Regeling vervallen per 01-01-2022

Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Heerenveen 2015

Geldend van 02-06-2015 t/m 31-12-2021

Intitulé

Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Heerenveen 2015

Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie heerenveen

De raad van de gemeente Heerenveen;

gelet op het bepaalde in artikel 81oa van de Gemeentewet;

gelezen het voorstel van de griffier van 23 april 2015;

BESLUIT:

Vast te stellen de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Heerenveen 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze instructie wordt verstaan onder:

  • a.

    Commissie: gemeentelijke rekenkamercommissie

  • b.

    Wet: Gemeentewet

  • c.

    De raad: de gemeenteraad van de gemeente Heerenveen

  • d.

    Het presidium: de vergadering van raadsvoorzitter en fractievoorzitters van de gemeenteraad van de gemeente Heerenveen

  • e.

    Voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie

  • f.

    College: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen

  • g.

    Griffier: op grond van artikel 107 Gemeentewet de door de raad benoemde functionaris

Artikel 2 Rekenkamercommissie

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt de voorzitter en de overige leden van de commissie.

  • 2. Onverminderd het bepaalde in artikel 81oa van de Gemeentewet, is het lidmaatschap van de rekenkamercommissie uitgesloten voor de onder artikel 81f onder k (leden van de raad van de gemeente Heerenveen), p (lid van een commissie van de raad van de gemeente Heerenveen) en q (ambtenaar in dienst van de gemeente Heerenveen) genoemde personen.

  • 3. Het lidmaatschap is tevens uitgesloten voor medewerkers dan wel bestuursleden van instellingen welke met de gemeente functionele dan welk financiële banden hebben.

  • 4. De leden van de commissie worden benoemd voor een periode van vier jaar en zijn voor maximaal twee perioden herbenoembaar. De eerste termijn vangt aan met het eerste benoemingsbesluit van de leden van de commissie.

  • 5. Ten aanzien van de leden van de commissie zijn de artikelen 81g (afleggen eed of belofte) en 81 h (onverenigbare betrekkingen) Gemeentewet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 4 Geheimhouding

De leden van de Rekenkamercommissie en degenen die ten behoeve van de Rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al hetgeen zij kennis nemen in hun hoedanigheid van lid.

Artikel 5 Beëindiging lidmaatschap en non-activiteit

  • 1. De raad ontslaat de leden van de commissie of stelt hen op non-actief.

  • 2. Het lidmaatschap eindigt:

    • a.

      Op eigen verzoek

    • b.

      Bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de commissie.

    • c.

      Wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft.

    • d.

      Indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

    • e.

      Wanneer het lid door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is zijn functie te vervullen.

    • f.

      Na afloop van de zittingstermijn van vier jaar.

  • 3. Een lid van de commissie kan worden ontslagen indien hij het vertrouwen van de raad verliest.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de commissie

  • 1. De leden van de commissie ontvangen een vergoeding voor het voorbereiden en bijwonen van de vergaderingen van de commissie alsmede het verrichten van de hieruit voortvloeiende uitvoerende handelingen.

  • 2. De vergoeding bedraagt voor de leden van de commissie per vergadering tweemaal het bedrag dat de minister van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties jaarlijks vaststelt ingevolge artikel 14, eerste lid, van het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden (klasse 4: 50.001-100.000 inwoners; voor het jaar 2015 € 92,35) voor het bijwonen van commissievergaderingen. De voorzitter ontvangt een vergoeding per vergadering van tweeënhalf keer het bedrag. Tevens worden de reiskosten en eventuele overige onkosten vergoed naar de daarvoor in het algemeen bij de gemeente geldende maatstaf.

Artikel 7 Ambtelijk secretaris

  • 1. De griffier wijst een medewerker van de griffie aan als ambtelijk secretaris van de commissie.

  • 2. De ambtelijk secretaris staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde.

  • 3. De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging de correspondentie en de vorming van dossiers.

  • 4. De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de (voorzitter van de) commissie over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.

Artikel 8 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoek, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet stuurt de commissie ter kennisneming aan de raad en het college.

  • 3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De commissie bericht de raad gemotiveerd in hoeverre zij aan dat verzoek voldoet.

Artikel 9 Werkwijze van de commissie

  • 1. De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. Zij beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren.

  • 3. De commissie overlegt minimaal twee keer per jaar met het presidium onder meer om de gevoelens van de raad ten aanzien van potentiële onderzoeksonderwerpen te verkennen.

  • 4. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 5. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van de procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 6. De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad zijn voorgelegd of gedeelten daarvan als niet-openbaar aanmerken.

  • 7. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 8. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de commissie, met in achtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 9. De commissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wiens taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 10. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de daarin opgenomen conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport, zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

  • 11. De commissie biedt de raad uiterlijk 1 april na afloop van ieder kalenderjaar een verslag aan van de door haar in dat jaar verrichtte activiteiten.

Artikel 10 Budget

  • 1. De commissie is bevoegd binnen het aan haar bij de gemeentebegroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het vorige lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a.

      De vergoeding van de leden als bedoeld in artikel 6 lid 2 van deze verordening;

    • b.

      De ambtelijk secretaris;

    • c.

      Externe deskundigen;

    • d.

      Eventuele andere uitgaven die de commissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De commissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording schuldig aan de raad.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van haar bekendmaking.

  • 2. Met ingang van de inwerkingtreding vervalt de Verordening rekenkamercommissie Heerenveen 2012, vastgesteld op 24 september 2012.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als ‘Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2015’.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad gehouden op

18 mei 2015.

De griffier, mevrouw W.J.M.A. Jansen
De voorzitter, de heer T.J. van der Zwan

Algemene toelichting op de Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Heerenveen 2015

De Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Heerenveen voorziet in een weergave van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de rekenkamercommissie. De artikelen 81o, 81oa, 182 tot en met 185 van de Gemeentewet zijn hier leidend en verplichtend in. Verschil ten aanzien van de vigerende Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie Heerenveen 2012 is dat de voorgelegde verordening regels vastlegt voor de invulling van een lokale rekenkamerfunctie van de gemeente Heerenveen met drie externe leden. Raadsvertegenwoordigers zijn geen lid van de rekenkamercommissie en het presidium fungeert als intermediair tussen rekenkamercommissie en gemeenteraad.

De bevoegdheden van de rekenkamercommissie zijn door aanpassingen in de Gemeentewet en in de Wet op de gemeenschappelijke regelingen gelijk gesteld met die van de rekenkamer in de Gemeentewet. Daarmee kan de rekenkamercommissie ook onderzoek doen en inlichtingen inwinnen bij publiekrechtelijke en privaatrechtelijke instellingen waaraan de gemeente deelneemt.

De vaste vergoeding per vergadering van de externe leden is gebaseerd op de regeling Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden en is, rekening houdend met de specifieke deskundigheden die worden gevraagd van de externe leden, in lijn met de gemiddelde vergoedingen voor externe leden van rekenkamercommissies in de inwonersklasse van Heerenveen. Voor 2015 betreft het een vaste vergoeding voor externe leden/niet-voorzitter van € 184,70 (is in huidige verordening € 160) en voor de voorzitter € 230,88 (is in huidige verordening € 200) per vergadering. Conform het advies van de Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies is niet voorzien in een variabel uurtarief voor eigen onderzoekswerkzaamheden door externe leden. De onderzoekswerkzaamheden worden in beginsel uitbesteed aan externe onderzoekers buiten de rekenkamercommissie.