Beleidspunten t.a.v. beoordeling aanvraag van een openbaar oplaadpunt

Geldend van 22-11-2012 t/m heden

Intitulé

Beleidspunten t.a.v. beoordeling aanvraag van een openbaar oplaadpunt

Artikel 1 Type voertuig

Medewerking wordt alleen verleend als het voertuig volledig elektrisch is en het een motorvoertuig is als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat

geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een oplaadpunt.

Artikel 2 Laadpaal

Een laadpaal is een openbare voorziening, inclusief alle daarbij behorende en achterliggende installaties en parkeerplaatsen waar een elektrische auto kan worden opgeladen. Een laadpaal kan één of meer oplaadpunten bevatten en wordt uitsluitend gebruikt ten behoeve van het opladen van elektrische auto’s. De oplaadlocatie mag niet zijn voorzien van een bord waaruit zou blijken dat de locatie slechts voor een of meerdere bepaalde nader aangegeven elektrische auto’s is bedoeld.

Artikel 3 Tenaamstelling

Het voertuig staat op naam van de aanvrager, of er kan een leasecontract worden overlegd. De aanvrager is woonachtig in Heemstede blijkens inschrijving in de gemeentelijk basisadministratie persoonsgegevens.

Artikel 4 Parkeergelegenheid op eigen terrein

Indien het mogelijk is om het voertuig op te laden op eigen terrein, wordt er geen medewerking verleend aan een oplaadpunt op openbaar terrein.

Artikel 5 Kosten

5.1 De kosten voor het plaatsen van een laadpaal wordt gedragen door of namens de netbeheerder. Indien deze niet bereid is deze kosten voor zijn rekening te nemen, verleent de gemeente alleen medewerking aan de plaatsing van een openbare laadpaal op de openbare weg indien de aanvrager bereid is deze kosten voor zijn rekening te nemen.

5.2 De gemeente verleent alleen toestemming op een aanvraag wannneer in een overeenkomst met de leverancier ervan is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de laadpalen en het oplaadpunt en eventuele schade hierdoor voor rekening van de aanvrager of de leverancier komen.

Artikel 6 Locatie

Een oplaadpunt wordt gerealiseerd indien:

  • *

    Een passende stroomkabel op korte afstand van de hoofdleiding van het laag-spanningsnet aanwezig is en het oplaadpunt ruimtelijk inpasbaar is;

  • *

    Het oplaadpunt voor een ieder te allen tijde toegankelijk is. Hiermee wordt ingezet op meervoudig gebruik van het oplaadpunt. Dat betekent dat het oplaadpunt niet per se op de aangevraagde plek komt, maar op een centrale plek op loopafstand van de aangevraagde plek. We bepalen de plek in afstemming met de aanvrager en de netwerkbeheerder. Een oplaadpunt heeft zodoende altijd een openbaar karakter en zal nooit op kenteken worden aangelegd.

  • *

    Op basis van de parkeerdruk op de wegen rondom de geplande locatie van de laadpaal wordt besloten of er een parkeerplaats gereserveerd wordt specifiek voor het opladen. Indien de parkeerdruktoets negatief uitvalt, kan er een extra parkeerplek worden toegevoegd of kan worden besloten om geen oplaadpaal toe te staan. Dit laatste geldt met name in gebieden met een hoge parkeerdruk.

Een aanvraag kan worden geweigerd indien:

  • *

    Door het oplaadpunt de parkeerdruk toeneemt in een gebied waar parkeren gereguleerd is (bijv. een blauwe zone of betaald parkeren) of een gebied met een bestaande zeer hoge parkeerdruk;

  • *

    In de winkelgebieden en op parkeerplaatsen die zijn aangelegd voor winkels/bedrijven worden in ieder geval geen aanvragen voor een oplaadpunt gehonoreerd (meestal is aanleg op korte afstand van de beoogde locatie wel mogelijk);

  • *

    De aanvrager beschikt over eigen parkeergelegenheid, waar een elektrische auto kan worden opgeladen;

  • *

    Door het plaatsen van de oplaadpaal de doorgangsbreedte van het voetpad te smal wordt (conform de Richtlijn integrale toegankelijkheid openbare ruimte, CROW-publicatie 177);

  • *

    Het oplaadpunt is aangevraagd voor een locatie waar parkeren uit oogpunt van sociale- of verkeersveiligheid ongewenst is.

  • *

    Het oplaadpunt is aangevraagd voor een locatie waar parkeren niet toegestaan is.

Particulier laadpunt op eigen terrein met parkeren op openbare weg

Indien een particulier zelf een laadpaal wil realiseren op eigen terrein of vanuit een kabel vanuit het eigen terrein op wil laden door middel van een snoer naar de openbare weg dan is dit mogelijk. De gemeente Heemstede financiert deze particuliere laadpunten echter niet. Ook geldt hiervoor dat er geen openbare parkeerplaatsen of parkeerruimte op de openbare mag worden voorzien van een bord waaruit zou blijken dat de locatie slechts voor één of meerdere bepaalde nader aangegeven elektrische auto’s is bedoeld.

Ondertekening

Vastgesteld door burgemeester en wethouders op 30 oktober 2012.

Toelichting aansprakelijkheid snoer bij particuliere laadpunten

Het snoer is hierbij van de gebruiker van het e-laadpunt (autobezitter). Hij draagt een schuldaansprakelijkheid voor het gebruik en het neerleggen van het snoer. Oftewel hij is aansprakelijk voor de eventuele schade als iemand over het snoer struikelt. Het snoer maakt namelijk geen onderdeel uit van de openbare weg, het behoort niet tot de weguitrusting waardoor de gemeente geen risico-aansprakelijkheid heeft.

Het hierbij eventueel verplichten van het gebruik van een kabelmat is niet handhaafbaar / op te leggen. De gebruiker van een laadpunt heeft namelijk geen contract met de gemeente waardoor we nergens een dergelijke verplichting tot het gebruik van een kabelmat kunnen opleggen / aan vast kunnen hechten. Het werkt niet als wij zo'n kabelmat zouden neerleggen. In het laatste geval plaatsen wij dan weer een obstakel op de weg waardoor wij aansprakelijk zijn voor eventuele schade als gevolg van het plaatsen van een kabelmat. Het wegnemen van de mat is ook heel eenvoudig en de ervaring is dat er in de praktijk weinig tot geen gebruik van wordt gemaakt.