Regeling vervallen per 28-12-2023

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de rekenkamer (Verordening Rekenkamer Gemeente Heemskerk 2020)

Geldend van 01-01-2020 t/m 27-12-2023

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent de rekenkamer (Verordening Rekenkamer Gemeente Heemskerk 2020)

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze verordening / regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    Rekenkamer: de Rekenkamer van de gemeente Heemskerk;

  • c.

    Begeleidingscommissie: een daartoe door de raad aangewezen commissie.

  • d.

    Voorzitter: voorzitter van de Rekenkamer of diens vervanger;

  • e.

    Secretaris: ambtelijk secretaris van de Rekenkamer of diens vervanger;

  • f.

    Lid of leden: lid of leden van de Rekenkamer

  • g.

    Adviseur: lid van de gemeenteraad van Heemskerk

  • h.

    Raad: de gemeenteraad van Heemskerk

Hoofdstuk 2 Samenstelling van de Rekenkamer

Artikel 2 De Rekenkamer

  • 1. Er is een Rekenkamer die door de raad is ingesteld.

  • 2. De Rekenkamer bestaat uit drie leden: een voorzitter en twee leden.

  • 3. Aan de Rekenkamer worden twee gemeenteraadsleden toegevoegd als adviseur. De raad wijst de adviseurs aan en benoemt deze voor de duur van de raadsperiode.

Artikel 3 Begeleidingscommissie

  • 1. De Begeleidingscommissie heeft de volgende taken:

    • a.

      het aanbevelen van kandidaten voor het lidmaatschap en eventuele plaatsvervangend lidmaatschap van de Rekenkamer;

    • b.

      het voeren van een jaarlijks evaluatiegesprek over het functioneren en de werkwijze van de Rekenkamer.

Artikel 4 De secretaris

De secretaris van de Rekenkamer valt functioneel onder de Rekenkamer en is organisatorisch ondergebracht bij de griffie.

Artikel 5 Benoeming leden

In samenspraak met de zittende leden van de Rekenkamer doet de Begeleidingscommissie de aanbeveling voor de voorzitter en de leden van de Rekenkamer.

Artikel 6 Budget

  • 1. De Rekenkamer is bevoegd, binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget, uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. De Rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid van de wet.

Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de Rekenkamer

  • 1. De voorzitter van de Rekenkamer ontvangt een vaste maandelijkse vergoeding voor de werkzaamheden van € 513,80 per maand en een vergoeding voor gemaakte onkosten.

  • 2. De overige leden van de Rekenkamer ontvangen ieder een vaste vergoeding voor hun werkzaamheden en onkosten van € 367,00 per maand en een vergoeding voor gemaakte onkosten.

  • 3. De in het eerste en tweede lid genoemde vergoeding worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomst het prijsindexcijfer wat jaarlijks bij de begroting wordt vastgesteld.

Hoofdstuk 3 Slotbepalingen

Artikel 8 Intrekking

De verordening op de Rekenkamercommissie gemeente Heemskerk 2015 wordt ingetrokken

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2020.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Rekenkamer Gemeente Heemskerk 2020.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente

Heemskerk in zijn openbare vergadering van

datum vergadering 19 december 2019

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,