Incassoreglement gemeentelijke belastingen/heffingen

Geldend van 14-02-2018 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2018

Intitulé

Incassoreglement gemeentelijke belastingen/heffingen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerenveen;

Overwegende, dat het in het belang van de invordering van gemeentelijke belastingen noodzakelijk wordt geacht om nadere regels te stellen ten aanzien van de incasso van gemeentelijke belastingen;

gelet op het bepaalde in

gelezen het voorstel van de gemeenteambtenaar belast met de invordering van gemeentelijke belastingen van 29 januari 2018;

BESLUIT:

Vast te stellen het navolgende Incassoreglement gemeentelijke belastingen/heffingen.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a)

    Belastingjaar: tijdvak van 1 januari tot en met 31 december van een kalenderjaar waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven;

  • b)

    Verzoeker: degene die de incassant toestemming geeft van zijn of haar rekening de formele belastingschuld af te schrijven;

  • c)

    Formele belastingschuld: het totaalbedrag aan gemeentelijke belasting (en) dat op het aanslagbiljet vermeld staat;

  • d)

    Incassant: de door het college van burgemeester en wethouders op voet van artikel 231, tweede lid, onderdeel c, van de Gemeentewet als invorderingsambtenaar aangewezen functionaris;

Artikel 2 Gemeentelijke belastingen waarvoor automatische incasso mogelijk is

In de automatische incasso zijn de gemeentelijke belastingen opgenomen welke vermeld staan op het gecombineerde aanslagbiljet van de gemeente Heerenveen:

  • a)

    Onroerende-zaakbelastingen (OZB);

  • b)

    Afvalstoffenheffing;

  • c)

    Rioolheffing;

  • d)

    Diftar;

  • e)

    Hondenbelasting;

  • f)

    Toeristenbelasting;

  • g)

    Reclamebelasting;

  • h)

    Forensenbelasting.

Andere belastingen en heffingen kunnen niet automatisch worden geïncasseerd.

Artikel 3 Aanmelding automatische incasso

Aanmelding voor automatische incasso vindt plaats door:

  • a)

    Een schriftelijke machtiging af te geven. Een machtigingsformulier is op de volgende manieren te verkrijgen;

    • a.

      E-mail: belastingen@heerenveen.nl

    • b.

      Telefoon: 14 0513 of (0513) 617 617

  • Het formulier moet volledig ingevuld en ondertekend worden opgestuurd naar afdeling Belastingen, Postbus 15000, 8440 GA Heerenveen.

  • b)

    Digitaal machtigen via de Digitale belastingbalie van de gemeente Heerenveen.

Artikel 4 Voorwaarden automatische incasso

  • 1. De verzoeker vult op de machtigingskaart of via de Digitale belastingbalie van de gemeente Heerenveen het rekeningnummer in. Als dat rekeningnummer later wijzigt, deelt verzoeker dat direct, schriftelijk of via de Digitale belastingbalie, mede aan incassant, zodat de automatisch incasso via de nieuwe rekening kan doorlopen.

  • 2. De afgegeven machtiging blijft tot wederopzegging gelden.

  • 3. Verzoeker is verplicht zorg te dragen voor voldoende saldo op de rekening zodat de automatische incasso tijdig en volledig kan plaats vinden.

  • 4. Incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren, indien er omstandigheden worden geconstateerd of vermoed die het regelmatig verloop van de termijnbetalingen belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

  • 5. De daarvoor in aanmerking komende formele belastingschuld wordt in de automatische incasso betrokken, als de machtiging is ingediend voordat er een dwangbevel is betekend.

Artikel 5 Termijnen en bedragen

  • 1. De automatische incasso vindt plaats in het in de belastingverordening genoemde aantal termijnen. Maandelijks wordt een bedrag afgeschreven gelijk aan het totaal openstaande bedrag gedeeld door het aantal nog resterende termijnen.

  • 2. Indien een machtiging tot automatische incasso wordt verstrekt wanneer al één of meer termijnen voor automatische incasso verstreken zijn, doch één of meer termijnen voor automatische incasso nog wel resteren, zal, de afschrijving plaats vinden in even zoveel termijnen als er nog resteren. Indien alle termijnen al verstreken zijn zal de automatische incasso eerst in werking treden indien een aanslag opgelegd wordt waarvoor wel termijnen voor automatische incasso resteren.

  • 3. Indien de automatische incasso plaats vindt met toepassing van lid 2 zal het bedrag dat aan het einde van elke nog openstaande termijn automatisch geïncasseerd wordt de openstaande formele belastingschuld gedeeld door het aantal nog openstaande termijnen.

  • 4. Indien een termijnbedrag door verzoeker wordt teruggeboekt of een termijn niet kon worden geïncasseerd zal het bedrag dat niet geïncasseerd kon worden, verdeeld worden over de resterende incassotermijnen.

  • 5. De procedure van automatisch incasso verloopt gescheiden per afzonderlijk aanslagbiljet.

Artikel 6 Beëindigen van de automatische incasso

  • 1. Het intrekken van de machtiging tot automatische incasso kan alleen schriftelijk, of via de Digitale belastingbalie van de gemeente Heerenveen, indien en voor zover de incassant daar uitdrukkelijk de mogelijkheid toe heeft geboden en enkel op de wijze die incassant aangeeft, door middel van het inzenden van een intrekkingskaart, waarvan het model door de incassant is bepaald, geschieden.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde intrekkingskaart wordt op het eerste verzoek van verzoeker kosteloos aan hem toegezonden.

  • 3. De automatische incasso wordt door incassant beëindigd:

    • a)

      indien de automatische incasso gedurende twee pogingen niet slaagt;

    • b)

      indien de automatische incasso gedurende de eerste poging niet slaagt en aannemelijk is dat een volgende incasso ook niet zal slagen, waaronder in ieder geval wordt verstaan het geval waarin blijkt dat de verstrekte machtiging betreft een niet-bestaand rekeningnummer, een geblokkeerd rekeningnummer of een beëindigd rekeningnummer;

  • 4. Indien verzoeker overlijdt of verhuist of in zijn huwelijk een echtscheiding wordt uitgesproken of een door hem aangegane samenlevingsovereenkomst wordt ontbonden, beëindigt dat de automatische incasso niet. Is wijziging van de automatische incasso gewenst, dan dient de verzoeker of diens erven dit zo spoedig mogelijk middels een in te dienen intrekkingskaart dan wel wijzigingskaart, of via de Digitale belastingbalie van de gemeente Heerenveen, aan incassant te melden.

Artikel 7 Gevolgen van de beëindiging van de automatische incasso

  • 1. Indien de automatische incasso door verzoeker, door incassant of van rechtswege wordt beëindigd vervallen de resterende incassotermijnen. Verzoeker valt dan terug naar de in de belastingverordening genoemde betaaltermijnen. Indien alle betaaltermijnen reeds verstreken zijn is verzoeker tevens invorderingsrente verschuldigd vanaf de (laatste) vervaldatum.

  • 2. De beëindiging van de automatische incasso, om welke reden dan ook, is een grond waarop incassant aan verzoeker deelname aan betaling per automatische incasso met betrekking tot reeds bestaande of toekomstige formele belastingschuld kan ontzeggen.

Artikel 8 Niet eens met automatische incasso

  • 1. Als verzoeker het niet eens is met een geïncasseerd termijnbedrag, dan kan hij binnen zesenvijftig dagen na afschrijving, zijn bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te boeken. De incasso van het termijnbedrag wordt hiermee teniet gedaan.

  • 2. Als er geen geldige machtiging is, kunnen binnen 13 maanden na afschrijving, de geïncasseerde termijnbedragen worden teruggeboekt. Verzoeker dient zich hiervoor tot zijn bankinstelling te wenden.

Artikel 9 Betalingen buiten de automatische incasso om

Betalingen die niet met automatische incasso plaatsvinden, worden afgeboekt op het door verzoeker aangegeven aanslagbiljet.

Eventuele volgende incassotermijnen worden aangepast aan het resterende openstaande saldo van de aanslag gedeeld door het aantal resterende incassotermijnen.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2018.

  • 2. Dit reglement kan worden aangehaald als Incassoreglement gemeentelijke belastingen/heffingen van de gemeente Heerenveen.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders d.d. 6 februari 2018.

Burgemeester en wethouders van Heerenveen.

De gemeentesecretaris,

de heer J. van Leeuwestijn

De burgemeester,

de heer T.J. van der Zwan