Regeling vervallen per 13-06-2018

Verordening Commissie straatnaamgeving Heemskerk 2014

Geldend van 01-08-2014 t/m 12-06-2018

Intitulé

Verordening Commissie straatnaamgeving Heemskerk 2014

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • b.

    Commissie: commissie straatnaamgeving;

  • c.

    Openbare ruimte: alle voor het openbaar rijverkeer of ander verkeer openstaande wegen of paden, pleinen, plaatsen, plantsoenen, bruggen, viaducten, knooppunten of daarmee vergelijkbare plaatsen of constructies en alle wateren die, al dan niet met enige beperking, voor het publiek bevaarbaar of anderszins toegankelijk zijn, alsmede daarin begrepen alle bouwwerken die daar deel van uitmaken;

  • d.

    Bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct, hetzij indirect met de grond is verbonden, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond en bedoeld is om ter plaatse te functioneren;

  • e.

    Nummer: een nummer dat bestaat uit een of meer Arabische cijfers, al dan niet met toevoeging van een letter of cijfer, of combinatie van letters en cijfers;

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling Commissie

De gemeenteraad stelt de Commissie straatnaamgeving in die adviseert over straatnaamgeving, hierna te noemen: de Commissie.

Artikel 3 Taken

De Commissie brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan het college over:

  • a.

    Het vaststellen van grenzen van woonplaatsen en het daaraan toekennen van namen;

  • a.

    De verdeling van de gemeente in wijken en buurten, al dan niet op basis van bouwblokken, het aanduiden met nummers, zo nodig aangevuld met letters of namen;

  • b.

    Het toekennen van namen aan delen van openbare ruimte en gemeentelijke bouwwerken.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. De Commissie bestaat uit de volgende leden:

    • a.

      een lid van het college;

    • b.

      een vertegenwoordiger van de Historische Kring Heemskerk;

    • c.

      een inwoner van de gemeente Heemskerk.

  • 2. Voor elk lid wordt een plaatsvervangend lid aangewezen.

  • 3. De leden en plaatsvervangend leden worden door het college benoemd.

  • 4. Het lid dat de hoedanigheid, op grond waarvan het lid van de Commissie is, verliest, treedt op dat moment af als commissielid.

  • 5. De leden kunnen tussentijds ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijke mededeling aan de voorzitter van de Commissie, die maatregelen treft om in de vacature te voorzien.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. Het college wijst de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter van de Commissie aan.

  • 2. De voorzitter heeft in de Commissie stemrecht en bij staken van stemmen een beslissende stem.

Artikel 6 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter van de commissie treedt af op de dag van het aftreden van de raad, waarna herbenoeming kan volgen.

  • 2. De leden, zijnde de vertegenwoordiger van de Historische Kring Heemskerk en een inwoner van de gemeente Heemskerk, worden voor onbepaalde tijd benoemd.

  • 3. Een lid kan te allen tijde ontslag nemen. Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan het college. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

Artikel 7 Secretaris

  • 1. Het college wijst de ambtelijk secretaris en de plaatsvervangend ambtelijk secretaris van de Commissie aan.

  • 2. De secretaris is geen lid van de Commissie.

  • 3. De secretaris dient de Commissie van advies.

Hoofdstuk 3 Vergaderingen

Artikel 8 Werkwijze

  • 1. De Commissie komt bijeen:

    • a.

      wanneer de voorzitter dit nodig acht; of

    • b.

      op verzoek van het college.

  • 2. De voorzitter roept de leden schriftelijk op voor de vergadering, onder opgaaf van de punten die zullen worden behandeld. De agenda en vergaderstukken worden twee weken voor de vergadering aan de leden toegezonden. De Commissie werkt zo veel mogelijk op basis van een vergaderschema.

  • 3. De Commissie vergadert slechts als ten minste twee leden, onder wie de voorzitter of de plaatsvervangend voorzitter, aanwezig zijn. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze laatste vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.

  • 4. Besluiten van de Commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de voorzitter. De secretaris heeft een adviserende stem.

  • 5. De Commissie vergadert en besluit in het openbaar.

  • 6. De Commissie roept inwoners van de gemeente op om voorstellen dan wel suggesties tijdig en schriftelijk bij de Commissie in te dienen.

  • 7. Het advies van de Commissie aan het college bevat voor zover relevant de zienswijzen van de leden van de Commissie.

Artikel 9 Tekenen van stukken

  • 1. De stukken van de Commissie worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

  • 2. De stukken van procedurele aard worden door de secretaris ondertekend. De voorzitter kan de secretaris machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 10 Deskundigen

De voorzitter is, uit eigener beweging of daartoe uitgenodigd door de commissie, bevoegd medewerkers van de gemeente Heemskerk of andere externe deskundigen uit te nodigen tot het deelnemen aan de vergaderingen van de Commissie dan wel advies te vragen.

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 11 Intrekking

De Verordening voor de Commissie straatnaamgeving 2003 wordt ingetrokken.

Artikel 12 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2014

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Commissie straatnaamgeving Heemskerk 2014.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de
gemeente Heemskerk in zijn openbare vergadering van
20 februari 2014
de raad voornoemd,
de griffier,   de voorzitter,