Regeling vervallen per 31-12-2014

Regeling Arbeidstijden buitendienstpersoneel afdeling Realisatie

Geldend van 01-10-2004 t/m 30-12-2014

Intitulé

Regeling Arbeidstijden buitendienstpersoneel afdeling Realisatie

Arbeidstijden buitendienstpersoneel afdeling Realisatie

Vastgesteld in B&W op 10 augustus 2004.

Instemming Ondernemingsraad op 9 september 2004.

Vorig jaar zijn bij wijze van proef gedurende de zomerperiode (mei t/m september) een aantal straten in het centrum op de zondagochtend geveegd. Dat heeft veel positieve reacties opgeleverd. Afgesproken is, dat deze proef zo mogelijk omgezet zou kunnen worden in een structurele taak.

In het evenementenbeleidsplan dat onlangs is vastgesteld, is ook een passage gewijd aan het vegen op zondag. Het mag duidelijk zijn, dat deze activiteit een – beperkte - uitzetting van taken betekent ( 3 pers x 3 uur p.p.p.w; loon- en machinekosten plm € 12.500,- p/jr). De praktijk laat zien, dat het vegen op zondag niet bijzonder veel tijdsvoordeel oplevert voor het vegen op de maandagochtend. Kortom, het blijft een uitzetting, maar wellicht dat dit op de volgende manier kan worden gecompenseerd.

Per 12 juli wordt het huidige veegplan overboord gezet en wordt voortaan geveegd aan de hand van een geautomatiseerd VISTA-veegplan van Fryslân Miljeu. Op basis van vaste parameters worden de routes, intensiteit, etc. bepaald. Het VISTA-veegplan kan vanuit twee invalshoeken worden opgezet: of primair het beschikbare budget nemen en daar secundair de parameters op aanpassen, of de gewenste parameters als primaat stellen en de kosten secundair laten zijn. Uiteraard hebben wij FM opdracht gegeven de eerste variant uit te werken. Uitvoerder FM geeft aan, dat werken aan de hand van dit nieuwe plan efficiënter is. Als dit in de praktijk waar blijkt, zou daarmee mogelijk de uitzetting op de zondagmorgen (die overigens in dit nieuwe plan is meegenomen) gecompenseerd kunnen worden. Vooralsnog gaan we daar vanuit.

Hert gaan vegen op de zondagmorgen impliceert wel een wijziging van het per 1 januari 1997 in onze CAR/UWO opgenomen uitvoeringsvoorschrift “Regeling arbeidstijden buitendienstpersoneel sector ruimtelijke ontwikkeling en milieu” (bijgevoegd). Deze regeling verving een oudere, soortgelijke regeling van 11 april 1975. De regeling heeft te maken met het efficiënter kunnen inzetten van de buitendienstmedewerkers in relatie tot het jaargetijde: ’s winters om 07.00 uur beginnen, terwijl het dan nog donker is, is weinig efficiënt.

Per 1 januari 1997 is ook de 36-urige werkweek ingevoerd, die onder andere als doel had de flexibiliteit in werktijden te vergroten.

Het opruimen van o.a. de zaterdagmarkt gebeurde in het verleden door medewerkers van de toenmalige afdeling RTD , waarvoor men een overwerkvergoeding kreeg. Met de invoering van de 36-urige werkweek konden die werkzaamheden als regulier werk worden aangemerkt, behorende tot de 36-urige werkweek, maar waarvoor wel een onregelmatigheidstoeslag moest worden verleend. Dus vergelijkbaar met bijv. het weekends werken door een politieman.

Na de overgang van de Reinigingsdienst naar Fryslân Miljeu is het zaterdags schoonmaken van het centrum na afloop van de markt, een taak geworden van de afdeling Wijkbeheer, in het bijzonder van het wijkteam Heerenveen-centrum. De betreffende collega’s worden daarvoor ingeroosterd en ontvangen een vaste onregelmatigheidstoeslag op basis van het gemiddelde aantal uren op de zaterdag.

Vorig jaar is bij wijze van proef in de zomerperiode het centrum ook geveegd op zondagmorgen. In eerste instantie zijn die werkzaamheden op basis van vrijwilligheid door het wijkteam Heerenveen-centrum verricht. Al tijdens de proef werd duidelijk, dat zulks een te zware belasting zou worden voor dit team, en dat ook de medewerkers van andere wijkteams daarbij ingeschakeld zouden moeten worden.

Dit stuitte aanvankelijk nogal op bezwaren en soms zelfs op pertinente weigeringen. Inmiddels lijkt een substantieel deel van de medewerkers bij toerbeurt wel ingezet te willen worden op de zondagmorgen.

Formeel moet hiervoor wel de Regeling arbeidstijden buitendienstpersoneel worden aangepast. Naar nu blijkt, is dat indertijd voor de zaterdagwerkzaamheden ten onrechte niet gebeurt, zodat zulks nu ook gerepareerd moet worden.

Ten aanzien van het werken op zondag kan nog het volgende worden opgemerkt. In maart 2003 is de Arbeidstijdenwet (ATW) gewijzigd. In principe moet de werknemer voor het werken op zondag toestemming geven. Voor de werkgever zijn er echter een aantal ontsnappingsmogelijkheden. De eerste zin van artikel 5:4 van de ATW zegt: de werknemer verricht op zondag geen arbeid, behalve voorzover het tegendeel is bedongen en uit de aard van de werkzaamheden voortvloeit. Indien de bedrijfsomstandigheden dit noodzakelijk maken, kan van de vorige zin worden afgeweken indien de werkgever daartoe overeenstemming heeft bereikt met de OR. Daarnaast kan met de OR worden afgesproken om onder bijzondere omstandigheden van de zondagregel af te wijken (zij het onder de conditie van de vier verplichte zondagen per kwartaal waarop de medewerker geen arbeid hoeft te verrichten.) Tenslotte is de burgemeester – bij rampen of andere uitzonderlijke omstandigheden – conform de CAR gerechtigd ambtenaren op zondag andere werkzaamheden op te dragen.

Gelet op de wensen van de politiek ( en de bewoners van het centrum) mag gesteld worden dat het schoonmaken van het centrum tot de reguliere bedrijfsvoering behoort. En aangezien het vegen op zondagochtend beperkt blijft tot de periode mei –september, betekent dit qua belasting een inzet van 2 zondagochtenden per jaar (van plm 08.00 tot plm 11.00 uur) Voor de chauffeurs van de veegmachine ligt die belasting op 5 a 6 x per jaar; daarbij is rekening gehouden met extra inzet van derden. Deze frequentie ligt ruim binnen de normen van de Arbeidstijdenwet.

Rechtspositioneel is het werken op onregelmatige tijden (anders dan tussen 07.00 uur en 18.00 uur op maandag tot en met vrijdag) met de daarbij horende vergoeding in de CAR/UWO vastgelegd.

Voorgesteld wordt de werktijdenregeling voor het buitendienstpersoneel in deze zin aan te passen. Zoals hiervoor al aangegeven, is geconstateerd, dat met de invoering van de 36-urige werkweek en het op basis daarvan inzetten van medewerkers voor de zaterdagmarkt de toenmalige werktijdenregeling ten onrechte niet is aangepast. Nu het voorstel er ligt om ook de zondagmorgen te betrekken in de bedrijfsvoering, is het gewenst dit alsnog te corrigeren en mee te nemen in het onderhavige voorstel.

Aldus vastgesteld door het college

van Burgemeester en wethouders op

10 augustus 2004.