Regeling vervallen per 11-01-2011

Diensten aan derden 2010

Geldend van 11-01-2010 t/m 10-01-2011 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Diensten aan derden 2010

“Diensten aan derden”

bevoegdheid b&w

Inleiding

Dit besluit geeft aan welk bedrag aan derden in rekening gebracht moet worden als Heerlense ambtenaren voor hen werken, bijvoorbeeld voor het onderhouden van verkeerslichten in een andere gemeente.

Bij dit besluit is een checklist gevoegd met aandachtspunten voor de eigen bedrijfsvoering en het opstellen van de samenwerkings- en dienstverleningsovereenkomsten.

Inhoudelijk

  • ·

    Dit besluit vervangt de bestaande regeling uit 2009.

  • ·

    De regeling gaat uit van een apart tarief voor elke schaal. Uitgangspunt is de hoogste rang binnen de betreffende schaal, omdat in het algemeen de meest bekwame dus duurste medewerkers hiervoor worden ingezet. Vertrekpunt is niet het salaris, maar zijn de werkgeverslasten.

  • ·

    Bij een volledige aanstelling (1 fte) wordt uitgegaan van 1350 productieve uren.

  • ·

    De overhead bedraagt € 31,03 per persoon per uur. Dit is afgestemd op de afdeling met de hoogste overheadkosten.

  • ·

    De bedragen worden jaarlijks door S&C aangepast.

  • ·

    Bestaande overeenkomsten blijven van kracht.

  • ·

    Maatwerk is altijd mogelijk als de omstandigheden daartoe nopen. In dat geval dient toetsing door de stafafdeling S&C plaats te vinden.

    Bedragen per 1 januari 20 (in Euro’s)

    schaal

    werkgeverslasten

    per jaar

    werkgeverslasten

    per uur

    overhead per uur

    tarief per uur

    afgerond

    1

    29.862

    22,12

    31,03

    53,15

    54

    2

    32.863

    24,34

    31,03

    55,37

    56

    3

    35.906

    26,60

    31,03

    57,63

    58

    4

    37.953

    28,11

    31,03

    59,14

    60

    5

    40.039

    29,66

    31,03

    60,69

    61

    6

    42.131

    31,21

    31,03

    62,24

    63

    7

    46.239

    34,25

    31,03

    65,28

    66

    8

    52.080

    38,58

    31,03

    69,61

    70

    9

    58.679

    43,47

    31,03

    74,50

    75

    10

    65.128

    48,24

    31,03

    79,27

    80

    11

    74.440

    55,14

    31,03

    86,17

    87

    12

    84.063

    62,27

    31,03

    93,30

    94

    13

    90.824

    67,28

    31,03

    98,31

    99

    14

    99.424

    73,65

    31,03

    104,68

    105

    15

    108.743

    80,55

    31,03

    111,58

    112

    16

    119.021

    88,16

    31,03

    119,19

    120

    17

    130.338

    96,55

    31,03

    127,58

    128

    18

    142.790

    105,77

    31,03

    136,80

    137

Opslag en bijkomende kosten

  • ·

    De totale kosten van de dienstverlening dienen, alléén in voorkomende gevallen, verhoogd te worden met 10% omdat een opzegging van een contract soms leidt tot continuering van de eigen verplichting. Bovendien moet de verplichting uit de dienstverleningsovereenkomst bij ziekte toch doorgaan.

  • ·

    Bijkomende kosten, zoals het gebruik van materialen en voertuigen, worden als “maatwerk” berekend en aanvullend in rekening gebracht.

Randvoorwaarden

Bij het aanbieden van diensten aan derden geldt:

  • ·

    de dienst wordt alleen aangeboden aan met overheidsgeld gefinancierde instellingen zoals gemeenten, woningbouwverenigingen, scholen etc;

  • ·

    de dienst wordt aangeboden tegen het kostendekkende, bovenvermelde, tarief;

  • ·

    geen diensten of werkzaamheden worden aangeboden / uitgevoerd die het volume ingevolge de aanbestedingsrichtlijn EU 2004-18 te boven gaan (*);

  • ·

    in de dienstverleningsovereenkomst (DVO) moet de aansprakelijkheid van de gemeente Heerlen beschreven en beperkt worden;

  • ·

    de DVO wordt opgenomen in de contractenbank.

(*) de afnemer moet voldoen aan de aanbestedingsregels

Besluitbevoegdheid

Het afdelingshoofd is bevoegd mìts de werkzaamheden in het afdelingsplan zijn benoemd en voldaan wordt aan de randvoorwaarden. Het afdelingshoofd besluit tot het verrichten van de werkzaamheden en gaat namens de gemeente een overeenkomst aan. In alle andere gevallen is het een bevoegdheid van de directie.

Heerlen, 11 januari 2010

De Algemeen Directeur,

ir. H.K.W. Bekkers

Bijlage:

Samenwerkings- en dienstverleningsovereenkomst met andere overheidsorganisaties.

Checklist voor het maken van afspraken en het opstellen van een overeenkomst.

De centrale vraag voor samenwerking en dienstverlening is:

·waarom werken we samen of verlenen wij een dienst en als we het doen waar moeten we dan op letten?

Aandachtspunten eigen bedrijfsvoering:

  • ·

    wat is ons belang; waarom voeren wij taak uit ten behoeve van andere overheidsorganisatie;

  • ·

    betreft het een taak die wij al voor onszelf uitvoeren of gaan uitvoeren;

  • ·

    als het een taak is die wij niet zelf hoeven te doen en dus alleen voor de ander doen, wat betekent dat voor de uitvoering van ons eigen takenpakket; kunnen we ons eigen werk dan nog doen;.

  • ·

    hoeveel fte is gemoeid met de uitvoering van de taken;

  • ·

    raming van kosten (zie daarvoor de tarievenlijst);

  • ·

    handelt opdrachtgevende organisatie overeenkomstig het aanbestedingsrecht?

Aandachtspunten bij het opstellen van een overeenkomst:

  • ·

    de Algemene inkoopvoorwaarden zijn van toepassing;

  • ·

    let op onderhandelingsprotocol;

  • ·

    maak duidelijke afspraken met de andere overheidsorganisatie;

  • ·

    leg de afspraken vast in een overeenkomst;

  • ·

    overeenkomst opstellen volgens methode contractenbank;

  • ·

    wat is het begrippenkader met definitie van begrippen;

  • ·

    wat is het doel van de overeenkomst;

  • ·

    wat moet het resultaat zijn; duidelijke en heldere formulering; moet toetsbaar zijn;

  • ·

    aansprakelijkheid; wie is aansprakelijk voor het geval er iets mis gaat; zijn wij voor eventuele schade verzekerd;

  • ·

    behandeling klachten van burgers; klachtenregeling;

  • ·

    bezwaar en beroepsprocedure; wie behandelt;

  • ·

    duur van de overeenkomst;

  • ·

    welke werkzaamheden moeten daarvoor worden uitgevoerd;

  • ·

    welke taakomschrijving hoort daarbij;

  • ·

    welke faciliteiten op gebied van huisvesting; kantooromgeving; middelen;

  • ·

    welk tarief wordt afgesproken (zie tarievenlijst);

  • ·

    wijze van betaling en termijnen;

  • ·

    is er mandaat of machtiging nodig, zo ja een mandaat moet schriftelijk aanvaard worden;

  • ·

    opzegging overeenkomst;

  • ·

    geschillenregeling (géén arbitrage afspreken!);

  • ·

    inwerkingtreding;

  • ·

    evaluatie.

Hulp en ondersteuning nodig? Bel een van de concernjuristen van de afdeling Jurap!