Beleidsregels aanwijzen locaties huwelijk/geregistreerd partnerschap Heemstede 2020

Geldend van 01-06-2020 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels aanwijzen locaties huwelijk/geregistreerd partnerschap Heemstede 2020

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemstede;

gelet op artikel 63 en 80a, lid 5, van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, artikel 1 van het Besluit burgerlijke stand 1994, artikel 5, eerste lid, van de Wet rechten burgerlijke stand, artikel 108 en 147 van de Gemeentewet en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op het besluit van de raad van de gemeente Heemstede van 30 augustus 2001;

gelet op het Reglement burgerlijke Stand gemeente Heemstede 2020;

overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen over de wijze waarop het aanwijzen van locaties voor een huwelijk/geregistreerd partnerschap plaatsvindt;

besluit vast te stellen de volgende regeling:

Beleidsregels aanwijzen locaties huwelijk/geregistreerd partnerschap Heemstede 2020

Artikel 1 Definities

In deze beleidsregels wordt verstaan onder;

  • ceremonie: de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap;

  • locatie: de plaats waar een huwelijk wordt voltrokken of een partnerschap wordt geregistreerd.

Artikel 2 Algemene criteria

Het college hanteert bij de beoordeling van het verzoek de volgende criteria:

  • 1.

    de locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Heemstede;

  • 2.

    de locatie is tijdens de ceremonie voor iedereen vrij toegankelijk, ook voor mindervaliden;

  • 3.

    de ceremonie vindt uitsluitend in de openbaarheid plaats;

  • 4.

    de locatie mag niet in strijd zijn met de algemene eisen van openbare orde en goede zeden;

  • 5.

    de veiligheid voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, de bode, het (bruids)paar en de gasten moet gewaarborgd zijn;

  • 6.

    als de locatie niet beschikt over een omgevingsvergunning brandveilig gebruik geldt voor de ceremonie een beperking van het aantal personen, tot een maximum van 50 personen, afhankelijk van de grootte van de locatie;

  • 7.

    de locatie is voorzien van goede verlichting, (indien nodig) voldoende verwarming, een toiletvoorziening, een kleedruimte voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand, een tafel en stoelen;

  • 8.

    de eigenaar of beheerder van de locatie geeft vooraf schriftelijk toestemming;

  • 9.

    de eigenaar of beheerder van de locatie is bekend met de gestelde voorwaarden en gaat hier mee akkoord;

  • 10.

    de eigenaar of beheerder van de locatie werkt mee aan een eventueel vooronderzoek door een medewerker van de gemeente.

Artikel 3 Aanvullende criteria voor het aanwijzen van een kerkgebouw als locatie

  • 1.

    Als het huwelijk plaatsvindt in een kerk, die als kerk in gebruik is, dan vindt het burgerlijk huwelijk plaats vóór het kerkelijk huwelijk.

  • 2.

    Bij een huwelijk wordt duidelijk aangegeven dat het om een burgerlijk huwelijk gaat.

  • 3.

    Wordt de huwelijksvoltrekking gevolgd door een kerkelijke inzegening of bevestiging dan wordt duidelijk aangegeven dat de burgerlijke huwelijksvoltrekking is afgelopen en dat de kerkelijke inzegening of bevestiging begint.

Artikel 4 Aanvullende criteria voor het aanwijzen van een vaartuig als locatie

  • 1.

    Gedurende de ceremonie mag het vaartuig niet in beweging zijn, dat wil zeggen: er mag niet gevaren worden om veiligheid en openbaarheid te garanderen.

  • 2.

    De eigenaar of beheerder van het vaartuig beschikt over de benodigde vergunningen van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, divisie scheepvaart.

  • 3.

    Voor de ceremonie wordt op verzoek van het (bruids)paar en met toestemming van de eigenaar of beheerder van het vaartuig en van de desbetreffende ligplaats/jachthaven ligplaats gekozen en ingenomen.

Artikel 5 Aanvullende criteria voor een ceremonie in de openlucht

  • 1.

    De locatie is een gebouw; een terrein, tuin of terras dat aansluitend aan het gebouw is gelegen kan aangemerkt worden als verlenging van het gebouw.

  • 2.

    De buitenruimte is omsloten door een afscheiding waarmee de open ruimte hoort bij het gebouw van de locatie.

  • 3.

    Tijdens de ceremonie in de openlucht moet het gebouw als uitwijklocatie beschikbaar zijn en blijven. Het gebouw voldoet ook aan de criteria in deze beleidsregel. De buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand beslist of er uitgeweken moet worden.

Artikel 6 Overige criteria

  • 1.

    De ceremonie vindt plaats in aanwezigheid van een gemeentebode. De (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is samen met de bode gemeentelijk vertegenwoordiger en uitsluitend verantwoordelijk voor het rechtsgeldig tot stand komen van het huwelijk of geregistreerd partnerschap.

  • 2.

    Het (bruids)paar zorgt zelf voor de aankleding van de locatie.

  • 3.

    Voor de gekozen locatie zijn de kosten van huur, inrichting, aankleding en benodigde verzekeringen voor rekening van het (bruids)paar.

  • 4.

    Eventuele benodigde vergunningen voor de locatie worden door het (bruids)paar zelf geregeld.

  • 5.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor gedurende en na de voltrekking ontstane schade of letsel aan personen of goederen waaronder tevens begrepen de locatie of haar inrichting, met uitzondering van schade toegebracht door de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en de bode.

  • 6.

    Het (bruids)paar en de eigenaar of beheerder van de locatie sluiten een (privaatrechtelijke) overeenkomst waarbij de gemeente Heemstede geen partij is. In deze overeenkomst wordt de clausule opgenomen dat de gemeente Heemstede gevrijwaard wordt van het oplossen van problemen die zich zouden kunnen voordoen bijvoorbeeld op het gebied van toegankelijkheid, parkeerfaciliteiten en brandveiligheid van het gebouw.

Artikel 7 Procedure

  • 1.

    Een verzoek voor het aanwijzen van een locatie voor een ceremonie wordt via een aanvraagformulier ingediend.

  • 2.

    Het aanvraagformulier wordt volledig ingevuld en voorzien van alle benodigde bijlagen ingeleverd bij de afdeling Publiekszaken.

  • 3.

    Het verzoek wordt uiterlijk 3 maanden voor de beoogde ceremonie compleet ingediend. Als het verzoek minder dan 2 maanden voor de beoogde ceremonie is ingediend en/of het verzoek niet compleet is, dan wijst het college het verzoek af.

  • 4.

    Het verzoek wordt getoetst aan de criteria in dit beleid.

  • 5.

    Als niet aan de criteria voldaan wordt, kan het college besluiten de ceremonie niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

  • 6.

    Het college besluit binnen 8 weken schriftelijk op het verzoek.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 juni 2020.

Artikel 9 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Beleidsregels aanwijzen locaties huwelijk/geregistreerd partnerschap Heemstede 2020.

Ondertekening

Vastgesteld door het college op 14 april 2020.