekking hebben op het sociaal domein. Zowel de Adviesraad als de betrokken wethouder kunnen onderwerpen agenderen. Ambtenaren van de gemeente Haren kunnen bij het overleg uitgenodigd worden.

  • 7.17 Het college overlegt minimaal één keer per jaar over welke onderwerpen en in welk kwartaal een advies wordt verwacht van de Adviesraad.

Artikel 8 Advisering

  • 8.1 De Adviesraad wordt door het college voorzien van alle informatie die nodig is voor zijn functioneren.

  • 8.2 Het college betrekt de Adviesraad in een vroegtijdig stadium bij de ontwikkeling van het beleid en evaluatie binnen het sociaal domein.

  • 8.3 Het college legt onderwerpen zoals bedoeld in artikel 3 lid 1 en lid 2 middels een schriftelijke adviesvraag voor aan de Adviesraad. In de aanvraag wordt vermeld over welke punten advies wordt gevraagd.

  • 8.4 Voorafgaande aan het uitbrengen van advies kan op verzoek van de Adviesraad overleg plaatsvinden met ambtenaren.

  • 8.5 Voorafgaand aan het uitbrengen van advies kan de Adviesraad (een deel van) het Platform sociaal domein inschakelen voor het verkrijgen van kennis over en ervaring met specifieke onderwerpen.

  • 8.6 De aan de Adviesraad gevraagde adviezen worden uiterlijk binnen vier tot zes weken uitgebracht, tenzij het college en de Adviesraad een andere termijn zijn overeengekomen waarbinnen het advies wordt uitgebracht.

  • 8.7 De adviezen van de Adviesraad zijn openbaar en worden gepubliceerd op de website van de Adviesraad, tenzij het college verzoekt om het advies tijdelijk als vertrouwelijk te kenmerken. Het college geeft hierbij de termijn aan waarvoor de geheimhouding geldt en de reden waarom geheimhouding van belang is.

  • 8.8 Indien gewenst kan de Adviesraad aan het college, de gemeenteraad en de betrokken beleidsambtenaar een toelichting geven op een uitgebracht advies.

  • 8.9 Indien de Adviesraad niet binnen de afgesproken termijn heeft gereageerd, wordt aangenomen dat de Adviesraad instemt met de voorstellen.

  • 8.10 Het advies van de Adviesraad worden als bijlage bij het raadsvoorstel gevoegd.

  • 8.11 In het geval het college afwijkt van het advies van de Adviesraad, wordt dit bij het voorstel aan de gemeenteraad vermeld, waarbij tevens is aangegeven waarom en op welke onderdelen van het advies wordt afgeweken.

  • 8.12 Het college draagt zorgt voor een schriftelijke terugkoppeling aan de Adviesraad van zijn standpunten met betrekking tot de adviezen. De terugkoppeling wordt binnen twee maanden na het collegebesluit gegeven.

Artikel 9 Budget en faciliteiten

  • 9.1 Het college stelt jaarlijks een budget beschikbaar ten behoeve van de werkzaamheden van de Adviesraad.

  • 9.2 Een gedeelte van dit budget wordt toegekend in de vorm van een vergoeding die aan het begin van het activiteitenjaar wordt verstrekt op basis het jaarverslag van het voorafgaande jaar.

  • 9.3 De vergaderkosten komen ten laste van het onder 9.1 genoemde budget.

  • 9.4 De vergoeding betreft:

    • a.

      gemaakte onkosten van leden van de Adviesraad op basis van werkelijke kosten;

    • b.

      kosten voor deskundigheidsbevordering;

    • c.

      aanschaf van documentatie, literatuur en vaktijdschriften;

    • d.

      het verzorgen van voorlichting;

    • e.

      het inschakelen van een externe secretaris of notulist;

    • f.

      het inwinnen van advies bij externen;

    • g.

      de lief- en leedpot.

  • 9.5 Het college stelt de volgende faciliteiten beschikbaar voor de Adviesraad:

    • a.

      kopieerapparaat;

    • b.

      postverwerking;

    • c.

      vergaderruimte.

Artikel 10 Jaarverslag en evaluatie

  • 10.1 De Adviesraad brengt jaarlijks voor 1 april aan het college verslag uit van de activiteiten en bevindingen over het voorgaande jaar. Daarbij wordt in een financieel verslag tevens verantwoording afgelegd over de besteding van het beschikbare budget zoals genoemd in artikel 9, lid 1, lid 2 en lid 3.

  • 10.2 Het college en de Adviesraad evalueren gezamenlijk jaarlijks de samenwerking en het functioneren van de Adviesraad.

Artikel 11 Overige bepalingen

  • 11.1 Het college kan ter uitvoering van deze verordening nadere regels vaststellen. Dit vindt niet eerder plaats dan nadat de Adviesraad daarover is gehoord.

  • 11.2 Intrekking en wijziging van deze verordening vindt niet eerder plaats dan nadat de Adviesraad daarover is gehoord.

  • 11.3 In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het college

  • 11.4 De leden, die op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening zitting hebben in de Adviesraad WMO, worden zonder nieuwe benoeming voor hun resterende zittingsperiode automatisch lid van de Adviesraad sociaal domein, zoals bedoeld in deze verordening.

Artikel 12 Citeertitel

Deze Verordening wordt aangehaald als de Verordening Adviesraad Sociaal Domein Haren 2015

Artikel 13 Inwerkingtreding en intrekking

Deze verordening treedt na bekendmaking met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015 onder gelijktijdige intrekking van het reglement Adviesraad WMO van 1 juni 2009 en de verordening Cliëntenparticipatie 2010.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 september 2015.
De raad voornoemd,
O.E. de Vries, griffier
P.van Veen, voorzitter

Toelichting artikel 5.7

Leden mogen geen zakelijke binding hebben met de gemeente Haren (leverancier vangoederen of diensten in het sociaal domein), voor zover een dergelijke binding van invloed kan zijn op de onafhankelijke positie van de leden).