Regeling vervallen per 01-01-2018

Nadere regel ‘subsidieregeling peuteropvang gemeente Heerenveen 2017’

Geldend van 01-01-2017 t/m 31-12-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Nadere regel ‘subsidieregeling peuteropvang gemeente Heerenveen 2017’

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen,

Gelet op het bepaalde in artikel 3, van de Algemene subsidieverordening Heerenveen 2014,

Besluit:

Vast te stellen de nadere regel ‘Subsidieregeling Peuteropvang 2017’

Thema’s van de Raad:

Thema 3: Heerenveen kiest voor leefbare wijken en dorpen

Thema 4: Heerenveen bevordert meedoen en ondersteunt

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regels wordt verstaan onder:

  • a) Aanbieder:

    de Aanbieders van gesubsidieerd Peuteropvang in 2017. Een Aanbieder voldoet aan de kwaliteitseisen van de gemeente Heerenveen zoals beschreven in Artikel 14;

  • b) Adviestabel Ouderbijdrage:

    de adviestabel Ouderbijdrage peuterwerk voor het betreffende jaar, zoals gepubliceerd op www.VNG.nl;

  • c) Doelgroeppeuters:

    alle kinderen van twee tot vier jaar die door de Jeugdgezondheidszorg (JGZ) als risicopeuter zijn geïndiceerd;

  • d) Gemeentetoeslag:

    de toeslag die via de Aanbieder wordt toegekend aan niet Kinderopvangtoeslag gerechtigde Ouders als tegemoetkoming in de kosten voor het afnemen van Peuteropvang;

  • e) Inkomensverklaring:

    Verklaring Geregistreerd Inkomen (VGI) (voorheen IB60-verklaring genoemd) is een officiële verklaring van de Belastingdienst met inkomensgegevens over een bepaald belastingjaar. De inkomensverklaring bevat de volgende gegevens:

    • a)

      Naam en adres;

    • b)

      Naam- en adresgegevens van de Belastingdienst;

    • c)

      Het jaar waarover de inkomensverklaring wordt afgegeven;

    • d)

      Inkomensgegevens;

    De Inkomensverklaring kan gratis worden aangevraagd bij de Belastingdienst.

  • f) Kinderopvangtoeslag:

    de toeslag die kinderopvangtoeslag gerechtigden ontvangen van de Belastingdienst voor Peuteropvang dan wel kinderopvang. Zie www.belastingdienst.nl voor de criteria;

  • g) Kwaliteitskader:

    het document waarin omschreven wordt hoe het beleid rond Voor- en Vroegschoolse Educatie wordt vormgegeven;

  • h) LRKP:

    Landelijk Register Kinderopvang en Peuterspeelzalen waarin aanbieders (kinderopvang) van Peuteropvang zijn opgenomen die voldoen aan de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp);

  • i) Ouder:

    de bloed- of aanverwant in opgaande lijn of de pleegouder van een kind op wie de kinderopvang betrekking heeft conform Wkkp;

  • j) Maximumuurtarief:

    dit is het maximum uurprijs zoals opgenomen voor de dagopvang artikel 4 lid 1 sub a Besluit kinderopvangtoeslag voor het betreffende jaar;

  • k) Ouderbijdrage:

    de inkomensafhankelijke bijdrage die door Ouders betaald wordt aan de Aanbieder;

  • l) Ouderbijdragetabel:

    de Ouderbijdrage wordt vastgesteld op basis van de adviestabel Ouderbijdragen;

  • m) Overdrachtsformulier:

    het formulier dat gebruikt wordt door de Aanbieder om de kennis, zoals opgebouwd in het kindvolgsysteem, over te dragen aan de basisschool waar de Peuter naar toegaat;

  • n) Peuter:

    bij de gemeente Heerenveen in het Basisregistratiepersonen ingeschreven kind van 2 tot 4 jaar;

  • o) Peuteropvang:

    Peuteropvang is kinderopvang voor Peuters van 2 tot 4 jaar die wonen in de gemeente Heerenveen, aangeboden door een Peuteropvang Aanbieder werkend met peutergroepen (leeftijdscategorie 2 tot 4 jaar) die zijn opgenomen in het LRKP, zowel Reguliere Peutervang als VVE-aanbod;

  • p) Overeenkomst:

    een ondertekend schriftelijk stuk, ondertekend door de Ouder/Verzorger en de Aanbieder. Een Overeenkomst dient minimaal de in artikel 3 lid 2 genoemde elementen te bevatten;

  • q) Reguliere Peuteropvang:

    de Reguliere Peuteropvang omvat minimaal twee dagdelen opvang met een maximale dagdeellengte van 3 uren, gedurende maximaal 40 weken per kalenderjaar1 bij een Aanbieder, zijnde niet VVE-aanbod;

  • r) VVE-aanbod:

    het aanbod Voor- en Vroegschoolse Educatie dat 2 extra dagdelen bovenop de Reguliere Peuteropvang betreft, gericht op het verminderen van onderwijsachterstanden van Doelgroeppeuters;

  • s) VVE-registratie:

    een registratie van de Aanbieder in het LRKP waaruit blijkt dat de Aanbieder voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen voor het aanbieden van VVE;

  • t) Subsidie:

    de (mogelijke) Subsidie verleent door de gemeente aan de Aanbieder op basis van deze nadere regel. De hoogte van de Subsidie voor de Reguliere Peuteropvang wordt met behulp van de rekentool vastgesteld.

Artikel 2 Doelgroep Peuteropvang

Deze regeling is van toepassing op Peuters die ingeschreven staan in de gemeente Heerenveen en Peuteropvang afnemen. De subsidie wordt verleend aan de betreffende Aanbieder waar de Ouders of verzorgers Peuteropvang afnemen.

Artikel 3 Voorwaarden

De Aanbieder ontvangt Gemeentetoeslag voor Ouders die aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • 1.

    De Peuter minimaal twee dagdelen (van 3 uren) per week de Peuteropvang bezoekt van een Aanbieder.

  • 2.

    Zij een Overeenkomst hebben met een Aanbieder, die in ieder geval de volgende elementen bevat:

    • a)

      De startdatum van de Peuteropvang;

    • b)

      Het aantal dagdelen waarop gebruik wordt gemaakt van de Peuteropvang (let op: exclusief extra dagdelen VVE);

    • c)

      De prijs per uur van de Peuteropvang;

    • d)

      Het LRKP nummer van de Aanbieder;

    • e)

      Het BSN nummer van de Peuter;

    • f)

      De BSN nummers van de Ouders(s) of verzorger(s);

  • 3.

    Zij niet in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag.

  • 4.

    Zij een Inkomensverklaring hebben overgelegd aan de Aanbieder.

  • 5.

    Zelfstandig ondernemers die in aanmerking willen komen voor de Gemeentetoeslag kunnen in plaats van een Inkomensverklaring een kopie sturen van de meest recente definitieve aanslag inkomstenbelasting van het betreffende belastingjaar.

Artikel 4 Extra VVE-aanbod voor doelgroepkinderen van 3 jaar

Ouders van Doelgroepkinderen vanaf 3 jaar komen in aanmerking voor 2 extra dagdelen VVE-aanbod bij de Aanbieder. Deze (VVE) uren zijn kosteloos voor Ouders indien voor de Peuter, bij dezelfde Aanbieder, ook twee dagdelen reguliere Peuteropvang worden afgenomen.

Artikel 5 Procedurebepalingen

  • 1. Ouders kunnen Gemeentetoeslag aanvragen via de Aanbieder, door middel van een door Aanbieder vastgesteld Aanvraagformulier.

  • 2. Een Aanvraagformulier bevat minimaal de gegevens die nodig zijn om vast te stellen of de Ouders in aanmerking komen voor de Gemeentetoeslag, zoals genoemd in artikel 3.

    Het door de Ouders ingevulde Aanvraagformulier, met bijbehorende stukken, wordt minimaal één maand voorafgaand aan de start van de Peuteropvang van de betreffende Peuter bij de betreffende Aanbieder ingeleverd.

  • 4. De Aanbieder toets de volledig door de Ouders ingevulde Aanvraagformulieren met de gevraagde inkomensgegevens en dergelijke aan de regels gegeven in deze nadere regels Subsidieregeling Peuteropvang gemeente Heerenveen voordat de Peuteropvang voor het betreffende kind start. De uitkomst van de toetsing dient schriftelijk vastgelegd te worden en bij de in artikel 15 lid 1 gevraagde informatie te worden bewaard en bevat onder andere het bedrag aan Gemeentetoeslag en de toepasselijke Ouderbijdrage.

  • 5. Indien de Peuteropvang, door dringende omstandigheden, van start gaat voorafgaand aan het toetsen van de aanvraag is de Ouder de volledige kosten voor de Peuteropvang verschuldigd. Nadat de toetsing is afgerond en vast is komen te staan dat de Ouders gebruik kunnen maken van de Gemeentetoeslag, vindt verrekening plaats op basis van de vastgestelde Ouderbijdrage via de Aanbieder.

  • 6. De gemeente keert (het voorschot van) de Gemeentetoeslag uit aan de Aanbieder. De Aanbieder int de Ouderbijdrage bij de Ouders en is verantwoordelijk voor een eventueel optredend debiteurenverlies.

  • 7. Ouder(s) van Peuters die tussen 1 januari en 30 juni geplaatst worden overleggen de laatst beschikbare Inkomensverklaring (2 jaar oud) aan de aanbieder; Ouders die tussen 1 juli en 31 december geplaatst zijn, die van het voorgaande jaar.

  • 8. Indien ondernemende Ouders (inclusief Zzp-ers) niet de meest recente aanslag inkomstenbelasting kunnen of willen overleggen, moeten zij aantonen startend ondernemer te zijn door middel van een bewijs van de Kamer van Koophandel, waarbij ze in de laagste categorie ingeschaald kunnen worden. Indien geen sprake is van een startende onderneming, kan de ondernemer ingeschaald worden in de middelste inkomenscategorie, waarbij het recht op herziening is voorbehouden.

  • 9. Als de inkomenssituatie zodanig wijzigt dat Ouders in aanmerking komen voor de Kinderopvangtoeslag, dan vervalt het recht op de Gemeentetoeslag nadat het recht op Kinderopvangtoeslag is ingegaan. Ouders of verzorgers zijn verplicht per omgaande te melden aan de Aanbieder dat zij in aanmerking komen voor Kinderopvangtoeslag.

  • 10. Wanneer een verlaging van het inkomen zodanig is dat Ouders in een lagere inkomenscategorie van de Adviestabel Ouderbijdrage valt, kan een aanvraag tot herziening van de Ouderbijdrage worden gedaan op basis van de meest recente loongegevens, loonstrook, uitkeringsbeschikking of op basis van de meest recente inkomensverklaring.

  • 11. Indien sprake is van inkomenswijziging door werkeloosheid, kunnen kinderopvanggerechtigden nog gedurende een half jaar aanspraak maken op de Kinderopvangtoeslag, nadat deze termijn verstreken is kunnen zij in aanmerking komen voor de subsidieregeling Peuteropvang. Ouders dienen de Gemeentetoeslag tijdig aan te vragen.

  • 12. Indien bij de jaarlijkse toetsing blijkt dat de Ouders of verzorgers de voorgaande periode wel recht op Kinderopvangtoeslag hebben en de Ouders of verzorgers dit niet (tijdig) hebben gemeld, wordt de Gemeentetoeslag door de gemeente teruggevorderd vanaf de datum dat het recht op de Kinderopvangtoeslag is ingegaan.

  • 13. De Gemeentetoeslag wordt stopgezet op de dag dat de Peuter vier jaar wordt of als een tussentijdse wijziging plaats heeft gevonden waardoor niet meer aan de voorwaarden voor de Gemeentetoeslag wordt voldaan.

  • 14. Indien de Aanbieder vaststelt dat Ouders die Gemeentetoeslag ontvangen drie keer binnen een half jaar de Ouderbijdrage niet betalen aan de Aanbieder en de Aanbieder de Ouders hiertoe schriftelijk heeft aangemaand, dan vervalt het recht op deze subsidieregeling en wordt de Peuteropvang beëindigd. De Aanbieder maakt hiervan schriftelijk melding aan zowel de Ouders of verzorgers en voegt deze brief bij de gegevens zoals vermeld in artikel 15. Gemeente Heerenveen stuurt vervolgens een schriftelijke aanmaning aan de Ouders om het bedrag terug te vorderen.

  • 15. Ouders die geen Inkomensverklaring of andere documenten willen overleggen komen niet in aanmerking voor de Gemeentetoeslag en moeten tegen het volledige tarief Peuteropvang afnemen.

Artikel 6 Subsidieplafond

Het bedrag aan Subsidie waar alle gezamenlijke Aanbieders maximaal recht hebben wordt per jaar in de begroting opgenomen en is in 2017 maximaal € 564.061,–.

Artikel 7 Berekening: verdeelcriteria en regels

  • 1. De berekening van de Gemeentetoeslag vindt plaats op basis van het volledig ingevulde Aanvraagformulier dat per Aanbieder is vastgesteld als genoemd in artikel 5.

  • 2. De Gemeentetoeslag voor de 2 reguliere dagdelen wordt met een maximum van 6 uren per week en met een maximum van 40 weken per kalenderjaar verleend.

  • 3. Bij de berekening van de Ouderbijdrage wordt de Adviestabel Ouderbijdrage Kinderopvangtoeslag 2017 gevolgd.

  • 4. In oktober van 2017 vindt een toetsing door de Aanbieder plaats van het niet-recht op kinderopvangtoeslag en wordt de inschaling op basis van de Inkomensverklaring (van het voorgaande jaar) vastgesteld en de Subsidie toegekend voor het opvolgende jaar. Of ingeval van ondernemers op basis van de meest recente aanslag inkomstenbelasting.

    Hiertoe dienen de Ouders of verzorgers jaarlijks voor 1 oktober de meest recente aanslag inkomensbelasting aan de Aanbieder te overleggen.

  • 5. De hoogte van de Gemeentetoeslag en de Ouderbijdrage per maand wordt bepaald door de Ouderbijdrage per uur vast te stellen aan de hand van de toepasselijke inkomenscategorie uit de Adviestabel peuterwerk.

Artikel 8 Subsidiëring Peuteropvang via uitbetaling aan Aanbieder

  • 1. De Subsidie voor de Gemeentetoeslag wordt uitbetaald aan de Aanbieder. De Aanbieder dient daarvoor een registratie bij te houden zoals omschreven in Artikel 15.

  • 2. De Aanbieder ontvangt een voorschot in de eerste maand van het kwartaal.

  • 3. Het voorschot wordt bepaald op basis van het aantal bij Aanbieder aangemelde Peuters op 1 januari 2016 of een reële inschatting (voor nieuwe partijen).

  • 4. Indien een Aanbieder gedurende het jaar zijn activiteiten start kan hij een voorschot verkrijgen op het moment dat er zich subsidiabele Peuters hebben aangemeld via een volledig ingevuld Aanmeldingsformulier en de toetsing voor de Gemeentetoeslag positief was.

  • 5. De Aanbieder dient de aanvraag tot start van het voorschot te onderbouwen met Aanvraagformulieren en de bijbehorende toetsingsstukken.

Artikel 9 Ouderbijdrage

  • 1. Bij de verlening van het voorschot gaat de gemeente uit van een reële inschatting van de gemiddelde Ouderbijdrage bij de drie grootste Aanbieders. Deze Ouderbijdrage is vastgesteld op € 42,20.

  • 2. Het voorschot wordt berekend door het aantal Peuters te vermenigvuldigen met € 42,20 en daarvan 90% te nemen.

  • 3. Na afloop van de voorschotperiode vindt de verrekening met het voorschot plaats op basis van de registratie van het werkelijk gebruik per Peuter per maand/per jaar en de vastgestelde Ouderbijdrage per Peuter.

  • 4. De Ouderbijdrage wordt volgens de Algemene Subsidieverordering Heerenveen 2014 vastgesteld.

Artikel 10 Subsidiëring koptarief voor alle Ouders aan de Aanbieder

  • 1. De gemeente betaalt het zogenoemde koptarief voor 2017 van € 0,48 per uur (= verschil tussen vastgestelde kostprijs per uur en het maximum uurtarief adviestabel peuterwerk VNG) uit aan de Aanbieder. Het Maximumuurtarief bedraagt in 2017 van € 7,18. Dit geldt zowel voor Ouders die gebruik maken van Peuteropvang op basis van de Gemeentetoeslag, als van de kinderopvangtoeslag.

  • 2. Het koptarief volgt jaarlijks de gemeentelijke indexering.

  • 3. De Aanbieder dient daarvoor een registratie bij te houden zoals omschreven in Artikel 15.

Artikel 11 Subsidiëring extra dagdelen VVE

  • 1. Voor elke geplaatste Doelgroeppeuter vanaf 3 jaar ontvangt de Aanbieder Subsidie voor 2 extra dagdelen van 3 uren per week, mits de Aanbieder kan aantonen (via de Overeenkomst) dat de Peuter ook gebruik maakt van de Reguliere Peuteropvang van 2 dagdelen (in totaal 4 dagdelen van 3 uren).

  • 2. Een Aanbieder van Peuteropvang komt in aanmerking voor een gemeentelijke financiële bijdrage van € 415,– (niveau 2017) per geïndiceerde geplaatste Peuter indien de omvang van het aanbod voor de betreffende Doelgroeppeuter minimaal 10 uur of 4 dagdelen per week is. Deze bijdrage volgt de jaarlijkse indicering.

  • 3. Het voorschot voor deze activiteiten wordt vastgesteld via de procedure van artikel 8. De extra dagdelen zijn kosteloos voor Ouders, dus wordt geen Ouderbijdrage geïnd of verrekend door de Aanbieder.

  • 4. De Subsidie voor de 2 extra dagdelen per Doelgroeppeuter per jaar wordt verrekend naar rato van het aantal maanden dat een Doelgroeppeuter geplaatst is op de Peuteropvang.

Artikel 12 Subsidiering bij plaatsing buiten gemeente

  • 1. De gemeente draagt bij in de kosten voor plaatsing van een (Doelgroep)Peuter bij een Peuteropvang buiten gemeente Heerenveen, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    • a)

      Aan de voorwaarden gesteld in artikel 3 wordt voldaan.

    • b)

      De Aanbieder voorziet in VVE-aanbod.

    • c)

      De Aanbieder voldoet aan de wettelijke kwaliteitseisen VVE.

    • d)

      Het maximum uurtarief van de Aanbieder is conform de adviestabel kinderopvang van de VNG inclusief het koptarief van gemeente Heerenveen.

  • 2. Financiering van Peuteropvang binnen een andere gemeente is gelijk aan financiering van Peuteropvang binnen gemeente Heerenveen. Bij hogere tarieven wordt de bijdrage niet verhoogd. De hogere Ouderbijdrage die hierdoor ontstaat is voor rekening van de Ouder.

Artikel 13 Rekentool 2017

  • 1. Met behulp van de rekentool (zie bijlage) wordt het voorschot van de Subsidie voor de Aanbieder vastgesteld. De hoogte van het subsidie voorschot wordt bepaald door:

    • a)

      Het aantal Ouders die in aanmerking komen voor de gemeentetoeslag;

    • b)

      Het koptarief voor alle bij Aanbieder geplaatste Peuters op 1 januari 2016;

    • c)

      Het aantal VVE geïndiceerde Peuters;

    • d)

      De gemiddelde Ouderbijdrage;

    • e)

      De VVE toeslag (€ 415,–).

Artikel 14 Kwaliteitseisen aan aanbieders

  • 1. Om in aanmerking te kunnen komen voor de Subsidie van de gemeente Heerenveen dienen Aanbieders minimaal te voldoen aan de volgende eisen:

    • a)

      Registratie in het LRKP;

    • b)

      Bij VVE-aanbod registratie van VVE in het LRKP;

    • c)

      Er wordt gewerkt met een kindvolgsysteem;

    • d)

      Er wordt gewerkt met een VVE-programma waarin op gestructureerde en samenhangende wijze de ontwikkeling wordt gestimuleerd op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Een gecertificeerd VVE programma dat als ‘theoretisch goed onderbouwd’ programma is opgenomen in de databank Effectieve Jeugdinterventies van het NJi (www.nji.nl) voldoet in ieder geval aan deze eis. Als een door de Aanbieder gekozen VVE programma niet erkend is, maar wel voldoet aan de voorwaarden zoals geformuleerd door de Inspectie van het Onderwijs (minimale beoordeling ‘2’) kan de Aanbieder er voor kiezen deze te gebruiken.

    • e)

      Er een overdracht van de Peuter naar de basisschool plaatsvindt, gebruikmakend van het voorgeschreven Overdrachtsformulier. Ingeval van een Doelgroeppeuter vindt een zogenoemde ‘warme overdracht’ plaats, waarbij naast een bespreking tussen basisschool en Aanbieders tevens een overdrachtsgesprek plaatsvindt in aanwezigheid van de Ouder(s);

    • f)

      De kwaliteit van de VVE op de locatie wordt door de Inspectie voor het Onderwijs in overwegende mate positief beoordeeld. Door de Inspectie aangegeven verbeterpunten worden door de Aanbieder aantoonbaar en per omgaande opgepakt;

    • g)

      Aan de kwaliteitseisen vanuit het Kwaliteitskader Peuteropvang gemeente Heerenveen wordt voldaan.

Artikel 15 Dossiervorming en controle

  • 1. De Aanbieder dient, om de Subsidie te kunnen ontvangen, de volgende informatie vast te leggen in een dossier en toegankelijk te maken voor controle door gemeente Heerenveen:

    • a)

      Volledig ingevuld aanvraagformulier;

    • b)

      Ondertekende Overeenkomst tussen de Ouder(s) en de aanbieder;

    • c)

      Inkomensverklaringen van de Ouder(s)/verzorgers of overige documenten op basis waarvan de toets niet-recht op kinderopvangtoeslag is uitgevoerd en de inschaling van de Ouderbijdrage heeft plaatsgevonden;

    • d)

      De startdatum van de Peuteropvang;

    • e)

      Het aantal uren Peuteropvang per maand;

    • f)

      Het uurtarief en de Ouderbijdrage;

    • g)

      De aard van de opvang (VVE of niet);

    • h)

      Indien er sprake is van VVE, de startdatum, het aantal uren van de 2 extra dagdelen opvang;

    • i)

      Indien van toepassing de wijziging of einddatum van de Peuteropvang;

    • j)

      Documenten die overlegd zijn naar aanleiding van jaarlijkse toetsing;

    • k)

      Documenten naar aanleiding van een aanvraag tot wijziging van de Ouderbijdrage;

    • l)

      Een afschrift van de indicatiestelling van de Peuter (op naam) door de JGZ;

    • m)

      De aanmaningen van de Aanbieder indien Ouders de Ouderbijdrage niet tijdig hebben betaald en eventueel de beëindiging van de Peuteropvang;

    • n)

      Bevestiging van de opzegging, van Ouder(s)/verzorgers op datum.

  • 2. De Aanbieder dient per kwartaal een bezettingsoverzicht te tonen, waarin het aantal gerealiseerde Peuteropvangplaatsen (Gemeentetoeslag en kinderopvangtoeslag) en doelgroepplaatsen is opgenomen. De Aanbieder dient hiermee aan te tonen dat voornoemde plaatsing en inzet daadwerkelijk is gerealiseerd.

  • 3. De gemeente kan op elk gewenst tijdstip een controle uitvoeren. Deze controle kan eventueel worden uitgevoerd door de (gemeentelijke) accountant. Daarbij zal initieel een steekproef worden gedaan en een aantal dossiers getoetst worden op bijvoorbeeld voorgeschreven inhoud, juistheid van gegevens en op het correct uitvoeren van de toetsing niet-recht op kinderopvangtoeslag en de inschaling in de Ouderbijdragetabel en de wijze en uitkomst van de toetsing.

  • 4. De gemeente kan op elk gewenst tijdstip de wijze en uitkomst van de toetsing van de aanvraagprocedure door Aanbieder komen controleren, initieel via een steekproef. Voor die dossiers waar de toetsing door de Aanbieder niet correct heeft plaats gevonden zal de gemeente Heerenveen de onterecht uitgekeerde Gemeentetoeslag bij de Aanbieder terugvorderen.

Artikel 16 Hardheidsclausule

  • 1. Het college is bevoegd om af te wijken van de regeling.

  • 2. Het college kan, in bijzondere gevallen, een artikel of artikelen van deze verordening buiten toepassing laten of daarvan afwijken, met uitzondering van de artikelen 1 en 2 voor zover toepassing gelet op het belang van de aanvrager of subsidieontvanger leidt tot onbillijkheid van overwegende aard.

Artikel 17 Inwerkingtreding

Deze nadere regel treedt in werking op 1 januari 2017 en eindigt op 31 december 2017.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders op 19 juli 2016.

De gemeentesecretaris,

De heer F.H. Perdok

De burgemeester,

de heer T.J. van der Zwan

Bijlage: Rekentool peuteropvang en VVE 2017 ivm. subsidieaanvraag/bevoorschotting

In de subsidie aanvraag van de Aanbieder moeten de drie onderdelen in de vakken zijn opgenomen:

  • 1.

    Subsidie basisaanbod peuteropvang

    Uitgaande van Nadere regels peuteropvang Heerenveen 2017 en de ervaringscijfers:

    • a.

      Aantal peuters op 1 januari 2016.

    • b.

      Verdeling van kinderopvanggerechtigde ouders en niet kinderopvanggerechtigde ouders.

      Gemiddelde verdeling: ouders met recht op kinderopvangtoeslag 64 % en ouders gebruik makend van de gemeentetoeslag 36%.

      Maak berekening van de twee categorieën.

    • c.

      Kostprijs 2017:

      uurtarief + koptarief

      € 7,18 + 0.48 = € 7.66

      40 wk x 3 uur per dagdeel x 2dd= 240 uur opvang per jaar

      € 7.66 x 240 uur / 12 mnd = 153,20 per maand per 2 dagdelen

    • d.

      Ouderbijdrage: gemiddelde: € 42,20

  • 1. Uitkomst van:

    – Plaatsen kinderopvangtoeslag x koptarief (€ 0,48) x 12 maanden

    – Plaatsen gemeentetoeslag x € 7,66 x 6 uur x 40 weken = € 1.838,40

  • 2.

    Subsidie VVE

    • a.

      Aantal: VVE peuters op 1 januari 2016

    • b.

      Per VVE geïndiceerde plaats op jaarbasis € 415,–

  • 2. Uitkomst van:

    Aantal VVE kinderen die geplaatst zijn x € 415,–

  • 3.

    Voor 3 jarigen: het derde en vierde dagdeel

  • 3. Uitkomst van het aantal 3 jarige VVE peuters x 2 dd, op basis van de berekening van de gemeentetoeslag (op jaarbasis € 1.838,40)


Noot
1

Aangenomen wordt dat de Peuter in de schoolvakanties geen gebruik maakt van Peuteropvang. Daarom worden de schoolvakanties niet meegerekend. Het staat aanbieders vrij om in de schoolvakanties Peuteropvang aan te bieden, dit vormt echter geen aanleiding om de subsidieregeling aan te passen.