Regeling vervallen per 01-01-2012

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2011

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012

Nr.RB2011152

De raad van de gemeente Heerhugowaard;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 15 november 2011

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

besluit vast te stellen de:

Legesverordening 2012

‘De Verordening op de heffing en de invordering van leges 2012’

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

a 'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

b 'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;

c 'maand': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n -1)e dag in de volgende kalendermaand;

d 'jaar': het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n -1)e dag in het volgende kalenderjaar;

e 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam 'leges' worden rechten geheven voor

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortenwet; een en ander genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

a het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

b het verstrekken van gemeentelijk informatiemateriaal zoals raads- en commissiestukken aan vertegenwoordigers van de pers, indien zij zich als zodanig kunnen legitimeren;

c het verstrekken van agenda's van de vergaderingen van de raad en die van de commissies, uitsluitend aan bezoekers van de publieke tribune voor en gedurende de vergadering.

d een vergunning als bedoeld in artikel 12, eerste lid (inzamelen door anderen dan de inzameldienst) van de Afvalstoffenverordening gemeente Heerhugowaard, voorzover aangevraagd door charitatieve instellingen die als zodanig zijn geregistreerd bij het Centraal Bureau Fondsenverwerving.

e de aanvraag van een vergunning als bedoeld in artikel 2.2.2, eerste lid (evenement) en artikel 5.2.2 (venten) van de Algemene plaatselijke verordening en artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening, voorzover verleend ten behoeve van kleinschalige, niet commerciële, buurtgerichte activiteiten en van in de gemeente Heerhugowaard gevestigde sport- of jeugdculturele verenigingen en verenigingen of instellingen met een sociaal-maatschappelijke doelstelling.

f vermiste reisdocumenten en rijbewijzen, indien blijkt, uit een door de politie opgemaakt proces verbaal, dat de vermissing van het reisdocument of het rijbewijs de aanvrager niet verwijtbaar is. (een overval, fysiek geweld of diefstal na inbraak uit woning)

g diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

Artikel 5 Tarieven

  • 1

    De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

3 Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

1 In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

a mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

b schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

2 De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op een aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • o

      1. akten burgerlijke stand;

    • o

      2. reisdocumenten;

    • o

      3. rijbewijzen;

    • o

      4. papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

    • o

      5. verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens;

    • o

      6. verklaring omtrent het gedrag;

    • o

      7. kansspelen;

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.

Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel

  • 1

    De 'Legesverordening 2011' van 14 december 2010 en bijbehorende tarieventabel, laatstelijk gewijzigd bij raadsbesluit van 22 maart 2011, wordt ingetrokken met ingang van de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de datum die is genoemd in de bekendmaking van de Legesverordening 2012.

  • 3

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover terzake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4

    De datum van ingang van de heffing is de 1 januari 2012.

  • 5

    Deze verordening kan worden aangehaald ' Legesverordening 2012’.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2011

de secretaris, de burgemeester,

Tarieventabel Legesverordening 2012

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Hoofdstuk 5 Gemeentearchief

Hoofdstuk 6 Kiezersregister

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

Hoofdstuk 8 Reisdocumenten

Hoofdstuk 9 Rijbewijzen

Hoofdstuk 10 Wet op de kansspelen

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

Hoofdstuk 12 Huisvestigingswet

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

Hoofdstuk 14 Algemene plaatselijke verordening

Hoofdstuk 15 Diversen

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

Hoofdstuk 4 Vermindering

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

Hoofdstuk 5 Diverse vergunningen/ontheffingen

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Algemeen

Gedrukte stukken, afschriften, enz.

1.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.1.1.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

4,85

1.1.1.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.1.1.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

0,20

1.1.1.2.2

per pagina op papier van A3-formaat

0,30

1.1.1.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.1.1. en 1.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.1.1.3.1

per A2-formaat

2,70

1.1.1.3.2

per A1-formaat

5,50

1.1.1.3.3

per A0-formaat

11,00

1.1.1.4

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina

9,50

Hoofdstuk 2 Bestuursstukken

Begroting, rekening, perspectiefnota

1.2.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

13,10

1.2.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

22,80

1.2.1.3

een afschrift van het meerjarenplan

1,75

Raadsstukken

1.2.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.2.1

tot het verstrekken van:

1.2.2.1.1

een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, bij toezending

1,80

1.2.2.1.2

de in 1.2.2.1.1 bedoelde stukken, bij afhalen op het gemeentehuis

1,25

1.2.2.1.3

een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, bij toezending

2,50

1.2.2.1.4

de in 1.2.2.1.3 bedoelde stukken, bij afhalen op het gemeentehuis

1,45

1.2.2.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.2.2.2.1

op de agenda met voorstellen aan de raad en bijbehorende notulen, bij toezending

55,75

1.2.2.2.2

de in 1.2.2.2.1 bedoelde stukken, bij afhalen op het gemeentehuis

32,45

Commissiestukken

1.2.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.3.1

tot het verstrekken van:

1.2.3.1.1

een afschrift van de agenda van een commissievergadering, bij

toezending

1,20

1.2.3.1.2

de in 1.2.3.1.1 bedoelde stukken, bij afhalen op het gemeentehuis

0,80

1.2.3.1.3

een afschrift van de besluitenlijst van een commissievergadering, bij toezending

1,20

1.2.3.1.4

de in 1.2.3.1.3 bedoelde stukken, bij afhalen op het gemeentehuis

0,80

1.2.3.2

tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.2.3.2.1

op de agenda en besluitenlijst van een raadscommissie, bij toezending

22,80

1.2.3.2.2

de in 1.2.3.2.1 bedoelde stukken, bij afhalen op het gemeentehuis

12,95

Collegestukken

1.2.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar:

1.2.4.1

op de besluitenlijst van de vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders, bij toezending

49,00

1.2.4.2

de in 1.2.4.1 bedoelde stukken, bij afhalen op het gemeentehuis

22,80

Verordeningen

1.2.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.2.5.1

Een afschrift van de Algemene plaatselijke verordening

3,50

1.2.5.2

Een afschrift van de bouwverordening

30,00

1.2.5.3

Een afschrift van de toelichting op de bouwverordening

30,00

Hoofdstuk 3 Burgerlijke stand

1.3.1

Het tarief bedraagt terzake van de voltrekking van een huwelijk of een registratie van een partnerschap:

1.3.1.1

in de trouwzaal van het gemeentehuis:

1.3.1.1.1

op maandag tot en met vrijdag gedurende de tijd waarop het bureau van de burgerlijke stand is geopend

288,20

1.3.1.1.2

op een zaterdag of zondag of een algemeen erkende christelijke feestdag of nationale feestdag

566,10

1.3.1.1.3

indien op verzoek gebruik gemaakt wordt van de raadzaal, wordt het overeenkomstig 1.3.1.1.1 of 1.3.1.1.2 berekende tarief verhoogd met

43,90

1.3.1.2

in het Poldermuseum:

1.3.1.2.1

op maandag tot en met vrijdag gedurende de tijd waarop het bureau van de burgerlijke stand is geopend

488,50

1.3.1.2.2

op een zaterdag of zondag of een algemeen erkende christelijke feestdag of nationale feestdag

766,45

1.3.1.3

Buiten het gemeentehuis anders dan bedoeld in 1.3.1.2:

1.3.1.3.1

op maandag tot en met vrijdag gedurende de tijd waarop het bureau van de burgerlijke stand is geopend

527,00

1.3.1.3.2

op een zaterdag of zondag of een algemeen erkende christelijke feestdag of nationale feestdag

804,85

1.3.1.3.3

Op een locatie naar vrije keuze, anders dan bedoeld in 1.3.1.2 en 1.3.1.3

1.3.1.3.3.1

Op maandag tot en met vrijdag gedurende de tijd waarop het bureau van de burgerlijke stand is geopend

527,00

1.3.1.3.3.2.

Op een zaterdag of zondag of een algemeen erkende christelijke feestdag of nationale feestdag

804,85

1.3.2

Het tarief bedraagt terzake van het inzetten van ambtelijke getuigen ten behoeve van de huwelijksvoltrekking per getuige

18,55

1.3.3

Het tarief bedraagt terzake van het verstrekken van:

1.3.3.1

Een trouwboekje of partnerschapsboekje in een normale uitvoering

7,70

1.3.3.2

Een trouwboekje of partnerschapsboekje in een luxe uitvoering

24,40

1.3.4

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een éénmalige informatie omtrent geboorte, overlijden, aangifte en voltrekking van een huwelijk dan wel van de registratie van een partnerschap

3,10

1.3.5

Het tarief bedraagt terzake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier

19,40

1.3.6

Terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand (Stb. 1879, 72) geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand (Stb. 1969, 36) of zoals dit Besluit laatstelijk is vervangen of gewijzigd.

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

Online (via de website) aanvragen van een uittreksel GBA en de daaraan gerelateerde Producten (Bewijs van in leven zijn en Bewijs van Nederlanderschap) zijn gratis vanaf 1 april 2011.

€ 

4,65

1.4.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een volledig, gewaarmerkt afschrift van de in de gemeentelijke basisadministratie opgenomen gegevens, als bedoeld in artikel 79, derde lid, van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494.

6,30

1.4.3

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier

19,40

1.4.4

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief terzake het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens; het bij ministeriële regeling vastgestelde bedrag.

Hoofdstuk 5 Gemeentearchief

1.5.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

1.5.1.1

een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina

A4 formaat

A3 formaat

0,20

0,30

artikel 50, derde lid, onder a, van de Woningwet wordt het overeenkomstig 5.2.2, onderscheidenlijk 5.2.3, 5.2.4 of 5.2.5 berekende bedrag verhoogd met:

210,75

Indien van toepassing wordt het bedrag verhoogd met de kosten van de

publicatie in de Staatscourant ad:

402,00

Hoofdstuk 6 Kiezersregister

1.6.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet

2,90

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

1.7.1

Het tarief bedraagt terzake van het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier

23,75

1.7.2

Het tarief bedraagt terzake van een door de gemeente in te vullen taxatierapport bij elk perceel en/of voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen

57,50

Hoofdstuk 8 Reisdocumenten

1.8.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.8.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

48,73

8.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.8.1.1 (zakenpaspoort)

48,73

1.8.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

52,12

1.8.1.4

tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.8.1.1, 1.8.1.2 en1.8.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument

9,37

1.8.1.5

tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.8.1.1, 1.8.1.2 en 1.8.1.3

21,86

1.8.1.6

1.8.1.7

1.8.1.8

Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeven van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:

voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien nog niet heeft bereikt

in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.8.1.7

30,00

40,05

1.8.2.1

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.8.1.1 tot en met 1.8.1.3 alsmede in 1.8.1.7 en 1.8.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

45,90

1.8.2.2

Het tarief als genoemd in 1.8.2.1 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.8.1.1, 1.8.1.2 en 1.8.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.8.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.

1.8.2.3

Het tarief als genoemd in onderdeel 1.8.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van

21,83

1.8.3.1

Indien aan de aanvrager van een reisdocument als bedoeld in 1.8.1.1, 1.8.1.2, 1.8.1.3 1.8.1.7 en 1.8.1.8 reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, wordt de terzake verschuldigde leges, voor elk document dat niet kan worden overgelegd, verhoogd met

De verhoogde leges wordt niet in rekening gebracht indien deze betrekking heeft op een document dat langer dan 11 jaar geleden is afgegeven. De verhoogde leges worden ook niet in rekening gebracht voor vermiste reisdocumenten en rijbewijzen, indien blijkt, uit een door de politie opgemaakt proces verbaal, dat de vermissing van het reisdocument of het rijbewijs de aanvrager niet verwijtbaar is. (een overval, fysiek geweld of diefstal na inbraak uit woning)

Kinderbijschrijvingen en kinderstickers vervallen per 26 juni 2012

16,00

Hoofdstuk 9 Rijbewijzen

1.9.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs (rijksdeel € 9,50, gem.deel € 36,20)

45,70

1.9.2

Indien bij een aanvraag als bedoeld in 1.9.1 een reeds eerder aan de aanvrager verstrekt rijbewijs niet compleet kan worden overgelegd, wordt de terzake verschuldigde leges verhoogd met

De verhoogde leges wordt niet in rekening gebracht voor vermiste reisdocumenten en rijbewijzen, indien blijkt, uit een door de politie opgemaakt proces verbaal, dat de vermissing van het reisdocument of het rijbewijs de aanvrager niet verwijtbaar is. (een overval, fysiek geweld of diefstal na inbraak uit woning)

16,00

1.9.3

Het tarief genoemd in onderdeel 1.9.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met toeslag € 33,50 en rijksdeel € 9,50

43,00

Hoofdstuk 10 Wet op de kansspelen

1.10.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen

1.10.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat

56,50

1.10.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat;

en voor iedere volgende speelautomaat

56,50

34,00

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

20,50

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

1.11.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

38,60

Hoofdstuk 12 Huisvestingswet

1.12.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1.1

tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet

19,40

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

1.13.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.13.1.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten

€ 

126,00

1.13.1.2

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement

86,00

1.13.1.3.

tot het verkrijgen van een ontheffing voor het vervoer van gevaarlijke stoffen als bedoeld in de Wet Vervoer gevaarlijke stoffen

86,00

1.13.2

1.13.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van:

-een nieuwe gehandicaptenparkeerkaart in verband met het verlopen van de geldigheidsduur

-een duplicaat van een gehandicaptenparkeerkaart

- een nieuw kentekenbord bij een gehandicaptenparkeerplaats in verband met wijziging van kenteken

100,00

25,00

25,00

25,00

Hoofdstuk 14 Algemene plaatselijke verordening

1.14.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.14.1.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:10 eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, voor zover dit strekt tot het mogen plaatsen van een container, keet, kraan of vergelijkbaar voorwerp welke wordt gebruikt ten behoeve van (bouw)werkzaamheden, op of aan de openbare weg, per periode

86,00

1.14.1.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld artikel 2.10 eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening, voor zover dit strekt tot het mogen plaatsen van een container, keet, kraan of vergelijkbaar voorwerp welke wordt gebruikt ten behoeve van (bouw)werkzaamheden, op of aan de openbare weg, met dien verstande dat voor elke volgende container, keet, kraan of vergelijkbaar voorwerp een toeslag wordt berekend van

7,15

1.14.1.3

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.10 eerste lid, voor zover dit strekt tot het mogen plaatsen van tijdelijke reclameborden dan wel andere promotiematerialen op of aan de openbare weg

0,00

1.14.1.4

tot het verkrijgen van afwijkende sluitingstijden als bedoeld in artikel 2.29 tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening (vergunningsvoorschrift andere sluitingstijden)

37,35

1.14.1.5

tot het verkrijgen van een toestemming als bedoeld in artikel 2.4.2, tweede lid, onder a van de Algemene plaatselijke verordening (plakken of op andere wijze aanbrengen van aanplakbiljet of ander geschrift), per periode

86,00

1.14.1.6

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.6, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening

(ontheffing geluid)

71,00

1.14.1.7

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4.13, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (verontreiniging weg en terreinen)

193,20

1.14.2

Nutsvoorzieningen:

1.14.2.1

het afgeven van een instemmingsbesluit voor het leggen, instandhouden en het opruimen van kabels in gemeentegronden

174,00

1.14.2.2

beheerskosten per meter sleuf

1,60

1.14.3

Het tarief bedraagt terzake het verlenen van een ontheffing voor het gebruik van kerstboomverlichting in de openbare ruimte

€ 

256,80

1.14.4

Het tarief bedraagt terzake het verlenen van een parkeerontheffing zoals genoemd in de parkeergeldverordening

€ 

0,00

1.14.5

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag genoemd in dit hoofdstuk maar voor het verlenen van de vergunning, de aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

30,05

1.15.1.2

tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn

Online (via de website) aanvragen van een uittreksel GBA en de daaraan gerelateerde Producten (Bewijs van in leven zijn en Bewijs van Nederlanderschap) zijn gratis.

4,65

1.15.1.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

Online (via de website) aanvragen van een uittreksel GBA en de daaraan gerelateerde Producten (Bewijs van in leven zijn en Bewijs van Nederlanderschap) zijn gratis.

4,65

1.15.1.4

Bij verlies van de Huygenpas en bij het aanvragen van een nieuwe Huygenpas in rekening brengen als tegemoetkoming in de administratie- en verzendkosten.

5,00

1.15.1.5

Bij verlies van de Huygenpasgids en bij het aanvragen van een nieuwe Huygenpasgids in rekening brengen als tegemoetkoming in de administratie- en verzendkosten.

5,00

1.15.1.6

Bij diefstal van de Huygenpas kan er op vertoon van het aangiftebewijs van diefstal een nieuwe gratis Huygenpas verstrekt worden.

1.15.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van vergunningen of ontheffingen tot handelingen, waarvoor krachtens wet, reglement of verordening van politie vergunning of ontheffing moet worden gevraagd, voor zover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voor zover daarvoor in deze verordening geen bijzondere regeling is opgenomen.

86,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1.1

Aanlegkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.2

Bouwkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Sloopkosten:

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.4

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven,

hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn

omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het

toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben

dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2. Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

2.2.1

een verzoek tot de beoordeling van een principeverzoek met betrekking tot de vraag of bebouwingsmogelijkheden, dan wel bestemmingswijzigingen mogelijk zijn:

€ 

0,00

2.2.2

Een verzoek om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is:

€ 

0,00

2.2.3

een verzoek tot de beoordeling van een conceptaanvraag om een omgevingsvergunning (schetsplan) : 20% van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.

2.2.4

Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning voor een op basis van het principeverzoek, vooroverleg, dan wel conceptaanvraag uitgewerkt bouwplan in behandeling wordt genomen, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend;

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1.1

indien de bouwkosten minder bedragen dan € 20.000:

4,20% van de bouwkosten

2.3.1.1.2

Indien de bouwkosten € 20.000 bedragen of meer, maar minder dan

€ 50.000: 3,90% van de bouwkosten met een minimum van

€ 840

2.3.1.1.3

Indien de bouwkosten € 50.000 bedragen of meer, maar minder dan

€ 200.000: 2,66% van de bouwkosten met een minimum van

€ 1.950

2.3.1.1.4

Indien de bouwkosten € 200.000 bedragen of meer, maar minder dan

€ 500.000: 1,65% van de bouwkosten met een minimum van

€ 5.320

2.3.1.1.5

Indien de bouwkosten € 500.000 bedragen of meer, maar minder dan

€ 1.000.000: 1,59% van de bouwkosten met een minimum van € 8.250

2.3.1.1.6

Indien de bouwkosten € 1.000.000 bedragen of meer, maar minder dan € 2.000.000: 1,53% van de bouwkosten met een minimum van

€ 15.900

2.3.1.1.7

Indien de bouwkosten € 2.000.000 bedragen of meer, maar minder dan € 5.000.000: 1,47% van de bouwkosten met een minimum van

€ 30.600

2.3.1.1.8

Indien de bouwkosten € 5.000.000 bedragen of meer: 1,41% van de bouwkosten met een minimum van € 73.500

2.3.1.2

Verplichte welstandstoets:

2.3.1.2.1

De kosten voor de welstandstoets zijn opgenomen in de basisleges van artikel 2.3.1.1.1 t/m 2.3.1.1.8

2.3.1.3

Verplicht advies agrarische commissie (D.L.V.):

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie nodig is en wordt beoordeeld:

0,00

2.3.1.4

Beoordeling aanvullende gegevens:

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen en extra werkzaamheden met zich brengt:

125,00

2.3.1.5

Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwactiviteit die reeds zonder vergunning is gebouwd, in aanbouw is, dan wel in afwijking van de verleende vergunning is gerealiseerd, wordt het overeenkomstig 2.3.1 berekende bedrag verhoogd met:

271,35

2.3.2

Aanlegactiviteiten:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

548,00

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit.

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1.a

Op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag; indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)

125,00

2.3.3.1.b

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking - kruimelgevallen regeling):

600,00

2.3.3.2

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking – voormalig projectbesluit):

4.636,00

2.3.3.3

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking):

2.163,00

2.3.3.4

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

2.163,00

2.3.3.5

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

2.163,00

2.3.3.6

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regelgeving – verklaring van geen bedenkingen van G.S.):

5.998,00

2.3.3.7

van het op grond van onderdeel 2.3.1.1 verschuldigde bedrag;

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving – verklaring van geen bedenkingen van de Minister):

5.998,00

2.3.4

Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.4.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

125,00

2.3.4.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

600,00

2.3.4.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

4.636,00

2.3.4.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast

(tijdelijke afwijking)

2.163,00

2.3.4.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

2.163,00

2.3.4.6

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):

2.163,00

2.3.4.7

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast

(afwijking van provinciale regelgeving – verklaring van geen bedenkingen van G.S.):

5.998,00

2.3.4.8

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving – verklaring van geen bedenkingen van de Minister):

5.998,00

2.3.5

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

1.946,00

2.3.6.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, (rijksmonument) of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Heerhugowaard 2010 aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:

0,00

2.3.6.2

voor het slopen van een monument:

196,00

2.3.7.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:

0,00

2.3.7.2

in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,

196,00

2.3.7.3

in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:

196,00

2.3.7.4

Asbesthoudende materialen:

Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is:

0,00

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.1.5.1 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

135,00

2.3.9

Uitweg/inrit:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of- Waterschaps een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:

97,00

2.3.10

Kappen:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.12 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

103,00

2.3.11

Handelsreclame:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelsreclame met behulp van een opschrift, aankondiging of afbeelding in welke vorm dan ook, die zichtbaar is vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats, waarvoor ingevolge een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.15, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, en indien niet tevens sprake is van een activiteit als bedoeld in onderdeel 2.3.1.1 (bouwactiviteit), bedraagt het tarief:

296,60

2.3.12

Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief:

(verklaring van geen bedenkingen van de Minister)

216,00

2.3.14

Andere activiteiten:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

216,00

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

216,00

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

216,00

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:

216,00

2.3.15

Omgevingsvergunning in twee fasen:

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: Het tarief bedraagt 50% van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: Het tarief bedraagt 50% van het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport:

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport:

0,00

2.3.16.2

voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:

0,00

2.3.17

Advies:

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:

216,00

2.3.18

Verklaring van geen bedenkingen:

2.3.18.1

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:

2.3.18.1.1

indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

216,00

2.3.18.1.2

indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:

216,00

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een principeverzoek, een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag (schetsplan) als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten.

Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6 intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

2.5.1.1

indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 1 maand na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges:

80 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.1.2

indien de aanvraag wordt ingetrokken na 1 maand na het in behandeling nemen ervan en voor het verlenen van de vergunning: 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;

2.5.2

Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 en 2.3.6 intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 50 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten:

2.5.3.1

Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2 of 2.3.6 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

25% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf:

Niet van toepassing.

2.5.5

Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen:

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.1.2, 2.3.1.3, 2.3.3, 2.3.12, 2.3.14, 2.3.16, 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:

0,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

125,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:

4.636,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening:

2.163,00

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening

0,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

250,00

Titel 3 Dienstverlening vallen onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de Drank- en Horecawet

297,50

3.1.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde vergunning ingevolge artikel 30 van de Drank- en Horecawet

75,00

3.1.3

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (het verstrekken van zwak-alcoholische dranken bij een in de beschikking aangegeven bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard).

23,95

3.1.4

tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (exploitatievergunning horecabedrijf) per aanvraag

282,15

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.2.1

tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.9, van de Algemene plaatselijke verordening (straatartiest), per dag (gebied aanwijzen)

43,05

3.2.2.1

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening (evenement), voor een kleinschalig evenement waarbij minder dan 500 bezoekers dan wel toeschouwers aanwezig zijn, per dag

150,00

3.2.2.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening (evenement), voor een grootschalig evenement waarbij meer dan 500 bezoekers dan wel toeschouwers aanwezig zijn, per dag

630,40

3.2.2.3

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid van de Algemene plaatselijke verordening (evenement), voor een grootschalig evenement waarbij meer dan 500 bezoekers dan wel toeschouwers aanwezig zijn en met een of meerdere standplaatsen, per dag

721,05

3.2.3

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.23 van de Algemene plaatselijke verordening (snuffelmarkten), per dag

150,00

3.2.4

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag genoemd in dit hoofdstuk maar voor het verlenen van de vergunning, de aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3.1

tot het verkrijgen van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening (seksinrichtingen)

429,35

3.3.2

tot het overschrijven van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening (seksinrichtingen) op een andere naam, indien de inrichting door de nieuwe vergunninghouder op dezelfde wijze wordt voortgezet

229,00

3.3.3

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag genoemd in dit hoofdstuk maar voor het verlenen van de vergunning, de aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

3.4.1

Het tarief bedraagt voor van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de brandbeveiligingsverordening:

3.4.1.1

ten behoeve van een inrichting waarbij minder dan 500 personen per dag aanwezig zijn, bedraagt het legestarief

286,85

3.4.1.2

ten behoeve van een inrichting waarbij 500 of meer personen per dag aanwezig zijn, bedraagt het legestarief

431,85

3.4.1.3

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een verleende vergunning, als bedoeld in artikel 2.11 van de brandbeveiligingsverordening

€ 

71,75

3.4.2

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning maar vóór het verlenen van de vergunning, de aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

Hoofdstuk 5 Diverse vergunningen/ontheffingen

3.5.1

tot het verkrijgen van een terrasvergunning als bedoeld in artikel 2.28, zesde lid van de Algemene plaatselijke verordening (bij het horecabedrijf behorende terras), verlening vergunning voor onbepaalde tijd

177,40

3.5.2

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.72, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (vuurwerkvergunning)

93,55

3.5.3

tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5.15, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (ventvergunning):

Soort vergunning

Aantal dagen dat van de vergunning gebruik wordt gemaakt

één dag per week

Twee/drie dagen

per week

Vier/vijf of meer

dagen per week

Dagvergunning

€ 19,50

Weekvergunning

€ 19,50

€ 19,50

Maandvergunning

€ 19,50

€ 26,65

€ 53,40

Kwartaalvergunning

€ 26,65

€ 53,40

€ 107,25

Jaarvergunning

€ 71,80

€ 143,65

€ 287,45

3.5.4

Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag genoemd in artikelen 3.5.1., 3.5.2 en 3.5.3 maar voor het verlenen van de vergunning, de aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend

3.5.5

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 12, eerste lid, van de Afvalstoffenverordening (inzamelen door anderen dan de inzameldienst)

129,15

3.5.6

Het tarief bedraagt terzake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van vergunningen of ontheffingen tot handelingen, waarvoor krachtens wet, reglement of verordening van politie vergunning of ontheffing moet worden gevraagd, voor zover daarvoor geen wettelijke regeling of vrijstelling bestaat of voor zover daarvoor in deze verordening geen bijzondere regeling is opgenomen

86,00

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 20 december 2011.

De griffier, De voorzitter,