Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR305415
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR305415/1
Regeling vervallen per 01-01-2018
Regeling werktijden 2013
Geldend van 17-10-2013 t/m 31-12-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2013
Intitulé
Regeling Werktijden 2013Artikel 1 Reikwijdte
De Regeling Werktijden geldt, m.u.v. de buitendienstmedewerkers Uitvoering Openbare Ruimte en Bouwkunde, voor alle functies en afdelingen, inclusief de griffiemedewerkers.
De gemeentesecretaris, de griffier en de directeuren kunnen met instemming van de ondernemingsraad (groepen van) functies / functionarissen aanwijzen die worden toegevoegd aan of uitgezonderd van deze regeling. Dit dient eerst te worden besproken met de betrokken medewerkers.
Artikel 2 Basisrooster
Het basisrooster omvat de vastgestelde werkdagen, het aantal vastgestelde werkuren per werkdag en de periode waarbinnen de werkuren per werkdag kunnen worden verricht.
Tijdens het basisrooster is de medewerker bereikbaar, tenzij andere afspraken zijn gemaakt tussen leidinggevende en medewerker.
Het basisrooster wordt, evenals wijzigingen daarin, in overleg met de medewerker door de leidinggevende vastgesteld. De leidinggevende is eindverantwoordelijk voor de vaststelling van het basisrooster. De voorgenomen wijziging van het rooster wordt uiterlijk 1 maand van te voren kenbaar gemaakt.
Artikel 3 Dagvenster
De werkzaamheden vinden in het algemeen plaats tussen 07.00 en 19.00 uur (22.00 uur).
Een en ander mede afhankelijk van de afspraken tussen medewerker en leidinggevende zoals vastgelegd in het basisrooster.
Artikel 4 Werktijd
De werktijd per dag bedraagt niet meer dan negen uur. Als de bedrijfsvoering dit vereist bedraagt de arbeidsduur ten hoogste 11 uur per dag en 50 uur per week (artikel 4:1 lid 2 van de CAR/UWO).
Artikel 5 Pauze
Zonder pauze van tenminste 30 minuten mag niet langer dan 5,5 uur worden gewerkt.
Artikel 6 Ziekte en verlof
Het basisrooster is bepalend voor de registratie van het aantal uren vakantieverlof of ziekte. Bij halve dagen ziekte of verlof wordt de helft aangehouden van de voor die dag geldende uren in het basisrooster.
Artikel 7 Doktersbezoek e.d.
Voor zover men bij doktersbezoek, en dergelijke invloed heeft op het vaststellen van het tijdstip van het bezoek, dient men dit zoveel mogelijk buiten het basisrooster te kiezen.
Artikel 8 Aanvraag van verlof
Verzoeken voor vakantieverlof worden ingediend middels een webapplicatie (digitale vakantiekaart van Atrea).
Artikel 9 Overwerk
Van overwerk is sprake als er in opdracht van de leidinggevende gewerkt wordt;
- ·
vóór 07.00 of ná 18.00 uur op maandag tot en met vrijdag;
- ·
in het weekend.
Voor een deeltijder is er sprake van overwerk als, naast het basisrooster, in opdracht extra werk wordt verricht.
Artikel 10 Personeelsvereniging
Voor de, door de personeelsvereniging georganiseerde, jaarlijkse uitgaansdag en voor sportieve activiteiten wordt in beide gevallen maximaal een halve dag per kalenderjaar verlof gegeven.
Artikel 11 Afdelingsuitje (sociaal uitje)
Het sociaal uitje maakt voor maximaal 4 uur onderdeel uit van de werktijd.
Artikel 12 Tijdsregistratie als hulpmiddel
Een medewerker kan gebruikmaken van de tijdregistratieklok als hulpmiddel c.q. ondersteuning voor werkplanning en/of tijdschrijven of zelfcontrole. Een en ander mede afhankelijk van de afspraken tussen medewerker en leidinggevende.
Uren die middels tijdregistratie zijn bijgehouden kunnen alleen worden gebruikt voor afspraken met de leidinggevende over compensatie van teveel of of te weinig gewerkte uren. Deze uren hebben niet de formele status van verlof en kunnen in die zin dan bijvoorbeeld ook niet worden uitbetaald in het kader van het cafetariamodel of anderszins.
Artikel 13 Samenloop met de CAO 2011-2012
In de te verwachte CAO 2011-2012 wordt een standaardregeling opgenomen over de werktijden. Op onderdelen waar deze lokale regeling strijdig zou zijn met de nog te verwachte standaardregeling in de nieuwe CAO (CAR-UWO) zijn de standaardregeling en de centrale afspraken hieromtrent van toepassing.
Artikel 14 Onvoorziene gevallen
Voor alle gevallen waarin deze regeling niet of naar billijkheid voorziet, kan de leidinggevende in overleg met de medewerker afwijken van deze regeling. Als de medewerker de beslissing van de leidinggevende hierover onvoldoende billijk vindt kan hij verzoeken om een maatwerkoplossing. De directeur beslist over dit verzoek in overleg met de voorzitter van de ondernemingsraad.
Artikel 15 Ingangsdatum en duur
De regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 2013 tot 1 oktober 2014 en kan worden aangehaald als de "Regeling werktijden 2013" en vervangt de Regeling glijdende werktijden uit 2011.
Ondertekening
Vastgesteld door de directeur/gemeentesecretaris namens het college van burgemeester en wethouders op 1 oktober 2013
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl