Regeling vervallen per 01-01-2020

Reglement burgerlijke stand Heemstede 2017

Geldend van 10-03-2017 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2017

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Heemstede 2017

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heemstede,

gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994,

besluit vast te stellen de volgende regeling:

Reglement burgerlijke stand Heemstede 2017

Artikel 1 Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder

  • -

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);

  • -

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (artikel 16, leden 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek);

  • -

    gemeentehuis: alle huizen van de gemeente welke bij (raads)besluit als zodanig zijn aangewezen.

Artikel 2 Ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen ambtenaren in dienst van de gemeente Heemstede, werkzaam bij het bureau Publiekszaken.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is twee.

  • 3. Het college kan tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    • a.

      personen, al dan niet werkzaam bij de gemeente Heemstede, voor het structureel voltrekken van huwelijken en partnerschapsregistraties;

    • b.

      personen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie, mits deze reeds elders zijn benoemd tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      personen voor het eenmalig voltrekken van een huwelijk of partnerschapsregistratie, die niet reeds elders benoemd zijn tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze personen worden tijdens de voltrekking begeleid door een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente Heemstede.

  • 4. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet alle wettelijke huwelijken voltrekken en partnerschappen registreren. Het college benoemt alleen (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand die bereid zijn ook huwelijken en partnerschapsregistraties tussen mensen van hetzelfde geslacht te voltrekken.

Artikel 3 Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode mag maximaal het tijdvak betreffen gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst zal zijn van de gemeente.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 onder a wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode bedraagt:

    • a.

      voor de eerste benoeming één jaar;

    • b.

      bij goed functioneren na de eerste benoeming tot het bereiken van de leeftijd van 67 jaar telkens drie jaar;

    • c.

      na het bereiken van de leeftijd van 67 jaar bij goed functioneren telkens één jaar.

  • 3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3 onder b en c wordt uitsluitend benoemd voor de eenmalige voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap, waarvan de datum wordt genoemd in het benoemingsbesluit.

  • 4. In afwijking van het bepaalde in lid 2 kan een lid van het college van burgemeester en wethouders, een lid van de gemeenteraad of een ambtenaar in dienst van de gemeente Heemstede, niet werkzaam bij de afdeling Publiekszaken, tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand worden benoemd voor maximaal de duur van de betrekking.

Artikel 4 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Bezoldiging

  • 1. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3, onder b en c krijgt geen bezoldiging.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2, lid 3, onder a ontvangt een bezoldiging in de vorm van een vergoeding per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 3. De vergoeding is gelijk aan drie maal het uurloon behorende bij het hoogste bedrag van schaal 9, bijlage II a van de CAR/UWO.

  • 4. Deze vergoeding wordt opgehoogd met:

    • a.

      het percentage van de vakantietoelage van artikel 6:3, tweede lid, van de CAR/UWO;

    • b.

      het percentage van de eindejaarsuitkering van artikel 3:6 van de CAR/UWO en:

    • c.

      een extra vergoeding in verband met afkoop vakantiedagen ter hoogte van 8,6 % van het totaal van de vergoedingen op basis van de hiervoor genoemde percentages.

  • 5. Indien de voltrekking plaats vindt op een zaterdag dan bedraagt de vergoeding 1 ½ maal het onder lid 3 genoemde bedrag.

  • 6. Indien de voltrekking plaats vindt tussen 00.00 uur en 08.00 uur dan bedraagt de vergoeding 2 ½ maal het onder lid 3 genoemde bedrag.

  • 7. Indien de voltrekking plaats vindt op een zondag, een algemene feestdag of daarmee gelijk gestelde dag, dan bedraagt de vergoeding 4 maal het onder lid 3 genoemde bedrag.

  • 8. De bode ontvangt doordeweeks buiten openingstijden een bezoldiging van € 48,34 per voltrokken huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 9. Indien de voltrekking plaats vindt tussen 00.00 uur en 08.00 uur dan bedraagt de vergoeding 2 ½ maal het onder lid 8 genoemde bedrag.

  • 10. Indien de voltrekking plaats vindt op een zaterdag, dan ontvangt de bode voor het eerste huwelijk € 88,71 en voor de volgende huwelijken die dag per huwelijk € 59,50.

  • 11. Indien de voltrekking plaats vindt op een zondag, een algemene feestdag of daarmee gelijk gestelde dag, dan bedraagt de vergoeding 4 maal het onder lid 8 genoemde bedrag.

  • 12. De onder lid 3, 8 en 10 genoemde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd aan de hand van de loonontwikkelingen van gemeentepersoneel.

Artikel 6 Leiding van de dienst

De coördinator van het bureau Publiekszaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 7 Openstelling

  • 1.

    Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

  • a.

    Voor huwelijksvoltrekkingen en het registreren van het partnerschap:

    • -

      voor kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op woensdag van 8.45 uur tot 9.15 uur;

    • -

      voor basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties op maandag tot en met donderdag van 9.30 uur tot 10.15 uur;

    • -

      voor overige huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties op maandag tot en met donderdag van 11.00 uur tot 16.30 uur, op vrijdag van 9.00 uur tot 16.30 uur en op zaterdag van 10.00 uur tot en met 16.30 uur;

  • b.

    Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 8.30 uur tot 13.00 uur, op maandag tot en met donderdag op afspraak van 13.30 uur tot 17.00 uur en op donderdag van 17.00 uur tot 19.30 uur.

  • 2.

    Het bureau burgerlijke stand is gesloten op algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen.

  • 3.

    Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en op andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4.

    Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont, dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5.

    In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

Artikel 8 Kosteloze huwelijksvoltrekkingen en partnerschapsregistraties

Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Heemstede overgaan tot het sluiten van een kosteloos huwelijk of een kosteloze partnerschapsregistratie onder de volgende voorwaarden:

  • -

    Kosteloze voltrekkingen zijn slechts mogelijk wanneer minimaal één van de aanstaande echtgenoten of partners inwoner is van de gemeente Heemstede;

  • -

    Kosteloze voltrekkingen worden in een vergaderruimte in het raadhuis van de gemeente Heemstede door een ambtenaar van de burgerlijke stand voltrokken op woensdagochtend om 8.45 uur en om 9.00 uur;

  • -

    Kosteloze voltrekkingen beperken zich tot het uitvoeren van de wettelijke formaliteiten zoals het geven van het ‘ja-woord’ en het opmaken van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap;

  • -

    Kosteloze voltrekkingen kunnen alleen worden bijgewoond door maximaal vier getuigen.

Artikel 9 Basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties

Op verzoek van betrokken partijen kan de gemeente Heemstede overgaan tot het voltrekken van een basishuwelijk of een basispartnerschapsregistratie onder de volgende voorwaarden:

  • -

    Voltrekkingen van basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties vinden plaats in de trouwzaal van de gemeente Heemstede door een ambtenaar van de burgerlijke stand op maandag- tot en met donderdag om 9.30 uur en 10.00 uur;

  • -

    Voltrekkingen van basishuwelijken en basispartnerschapsregistraties beperken zich tot de uitvoering van de wettelijke formaliteiten zoals het geven van het ‘ja-woord’ en het opmaken van de akte van huwelijk of geregistreerd partnerschap en –indien gewenst door de betrokken partijen- het voorlezen van een gedicht.

Artikel 10 Overgangsrecht

Besluiten op grond van het Reglement burgerlijke stand, vastgesteld op 6 augustus 2002, worden geacht te zijn genomen krachtens dit reglement.

Artikel 11 Intrekking

Het Reglement burgerlijke stand, vastgesteld op 6 augustus 2002, wordt ingetrokken.

Artikel 11 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt met terugwerkende kracht voor zover van toepassing in werking op 1 maart 2017

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 28 februari 2017.

Toelichting Reglement burgerlijke stand Heemstede 2017