Verordening op de Auditcommissie gemeente Heemstede 2015

Geldend van 12-05-2015 t/m heden

Intitulé

Verordening op de Auditcommissie gemeente Heemstede 2015

De raad van de gemeente Heemstede;

Gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

Gelet op artikel 4, derde lid, van de Controleverordening artikel 213 gemeente Heemstede;

Gehoord het advies van de commissie Middelen d.d. 9 april 2015;

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de Auditcommissie gemeente Heemstede 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    accountant: de in de Controleverordening artikel 213 gemeente Heemstede bedoelde accountant die belast is met de controle op de in artikel 197 van de Gemeentewet bedoelde jaarrekening;

  • -

    accountantscontrole: de in de Controleverordening artikel 213 gemeente Heemstede bedoelde controle door de accountant;

  • -

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • -

    commissie: de auditcommissie;

  • -

    griffier: de griffier van de raad of diens waarnemer;

  • -

    raad: de gemeenteraad;

  • -

    wet: de Gemeentewet;

Artikel 2 Taken

  • 1. Er is een auditcommissie met de volgende taken:

    • a.

      afstemmingsoverleg te voeren met de accountant als bedoeld in artikel 4, derde lid van de Controleverordening artikel 213 gemeente Heemstede;

    • b.

      het adviseren aan de raad over de aanbesteding van de aan een accountant opgedragen accountantscontrole;

    • c.

      het zijn van eerste aanspreekpunt voor de accountant over de opzet en uitvoering van de accountantscontrole;

    • d.

      het voeren van technisch overleg met de accountant over de jaarrekening en het rapport van bevindingen naar aanleiding van de jaarrekeningcontrole;

    • e.

      het evalueren van de werkzaamheden van de accountant;

    • f.

      het uitbrengen van gevraagd en ongevraagd advies aan de raad;

    • g.

      verslag uit te brengen aan de raad over de vergaderingen.

  • 2. De commissie treedt niet in de onderscheiden bevoegdheden van raad en college.

Artikel 3 Bevoegdheden

  • 1. De commissie is bevoegd de raad te adviseren over de aanbesteding van de accountant en al hetgeen te doen dat daarvoor nodig is.

  • 2. De commissie is bevoegd afstemmingsoverleg te voeren met de accountant en al hetgeen te doen dat daarvoor nodig is.

  • 3. De commissie is bevoegd de handelingen te verrichten die nodig zijn voor de uitoefening van haar taken als bedoeld in artikel 2.

  • 4. De commissie kan interne en externe adviseurs verzoeken (een gedeelte van) de vergadering bij te wonen en advies uit te brengen aan de commissie.

  • 5. Als interne c.q. externe adviseurs worden in ieder geval aangemerkt: de portefeuillehouder Financiën, de gemeentesecretaris, de directeur bedrijfsvoering, het bureauhoofd financieel beleid en de accountant.

Artikel 4 Samenstelling van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit ten minste drie raadsleden die door de raad aan het begin van de zittingsperiode worden benoemd.

  • 2. Elke raadsfractie kan één lid uit zijn fractie voor de commissie voordragen.

  • 3. De commissie wijst uit haar midden een voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 4. De griffier is secretaris van de commissie.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De benoeming geschiedt voor de duur van een raadsperiode, gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen.

  • 2. De leden treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 3. Het lidmaatschap van de commissie eindigt op eigen verzoek, indien het lid aftreedt als lid van de raad of door een met redenen omkleed besluit van de raad.

  • 4. In een tussentijdse vacature wordt zo spoedig mogelijk door de raad voorzien op voordracht van de raadsfracties.

Artikel 6 Voorzitter

De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en het bevorderen van een heldere verslaglegging van commissieaangelegenheden.

Artikel 7 Vergaderingen en verslaglegging

  • 1. De commissie vergadert ten minste twee maal per jaar en voorts zo vaak als de voorzitter dit nodig acht of als ten minste twee van haar leden dit onder opgave van redenen aan de voorzitter vragen.

  • 2. De voorzitter deelt (spoedeisende gevallen uitgezonderd) ten minste zeven dagen voor de betreffende vergadering schriftelijk aan de leden mee dat een vergadering wordt gehouden. De oproepingen vermelden datum, tijd, plaats en de te behandelen onderwerpen. De voor de behandeling van die onderwerpen relevante stukken worden tegelijkertijd aan de leden beschikbaar gesteld.

  • 3. De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.

  • 4. De adviezen en verslagen van de commissie zijn openbaar, tenzij de commissie anders bepaalt.

  • 5. Bij elke vergadering van de commissie is de secretaris aanwezig.

  • 6. Van iedere vergadering wordt een verslag gemaakt.

  • 7. De verslagen worden ter kennisname aangeboden aan de raad.

  • 8. Op verzoek van de raad of een raadscommissie geeft de voorzitter van de auditcommissie een toelichting in een raads- of commissievergadering.

Artikel 8 Informeren raad

De commissie informeert de raad over gemaakte afspraken met de accountant en met adviseurs ter zake van haar taken en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de achtste dag na bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Auditcommissie gemeente Heemstede 2015.

Ondertekening

Vastgesteld bij raadsbesluit van 23 april 2015