Regeling vervallen per 15-12-2018

Verordening ambtelijke bijstand, fractieondersteuning en fractiemedewerkers 2012

Geldend van 11-12-2014 t/m 14-12-2018 met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2014

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand, fractieondersteuning en fractiemedewerkers 2012

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Verzoek om informatie of bijstand

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3.

    Indien een ambtenaar van oordeel is dat het verzoek geen betrekking heeft op informatie als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, legt hij dit voor aan de Algemeen Directeur. De Algemeen Directeur beslist daarna op het verzoek.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de Algemeen Directeur verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk te verlenen.

Artikel 2 Weigeren van bijstand

  • 1.

    De Griffier wijst een verzoek om bijstand af indien:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het bijstand, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, betreft en de bedrijfsvoering dit niet toelaat.

  • 2.

    De Algemeen Directeur kan op dezelfde gronden een verzoek om ambtelijke bijstand weigeren.

  • 3.

    Indien een verzoek om bijstand wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid dat besluit voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk of de weigering terecht is.

Artikel 3 Ongenoegzame bijstand

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over verleende bijstand, doet hij zijn beklag bij de griffier.

  • 2.

    Indien dit niet leidt tot een voor alle betrokkenen bevredigende oplossing, wordt dit voorgelegd aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 4 Register ambtelijke bijstand

  • 1.

    De Algemeen Directeur houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c bij, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c.

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d.

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • e.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

  • 2.

    Het register is openbaar.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 5 Fractievergoeding

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid van het Reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een bedrag van € 800 per raadszetel, met een maximum van drie raadszetels.

  • 3.

    Het bedrag genoemd in het tweede lid wordt jaarlijks in januari geïndexeerd, overeenkomstig de consumentenprijsindex van de maand september van het voorafgaande jaar.

Artikel 6 Besteding fractievergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      opleidingen voor raads- en commissieleden.

Artikel 7 Betaling fractievergoeding

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

  • 2.

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

  • 3.

    Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag. Niet uitgegeven middelen worden daarbij terugbetaald aan de gemeente.

  • 4.

    Een fractie kan tegenover de griffier verklaren afstand te doen van het recht op een fractievergoeding.

Paragraaf 3 Fractiemedewerkers

Artikel 8 Fractiemedewerker

  • 1.

    Een fractiemedewerker wordt door de fractievoorzitter schriftelijk voor benoeming door de raad aangemeld bij de voorzitter van de raad.

  • 2.

    Een fractiemedewerker verleent advies en verricht werkzaamheden ten behoeve van de fractie in de gemeenteraad waaraan hij verbonden is.

Artikel 9 Benoemingseisen

  • 1.

    Een fractiemedewerker moet voldoen aan de vereisten die gelden voor het raadslidmaatschap.

  • 2.

    Hij dient voor te komen op de kandidatenlijst van de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen van die politieke groepering waarvoor hij het fractiemedewerkermaatschap gaat vervullen.

  • 3.

    Per fractie kunnen maximaal twee fractiemedewerkers worden aangemeld bij de voorzitter.

  • 4.

    Bij de aanmelding worden bijgevoegd:

    • a.

      een schriftelijke verklaring van de fractiemedewerker waarin deze verklaart de geheimhouding als bedoeld in artikel 25 juncto artikel 86 Gemeentewet in acht te nemen;

    • b.

      een uittreksel uit het bevolkingsregister;

    • c.

      indien van toepassing een lijst met de nevenfuncties van de aangemelde persoon of personen als bedoeld in paragraaf 5.

Artikel 10 Benoemingsduur

  • 1.

    De raad benoemt op voorstel van de voorzitter een fractiemedewerker voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.

  • 2.

    De raad weigert de benoeming tot fractiemedewerker indien niet voldaan wordt aan het bepaalde in artikel 9.

  • 3.

    Een fractiemedewerker kan te allen tijde ontslag nemen. Het fractiemedewerker doet hiervan schriftelijk mededeling aan de raad.

  • 4.

    De raad kan op voorstel van de voorzitter een benoeming tot fractiemedewerker intrekken en daarmee de faciliteiten in deze verordening beëindigen dan wel weigeren in het geval dat:

    • a.

      de fractie het fractiemedewerkerschap opzegt;

    • b.

      niet meer voldaan wordt aan het bepaalde in artikel 9;

    • c.

      zich naar het oordeel van de raad andere dan de onder a en b genoemde zwaarwichtige omstandigheden voordoen.

Artikel 11 Vergoeding

De fractiemedewerker ontvangt geen vergoeding ten laste van de gemeentekas.

Artikel 12 Kennisname raadsstukken

  • 1.

    De fractiemedewerker heeft toegang tot de leeskamer van de raad en heeft inzage in de stukken die in deze kamer ter lezing liggen.

  • 2.

    De raadsvoorstellen worden gelijktijdig met de verzending aan de raadsleden aan de fractiemedewerkers gezonden.

Artikel 13 Plaatsvervanging in commissies

  • 1.

    Een lid van een commissie als bedoeld in de verordening op de raadscommissies kan een fractiemedewerker aanwijzen als zijn plaatsvervanger in de betreffende commissie, met inachtneming van de bepalingen in deze verordening.

  • 2.

    Van deze aanwijzing wordt schriftelijk melding gemaakt aan de voorzitter van de betreffende commissie.

  • 3.

    Indien kenbaar is gemaakt, dat de vervanging een structureel karakter draagt, zal de toezending van agenda en vergaderstukken in het vervolg plaatsvinden aan de aangewezen fractiemedewerker.

Paragraaf 4 Faciliteiten

Artikel 14

Ingetrokken

Artikel 15

Ingetrokken

Paragraaf 5 Integriteit van fractiemedewerkers

Artikel 16 Belangenverstrengeling

  • 1.

    Een fractiemedewerker doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt.

  • 2.

    Onder financiële belangen wordt niet verstaan het aandelenbezit van beursgenoteerde ondernemingen.

  • 3.

    Een fractiemedewerker neemt geen zaken, geld of diensten aan die zijn onafhankelijke positie kunnen beïnvloeden.

  • 4.

    Op uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken en dergelijke wordt altijd besloten in een openbare commissie of raadsvergadering.

Artikel 17 Nevenfuncties

  • 1.

    Een fractiemedewerker vervult geen nevenfuncties waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

  • 2.

    Een fractiemedewerker maakt bij de griffier melding van al zijn nevenfuncties waarbij tevens wordt aangegeven of de functie wel of niet bezoldigd is.

  • 3.

    De griffier houdt hiervan een register bij.

Artikel 18 Informatie

  • 1.

    Een fractiemedewerker gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn fractiemedewerkermaatschap beschikt.

  • 2.

    Een fractiemedewerker verstrekt geen informatie die hem uit hoofde van zijn functie ter kennis is gekomen, tenzij het openbare karakter daarvan klaarblijkelijk is.

  • 3.

    Een fractiemedewerker maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het fractiemedewerkerschap verkregen informatie.

Paragraaf 6 Slotbepaling

Artikel 19 Inwerkingtreden

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag, volgend op de dag van publicatie.

  • 2.

    Aan alle raadsleden en fractiemedewerkers wordt bij het van kracht worden van deze verordening c.q. bij hun aantreden een exemplaar hiervan verstrekt.

  • 3.

    Met het van kracht worden van deze verordening vervalt de verordening ambtelijke bijstand, fractieondersteuning en fractie-assistenten, vastgesteld op 13 april 2010.

Ondertekening

Aldus besloten tijdens de vergadering van de raad der gemeente Heerlen van 2 oktober 2012.

griffier, voorzitter,