Regeling vervallen per 02-06-2015

Besluit voorzieningen burgemeester, gemeentesecretaris en raadsgriffier 2006

Geldend van 01-11-2006 t/m 01-06-2015

Intitulé

Besluit voorzieningen burgemeester, gemeentesecretaris en raadsgriffier 2006

Besluit voorzieningen burgemeester, gemeentesecretaris en raadsgriffier

Inleiding

De regeling van de rechtspositie van de burgemeester vindt plaats bij wet, AMvB, ministeriële regeling en collegebesluit. In de Gemeentewet is aangegeven dat de nadere invulling van de rechtspositie van burgemeester moet worden geregeld bij AMvB. Daartoe is tot stand gekomen het Rechtspositiebesluit burgemeesters. In deze wetten en nadere regelgeving zijn alle voor de rechtspositie van belang zijnde onderwerpen geregeld. Een aantal voorzieningen, zoals de hoogte van de bezoldiging en de verschillende onkostenvergoedingen, zijn in de rechtspositiebesluiten overwegend dwingend geregeld. Deze voorzieningen zijn in dit besluit niet opgenomen, tenzij sprake is van een modelovereenkomst zoals die geldt voor de gemeentelijke organisatie. Daarnaast is sprake van een aantal voorzieningen die niet in het rechtspositiebesluit vermeld staan.

In dit besluit zijn ook opgenomen de voorzieningen voor gemeentesecretaris en raadsgriffier, voor zover deze afwijken van hetgeen in de CAR/UWO of lokale regelingen vastgelegd is.

Hoofdstuk I Begripsomschrijvingen

Artikel 1 Algemene bepalingen

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • a.

    Rechtspositiebesluit burgemeesters: het Koninklijk besluit van 2 oktober 2003, Stb. 432.

  • b.

    Regeling rechtspositie burgemeesters: de ministeriële regeling van 26 januari 2006 Stcrt. 24 als bedoeld in artikel 30, 31, 32 en 34 van het Rechtspositiebesluit burgemeesters.

  • c.

    Verplaatsingskostenbesluit 1989: het Koninklijk Besluit van 6 oktober 1989, Stb. 424.

Hoofdstuk II Voorzieningen voor burgemeester

Artikel 2 Cursus, congres, seminar of symposium

  • 1.

    De kosten van deelname van de burgemeester aan cursussen, congressen, seminars en symposia die in het gemeentelijk belang door of namens de gemeente worden aangeboden of verzorgd komen voor rekening van de gemeente.

  • 2.

    De burgemeester die wil deelnemen aan een cursus, congres, seminar of symposium dat niet door of namens de gemeente wordt aangeboden of verzorgd, dient daartoe een gemotiveerde aanvraag in bij de gemeentesecretaris. De aanvraag gaat vergezeld van inhoudelijke informatie en een kostenspecificatie. De kosten komen voor rekening van de gemeente als deelname van belang is in verband met de uitoefening van het ambt van burgemeester.

Artikel 3 Computer

  • 1.

    Aan de burgemeester wordt voor de uitoefening van zijn ambt op aanvraag een computer, bijbehorende apparatuur en software in bruikleen ter beschikking gesteld.

  • 2.

    De aanleg- en abonnementskosten van de internetverbinding ten behoeve van het gebruik van de computer komen ten laste van de gemeente.

  • 3.

    De burgemeester ondertekent voor de bruikleen een bruikleenovereenkomst met de gemeente.

  • 4.

    Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

  • 5.

    Op de bezoldiging van de burgemeester die de computer voor meer dan tien procent gebruikt voor privé-doeleinden wordt een bedrag ingehouden dat gelijk is aan het bedrag dat voor de loonbelasting tot het loon wordt of zou worden berekend ingeval alle kosten van de computer voor rekening van de gemeente komen.

Artikel 4 Fax

Aan de burgemeester wordt een fax dan wel een printer/fax ter beschikking gesteld.

Artikel 5 Mobiele telefoon

  • 1.

    Aan de burgemeester wordt voor de uitoefening van zijn ambt op aanvraag een mobiele telefoon in bruikleen ter beschikking gesteld.

  • 2.

    De burgemeester ondertekent daartoe een bruikleenovereenkomst met de gemeente.

  • 3.

    Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

Artikel 6 Dienstauto

  • 1.

    De burgemeester kan voor reizen ten behoeve van de gemeente gebruik maken van een dienstauto met of zonder chauffeur. Onder dienstauto wordt voor de toepassing van dit artikel ook verstaan een door de gemeente ingehuurde auto.

  • 2.

    De dienstauto met of zonder chauffeur kan door de burgemeester ook worden gebruikt voor het reizen ten behoeve van nevenfuncties die hij vervult uit hoofde van zijn ambt.

  • 3.

    Indien de burgemeester voor reizen ten behoeve van het in het tweede lid bedoelde nevenfuncties gebruik maakt van de gemeentelijke dienstauto en daarvoor van een derde ook een vergoeding van reiskosten ontvangt wordt die vergoeding in de gemeentelijke kas gestort.

Hoofdstuk III Voorzieningen voor gemeentesecretaris en raadsgriffier

Artikel 7 Onkostenvergoeding

Aan de gemeentesecretaris en de raadsgriffier wordt een onkostenvergoeding toegekend voor aan de uitoefening van het ambt verbonden kosten die gelijk is aan tachtig procent van het bedrag, vermeld in artikel 25, eerste lid, van het Rechtspositiebesluit wethouders.

Artikel 8 Mobiele telefoon

  • 1.

    Aan de gemeentesecretaris en raadsgriffier wordt voor de uitoefening van hun ambt een mobiele telefoon in bruikleen ter beschikking gesteld.

  • 2.

    De gemeentesecretaris en raadsgriffier ondertekenen daartoe een bruikleenovereenkomst met de gemeente.

  • 3.

    Het college stelt het model van de bruikleenovereenkomst vast.

Hoofdstuk IV De procedure van declaratie

Artikel 9 Betaling van kosten

Betaling van kosten op grond van dit besluit vindt plaats door

  • a.

    betaling uit eigen middelen; of

  • b.

    rechtstreekse toezending van de factuur aan de gemeente; of

  • c.

    een gemeentelijke creditcard

Artikel 10 Declaratie van vooruit betaalde kosten

  • 1.

    Voor de vergoeding van reis- en verblijfkosten voor binnenlandse en buitenlandse dienstreizen, reis- en pensionkosten en verhuiskosten voor de burgemeester wordt gebruik gemaakt van een declaratieformulier, waarvan het model door het college is vastgesteld , indien deze kosten uit eigen middelen vooruit zijn betaald.

  • 2.

    Het declaratieformulier wordt volledig ingevuld en ondertekend en binnen twee maanden onder bijvoeging van de originele bewijsstukken ingediend bij

  • -

    de gemeentesecretaris indien het de burgemeester betreft;

  • -

    de burgemeester indien het de gemeentesecretaris of raadsgriffier betreft.

Artikel 11 Rechtstreekse facturering bij de gemeente

  • 1.

    De vergoeding van kosten met betrekking tot deelname aan cursussen, congressen, seminars en symposia, reis- en verblijfkosten voor binnen- en buitenlandse dienstreizen, reis- en pensionkosten en verhuiskosten kan plaatsvinden door rechtstreekse toezending van de door de burgemeester of de wethouder voor akkoord ondertekende factuur aan de gemeente.

  • 2.

    Verantwoording van deze wijze van vergoeding vindt plaats door accordering via het financiële systeem dat in de gemeentelijke organisatie wordt gebruikt.

  • 3.

    De accordering van deze kosten wordt uitgevoerd door de gemeentesecretaris, als budgethouder van het betrokken budget.

Artikel 12 Gebruik creditcard

  • 1.

    De vergoeding van reis- en verblijfkosten voor binnen- en buitenlandse dienstreizen, reis- en pensionkosten en verhuiskosten kan plaatsvinden door gebruikmaking van de gemeentelijke creditcard.

  • 2.

    Een gemeentelijke creditcard wordt op aanvraag van de burgemeester of de gemeentesecretaris in bruikleen ter beschikking gesteld voor het doen van uitgaven die voor vergoeding of tegemoetkoming ten laste van de gemeente in aanmerking komen. Aan de verstrekking van de creditcard kunnen voorwaarden worden verbonden.

  • 3.

    De gemeentesecretaris draagt zorg voor de aanvraag, verstrekking en intrekking van gemeentelijke creditcards. Bij de aanvraag wordt aangegeven of een persoonlijke pincode voor het opnemen van contant geld gewenst wordt.

  • 4.

    Verantwoording van deze wijze van vergoeding vindt plaats door de factuur met creditcardbon binnen twee maanden aan te leveren bij de gemeentesecretaris.

  • 5.

    Na accordering door de gemeentesecretaris wordt de factuur met creditcardbon verzonden naar de afdeling Interne Dienstverlening, Team Registratie.

  • 6.

    Verlies of diefstal van de creditcard wordt direct gemeld bij de betreffende creditcardmaatschappij en zo spoedig mogelijk ook bij de gemeente. Het eigen risico bij verlies en diefstal komt, mits voldaan is aan de daarvoor geldende regels, voor rekening van de gemeente.

Hoofdstuk V Slotbepalingen

Artikel 13 Intrekking oude verordening

Met ingang van de datum bedoeld in artikel 25, lid 1vervalt de “Verordening voorzieningen Raadsleden, Wethouders, Commissieleden, Burgemeester, Gemeentesecretaris, Raadsgriffier en Raadsfracties 2002.”

Artikel 14 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als Besluit voorzieningen burgemeester, gemeentesecretaris en raadsgriffier 2006.

Artikel 15 Inwerkingtreding

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de dag na vaststelling door het college.

    Aldus vastgesteld in de vergadering van

    Burgemeester en wethouders van 31 oktober 2006.

    De secretaris, De burgemeester,

Besluit voorzieningen burgemeester, secretaris en griffier.pdf