Beleidsregel handhaving helingbestrijding gemeente Heerenveen

Geldend van 13-01-2021 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel handhaving helingbestrijding gemeente Heerenveen

BURGEMEESTER van Heerenveen;

OVERWEGING:

  • 1.

    Gelet op artikel 437 Wetboek van Strafrecht, de artikelen 1 en 2 van het Uitvoeringsbesluit van artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht en artikel 2:67 Algemene Plaatselijke Verordening Heerenveen, zijn opkopers en handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen verplicht tot het registreren van alle gebruikte of ongeregelde goederen die worden ingekocht dan wel verkocht;

  • 2.

    Heling is het gevolg van een High Impact Crime en heeft een grote impact heeft op het woon- en leefklimaat;

  • 3.

    Van een handelaar verwacht wordt dat hij zich aan de geldende wet- en regelgeving houdt met als doel heling actief tegen te gaan;

  • 4.

    Om de handelaar hierin tegemoet te komen is het Digitaal Opkopers Register (DOR) middels het besluit (Aanwijsbesluit inkoopregister voor handelaren) van 15 juni 2016 als gewaarmerkt register aangewezen en vervolgens gratis beschikbaar gesteld via https://opkopersregister.stopheling.nl/.

BESLUIT:

De burgemeester besluit de beleidsregel handhaving helingbestrijding vast te stellen.

Beleidsregel handhaving helingbestrijding

voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen in de gemeente Heerenveen

Inleiding

Straatroven, woninginbraken en overvallen hebben een grote impact op de slachtoffers en vormen een gevaar voor de openbare orde en het woon- en leefklimaat. Dit soort delicten vallen dan ook onder de High Impact Crimes (HIC). De gestolen goederen worden vaak doorverkocht. Heling is dus veelal het gevolg van een HIC-delict. Daarom is er alle belang bij om het doorverkopen van gestolen goederen zo moeilijk mogelijk te maken.

Het tegengaan van woninginbraken is een aandachtspunt voor de gemeente Heerenveen. De aanpak van woninginbraken heeft prioriteit gekregen in het integraal veiligheidsbeleid: ‘Samen Veilig, Samen Doen 2017-2021’. Deze aanpak heeft als doelstelling het verminderen van het aantal woninginbraken en het vergroten van eigen preventiemaatregelen van inwoners. Omdat heling veelal in relatie staat met woninginbraken, maakt controle en handhaving van het Digitaal Opkopers Register (DOR) onderdeel uit van deze aanpak.

In artikel 437 en artikel 437bis SR zijn verplichtingen vastgesteld voor handelaren in gebruikte en ongeregelde goederen. Daarnaast zijn in afdeling 9 onder de artikelen 2:66 tot en met 2:69 van de APV ook een aantal verplichtingen vastgelegd voor handelaren in voornoemde goederen. Het niet voldoen aan deze verplichtingen levert, vooral bij herhaling, de aanmerkelijke kans op dat er heling plaatsvindt en levert dus een inbreuk op van de openbare orde. Als een handelaar deze verplichtingen niet nakomt, kan ik dan ook ter bescherming van de openbare orde, bestuurlijke maatregelen nemen. Een maatregel kan zijn dat ik op basis van artikel 174 Gemeentewet het pand sluit van waaruit de overtreding plaatsvindt.

Naast de inbreuk op de openbare orde is heling ook onder andere het gevolg van (woning)inbraken. Woninginbraken vallen ook onder de HIC: misdaden met een grote impact op het slachtoffer. De aanpak hiervan heeft ook in het integraal veiligheidsbeleid: ‘Samen Veilig, Samen Doen’, 2017-2021 een prioriteit gekregen. Daarin is de doelstelling: het verminderen van het aantal woninginbraken en het vergroten van eigen preventie maatregelen van inwoners. Controle, en waar nodig handhaving op het Digitaal Opkopersregister, maakt onderdeel uit van de aanpak.

Doel beleidsregel handhaving

De doelstelling van de bestuurlijke maatregel is de naleving van de geldende wet- en regelgeving door handelaren, waarmee wordt getracht de afzetmarkt voor goederen die afkomstig zijn van een misdrijf te verkleinen. Dader- en gelegenheidsstructuren ten aanzien van HIC-delicten en ondermijnende criminaliteit worden bestreden met als uiteindelijke doel om hiermee de openbare orde en het woon- en leefklimaat voor alle inwoners van de gemeente Heerenveen te beschermen.

In deze notitie worden de wettelijke verplichtingen voor handelaren in tweedehands goederen beschreven. Daarnaast geef ik weer op welke wijze ik handhaaf tegen geconstateerde overtredingen, waaronder mijn sluitingsbevoegdheid.

Wettelijke verplichtingen handelaren

In dit kader zijn van belang artikel 174 Gemeentewet, de artikelen 437, 437bis en 437ter Wetboek van Strafrecht, de artikelen 1 en 2 van het Uitvoeringsbesluit van artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht en de artikel 2:67, 2:68 en 2:69 Algemene Plaatselijke Verordening Heerenveen. In artikel 174 Gemeentewet is bepaald dat de burgemeester belast is met het toezicht op de openbare samenkomsten en vermakelijkheden alsmede op de voor het publiek openstaande gebouwen en daarbij behorende erven. Dit is de basis voor het tijdelijk kunnen sluiten van panden van handelaren die zich niet aan de (anti-heling) regels houden. Wat de handel in gebruikte goederen betreft, beperkt het Wetboek van Strafrecht zich (in Titel II, Overtredingen betreffende de openbare orde) voornamelijk tot feiten die samenhangen met de inkoop van goederen. De handhaving van deze regels ligt primair bij politie en justitie. De APV richt zich in artikel 2:67, in aanvulling hierop, op de verkoop van goederen. In artikel 2:68 APV zijn voorschriften opgenomen die handelaren in acht moeten nemen bij vestiging, in de uitoefening en beëindiging van hun bedrijf. In artikel 2:69 APV is bepaald dat de handelaar het ingekochte goed minimaal drie dagen onder zich moet houden. Deze combinatie van voorschriften is bedoeld om de handelaar een actieve rol te laten vervullen in het voorkómen van handel in gestolen goederen, alsmede door de registratieverplichtingen opsporingsonderzoeken van de politie naar deze goederen en het teruggeven ervan aan de rechtmatige eigenaar te faciliteren.

Om de handelaar hierin tegemoet te komen heb ik het Digitaal Opkopers Register (DOR) als gewaarmerkt register aangewezen. Daarnaast maakt de gemeente Heerenveen gebruik van het landelijk Digitaal Opkopers Loket (DOL) waar de handelaar zich eenvoudig kan aanmelden als handelaar.

Zorgvuldigheid

Voorafgaand aan een besluit tot het nemen van een eventuele maatregel worden de handelaar en eventuele overige belanghebbenden uitgenodigd een zienswijze in te dienen. Na afloop van de zienswijzetermijn worden alle feiten en omstandigheden afgewogen. Vervolgens neem ik als burgemeester een beslissing. Het besluit wordt bekendgemaakt aan de handelaar, de politie en eventuele belanghebbenden, zoals de pandeigenaar.

Handhavingsmatrix

In onderstaand schema wordt per soort overtreding aangegeven op welke wijze hier mee om wordt gegaan.

Overtreding

Eerste constatering

Tweede constatering

Derde constatering

Vierde constatering

Niet correct bijhouden in- en/of verkoopregister (waaronder identificatieplicht)

Bestuurlijke waarschuwing

Bestuurlijke waarschuwing

Sluiting voor een maand

Sluiting drie maanden

Nalaten melding te doen indien redelijkerwijs kan worden vermoed dat het goed van diefstal afkomstig is

Bestuurlijke waarschuwing

Sluiting voor een maand

Sluiting drie maanden

Sluiting onbepaalde tijd

Het verwerven van een goed van een minderjarige

Bestuurlijke waarschuwing

Sluiting voor een maand

Sluiting drie maanden

Sluiting onbepaalde tijd

Ingekocht goed korter dan drie dagen onder zich houden

Bestuurlijke waarschuwing

Sluiting voor een maand

Sluiting drie maanden

Sluiting onbepaalde tijd.

Nalaten medewerking te verlenen aan de toezichthouder bij de controle van het in- en/of verkoopregister

Bestuurlijke waarschuwing

Sluiting voor een maand

Sluiting drie maanden

Sluiting onbepaalde tijd

Niet-naleven last toezichthouder tot langer onder zich houden van een verdacht goed dan wel een andere aanwijzing uit de last

Bestuurlijke waarschuwing

Sluiting voor een maand

Sluiting drie maanden

Sluiting onbepaalde tijd

Heling

Sluiting voor een maand

Sluiting drie maanden

Sluiting onbepaalde tijd

-

Geldigheidstermijn overtreding

Voor deze beleidsregel geldt dat een overtreding drie jaar blijft staan en gedurende deze periode meegenomen wordt om een volgende stap te zetten in voorgaand schema.

Afwijkingsbevoegdheid

Ik heb bij mijn besluitvorming over een te treffen maatregel een inherente afwijkingsbevoegdheid. De stappen in het handhavingsarrangement gelden daarbij als uitgangspunt. Als feiten en/of omstandigheden daartoe aanleiding geven, kan ik afwijken van het uitgangspunt, door te kiezen voor een zwaardere of minder zware maatregel. Bij het kiezen voor een zwaardere maatregel kan ik bijvoorbeeld besluiten om een stap over te slaan en niet eerst te waarschuwen, terwijl dit wel als stap in deze beleidsregel is opgenomen. Voorbeelden van verzwarende feiten en omstandigheden (niet limitatief) zijn:

  • -

    meerdere, al dan niet gelijktijdige, overtredingen uit de handhavingsmatrix, ook als niet eerder bestuurlijk is opgetreden;

  • -

    de constatering van andere strafbare feiten die aan de handelaar of het pand zijn gerelateerd;

  • -

    het voorhanden hebben van een goed afkomstig van een misdrijf;

  • -

    omvang en eventuele gevolgen van de overtreding;

  • -

    aanwijzingen/vermoedens van verwijtbaar gedrag van de handelaar of degenen die voor hem werken;

  • -

    verkrijgen van een gestolen goed van een minderjarige.

Inwerkingtreding

De Beleidsregel handhaving helingbestrijding treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.

Citeertitel

Dit besluit kan worden aangehaald als “Beleidsregel handhaving helingbestrijding”.

Ondertekening

Heerenveen, 21 december 2020.

Burgemeester van Heerenveen.

T.J. van der Zwan