Regeling vervallen per 13-12-2017

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente heemskerk houdende regels omtrent artikel 1.3 lid 2 van de APV en de beleidsregel te laat ingediende aanvragen om vergunning

Geldend van 05-10-2012 t/m 12-12-2017

Intitulé

Aanwijzingsbesluit artikel 1.3. lid 2 van de Apv en de beleidsregel te laat ingediende aanvragen om vergunning 

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk;

Uitgaande van de volgende standpunten:

  • 1.

    Enerzijds streeft de gemeente naar een zo groot mogelijke klantgerichtheid. Daarom wordt ingespeeld op de wensen van de klant en worden geen onnodige beperkingen en formaliteiten gehanteerd. De gemeente heeft een kwaliteitshandvest vastgesteld, waarin de behandeltermijnen zijn vastgesteld.

  • 2.

    Anderzijds streeft de gemeente naar een zorgvuldige voorbereiding van besluiten. Daarom is het nodig dat:

    • o

      aanvragen tijdig worden ingediend, dat ze begrijpelijk zijn en dat ze voorzien zijn van de nodige bijlagen;

    • o

      externe adviseurs voldoende de gelegenheid moeten krijgen een advies uit te brengen;

    • o

      aanvragen worden gepubliceerd, zodat belanghebbenden en omwonenden tijdig worden geïnformeerd en een reactie of zienswijze kunnen indienen;

    • o

      er voldoende tijd is voor interne afstemming, zowel ambtelijk onderling als tussen de ambtelijke organisatie en het bestuur.

  • 3.

    De Gemeente heeft in de Algemene plaatselijke verordening (Apv) een bepaling opgenomen over het tijdig indienen van een aanvraag. De normale termijn is 3 weken, maar het bestuursorgaan kan een langere indieningstermijnen vaststellen. Hoe langer de termijn, hoe groter de kans dat een aanvraag te laat wordt ingediend.

  • 4.

    Daarnaast kan het gemeentebestuur een beleidsregel “te laat ingediende aanvragen” vast stellen. Zo’n beleidsregel helpt bij het beantwoorden van vragen, die beantwoord moeten worden als een aanvraag te laat is ingediend.

    • Wil het bestuur in de korte tijd -tussen de te laat ingediende aanvraag en de activiteit- toch nog een beslissing nemen, ook al gaat dit ten koste van een zorgvuldige voorbereiding?

    • Als het bestuur de aanvraag niet in behandeling neemt, wat zijn de gevolgen? Betekent dit dat de activiteit niet kan doorgaan en dat het bestuur handhavend moet optreden?

  • 5.

    Het organiseren van activiteiten zonder een vergunning moet de uitzondering blijven. Dit dient de geloofwaardigheid van de overheid en de bescherming van de belangen waar de Apv op ziet. De gemeente geeft invulling aan haar beginselplicht tot handhaven, zonder dit beginsel te verheffen tot een absolute regel. De beleidsregel biedt ruimte om niet in alle gevallen te handhaven, tenzij de omstandigheden daar om vragen.

 

B e s l u i t e n :

 

Vast te stellen:

de termijnen voor het indienen van een aanvraag en

de beleidsregel voor het niet behandelen van een aanvraag en

de beleidsregel voor het optreden tegen activiteiten waarvoor niet tijdig een vergunning is aangevraagd:

Art. 1. termijnen

  • o Vergunningen voor de activiteiten die in de tabel worden genoemd, moeten worden aangevraagd binnen de daarachter genoemde termijn. Voor aanvragen, die niet in onderstaande tabel worden genoemd, geldt een minimale termijn van 3 weken (artikel 1.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening)

    Activiteit

    Termijn

    Een evenementenvergunning (Artikel 2.2.2 Algemene Plaatselijke Verordening). De Apv geeft een bijzondere termijn van 6 weken.

    Apv

    Plaatsen containers (die niet vallen binnen beleidsregel containers)

    (Artikel 2.1.4.1. onder g van de Apv)

    6weken

    Kampeervergunning (Artikel 5.9.1. Apv)

    8weken

    Verkoopvergunning voor vuurwerk (Artikel 2.6.2 Apv)

    8weken

    Plaatsen Hekken, keten, toiletten, materialen e.d. niet zijnde bouwwerken (Artikel 2.1.4.1. Apv)

    8weken

    Collectevergunning (Artikel 5.2.1. Apv)

    8weken

    Terrasvergunningen (Artikel 2.3.1.2. Apv)

    8weken

    Ontheffing sluitingsuur (Artikel 2.3.1.4. Apv)

    6weken

Art 2. hardheidsclausule

Te laat ingediende aanvragen worden niet in behandeling genomen, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden onevenredige gevolgen zou hebben wegens bijzondere omstandigheden.

Art. 3. handhaving achteraf

Indien een aanvraag (die te laat is ingediend en daarom niet in behandeling is genomen) geen zichtbare/onmiskenbare beletsels voor het verlenen van een vergunning bevat, zal niet in alle gevallen (actief) handhavend worden opgetreden.

De beginselplicht tot handhaven blijft echter wel bestaan, dus er zal in ieder geval worden gehandhaafd in de volgende gevallen:

  • 1.

    Indien door één of meer belanghebbenden om handhaving wordt gevraagd;

  • 2.

    Indien door een toezichthouder wordt geconstateerd dat de veiligheid van personen in het geding is;

  • 3.

    Indien er tijdens de activiteit alsnog zaken worden geconstateerd die onmiskenbaar tot het weigeren van de vergunning geleid zouden hebben, als ze ten tijde van de aanvraag zichtbaar/bekend waren geweest.

Art. 4. overige (juridische) gevolgen

Niet (actief) handhaven staat niet gelijk aan het verlenen van een vergunning. Het ontbreken van een vergunning heeft tot gevolg dat:

  • o

    derden (omwonenden en andere belanghebbenden) de organisator (financieel) aansprakelijk kunnen stellen, indien de activiteit zorgt voor overlast, voor wanordelijkheden of voor belemmering van het normale gebruik van de openbare weg;

  • o

    een opsporingsbevoegde ambtenaar aanleiding kan zien om een procesverbaal op te maken (te bekeuren).

Art. 5. datum in werking treden

Deze beleidsregel treedt in werking op de datum van publicatie.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 11 september 2012
de burgemeester,
J.E.M. Tabak
burgemeester en wethouders,
de secretaris, de burgemeester,
A. van de Velden J.E.M. Tabak