Regeling vervallen per 25-10-2012

Verordening ambtelijke bijstand, fractieondersteuning en fractie-assistenten

Geldend van 22-04-2010 t/m 24-10-2012

Intitulé

Verordening ambtelijke bijstand, fractieondersteuning en fractie-assistenten

“VERORDENING AMBTELIJKE BIJSTAND, FRACTIEONDERSTEUNING EN FRACTIE-ASSISTENTEN“

Paragraaf 1

Ambtelijke bijstand

Artikel 1

Verzoek om informatie of bijstand

  • 1.

    Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

    • a.

      feitelijke informatie van geringe omvang;

    • b.

      inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

    • c.

      bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

  • 2.

    De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

  • 3.

    Indien een ambtenaar van oordeel is dat het verzoek geen betrekking heeft op informatie als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, legt hij dit voor aan de Algemeen Directeur. De Algemeen Directeur beslist daarna op het verzoek.

  • 4.

    De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de Algemeen Directeur verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk te verlenen.

Artikel

Weigeren van bijstand

  • 1.

    De Griffier wijst een verzoek om bijstand af indien:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

    • c.

      het bijstand, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, betreft en de bedrijfsvoering dit niet toelaat.

  • 2.

    De Algemeen Directeur kan op dezelfde gronden een verzoek om ambtelijke bijstand weigeren.

  • 3.

    Indien een verzoek om bijstand wordt geweigerd, kan de griffier of het betrokken raadslid dat besluit voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk of de weigering terecht is.

Artikel 3

Ongenoegzame bijstand

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over verleende bijstand, doet hij zijn beklag bij de griffier.

  • 2.

    Indien dit niet leidt tot een voor alle betrokkenen bevredigende oplossing, wordt dit voorgelegd aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk over de zaak.

Artikel 4

Register ambtelijke bijstand

  • 1.

    De Algemeen Directeur houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c bij, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c.

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d.

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • e.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

  • 2.

    Het register is openbaar.

Paragraaf 2

Fractieondersteuning

Artikel 5

Fractievergoeding

  • 1.

    De fracties, zoals bedoeld in artikel 5, eerste lid van het Reglement van orde, ontvangen jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

  • 2.

    Deze bijdrage bestaat uit een bedrag van € 800 per raadszetel, met een maximum van drie raadszetels.

  • 3.

    Het bedrag genoemd in het tweede lid wordt jaarlijks in januari geïndexeerd, overeenkomstig de consumentenprijsindex van de maand september van het voorafgaande jaar.

Artikel 6

Besteding fractievergoeding

  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      opleidingen voor raads- en commissieleden.

Artikel 7

Betaling fractievergoeding

  • 1.

    De bijdrage voor fractieondersteuning wordt, voor 31 januari van een kalenderjaar, als voorschot op dat kalenderjaar verstrekt.

  • 2.

    In een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden wordt het voorschot verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.

  • 3.

    Elke fractie legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan de raad verantwoording af over de besteding van de bijdrage voor fractieondersteuning onder overlegging van een verslag. Niet uitgegeven middelen worden daarbij terugbetaald aan de gemeente.

  • 4.

    Een fractie kan tegenover de griffier verklaren afstand te doen van het recht op een fractievergoeding.

paragraaf 3

fractieassistenten

Artikel 8

Fractie-assistent

  • 1.

    Een fractie-assistent wordt door de fractievoorzitter schriftelijk voor benoeming door de raad aangemeld bij de voorzitter van de raad.

  • 2.

    Een fractie-assistent verleent advies en verricht werkzaamheden ten behoeve van de fractie in de gemeenteraad waaraan hij verbonden is.

Artikel 9

Benoemingseisen

  • 1.

    Een fractie-assistent moet voldoen aan de vereisten die gelden voor het raadslidmaatschap.

  • 2.

    Hij dient voor te komen op de kandidatenlijst van de laatstgehouden gemeenteraadsverkiezingen van die politieke groepering waarvoor hij het fractie-assistentschap gaat vervullen.

  • 3.

    Per fractie kunnen maximaal twee fractie-assistenten worden aangemeld bij de voorzitter.

  • 4.

    Bij de aanmelding worden bijgevoegd:

    • a.

      een schriftelijke verklaring van de fractie-assistent waarin deze verklaart de geheimhouding als bedoeld in artikel 25 juncto artikel 86 Gemeentewet in acht te nemen;

    • b.

      een uittreksel uit het bevolkingsregister;

    • c.

      indien van toepassing een lijst met de nevenfuncties van de aangemelde persoon of personen als bedoeld in paragraaf 5.

Artikel 10

Benoemingsduur

  • 1.

    De raad benoemt op voorstel van de voorzitter een fractie-assistent voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad.

  • 2.

    De raad weigert de benoeming tot fractie-assistent indien niet voldaan wordt aan het bepaalde in artikel 9.

3. Een fractie-assistent kan te allen tijde ontslag nemen. De fractie-assistent doet hiervan schriftelijk mededeling aan de raad.

  • 4.

    De raad kan op voorstel van de voorzitter een benoeming tot fractie-assistent intrekken en daarmee de faciliteiten in deze verordening beëindigen dan wel weigeren in het geval dat:

    • a.

      de fractie het fractie-assistentschap opzegt;

    • b.

      niet meer voldaan wordt aan het bepaalde in artikel 9;

    • c.

      zich naar het oordeel van de raad andere dan de onder a en b genoemde zwaarwichtige omstandigheden voordoen.

Artikel 11

Vergoeding

De fractie-assistent ontvangt geen vergoeding ten laste van de gemeentekas.

Artikel 12

Kennisname raadsstukken

  • 1.

    De fractie-assistent heeft toegang tot de leeskamer van de raad en heeft inzage in de stukken die in deze kamer ter lezing liggen.

  • 2.

    De raadsvoorstellen worden gelijktijdig met de verzending aan de raadsleden aan de fractie-assistent gezonden.

Artikel 13

Plaatsvervanging in commissies

  • 1.

    Een lid van een commissie als bedoeld in de verordening op de raadscommissies kan een fractie-assistent aanwijzen als zijn plaatsvervanger in de betreffende commissie, met inachtneming van de bepalingen in deze verordening.

  • 2.

    Van deze aanwijzing wordt schriftelijk melding gemaakt aan de voorzitter van de betreffende commissie.

  • 3.

    Indien kenbaar is gemaakt, dat de vervanging een structureel karakter draagt, zal de toezending van agenda en vergaderstukken in het vervolg plaatsvinden aan de aangewezen fractie-assistent.

paragraaf 4

FACILITEITEN

Artikel 14

Computer en internetverbinding

  • 1.

    Op aanvraag stelt het college het raadslid of fractieassistent ten laste van de gemeente voor de uitoefening van het raadslidmaatschap resp. fractieassistentschap een computer, bijbehorende apparatuur en software in bruikleen ter beschikking.

  • 2.

    Indien geen computer, bijbehorende apparatuur en software ter beschikking is gesteld, verleent het college een raadslid of fractieassistent op aanvraag voor de uitoefening van het raadslidmaatschap resp. fractieassistentschap een tegemoetkoming voor aanschaf van een computer, bijbehorende apparatuur en software. De tegemoetkoming bedraagt maximaal

€ 900,00 inclusief BTW.

  • 3.

    Het raadslid of fractieassistent ondertekent voor de bruikleen en voor de vergoeding als bedoeld in lid 2 een overeenkomst met de gemeente.

  • 4.

    Het college stelt de modellen van de overeenkomsten vast.

Artikel 15

Cursussen en congressen

  • 1.

    Een verzoek tot een bijdrage in de kosten van een cursus of een congres wordt door de fractievoorzitter schriftelijk bij de Griffier ingediend.

  • 2.

    De Griffier honoreert dit verzoek indien deelname voor de uitoefening van het ambt van belang is.

  • 3.

    De kosten worden op declaratiebasis vergoed tot 90%, mits de betreffende factuur is voorzien van een handtekening van de fractievoorzitter.

  • 4.

    De bijdrage bedraagt per fractielid maximaal € 600,-- incl. BTW met een maximum van € 2.500,-- incl. BTW per fractie per kalenderjaar.

Paragraaf 5 Integriteit van fractieassistenten

Artikel 16

Belangenverstrengeling

  • 1.

    Een fractieassistent doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt.

  • 2.

    Onder financiële belangen wordt niet verstaan het aandelenbezit van beursgenoteerde ondernemingen.

  • 3.

    Een fractieassistent neemt geen zaken, geld of diensten aan die zijn onafhankelijke positie kunnen beïnvloeden.

  • 4.

    Op uitnodigingen voor reizen, werkbezoeken en dergelijke wordt altijd besloten in een openbare commissie of raadsvergadering.

Artikel 17

Nevenfuncties

  • 1.

    Een fractieassistent vervult geen nevenfuncties waarbij strijdigheid is of kan zijn met het belang van de gemeente.

  • 2.

    Een fractieassistent maakt bij de griffier melding van al zijn nevenfuncties waarbij tevens wordt aangegeven of de functie wel of niet bezoldigd is.

  • 3.

    De griffier houdt hiervan een register bij.

Artikel 18

Informatie

  • 1.

    Een fractieassistent gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn fractieassistentschap beschikt.

  • 2.

    Een fractieassistent verstrekt geen informatie die hem uit hoofde van zijn functie ter kennis is gekomen, tenzij het openbare karakter daarvan klaarblijkelijk is.

  • 3.

    Een fractieassistent maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het fractieassistentschap verkregen informatie.

Paragraaf 6

Slotbepaling

Artikel 19

Inwerkingtreden

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag, volgend op de dag van publicatie.

  • 2.

    Aan alle raadsleden en fractieassistenten wordt bij het van kracht worden van deze verordening c.q. bij hun aantreden een exemplaar hiervan verstrekt.

  • 3.

    Met het van kracht worden van deze verordening vervalt de verordening ambtelijke bijstand, fractieondersteuning en fractie-assistenten vastgesteld op 10 maart 2010.

Aldus besloten tijdens de vergadering van de raad der gemeente Heerlen van 13 april 2010.

Griffier, voorzitter,