Regeling vervallen per 01-01-2016

Uitwerkingsplan ''Systeem en Tarief''

Geldend van 19-07-2011 t/m 31-12-2015

Intitulé

Uitwerkingsplan ''Systeem en Tarief''

Gemeente Heerenveen

Systeem en Tarief

Uitwerking parkeervisie

1.Inleiding

In dit uitwerkingsplan staan het Systeem en Tarief centraal. Het gaat daarbij om het parkeervergunningensysteem in het centrum en de schil en de voorwaarden die daarbij horen zoals afgiftecriteria, aantal vergunningen voor bewoners en bedrijven en bezoekersvergunningen. Deregulering speelt hierbij een belangrijke rol. Moeten er regels worden geschrapt en kunnen er regels worden vereenvoudigd?

Wat de parkeertarieven betreft wordt ingegaan op de huidige tarifering voor de parkeervergunningen en betaald parkeren en hoe de gemeente Heerenveen daar in de toekomst mee wil omgaan.

Onderstaand is de huidige parkeerregulering weergegeven.

2. Het vergunningensysteem

2.1 Van betaald parkeren naar vergunningen in de schilwijken

In de Parkeervisie is vastgesteld, dat de parkeerruimte in de schilwijken op termijn exclusief moet zijn voor de bewoners. In het centrum van Heerenveen zijn anno 2010 circa 1395 openbare parkeerplaatsen beschikbaar voor bezoekers. Deze plaatsen zijn voor het grootste deel verdeeld over vier grote parkeerpleinen op maaiveldniveau en één parkeergarage. De vraag naar parkeerplaatsen is het hoogst op de donderdagavond (koopavond) en zaterdag. Circa 85 procent van de parkeerders bestaat op die momenten uit kortparkeerders (maximale parkeerduur van twee uur). Op deze piekmomenten is de huidige parkeercapaciteit volledig benut en een parkeertekort in het centrum. Dit tekort wordt opgevangen door de schilwijken direct rond het centrum (kaart), waardoor de bewoners op de piekmomenten steeds moeilijker hun auto kwijt kunnen. De ervaringen met vergunninghoudersparkeren zijn positief. Overloop vanuit het centrum wordt opgelost en voorkomen. Hierdoor worden centrumbezoekers en andere groepen geweerd en het parkeren voor bewoners gefaciliteerd. Voorwaarde is echter wel, dat het centrum voorziet in de parkeervraag voor de bezoekers op de piekmomenten.

Plaatje schil zie bijlage

In maart 2011 is de Structuurvisie Heerenveen Centrum Breed vastgesteld. Onderdeel van deze visie is de ambitie om het aantal parkeerplaatsen voor bezoekers in het centrum uit te breiden. Waarschijnlijk wordt in 2013 de parkeercapaciteit in het project Molenplein uitgebreid met 80 parkeerplaatsen en als in de toekomst wordt besloten om het BK-plein te bebouwen kunnen 145 additionele parkeerplaatsen worden gerealiseerd.

In verband met deze te verwachten ontwikkelingen en daadwerkelijke bouwactiviteiten is de vraag reëel of het vergunninghoudersparkeren op korte termijn kan worden ingevoerd. Op dit moment is invoering niet haalbaar omdat dit een acuut probleem oplevert over de wijze waarop de huidige en extra parkeervraag van het centrum kan worden gefaciliteerd. Hierbij zijn vooral de parkeerplaatsen in de schilwijken ten zuiden van het centrum nog benodigd. De parkeervraag voor het bezoekersparkeren ten noorden van het centrum kan op de piekmomenten worden gefaciliteerd door de parkeergarage Geerts Willigen. Voor de andere schilwijken rond het centrum zijn niet direct alternatieve parkeerlocaties beschikbaar. Door de bouwactiviteiten die zich op termijn concentreren rond het Molenplein zijn gedurende een aantal jaren een groot deel van de parkeerplaatsen in het centrum niet beschikbaar. Hiervoor moeten de schilparkeerplaatsen beschikbaar blijven naast extra compensatie parkeerplaatsen tijdens de bouwfasen. Compensatie is kansrijk in het Tellegebied, de Noordplot of een tijdelijk parkeerdek op het BK plein.

Invoering van het vergunninghoudersparkeren vindt daarom gefaseerd plaats. Invoering in schil Noord is begin 2012 mogelijk. De invoering in de andere gebieden wordt afgestemd op de planning en uitvoering van de realisatie van de gebouwde voorzieningen Molenplein en eventueel BK plein.

2.2 Blauwe zones

Door het invoeren van vergunninghouders parkeren bestaat de kans dat winkeliers of andere ondernemingen in de schilwijken problemen krijgen omdat bezoek niet langer kan parkeren bij de betreffende onderneming. Om die reden wordt binnen nieuwe vergunninghoudersgebieden op de betreffende plaatsen kleine blauwe zones worden ingericht. Het betreft hier maatwerk om de niet-woonfuncties in de schilwijken tegemoet te komen. Vooruitlopend op de invoering van het vergunninghoudersparkeren wordt per deelgebied aangegeven waar blauwe zone parkeerplaatsen worden gerealiseerd. Het realiseren van een maatwerkoplossing wordt nagestreefd in de volgende gevallen en uitsluitend indien een functie geen gelegenheid heeft om op eigen terrein te parkeren:

  • Detailhandel

  • (para)Medische praktijken

  • Basisscholen/peuterspeelzaal/kinderopvang (i.v.m. halen en brengen)

  • Kantoren met baliefunctie

    De vraag wordt vastgesteld op basis van de parkeerbehoefte van de bezoekers van de functie. Het daadwerkelijk aantal te realiseren blauwe zone parkeerplaatsen wordt bepaald aan de hand van de plaatselijke mogelijkheden en de parkeerdruk van bewoners.

2.3 De bezoekersregeling en het digitale vergunningensysteem

Door het (gefaseerd) wijzigen van de schilgebieden tot vergunninghoudersgebieden kunnen alleen vergunninghouders daar parkeren. Daarmee wordt de parkeersituatie voor bewoners beter omdat er meer parkeerruimte beschikbaar is. Een groot nadeel voor de bewoners is echter dat bezoek niet meer vrij in de straten kan parkeren. Nu is er nog maar een beperkt aantal vergunninghoudersgebieden in Heerenveen ingesteld. In deze gebieden kunnen bewoners een bezoekersvergunning kopen voor € 13,50 (tarief 2011). Deze bezoekersvergunning is alleen geldig in de straat waar de bewoner woont en staat niet op kenteken. Wanneer de gehele schil vergunninghoudersgebied wordt, zal de huidige “papieren” bezoekersvergunning leiden tot meer ongewenst gebruik. Geconstateerd is dat de vergunning wordt doorverkocht aan vrienden of bekenden die in het centrum van Heerenveen werken. Op deze manier wordt er oneigenlijk gebruik gemaakt van de beschikbare parkeerruimte. De gemeente wil dit misbruik voorkomen door de papieren vergunning te vervangen door een digitale vergunning zowel voor bewoners als bezoekers.

Het digitaal vergunningensysteem

In 2012 wordt onderzocht wat de mogelijkheden zijn om in de gemeente Heerenveen een digitaal vergunningsysteem in te voeren. Een digitaal vergunningsysteem is op verschillende manieren te realiseren. De basis is echter bij alle systemen hetzelfde. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld in de vorm van een pasje (met een chip of barcode) dat linksboven op de voorruit wordt bevestigd. In een centrale database staan de gegevens van de vergunninghouder opgeslagen, de controleur checkt tijdens de ronde online of voor een bepaalde auto de parkeerrechten zijn betaald. Het voordeel van een dergelijk systeem is dat het eenvoudig is om bijvoorbeeld een ander kenteken in de database op te laten nemen als de eigen auto bij de garage is en er een vervangende auto is. Controle vindt plaats door de transponderkaart te scannen.

In het systeem kan eenvoudig een bezoekersregeling worden opgenomen. De bewoner krijgt een pasje dat de bezoeker in de auto kan leggen. Via internet of de telefoon wordt het bezoek aan- en afgemeld. Bij controle wordt het pasje gescand en kan de controleur via de centrale database zien of de “parkeerrechten” zijn betaald. Tarief en maximale tijdsduur voor sociaal bezoek wordt via de database geregeld. Bijkomend voordeel is dat bijvoorbeeld aannemers ook via internet een tijdelijke parkeervergunning kunnen aanvragen om in het vergunningengebied of betaald parkeergebied te kunnen parkeren. Afrekening kan geschieden door een automatisch incasso. Dergelijke systemen worden in Leeuwarden en Groningen toegepast en de ervaringen zijn positief. De klanten ervaren het systeem als gebruikersvriendelijk en vooral oneigenlijk gebruik wordt tot een minimum beperkt.

Het beheer van vergunningen in een digitaal systeem is eenvoudig. De kosten voor digitaal vergunningparkeren zijn lager dan de huidige “papieren” vergunning. P1, opdrachtnemer van het “Parkeerbeheer Heerenveen” is voorbereid op digitale handhaving van verleende vergunningen en kan naadloos aansluiten op ieder digitaal vergunningensysteem. P1 zal bij het onderzoek worden betrokken.

2.4 Voorwaarden vergunningensysteem

Uitgiftecriteria Parkeervergunningen

Om de beschikbare parkeerruimte zo eerlijk mogelijk tussen de diverse belanghebbenden te verdelen, heeft de gemeente objectieve criteria vastgelegd, die aangeven welke belanghebbenden wel/niet voor een parkeervergunning in aanmerking komen. Gelijkheid is hiermee gewaarborgd en willekeur wordt daardoor tegengegaan. De parkeerverordening, die door de gemeenteraad is vastgesteld, is de basis voor het uitgiftebeleid van de parkeervergunningen. Bewoners en bedrijven kunnen in het centrum en de schil onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor een bewoners- of bedrijfsvergunning. In het centrum en schil zijn ca. 3100 parkeervergunningen uitgegeven. Hieronder staat in grote lijnen het huidige uitgiftebeleid per doelgroep vermeld.

Bewoners

Om voor een bewonersvergunning in aanmerking te komen dient aan twee voorwaarden voldaan te worden:

  • 1.

    De aanvrager moet ingeschreven staan op een adres in het vergunningengebied en;

  • 2.

    De aanvrager moet een auto op zijn of haar naam hebben staan.

    In het geval een aanvrager ingeschreven staat op een adres in het vergunningengebied maar geen auto op zijn of haar naam heeft staan maar gebruik maakt van een lease- of bedrijfsauto dan volstaat het overleggen van een werkgeversverklaring waarin duidelijk is dat de betreffende auto door aanvrager gebruikt wordt.

    In het centrum worden maximaal twee bewonersvergunning per adres uitgegeven. Op dit moment zijn er in het centrum 350 vergunningen uitgegeven.

    In de schil kunnen meerdere vergunningen per adres worden uitgegeven. Wanneer de parkeerdruk te hoog wordt, wordt het aantal uit te geven vergunningen beperkt. Op dit moment zijn er in de schil 1050 bewonersvergunningen uitgegeven en 1500 bezoekersvergunningen.

    Bedrijven

    Bedrijven in het betaald- of vergunningengebied kunnen in aanmerking komen voor een bedrijfsvergunning. Bedrijven die parkeergelegenheid hebben op eigen terrein komen niet in aanmerking voor een parkeervergunning. In het centrum wordt maximaal 1 vergunning per bedrijf verleend en in de schil is het aantal bedrijfsvergunningen onbeperkt. Op dit moment zijn er in het centrum resp. de schilwijken 20 en 180 vergunningen uitgegeven. Vooralsnog worden er geen beperkingen gesteld aan het totale aantal uit te geven vergunningen aan bedrijven omdat de parkeervraag van bedrijven (vooral overdag) niet synchroon loopt met de maximale parkeervraag van bewoners (’s avonds). Dubbelgebruik van parkeerplaatsen is hierdoor goed mogelijk.

    Gehandicapten

    Gehandicapten die in het bezit zijn van Europese Gehandicapten Parkeerkaart kunnen gebruik maken van de openbare parkeerplaatsen en vanzelfsprekend ook de gehandicaptenparkeerplaatsen. Hiervoor geldt een maximale parkeerduur van drie uur. Het gebruik van de parkeerschijf is vereist. Om voor een gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in aanmerking te komen zijn beleidsregels opgesteld. Hiervoor wordt verwezen naar de “Uitwerking Gehandicaptenparkeren” van de parkeervisie.

    (Para)medici

    Een parkeervergunning voor (para)medici in de schilwijken wordt verstrekt aan:

  • een huisarts of verloskundige die werkzaam is in een in Heerenveen gevestigde praktijk en voor de uitoefening van de praktijk gebruik wordt gemaakt van een motorrijtuig en patiënten van de praktijk woonachtig zijn in betreffende schilwijk.

  • een professionele zorg- of hulpverleningsinstelling ten behoeve van een daar werkzame hulpverlener indien:

  • de professionele zorg- of hulpverleningsinstelling erkend wordt door Burgemeester en Wethouders van de gemeente Heerenveen en;

  • het motorrijtuig nodig is vanwege het geregeld met spoed of met groot materieel zorg of hulp verlenen aan personen of dieren op wisselende plaatsen in de schilwijken.

    Het tarief voor dit type vergunning is gelijk aan de bedrijfsvergunning.

    Vergunningtijden

    Op dit moment zijn de tijden waarin de vergunninghoudersgebieden gelden niet gelijk aan de betaald parkeertijden in het centrum. Dit is voor gebruikers onduidelijk en ongewenst. Om de nadelen van het vergunningenhoudersparkeren voor bezoekers te verminderen wordt de tijden op elkaar afgestemd en gelijk getrokken. De betaaldparkeer- en vergunninghouderstijden worden op termijn (bij het omzetten van betaaldparkeren naar vergunninghoudersparkeren):

  • maandag tot en met vrijdag tussen 9:00 en 18:00 uur;

  • zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur en;

  • koopavond (donderdagavond) tot 21:00 uur.

    Voor het uitgeven van alle type parkeervergunningen zijn uitgifteregels opgesteld. Deze regels geven aan voor welke doelgroep en onder welke voorwaarden er gebruik kan worden gemaakt van de parkeervergunning.

2.5 Problematiek overige parkeergebieden

Sportstadgebied

In de parkeervisie is vastgesteld om in het Sportstadgebied betaald parkeren in te voeren. Uit de parkeerbalans blijkt dat bij volledige ontwikkeling voor het Sportstadgebied er een parkeerbehoefte van ongeveer 3.000 parkeerplaatsen is, een tekort van 1.000 plaatsen ten opzichte van het aantal gerealiseerde (en al geplande) parkeerplaatsen. Om dit tekort op te vangen wordt in de toekomst het parkeerterrein in Skoatterwâld (P6) permanent opengesteld. Dit terrein heeft een omvang van 1.000 parkeerplaatsen. Doel is dat langparkeerders op P6 parkeren en kort parkeerders (bezoekers) op de terreinen rondom Sportstad. Eind 2010 is besloten, de invoering van het betaald parkeren uit te stellen. Door de huidige stagnatie in de uitgifte en verhuur van de kantorenstrook in het Sportstadgebied is regulering van het parkeren door middel van de invoering van het betaald parkeren in het gebied niet direct noodzakelijk. Na monitoring van de parkeersituatie in de afgelopen periode blijkt dat er nog voldoende parkeerplaatsen beschikbaar zijn in het gebied, mits de medewerkers van de kantoren parkeren op de voor hen bedoelde parkeerplaatsen achter de kantoren.

Skoatterwald

In de woonwijk Skoatterwald 1e fase en 2e fase geldt een parkeerverbodszone. Dit betekent, dat er door bewoners en bezoekers alleen in de aangegeven parkeervakken/stroken mag worden geparkeerd. Doel van deze maatregel is het tegengaan van parkeren in bermen en ander plaatsen, waar het parkeren in verband met de kwaliteit van de openbare ruimte ongewenst is.

Tijdens evenementen in het Abe Lenstra Stadion wordt er in delen van de woonwijk geparkeerd door voetbalsupporters. Om deze overlast te voorkomen worden extra parkeerverboden ingesteld, zoals op de D.Nieuwenhuisweg. Daarnaast wordt er extra ingezet op handhaving en aanpak van de parkeerexcessen in woonwijken zoals Skoatterwald, Oranjewoud en Heerenveen-Midden.

Beugel/P&R West

De parkeerdruk nabij de Beugel is hoog. Dit wordt mede veroorzaakt door het P&R terrein west bij het NS station. Dit terrein is op de werkdagen volledig bezet, waardoor parkeerders uitwijken naar de omliggende straten en woonwijken. Op de Beugel is in verband met de bereikbaarheid voor hulpdiensten een parkeerverbod ingesteld.

Het P&R terrein West is in beheer bij en eigendom van de gemeente Heerenveen. Wanneer uit de monitoring blijkt, dat de parkeerdruk rond dit parkeerterrein toeneemt, wordt de invoering van betaald parkeren op het P&R terrein west overwogen. Dit in combinatie met parkeermaatregelen in de aangrenzende woonwijk Nijehaske. Op dit moment wordt ingezet in samenwerking met Q-park op een beter benutting van het P&R parkeerterrein aan de oostzijde van het spoor.

De Greiden

In de woonwijk De Greiden zijn parkeerproblemen gesignaleerd op de parkeerterreinen rond het gelijknamige winkelcentrum. Het aantal parkeerplaatsen is niet toereikend, waardoor er tijdens de piekmomenten in de omringende straten parkeeroverlast ontstaat. De gemeente is op dit moment in gesprek met de winkeliersvereniging en het wijkbelang. Overwogen wordt om een blauwe zone in te stellen om de schaarse parkeerruimte beter te verdelen.

3.Tarieven

3.1 Prijs van de parkeervergunning

In de parkeervisie is als uitgangspunt opgenomen, dat de “Exploitatie betaald parkeren Heerenveen” minstens kostendekkend is en de parkeertarieven in de pas lopen met omliggende vergelijkbare gemeenten. In Heerenveen is de prijs voor een bewonersvergunning € 13,50 per jaar, zowel in het centrum als in de schil en voor een bedrijfsvergunning € 320,00 per jaar (prijspeil 2011).

Vergunning

Locatie

Aantal

Tarief

Totaal

Bewoners

Centrum

350

€ 13,50

€ 4.725,00

Schil

1050

€ 13,50

€ 14.175,00

Bedrijven

Centrum

20

€ 320,00

€ 6.400,00

Schil

180

€ 320,00

€ 57.600,00

Bezoek

Schil

1500

€ 13,50

€ 20.250,00

Opbrengsten

3100

€ 103.150,00

Op basis van de bestaande tarieven zijn de baten van de uitgegeven vergunningen

ca. € 100.000, = (2011).

De Heerenveense tarieven van vergunningen in vergelijking met andere gemeenten.

In de onderstaande tabel staan de vergunningtarieven van een aantal gemeenten opgesomd.

Gemeente

Soort vergunning

Prijs

Sneek

Bewoners

€105,95

Bedrijven

€ 492,95

Smallingerland

Bewoners

€ 32,00

Bedrijven

€ 32,00

Leeuwarden

Bewoners centrum

€ 176,00

Bewoners schil

€ 88,00

Bedrijven centrum

€ 352,00

Bedrijven schil

€ 176,00

Assen

Bewoners centrum

€ 150,00

Bewoners schil

€ 45,00

Bedrijven centrum

€ 210,00

Bedrijven schil

€ 75,00

Toekomstige vergunningtarieven

De aanvraag, uitgifte van parkeervergunningen, afhandeling van bezwaren en handhaving is door de gemeente uitbesteed aan P1. De kosten voor dit onderdeel van het “Parkeerbeheer Heerenveen” en de opbrengsten van de uitgifte van parkeervergunningen (ca. 3100 vergunningen per jaar) is op dit moment kostendekkend. Hoe de kosten zich in de toekomst zullen ontwikkelen is onbekend, maar verwacht mag worden dat deze bij een nieuwe aanbesteding (over 2-3 jaar) hoger zullen zijn.

Uit het vergelijk met omliggende gemeenten blijkt dat de prijs van de Heerenveense bewonersvergunning laag is ten opzichte van andere gemeenten. De kosten voor een bedrijfsvergunning zijn vergelijkbaar.

De tarieven voor de bewonersvergunningen zijn in de loop van de tijd achter gebleven bij de ontwikkeling van het betaald parkeren. Bij de invoering van het betaald parkeren in 1999 in Heerenveen kostte de vergunning f 25,00. Het dagtarief voor betaald parkeren bedroeg fl. 3,00 (€ 1,36). Wanneer de kostenstijging van de bewonersvergunning gelijk getrokken wordt met de stijging van de parkeertarieven (dagtarief 2011 van € 4,50) komt de bewonersvergunning op € 45,00.

3.2 Prijs van het betaald parkeren

Heerenveen kent momenteel een aflopend parkeertarief. De eerste twee uur is het tarief

€ 1,00 per uur, daarna wordt vanaf 2 uur tot 4 uur € 2,50 in rekening gebracht. Parkeren voor een hele dag kost € 4,50. (prijspeil 2010) zowel op maaiveld als in de parkeergarage.

De Heerenveense tarieven voor betaald parkeren in vergelijking met andere gemeenten.

In de onderstaande tabel staan de tarieven en tarievenstructuur van een aantal gemeenten weergegeven.

Gemeente

Tariefstructuur

Tarief

Sneek

Binnen stadsgracht

€ 1,00 per 50 minuten

Buiten stadsgracht

€ 0,90 per uur

Dagkaart

€ 3,60 per dag

Smallingerland

Maaiveld

€ 1,30 per uur met max. parkeertijd

Parkeergarage

€ 1,10 per uur, max. €6,60 per dag

Leeuwarden

Zone A

€ 2,40 per uur

Zone B

€ 1,20 per uur

Zone C

€ 0,70 per uur

Zone D

€ 0,30 per uur

Dagkaart zone D

€ 2,40 per dag

Parkeergarage

Gedifferentieerd, gemiddeld € 0,50 per 20 minuten en per dag afhankelijk locatie

€ 2,50, € 4,50 en € 6,50

Assen

Maaiveld

€ 0,10 per 4 of 8 minuten

Parkeergarage

€ 0,50 per 20 minuten

Hieruit blijkt, dat de parkeertarieven in Heerenveen in vergelijking met de omringende gemeenten over het algemeen lager zijn. Het tarief voor het betaald parkeren is de afgelopen jaren conform de parkeervisie stapsgewijs verhoogd tot € 1, = per uur. Conform bestaand beleid vindt verhoging van de tarieven daarna plaats als gevolg van inflatiecorrectie en ten behoeve van het verbeteren van de kwaliteit en kwantiteit van parkeren en wat daarmee annex is, zoals fietsparkeren. De Structuurvisie Heerenveen Centrum Breed voorziet op termijn in de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen in het centrum door de aanleg van gebouwde voorzieningen.

Op dit moment wordt de “Exploitatie betaald parkeren Heerenveen 2012-2060” in beeld gebracht inclusief financiering van de ontwikkelingen Centrum Breed. Hieruit zal blijken of er aanleiding is om de parkeertarieven te verhogen anders dan de verhoging als gevolg van de inflatiecorrectie.

In de parkeervisie wordt onderscheid gemaakt in verschillende doelgroepen: Bewoners, bezoekers van het centrum en werknemers. Vooral de bezoekers worden gefaciliteerd in het centrum. Werknemers zullen over het algemeen niet dagelijks (veel) willen betalen voor het parkeren. In de Parkeervisie wordt dan ook uitgegaan van alternatieve parkeerlocaties voor werknemers. Dat betekent dat het faciliteren van langparkeren in het centrum en de schil (dagkaarten) niet past in de parkeervisie. Zowel in 2008 en 2009 zijn parkeeronderzoeken verricht waarin onder andere de parkeerduur is gemeten. In de onderstaande grafiek staat de parkeerduur aangegeven per aantallen auto’s. Uit deze grafiek valt op te maken dat verreweg de meeste parkeerders in het centrum (kort) maximaal 2 uur parkeren. Dit zijn ca. 85% van alle parkeerders. Een kleine piek is te zien bij parkeren tot 8 uur.

Gezien het feit dat slechts een beperkt aantal mensen langer dan 2 uur parkeert is er op dit moment geen aanleiding om de tarievenstructuur in Heerenveen te wijzigen.

Parkeergarage Geerts Willigen

In 2007 is de parkeergarage Geerts Willigen in gebruik gesteld. In de afgelopen jaren is het gebruik van deze garage toegenomen. Op de piekmomenten staat de garage vol. Echter op de andere momenten is er nog parkeerruimte over.

Het dagtarief in de parkeergarage is nu € 4,50. (prijspeil 2011). Om het gebruik van de parkeergarage in de dalperioden te stimuleren wordt het dagtarief aangepast. Er dient meer en gericht te worden gecommuniceerd. Een lager dagtarief in de garage maakt het ook mogelijk als langparkeerder overdekt te parkeren in de directe nabijheid van het centrum. De effecten van de te nemen acties zullen worden gemonitoord.

Overigens kunnen voor de parkeergarage Geerts Willigen parkeerabonnementen worden aangeschaft. Op dit moment bestaan er twee soorten abonnementen: het 24 uurs abonnement voor € 50,00 per maand en het kantoortijden abonnement voor € 30,00 per maand. Deze abonnementen worden gehandhaafd in de huidige vorm. Deze abonnementen worden beschouwd als bedrijfsmiddelen om de exploitatie van de garage te optimaliseren conform de parkeervisie.

4. Conclusies

4.1 Aanbevelingen

Op basis van voorliggend uitwerkingsplan “Systeem en Tarief” worden de volgende aanbevelingen gedaan:

  • Het aflopende parkeertarief in het betaald parkeren gebied niet te wijzigen.

  • De dagkaart en parkeerabonnementen in de parkeergarage te handhaven. Om de benutting van de parkeergarage tijdens de dalperioden te verhogen worden acties ondernomen met differentiatie van het dagtarief.

  • Het tarief van de bewonersvergunning voor centrum en schil stapsgewijs te verhogen naar € 45,00 in 2014.

  • Vanaf 2012 gebiedsgewijs het betaald parkeren in de schilwijken te wijzigen in vergunninghoudersparkeren in combinatie met het aanwijzen van tijdelijke alternatieve parkeerlocaties voor bezoekers.

  • De tijden voor betaald parkeren en vergunningenparkeren op termijn gelijk te stellen.

  • In 2012 onderzoeken van de mogelijkheden om de bezoekers-, bedrijfs- en bezoekersvergunningen vanaf 1 januari 2013 te digitaliseren.

plaatje schil.pdf