Regeling vervallen per 24-05-2022

Reglement op de raadscommissies van de gemeente Heemskerk 2016

Geldend van 15-05-2016 t/m 23-05-2022

Intitulé

Reglement op de raadscommissies van de gemeente Heemskerk 2016

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    lid: lid van een raadscommissie;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • c.

    commissiegriffier: griffier van een raadscommissie of diens plaatsvervanger;

  • d.

    toehoorders: personen, die zonder uitnodiging op de publieke tribune hebben plaatsgenomen;

  • e.

    griffier: griffier van de raad of diens plaatsvervanger;

  • f.

    vergadering: vergadering van een raadscommissie;

  • g.

    presidium: de voorzitter van de raad en de fractievoorzitters.

Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling

Artikel 2 Instelling

De instelling van een raadscommissie en de door haar te behandelen beleidsonderwerpen wordt bij afzonderlijk besluit geregeld.

Artikel 3 Taken

Een raadscommissie heeft de volgende taken:

  • a.

    het uitbrengen van advies aan de raad over een voorstel of onderwerp dat betrekking heeft op de haar toegewezen beleidsonderwerpen;

  • b.

    het uitbrengen van advies aan de raad uit eigener beweging;

  • c.

    het voeren van overleg met het college of de burgemeester over in ieder geval door het college of de burgemeester verstrekte inlichtingen en het gevoerde bestuur ten aanzien van de beleids-onderwerpen van de raadscommissie;

  • d.

    het horen van personen of groepen van personen.

Artikel 4 Samenstelling

  • 1. Een raadscommissie bestaat uit ten minste één en maximaal drie leden per fractie, naar evenredigheid van het aantal zetels in de raad, waarbij de volgende verdeelsleutel geldt:

    • -

      één, twee, drie of vier fractieleden: maximaal twee leden;

    • -

      vijf of meer fractieleden: maximaal drie leden.

  • 2. De leden worden door de raad op voordracht van de fracties benoemd.

  • 3. Een lid kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie.

  • 4. De leden dienen tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van een partij.

  • 5. Elke fractie mag per commissie één niet-raadslid voordragen. Het totaal aantal niet-raadsleden per fractie mag niet meer zijn dan twee.

  • 6. Een lid kan in meer dan één raadscommissie worden benoemd.

  • 7. De raad benoemt op voordracht van een fractie voor iedere raadscommissie ten minste een plaatsvervangend lid per fractie, die zitting in een raadscommissie heeft bij verhindering of ontstentenis van een lid. Het plaatsvervangend lid voldoet aan de in het derde lid genoemde vereisten.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. De voorzitter wordt door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2. De voorzitter is geen lid van de raadscommissie, neemt niet deel aan de discussie en heeft geen stemrecht.

  • 3. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van de vergadering;

    • b.

      het handhaven van de orde;

    • c.

      het doen naleven van dit reglement;

    • d.

      hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.

  • 4. Hij verleent het woord, geeft een samenvatting van conclusies en formuleert het advies.

  • 5. De plaatsvervanger van de voorzitter wordt door de raadscommissie uit haar midden aangewezen.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De zittingsperiode van een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. Een lid of plaatsvervanger houden op lid te zijn van een raadscommissie indien zij niet meer voldoen aan de in artikel 4, derde lid gestelde eisen.

  • 3. De raad kan een lid ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 4. De raad kan de voorzitter ontslaan.

  • 5. Een lid, de voorzitter en hun plaatsvervangers kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6. Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van de artikelen 4 en 5.

  • 7. Indien een fractie volgens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het lidmaatschap van het lid dat op voordracht van die fractie is benoemd van rechtswege.

Artikel 7 Griffier en commissiegriffier

  • 1. De raad benoemt ter ondersteuning van iedere raadscommissie een commissiegriffier.

  • 2. De commissiegriffier is in iedere vergadering aanwezig.

  • 3. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt hij vervangen door een daartoe door de raad, in overleg tussen raad en college aangewezen medewerker.

  • 4. De griffier kan in iedere vergadering aanwezig zijn.

Hoofdstuk 3 Aanwezigheid college, burgemeester en ambtenaren

Artikel 8 Aanwezigheid college, burgemeester en ambtenaren

  • 1. De voorzitter kan de burgemeester of een wethouder uitnodigen aan de beraadslagingen deel te nemen.

  • 2. Indien de burgemeester of een wethouder wil deelnemen aan de beraadslagingen, doet hij hiertoe een verzoek aan de voorzitter.

  • 3. De raadscommissie kan bij aanvang van de vergadering beslissen dat de burgemeester en één of meer wethouders niet in de vergadering aanwezig mogen zijn of aan de beraadslagingen mogen deelnemen.

  • 4. De voorzitter is bevoegd medewerkers, andere deskundigen en burgers uit te nodigen om aan de vergadering deel te nemen.

  • 5. De burgemeester en de wethouders zijn bevoegd zich te laten vergezellen door medewerkers of deskundigen.

Hoofdstuk 4 Vergaderingen

Artikel 9 Vergadering

  • 1. Reglement op de raadscommissies van de gemeente Heemskerk 2016

  • 2. De voorzitter van een raadscommissie kan besluiten dat voor een bepaald agendapunt een besloten vergadering wordt gehouden, indien naar zijn oordeel de belangen van één of meer daarbij betrokkenen of zeer wezenlijke gemeentebelangen door openbare behandeling zouden kunnen worden geschaad.

Artikel 10 Vergoeding

De leden en de plaatsvervangend leden van een raadscommissie, voor zover geen raadslid zijnde, genieten voor het bijwonen van haar vergaderingen de daarvoor overeenkomstig de in de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Heemskerk 2014 vastgestelde vergoeding.

Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding

Artikel 11 Vergaderfrequentie en oproep

  • 1. In de regel vinden de vergaderingen van de raadscommissie iedere maand plaats.

  • 2. In aanvulling op het eerste lid kunnen er vergaderingen van de raadscommissie met een thematische karakter worden gehouden.

  • 3. Een raadscommissie vergadert zo dikwijls het door de voorzitter, het presidium, of twee van de leden nodig geoordeeld wordt.

  • 4. De voorzitter zendt ten minste tien dagen voor een vergadering (binnen welke periode tenminste twee weekenden vallen) de leden een schriftelijke oproep onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van de vergadering.

  • 5. De voorlopige agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de schriftelijke oproep aan de leden verzonden.

  • 6. Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 12, derde lid, worden deze agenda en de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering aan de leden gezonden.

Artikel 12 Vergaderagenda

  • 1. De voorzitter stelt, samen met de commissiegriffier de agenda van de vergadering voorlopig vast.

  • 2. Agendapunten kunnen worden voorgedragen door de raad, het college, het presidium en (de leden van) de raadscommissie.

  • 3. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de schriftelijke oproep tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.

  • 4. Bij de aanvang van de vergadering stelt de raadscommissie de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.

  • 5. Wanneer de raadscommissie een onderwerp of voorstel onvoldoende voor de beraadslagingen voorbereid acht, kan zij aan het college of de burgemeester nadere inlichtingen of advies vragen. De raadscommissie bepaalt in welke vergadering het onderwerp of voorstel opnieuw geagendeerd wordt.

  • 6. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan de raadscommissie de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.

Artikel 13 Spreekrecht burgers

  • 1. Na de opening van de vergadering kunnen toehoorders gedurende in totaal maximaal dertig minuten het woord voeren.

  • 2. De commissievoorzitter zal degenen die bij een commissievergadering als toehoorder aanwezig zijn, niet toestaan opmerkingen te maken of vragen te stellen over de volgende onderwerpen: ‘vaststelling notulen’, ‘ingekomen stukken’, ‘mededelingen’ en ‘rondvraag’.

  • 3. De in het eerste lid bedoelde personen dienen de wens tot het in die vergadering voeren van het woord, uiterlijk bij de aanvang van de vergadering aan de voorzitter of de griffier te melden, onder opgave van de naam en het agendapunt, waarover gesproken zal worden.

  • 4. Zij die zich als spreker hebben aangemeld krijgen van de voorzitter het woord.

  • 5. Ingeval de beraadslagingen in twee termijnen verlopen, dan krijgt een spreker twee keer maximaal vijf minuten aan de aanvang van een termijn het woord en anders krijgt een spreker één keer maximaal vijf minuten het woord aan de aanvang van de beraadslagingen.

  • 6. In totaal wordt voor deze gelegenheid tot spreken maximaal dertig minuten per agendapunt uitgetrokken. Indien zich meer dan drie, respectievelijk zes sprekers aandienen, wordt de spreektijd evenredig over hen verdeeld.

Artikel 14 Openbare kennisgeving

  • 1. De vergadering wordt tegelijkertijd met de schriftelijke oproep door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt in ieder geval de datum, aanvangstijd en plaats van de vergadering, alsmede de voorlopige agenda.

Paragraaf 2 Orde der Vergadering

Artikel 15 Presentielijst

Van elke raadscommissievergadering wordt een presentielijst bijgehouden.

Artikel 16 Opening vergadering en quorum

  • 1. De voorzitter opent de vergadering op het vastgestelde tijdstip, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2. Wanneer na een half uur het vereiste aantal leden niet aanwezig is, bepaalt de raadscommissie, dag en uur van de volgende vergadering.

  • 3. Op de vergadering, bedoeld in het tweede lid, zijn het eerste lid en artikel 18, eerste lid niet van toepassing.

Artikel 17 Verslag

  • 1. Van elke vergadering wordt een beknopt verslag opgesteld dat in elk geval vermeldt:

    • a.

      de namen van de aanwezige leden;

    • b.

      de genomen besluiten en uitgebrachte adviezen en desverlangd het gevoelen van de aanwezige leden die zich tegen een besluit of advies hebben verklaard;

    • c.

      de aan het eind van de vergadering door de voorzitter geformuleerde conclusies.

  • 2. Het verslag wordt, nadat het is vastgesteld, gepubliceerd op de gemeentelijke website.

Artikel 18 Besluitvorming

  • 1. Een raadscommissie neemt geen besluiten indien, behalve de voorzitter, niet tenminste de helft van het getal van de zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 2. Een raadscommissie besluit bij meerderheid van stemmen.

  • 3. De door de raadscommissie genomen besluiten worden aan de raad medegedeeld. In het geval een besluit niet met algemene stemmen tot stand is gekomen, kan de minderheid verlangen, dat daarbij haar zienswijze wordt vermeld. Bij staking van stemmen worden de zienswijze van de vóór- en van de tegenstemmers schriftelijk aan het college en de raad medegedeeld.

Artikel 19 Spreektijd

Een lid kan een voorstel doen over de spreektijd van de leden.

Artikel 20 Voorstellen van orde

  • 1. De voorzitter en ieder lid kunnen tijdens de vergadering mondeling een voorstel van orde doen, dat kort kan worden toegelicht.

  • 2. Een voorstel van orde kan uitsluitend de orde van de vergadering betreffen.

  • 3. Over een voorstel van orde beslist de raadscommissie terstond.

Artikel 21 Handhaving orde; schorsing

  • 1. De voorzitter zorgt voor de handhaving van de orde in de vergadering.

  • 2. Een spreker mag in zijn betoog niet worden gestoord, tenzij:

    • a.

      de voorzitter het nodig oordeelt hem aan het opvolgen van dit reglement te herinneren;

    • b.

      een lid hem interrumpeert. De voorzitter kan bepalen dat de spreker zonder verdere interrupties zijn betoog mag afronden.

  • 3. Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin dit plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.

  • 4. De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en – indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord – de vergadering sluiten.

  • 5. De voorzitter kan de raadscommissie voorstellen aan een lid van de raadscommissie of het college dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering ontzeggen. Over dit voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming van het voorstel moet het lid de vergadering onmiddellijk verlaten. Bij weigerachtigheid doet de voorzitter hem verwijderen.

  • 6. Het in het vijfde lid bepaalde is van overeenkomstige toepassing op degene die een lid van de raadscommissie vervangt.

Artikel 22 Beraadslaging

  • 1. Beraadslaging over elk aan de orde gesteld onderwerp vindt plaats in ten hoogste twee termijnen, tenzij de raadscommissie anders beslist. Elke termijn eindigt nadat de voorzitter het onderwerp afsluit.

  • 2. Niemand voert in dezelfde termijn tweemaal het woord.

  • 3. Het stellen van een vraag om inlichtingen over een in behandeling zijnd onderwerp, zonder dat daarbij een toelichting wordt gegeven, wordt niet als het voeren van het woord in enige termijn aangemerkt.

  • 4. De voorzitter kan bepalen dat de beraadslagingen over een of meer onderwerpen niet in termijnen plaatsvindt, maar dat alle deelnemers gelijkelijk in de gelegenheid worden gesteld het woord te voeren.

Artikel 23 Deelname aan de beraadslaging door anderen

  • 1. De raadscommissie kan bepalen dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.

  • 2. Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter of een lid genomen alvorens met de beraadslaging ten aanzien van het aan de orde zijnde agendapunt een aanvang wordt genomen.

Artikel 24 Advies

  • 1. Wanneer de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is toegelicht, sluit hij de beraadslaging, tenzij de raadscommissie anders beslist.

  • 2. Nadat de beraadslaging over een voorstel is gesloten, beslist de raadscommissie of het rijp is voor besluitvorming in de raad, en of aan de agendacommissie wordt geadviseerd om het voorstel als hamerstuk of als bespreekstuk op de concept-agenda van de raadsvergadering op te nemen.

  • 3. De raadscommissie beslist tevens of er over het onderwerp of voorstel een advies aan de raad wordt uitgebracht.

  • 4. Indien de raadscommissie een advies aan de raad uitbrengt beslissen de leden op voorstel van de voorzitter over de inhoud van het advies.

  • 5. In het advies worden de standpunten van alle fracties opgenomen.

Hoofdstuk 5 Besloten vergadering

Artikel 25 Algemeen

Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.

Artikel 26 Verslag

  • 1. Het verslag wordt met de daarbij behorende stukken in een aparte enveloppe aan de leden van de raadscommissie toegezonden.

  • 2. Het verslag wordt zo spoedig mogelijk in een besloten vergadering ter vaststelling aangeboden. Tijdens deze vergadering neemt de raadscommissie een beslissing over het al dan niet openbaar maken van het verslag.

Artikel 27 Instelling geheimhouding

Voor de afloop van een besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86,eerste lid van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.

Artikel 28 Opheffing geheimhouding

Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid van de Gemeentewet voornemens is degeheimhouding op te heffen wordt daarover, indien de raadscommissie die geheimhouding heeft opgelegddaarom verzoekt, in een besloten vergadering met de raadscommissie overleg gevoerd.

Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers

Artikel 29 Toehoorders en pers

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen uitsluitend op de voor hen bestemde plaatsen openbare vergaderingen bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goed- of afkeuring, of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3. De voorzitter is bevoegd toehoorders die op enigerlei wijze de orde van de vergadering verstoren te doen vertrekken. Toehoorders die bij herhaling de orde in de vergadering verstoren kan hij voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

Artikel 30 Geluid- en beeldregistraties, mobiele telefoons

  • 1. Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

  • 2. In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.

Hoofdstuk 7 Slotbepalingen

Artikel 31 Uitleg verordening

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.

Artikel 32 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Dit reglement treedt in werking een week na de bekendmaking ervan.

  • 2. Het commissiereglement, vastgesteld bij besluit van 27 november 2014, wordt ingetrokken.

  • 3. Dit reglement wordt aangehaald als: Commissiereglement Heemskerk 2016.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Heemskerk in zijn openbare vergadering van10 november 2016
de raad voornoemd,
de griffier,   de voorzitter,