Regeling vervallen per 01-07-2015

Regeling regionale urgentiecommissie 2007

Geldend van 11-02-2010 t/m 30-06-2015 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2007

Intitulé

Regeling regionale urgentiecommissie 2007

Artikel 1 Begripsbepalingen

Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

a. de verordening:

de Huisvestingsverordening Zuid-Kennemerland 2007

b. de wet :

de Huisvestingswet

c. de aanvrager :

de persoon door of namens wie een verzoek om een urgentieverklaring is ingediend.

d. de urgentieverklaring:

de urgentieverklaring, als bedoeld in artikel 14, 15 en 16 van de Huisvestingsverordening 2007

e. portefeuillehoudersoverleg:

de commissie van portefeuillehouders volkshuisvesting en regionale samenwerking woonruimteverdeling in de regio Zuid - Kennemerland

f. regio:

de gemeenten Bennebroek, Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlem, Heemstede en Zandvoort.

g. beleidscommissie:

de beleidscommissie (vertegenwoordigers corporaties en gemeenten) zoals genoemd in het convenant woonruimteverdeling 2007

h. commissie:

de urgentiecommissie

Artikel 2 Instelling en plaats van vestiging van de urgentiecommissie

  • 1) In de regio Zuid Kennemerland bestaat een regionale urgentiecommissie als bedoeld in artikel 14 van de Huisvestingsverordening 2007.

  • 2) Deze commissie is gevestigd te Haarlem.

Artikel 3 Samenstelling van de commissie

De Urgentiecommissie is een commissie die bestaat uit drie leden:

  • -

    de voorzitter. Dit is de directeur van Woonservice, die namens de verschillende gemeenten gemandateerd wordt om het besluit te nemen onder toepassing van de hardheidsclausule

  • -

    1 lid die voorgedragen wordt door en vanuit de corporaties

  • -

    1 lid vertegenwoordigt de gemeenten. De gemeenten mandateren deze taak aan Woonservice. Het lid is een woonconsulent.

De commissie kan indien gewenst ter advisering worden uitgebreid met een arts van de Gemeenschappelijke Geneeskundige Dienst Zuid-Kennemerland.

Artikel 4 Secretariaat

De administratieve ondersteuning wordt verzorgd door Woonservice. (uitnodigingen en verzending intake verslagen)

De verslaglegging van de vergaderingen en de formulering van het advies (beschikking) wordt eveneens verzorgd door Woonservice.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter heeft zitting in de commissie voor de duur van zijn functie.

  • 2. Het lidmaatschap van de commissie eindigt wanneer een lid van functie verandert of door schriftelijke opzegging van een lid.

  • 3. Binnen drie maanden zal in een tussentijdse opengevallen plaats worden voorzien. Gedurende die periode wordt de vacante plaats vervuld door de plaatsvervanger.

Artikel 6 Taak

  • 1. De commissie heeft, met inachtneming van het bepaalde in de verordening tot taak:

    • a.

      het beoordelen en het adviseren aan het College van Burgemeester en Wethouders t.a.v. aanvragen ingediend door aanvragers uit de gemeenten Bennebroek, Bloemendaal, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlem, Heemstede en Zandvoort inzake het afwijzen, toekennen, het verlengen, het intrekken van een urgentieverklaring;

    • b.

      Voor aanvragen van medische en psychosociale aard wordt zonodig advies in gewonnen bij de GGD Zuid-Kennemerland. In beide gevallen geldt het advies van de GGD Zuid-Kennemerland als een “zwaarwegend” advies;

    • c.

      Het doen van beleidsvoorstellen op het gebied van de urgentietoekenning aan de Beleidscommissie Woonruimteverdeling Zuid-Kennemerland;

    • d.

      Het geven van richtlijnen over de wijze van advisering;

    • e.

      Het opstellen van een motiveringsverslag waaraan het advies/besluit ten grondslag ligt.

  • 2. De commissie heeft tevens tot taak zich op de hoogte te houden van de voor haar werkzaamheden van belang zijnde mogelijkheden voor hulpverlening in het samenwerkingsgebied en pleegt zonodig daartoe periodiek overleg met vertegenwoordigers van de in het samenwerkingsgebied gevestigde maatschappelijke instellingen.

Artikel 7 De vergaderingen

De vergaderingen vinden conform een jaarlijks te plannen vergaderschema plaats, waarbij uitgegaan wordt van de frequentie 1 x per 2 weken.

De uitnodigingen en stukken worden, spoedeisende gevallen uitgezonderd, één week doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering bij de leden bezorgd.

Aanvragen waarvoor advisering van de GGD wordt voorgesteld, worden eveneens direct naar de GGD verzonden.

De vergaderingen zijn niet openbaar.

De commissie is bevoegd andere deskundigen voor de vergadering uit te nodigen.

Artikel 8 Quorum

Voor het houden van de vergaderingen van de commissie is vereist dat in ieder geval de voorzitter, dan wel zijn plaatsvervanger en 1 lid aanwezig zijn. (totaal 2)

Artikel 9 Stemverhouding

De adviezen worden opgesteld op basis van consensus.

Bij het niet kunnen bereiken van consensus is de stem van de meerderheid doorslaggevend.

Artikel 10 Niet deelnemen aan de beoordeling

De leden van de commissie nemen niet actief deel aan de vergadering, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 11 Geheimhouding

De leden van de commissie, alsmede allen die bij de uitvoering van deze verordening zijn betrokken, zijn verplicht tot geheimhouding van hetgeen hun bij het verrichten van hun taak bekend is geworden met betrekking tot de aanvrager.

Artikel 12 De beraadslaging

De commissie beraadslaagt aan de hand van een schriftelijk rapport voorzien van eventuele relevante stukken en stelt vervolgens binnen vier weken haar advies op.

Wanneer advies wordt aangevraagd bij de GGD dient het advies van de commissie uiterlijk binnen acht weken te worden vastgesteld.

Artikel 13 Registratie

De gegevens die met betrekking tot een verzoek om toekenning van een urgentie bekend zijn , worden geregistreerd.

Artikel 14 Rapportage

De commissie rapporteert jaarlijks, te weten over de periode van januari t/m december, met dien verstande dat die rapportage maximaal drie maanden na het verstrijken van genoemde periode aan het Portefeuillehoudersoverleg Regionale Samenwerking Volkshuisvesting en het Regionaal Overleg Sociale Verhuurders wordt aangeboden.

De rapportage geeft in ieder geval cijfermatig inzicht in:

  • -

    het aantal toegekende urgentieverklaringen onderverdeelt in diverse categorieën;

  • -

    het aantal niet toegekende urgentieverklaringen onderverdeelt in diverse categorieën.

In overleg met de Beleidscommissie wordt de samenstelling van de categorieën bepaald.

In de rapportage wordt tevens aandacht besteed aan de ontwikkelingen op het gebied van de urgentieaanvragen c.q. urgentietoekenningen.

Indien de in het vorige lid bedoelde gegevens daartoe aanleiding geven, doet de commissie aanbevelingen c.q. een voorstel tot aanpassing van de werkwijze inzake het toekennen van urgentieverklaringen aan de Beleidscommissie.

Artikel 15 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling regionale urgentiecommissie 2007”.

  • 2. Deze regeling treedt in werking met terugwerkende kracht per 1 januari 2007.

  • 3. Met de inwerkingtreding van deze regeling komt de Regeling regionale urgentiecommissie, vastgesteld bij collegebesluit van 28 september 2004, nr. 5 te vervallen.

Ondertekening

Vastgesteld bij collegebesluit van 3 april 2007, nr. 9