Regeling vervallen per 08-05-2019

Uitvoeringsprogramma re-integratiebeleid 2018 gemeente Heemstede Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken Bloemendaal, Heemstede, Haarlemmerliede en Spaarnwoude

Geldend van 06-06-2018 t/m 07-05-2019

Intitulé

Uitvoeringsprogramma re-integratiebeleid 2018 gemeente Heemstede Intergemeentelijke Afdeling Sociale Zaken Bloemendaal, Heemstede, Haarlemmerliede en Spaarnwoude

afbeelding binnen de regeling

Heemstede, april 2018

1. Inleiding

In het uitvoeringsprogramma re-integratiebeleid presenteren wij onze plannen voor de re-integratie en participatie van onze klanten in 2018.

Het belangrijkste doel is dat uitkeringsgerechtigden zo snel als mogelijk volledig in de samenleving gaan participeren, bij voorkeur door middel van werk. De gemeente heeft hierbij de taak om te ondersteunen bij arbeidsinschakeling en zo nodig voorzieningen aan te bieden die de stap naar werk mogelijk maken. Deze voorzieningen zijn beschreven in de Re-integratieverordening.

Re-integratiepartners

Om deze voorzieningen uit te voeren maakt de IASZ gebruik van re-integratiepartners. Argonaut verricht voor ons medisch onderzoek naar de arbeidsmogelijkheden van klanten die medische belemmeringen hebben. Klanten die niet zelf slagen om aan het werk te komen worden door Agros en Pasmatch door persoonlijke begeleiding geïntroduceerd bij hun werkgeversnetwerk. Deze re-integratiepartners hebben wij deze werkzaamheden gegund als gevolg van een aanbestedingsprocedure. Voor Pasmatch loopt de duur van het contract tot 31-12-2019. Voor Agros en Argonaut eindigt het contract op 31-12-2018. Op dit moment zijn we ons aan het oriënteren op onze inkoopbehoefte voor 2019 en volgende jaren en hoe dit in de markt te zetten. In hoofdstuk 2 wordt beschreven dat vooral de doelgroepen statushouders en personen die ondersteuning bij de arbeidsinschakeling nodig hebben in de vorm van loonkostensubsidie en begeleiding op de werkplek (jobcoaching) aanzienlijk meer begeleiding van de medewerkers van de IASZ nodig hebben dan de andere doelgroepen. Ook is er meer kennis nodig van cultuurverschillen en het omgaan met diverse (psychische) beperkingen. Dit maakt dat het behalen van een resultaat, het realiseren van een (parttime-) baan, ook langer duurt. Op dit moment zijn we samen met de huidige re-integratiepartners bezig om de eigen ervaringen –en de ervaringen uit den lande- in de huidige werkwijze te implementeren. De ervaringen die we hiermee opdoen zullen de basis zijn voor het vaststellen van onze inkoopbehoefte voor de komende jaren.

2. Uitgangspunten voor het uitvoeringsprogramma re-integratiebeleid 2018

De volgende uitgangspunten vormen de basis voor ons re-integratiebeleid 2018.

Budget

De gemeente Heemstede moet bij het formuleren van de uitgangspunten en het maken van beleidskeuzes rekening houden met de beschikbare budgetten voor re-integratie. Doelstelling is om iedereen binnen de budgetten te bedienen. Hierbij moeten verantwoorde keuzes worden gemaakt en dient het re-integratiebudget efficiënt te worden ingezet. Omdat we de dienstverlening aan specifieke doelgroepen (statushouders en arbeidsgehandicapten) niet ten laste willen laten komen van de reguliere doelgroepen moet worden bezien of ook uit andere budgetten kan worden geput.

Regionale arbeidsmarktagenda

In 2017 hebben gemeenten en UWV in de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond een regionale arbeidsmarktanalyse opgesteld. Naar aanleiding daarvan zijn ambities geformuleerd voor een regionale arbeidsmarktagenda. In 2018 worden de ambities van de regionale arbeidsmarktagenda in samenwerking met de regionale partners en werkgevers verder uitgewerkt. Hierbij worden bestaande initiatieven en projecten in de regio geïnventariseerd en op elkaar afgestemd. Vervolgens wordt onderzocht op welke vlakken versterking nodig is voor het realiseren van de ambities en hoe dit ingevuld kan worden. Nieuwe initiatieven zullen lopende het jaar als Pilot onder maatwerk worden uitgevoerd.

Uitstroom naar betaald werk

Het doel van het huidige beleid is om zoveel mogelijk klanten uit te laten stromen naar betaald werk. Werk leidt namelijk tot economische zelfstandigheid en participatie in de samenleving. Het stimuleert de eigenwaarde en de zelfontplooiing van mensen. Van een persoon die een uitkering ontvangt van de gemeente Heemstede wordt verwacht dat deze actief meedoet in de maatschappij, bij voorkeur door werk. ‘Meedoen’ is belangrijk maar betaald werk staat voorop. Parttime arbeid wordt ook gestimuleerd.

Participeren naar vermogen

De gemeente Heemstede ziet graag dat iedereen actief meedoet in de maatschappij.

Blijkt betaald werk (nog) niet haalbaar dan dient de uitkeringsgerechtigde toch te participeren naar vermogen; dat wil zeggen meedoen in de samenleving door bijvoorbeeld vrijwilligerswerk of mantelzorg of het verrichten van een tegenprestatie. De inzet van deze voorzieningen betekent echter niet dat niet meer gekeken wordt naar de mogelijkheden op de reguliere arbeidsmarkt. Tenminste één keer per jaar wordt door de consulenten van de IASZ in overleg met de klanten gekeken of het vrijwilligerswerk dat wordt verricht, mogelijkheden biedt om de arbeidsmarkt te betreden en alsnog een re-integratietraject te starten.

Integratie en participatie van statushouders

De statushouders die afgelopen jaren in de gemeente zijn komen wonen moeten zo snel als mogelijk kunnen participeren in onze samenleving.

Vanaf 2016 is het aantal statushouders meer dan verdubbeld. Er heeft met name een forse instroom van Syriërs en Eritreeërs plaatsgevonden. Het is onze ervaring dat de meesten een grote afstand hebben tot de Nederlandse arbeidsmarkt. Behalve dat men bij vestiging in onze gemeente de Nederlandse taal of een andere westerse taal niet- of nauwelijks machtig is maken tal van factoren dat het tijd vergt om personen uit deze doelgroep aan het werk te helpen. Redenen hiervoor zijn dat bij een groot deel van de statushouders analfabetisme voorkomt, men in het land van herkomst niet of nauwelijks opleiding heeft gevolgd en de gevolgde opleidingen niet aansluiten bij de kennisbehoefte op de Nederlandse arbeidsmarkt. Ook is er bij een groot deel van deze groep sprake van traumaverwerking, voortkomend uit de ervaringen in het eigen land, de vluchtperiode en het gegeven dat veelal een deel van het gezin nog in het land van herkomst verblijft, dan wel tijdens de vluchtperiode elders is terecht gekomen. Het is duidelijk dat de integratie en re-integratieaanpak hierdoor vertraging op kan lopen. De medewerkers van de IASZ zijn de afgelopen periode bijgeschoold over de problematiek rond met name Syriërs en Eritreeërs en hebben handvatten gekregen over hoe hier mee om te gaan. Duidelijk is wel dat personen uit deze doelgroep veel arbeidsintensiever zijn voor het IASZ-personeel dan we gewend zijn.

De maatschappelijk begeleiders van vluchtelingenwerk zijn op basis van de overeenkomst met Vluchtelingenwerk verplicht een bijdrage te leveren aan de integratie o.a. door middel van het vinden van vrijwilligerswerk.

Voor de IASZ is 2018 het jaar waarin de groep die ingestroomd is in 2016 nu bemiddeld moet worden naar betaald werk. De inburgering is in een groot aantal gevallen al vergevorderd, men heeft ervaring met vrijwilligerswerk, werkstages en men is klaar voor een volgende stap.

Die stap kan, bij de doelgroep onder de 30 jaar, scholing zijn. Hiervoor is er een contract met Nova college gesloten voor voorschakeltrajecten die voorbereiden op het MBO onderwijs. De statushouders die niet naar school kunnen willen we graag bij onze bestaande partners, Startbaan, Agros en Pasmatch plaatsen. Startbaan is met haar jobcoaches sterk in maatwerk voor de hoger opgeleide statushouders die moeite hebben met acceptatie van hun niveau in Nederland. Agros kan de statushouders plaatsen bij reguliere werkgevers en Pasmatch werkt middels taalstages en werkstages aan taal -en werknemersvaardigheden met de groep die hier nog moeite mee heeft.

De bemiddeling van deze doelgroep zal in 2018 een groot beslag leggen op de beschikbare re-integratie middelen. Door de hoge instroom van statushouders in 2017 zijn er extra middelen beschikbaar gekomen binnen het Sociaal Programma statushouders. Een deel van deze extra middelen is toegevoegd aan de beschikbare middelen voor re-integratie. Het gaat hierbij om € 70.000 in totaal voor 2018.

Meedoen met een arbeidsbeperking

Sinds de invoering van de Participatiewet ondersteunt de IASZ mensen die arbeidsvermogen hebben maar tegelijk beperkingen van zeer diverse aard. Veelal betreft dit de groep personen die tot voor kort behoorden tot de potentiele doelgroep van de Wajong. De IASZ streeft naar maatwerk voor alle klanten en verdiept zich daarbij in de specifieke problematiek. Ook voor deze groep geldt dat dit een arbeidsintensieve aanpak vereist.

Door de invoering van de banenafspraak en het verplicht stellen van beschut werk komt er meer kans op werk voor deze doelgroep, maar daar is wel ondersteuning en begeleiding bij nodig. Instrumenten die daarvoor ingezet kunnen worden zijn bijvoorbeeld een loonwaardemeting, begeleiding op de werkvloer, aanpassing van de werkplek etc. Deze instrumenten zijn opgenomen in de Participatiewet en de re-integratieverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2017. De loonkostensubsidie is ook een instrument. Deze wordt echter betaald uit het BUIG-budget.

Het vinden en behouden van werk (met ondersteuning) is het belangrijkste doel maar als dat niet mogelijk is dan wordt er gezocht naar andere mogelijkheden voor participatie, zoals vrijwilligerswerk of dagbesteding.

3. Uitvoering re-integratiebeleid

Voor wie?

De instrumenten die de IASZ inzet om mensen te bemiddelen naar arbeid zijn divers. Deze worden afgestemd op de doelgroep die een uitkering heeft en bemiddelbaar is naar werk. Niet alle cliënten die een uitkering levensonderhoud ontvangen zijn bemiddelbaar naar werk. In onderstaand overzicht kunt u zien wat de potentiele doelgroep is voor re-integratie in 2018

Aantal bijstandsontvangers (31-3-2018)

298

 

 

Ontheffing volledig en duurzaam

21

Tijdelijke ontheffing arbeidsverplichting

47

Verblijvend in een WLZ instelling

8

 

 

 

 

Te bemiddelen personen met arbeidsplicht

221

Binnen deze groep: 

 

Personen met een niet NL nationaliteit

98

Personen < 27 jaar (jongeren)

18

Personen > 5 jaar in de bijstand

40

Werkwijze IASZ

Snelle activering en uitstroom naar werk

Klanten die afhankelijk worden van een bijstandsuitkering worden zo vroeg mogelijk geactiveerd richting werk. Op het Werkplein kan de klant zich melden voor een uitkering en daar vinden ook de gesprekken plaats tussen de consulenten van de IASZ en de klant. Als iemand ‘job ready’ is worden direct de contacten gelegd met onze re-integratiepartners.

Aparte aanpak voor jongeren tot 27 jaar

Voor jongeren tot 27 jaar geldt een wettelijke zoektijd van vier weken. Deze jongeren worden tijdens de zoekperiode begeleid door het Leerplein. Binnen het Leerplein Zuid-Kennemerland is het Regionaal Meld-en Coördinatiepunt (RMC) werkzaam. Zij onderzoeken of scholing mogelijk is. Jongeren die na vier weken nog geen baan hebben gevonden en niet in aanmerking komen voor scholing kunnen een aanvraag voor een uitkering indienen.

Als er bij een jongere sprake is van een arbeidsbeperking wordt er tijdens de wettelijke zoektijd van 4 weken een aanvraag ‘beoordeling arbeidsvermogen’ aangevraagd bij het UWV.

Statushouders, klanten met psychische klachten en personen woonachtig in een instelling worden niet verwezen naar het Werkplein. Het intake-gesprek wordt door de IASZ-consulenten gevoerd op het gemeentehuis.

Regierol consulenten

De consulenten van de IASZ hebben de regie op de begeleiding van de klant naar werk.

De consulenten vormen zich een beeld van de klant op basis van scholing, werkervaring, medische beperkingen of andere omstandigheden die mogelijk de toegang tot de arbeidsmarkt belemmeren, maar vooral van de mogelijkheden van de klant. Op basis van de beschikbare informatie wordt een ‘plan van aanpak gericht op arbeidsinschakeling’ gemaakt. Als de verwachting is dat een klant snel weer aan het werk kan, ligt het voor de hand dat de consulent zelf de voortgang van de re-integratie bewaakt. Is de verwachting dat de klant op weg naar werk meer ondersteuning nodig heeft, dan maakt de consulent een inschatting van de benodigde re-integratievoorziening. Bij klanten die weinig tot geen uitzicht hebben op betaald werk, zoekt de consulent naar andere vormen van maatschappelijke participatie en biedt de consulent ondersteuning op het gebied van inkomensondersteunende regelingen.

Doelgroepenbeleid

Omdat niet alle klanten direct bemiddelbaar zijn, maakt de IASZ onderscheid tussen verschillende groepen werkzoekenden en de re-integratieactiviteiten die de IASZ in 2018 voor deze groepen wil inzetten.

Werkzoekenden met een korte afstand tot de arbeidsmarkt

Deze groep klanten is in principe voldoende geschoold, heeft werkervaring en wordt daarom als kansrijk en direct bemiddelbaar op de arbeidsmarkt gezien.

Eigen bemiddeling door consulenten

Indien de verwachting is dat een klant snel weer aan het werk kan, neemt de consulent zelf de bemiddeling naar werk ter hand en bewaakt de voortgang van het traject. De werkzaamheden van de consulent zijn dan het voeren van motiveringsgesprekken, het praten over de redenen van afwijzingen door werkgevers, het aanpassen/bijwerken van een curriculum vitae, het geven van tips inzake de regionale werkgelegenheid en het controleren of de klant de gemaakte afspraken houdt.

Als er meer ondersteuning nodig is, dan kunnen de consulenten voor bovengenoemde groep klanten de volgende voorzieningen inzetten.

Bemiddeling naar werk door Agros

Als bij aanvang van de procedure op het Werkplein niet direct een match naar werk heeft kunnen plaatsvinden, wordt gekeken hoe dit later wel kan worden gerealiseerd. Dit gebeurt in samenwerking met de re-integratiepartner Agros. Er zijn met Agros afspraken gemaakt voor deze bemiddeling. In de praktijk blijkt dat Agros vaak over een concreet aanbod van banen beschikt die zij de klant kan aanbieden. Door het bieden van een bepaald werkaanbod, wordt ook de eigen kracht van klanten gestimuleerd om zelf op zoek te gaan naar werk. Voor 2017 waren de resultaten van deze aanpak goed. Agros heeft van de in traject genomen klanten meer dan 55% naar een baan weten te bemiddelen. In 2018 wordt de samenwerking voort gezet.

Bemiddeling naar werk door Pasmatch

De IASZ heeft ook een samenwerkingsovereenkomst met Pasmatch. Dit traject is geschikt voor personen die beschikken over een voldoende opleidingsniveau en werkervaring, maar toch nog wat persoonlijke begeleiding nodig hebben. Pasmatch brengt door middel van een assessment de kwaliteiten van de klant in beeld en beschikt over diverse instrumenten die kunnen worden ingezet om de arbeidsmarktsituatie van de klant te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn: empowermenttraining, sollicitatietrainingen en de mogelijkheid om werkervaring op te doen. Met inzet van al deze middelen wordt een klant geschikt gemaakt voor een matching op bestaande vacatures maar ook voor specifieke banen die Pasmatch zelf werft.

Voor deze klanten is voor 2017 een uitstroomdoelstelling afgesproken van tenminste 30%. Deze afspraak is gehaald. In 2018 wordt de samenwerking voort gezet.

Werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt

Deze groep is - op de korte termijn - nog niet bemiddelbaar naar een baan of heeft blijvende ondersteuning nodig. De competenties van de klant, zoals opleiding en werkervaring sluiten over het algemeen niet aan op het reguliere banenaanbod. Steeds vaker is een gebrek aan taalvaardigheid of Post Traumatisch Stress Syndroom (PTSS) een reden waarom klanten niet direct bemiddelbaar zijn op de arbeidsmarkt.

Voor deze personen kunnen de volgende activiteiten en instrumenten worden ingezet:

Taalstage voor statushouders

De taalstage is bedoeld voor statushouders die nog aan het begin van hun inburgering staan. In aanvulling op de Nederlandse lessen die de statushouder krijgt tijdens de inburgering worden extra taallessen verzorgd in conversatievorm. Daarnaast wordt getraind op Nederlands op de werkvloer tijdens de taalstage bij Pasmatch. De statushouders worden gekoppeld aan een loopbaanbegeleider die ze begeleidt. De taalstage duurt zes maanden en is bedoeld als opstap naar werkstage of bemiddeling.

Werkstages

Pasmatch heeft voor de groep met een grote afstand tot de arbeidsmarkt (maar met potentie) een werkstage ontwikkeld. De werkstage is bedoeld om klanten binnen een periode van maximaal acht maanden klaar te stomen voor ‘bemiddeling naar werk’. Het traject start met een assessment. Als het assessment voldoende vertrouwen geeft, wordt een trajectplan gemaakt, waarbij een empowermenttraining, training arbeidsmarkt oriëntatie, vitaliteitstraining, jobcoaching, workshops en zelfs gerichte vakscholing worden verzorgd om de aansluiting te vinden bij ‘bemiddeling naar werk’.

Werkstages statushouders

Pasmatch gaat deze variant op de werkstage ook inzetten als re-integratiemiddel voor statushouders die door de taalachterstand en gebrek aan werknemersvaardig-heden/werkervaring nog niet aan het werk kunnen. De werkstage statushouders bevat dezelfde onderdelen als een gewone werkstage, maar is uitgebreid met de onderdelen: Nederlandse conversatie, Nederlands op de werkvloer en een e-learning voor extra taaltraining. Aandacht voor taaltraining op de werkvloer is een goede aanvulling op de taalcursus die de klant in het kader van de inburgering volgt. Deze stage kan naast het volgen van de inburgering opgestart worden.

Bemiddelingstrajecten Startbaan

Vluchtelingenwerk heeft afgelopen jaar als pilot statushouders bemiddeld naar werk, opleiding of vrijwilligerswerk. Dit gebeurde middels een individueel maatwerktraject van maximaal één jaar afgestemd op de situatie van de statushouder. Van de 11 aanmeldingen in 2017 zijn er 4 uitgestroomd naar fulltime arbeid, 1 parttime arbeid, 1 werkervaringsplaats, 1 geplaatst op vrijwilligerswerk en 2 geplaatst op een opleiding. Twee zijn nog in traject. Op basis van deze resultaten willen we graag voor 2018 doorgaan met dit traject.

Bemiddeling door Agros voor schoolverlaters uit het speciaal onderwijs

Agros heeft een speciaal programma voor schoolverlaters uit het speciaal onderwijs. Zij begeleiden en bemiddelen jongeren naar werk. Werkgevers worden verleid om deze jongeren een baan aan te bieden, zonder dat loonkostensubsidie noodzakelijk is. De begeleiding is zeer effectief gebleken. Daarom wil de IASZ ondanks dat dit een kleine doelgroep is doorgaan met dit traject.

Voorzieningen voor de doelgroep banenafspraak

Bijstandsklanten en niet-uitkeringsgerechtigden (nuggers) met een arbeidsbeperking die niet in staat zijn om het wettelijk minimumloon (WML) te verdienen en opgenomen zijn in het doelgroepenregister, kunnen in aanmerking komen voor de banenafspraak (garantiebanen). Voor werkgevers die inwoners uit de doelgroep banenafspraak aan een baan helpen bestaan specifieke ondersteuningsinstrumenten. In de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond is de ondersteuning voor deze doelgroep op elkaar afgestemd. Het gaat om de volgende instrumenten:

1. Proefplaatsing

2. Loonwaardebepaling

3. Loonkostensubsidie: regulier of forfaitair

4. Jobcoaching

5. Werkplekaanpassingen

6. Uniforme no-risk polis

7. Mobiliteitsbonus

De plaatsing van inwoners uit de doelgroep baangarantie bij een werkgever brengt voor de gemeente kosten met zich mee. Uit het inkomensdeel (BUIG) worden de kosten voor de loonkostensubsidies betaald. De kosten voor loonwaardebepaling, jobcoaching en werkplekaanpassingen komen ten laste van het re-integratiebudget. Aan de proefplaatsing, uniforme no-risk polis en mobiliteitsbonus zijn voor de gemeente geen extra kosten verbonden.

Het is Netwerken

“Het is Netwerken” is opgericht dóór en vóór werkzoekende 45-plussers in de regio Haarlem. Via twee wekelijkse workshops helpen de deelnemers elkaar om werk te vinden en zijn er sprekers voor verschillende onderwerpen. Eind 2017 is gestart met het project de Werkestafette. In groepen van 4 tot 6 personen gaat men zeven weken voor en met elkaar aan de slag om werk te vinden. Dat kan een baan zijn maar ook werk als zelfstandige. De groepen worden begeleid door een coach die door de stichting Werken voor elkaar is getraind. Dit is een landelijk succesvol project voor werklozen vanaf 45 jaar. Aan de deelname zijn geringe kosten verbonden die we vanuit het maatwerkbudget aan de deelnemers willen vergoeden.

Individuele Plaatsing en Steun (IPS)

In 2018 gaan we een pilot doen met IPS. IPS is een vorm van begeleid werken voor mensen met psychiatrische aandoeningen. Iedereen die in behandeling is bij een multidisciplinair GGZ behandelteam (een FACT team) met een wens tot betaald werk, komt in aanmerking voor IPS. Uit onderzoek blijkt dat via IPS tweemaal meer werkzoekenden met psychiatrische aandoeningen regulier betaald werk vinden en houden dan via andere methodieken. IPS wordt in onze regio aangeboden door GGZ inGeest.

Beschut werk

Beschut werk is bedoeld voor mensen die door hun lichamelijke, verstandelijke of psychische beperking niet in een reguliere baan kunnen werken en uitsluitend mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben in een beschutte omgeving onder aangepaste omstandigheden.

Wettelijke verplichting

Het realiseren van beschut werk is voor gemeenten verplicht. Hierbij moet sprake zijn van loonvormende arbeid en een dienstbetrekking. Landelijk wordt geraamd hoeveel beschutte werkplekken gemeenten moeten realiseren. Voor Heemstede zijn dit in 2018 4 plekken. De verplichting geldt alleen als er voldoende indicaties zijn. Tot op heden zijn er nog geen indicaties afgegeven door het UWV.

Procedure

Inwoners mogen zelf een indicatie beschut werk aanvragen bij het UWV. Ook het college kan inwoners voordragen voor een indicatie. In de re-integratieverordening is vastgelegd wat de werkwijze is bij meer positieve adviezen dan de landelijke raming. In dit geval wordt een alternatief ingezet, zoals een maatwerk traject ter voorbereiding op beschut werk.

Overige re-integratie instrumenten en keuringen

• Vrijlating van inkomsten bij deeltijd arbeid

In het re-integratiebeleid is ook de mogelijkheid van vrijlating van inkomsten uit deeltijdarbeid opgenomen. Op grond van de re-integratieverordening wordt gedurende

6 maanden een deel van de inkomsten vrijgelaten, met daarna jaarlijks een premie die ambtshalve wordt toegekend, zo dat ook parttime werk blijft lonen en niet alles in mindering wordt gebracht op de uitkering.

• Tijdelijke loonkostensubsidie

Tijdelijke loonkostensubsidie is een instrument voor de werkgevers met als doel de werkgever te stimuleren de kandidaat-werknemer in dienst te nemen. De tijdelijke loonkostensubsidie wordt voor maximaal 3 maanden toegekend. Bij werk op minimaal MBO niveau kan dit met maximaal 3 maanden worden verlengd indien daartoe in het individuele geval aanleiding bestaat. De hoogte wordt met de werkgever afgestemd, maar bedraagt niet meer dan € 500 per maand. Subsidie wordt verleend bij een dienstverband voor 6 maanden met een rechtsgeldig dienstverband met minimaal 24 uur per week. Betaling vindt achteraf plaats.

• Sociaal medische keuringen

In het kader van het re-integratietraject van de klant kan een sociaal-medische keuring noodzakelijk zijn om te bepalen wat de belastbaarheid van iemand is voor werk. Voor de kosten van deze voorzieningen moet de gemeente een reservering uit het Participatiebudget maken.

• Overige kosten

Voor het slagen van een traject kunnen ook overige kosten gedeclareerd worden zoals reiskosten (> 10 km enkele reis), kosten kinderopvang en kosten van diplomawaardering.

4. Financiën

4.1. Re-integratiebudget en de rijksmiddelen voor de sociale werkvoorziening

Het re-integratiebudget en het rijksbudget voor de sociale werkvoorziening maken onderdeel uit van de integratie-uitkering sociaal domein. Deze integratie-uitkering omvat ook de budgetten Wmo en Jeugdzorg. Het rijksbudget voor de sociale werkvoorziening loopt jaarlijks terug. Om de tekorten terug te dringen is in 2015 het strategische verbeterplan van Paswerk ‘Roadmap 2015-2018’ ingezet. In 2017 is daarnaast de rapportage ‘toekomst sociale werkvoorziening (rapport Schreuders) vastgesteld. Dit heeft tot gevolg dat Paswerk diverse kostenbesparingen en verbeteringen heeft gerealiseerd. Desondanks wordt in de begroting 2018 van Paswerk voorzien dat de uitgaven voor de sociale werkvoorziening hoger liggen dan de beschikbare rijksmiddelen SW. In 2018 blijft aandacht voor het terugdringen van het tekort daarom voorop staan.

Aan het te besteden re-integratiebudget is geld toegevoegd vanuit de middelen voor de bestrijding van armoede. Een eigen inkomen boven de bijstandsnorm is de beste vorm van armoedebestrijding.

Europees Sociaal Fonds

Het Europees Sociaal Fonds (ESF) stelt middelen ter beschikking rond het thema ‘Actieve Inclusie’. Het gaat om subsidie voor re-integratie van verschillende doelgroepen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met ingang van 2017 is de doelgroep statushouders hier vanuit het ESF voor het eerst expliciet aan toegevoegd. Als centrumgemeente is Haarlem verantwoordelijk voor het aanvragen en verdelen van de subsidie binnen de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland/IJmond. In Zuid-Kennemerland is Pasmatch aangewezen als uitvoeringsorganisatie voor de ESF subsidie. De verwachte baten uit het ESF budget zijn ook in het volgende overzicht meegenomen.

afbeelding binnen de regeling

4.2. Begrote kosten re-integratiebeleid 2018

In hoofdstuk 3 is beschreven hoe in 2018 het re-integratiebeleid wordt vormgegeven. In bijgaand overzicht treft u de genoemde activiteiten met de bijbehorende kosten aan. De kosten voor re-integratie zijn geschat op basis van aantallen uitkeringsgerechtigden en prognoses voor de nieuwe doelgroepen (garantiebanen en beschut werken) zoals die zijn bepaald door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

afbeelding binnen de regeling

Ondertekening

Vastgesteld door burgemeester en wethouders bij besluit van 24 april 2018.