Regeling vervallen per 01-12-2009

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Geldend van 03-04-2002 t/m 30-11-2009 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2001

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Artikel 1

Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    autorisatiebesluit A: een door de beheerder of een door hem aangewezen ambtenaar vastgesteld besluit, waaraan gekoppeld de in autorisatieformulier A geautoriseerde binnengemeentelijke afnemers zijn opgenomen;

  • e.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • f.

    beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;

  • g.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;

  • h.

    afnemer: een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht;

  • i.

    binnengemeentelijke afnemer: de binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA;

  • j.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.

Artikel 2

Beheer van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Beheerder van de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is het hoofd afdeling

Burgerzaken.

Artikel 3

Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de Wet GBA met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden die gegevens zoals genoemd in het autorisatiebesluit A verstrekt aan de daarin eveneens opgenomen afdelingen c.q. sectoren ten behoeve van het daarin aangegeven doel. De verwerkingen worden beheerd door het afdelingshoofd en/of de gemandateerde personen, conform het bepaalde in het mandaatbesluit.

Artikel 4

Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken;

  • c.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA, de binnengemeentelijke afnemers opgenomen in autorisatiebesluit A ten behoeve van de hen opgedragen taak, voor wat betreft de gegevens opgenomen in voornoemd autorisatiebesluit A.

Artikel 5

Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan de binnengemeentelijke afnemers, opgenomen in autorisatiebesluit A, ten behoeve van de hen opgedragen taak, gegevens verstrekt voor zover deze gegevens zijn opgenomen in voornoemd autorisatiebesluit A.

Artikel 6

Terugmeldingsplicht

  • 1.

    De in autorisatiebesluit A genoemde binnengemeentelijke afnemers doen van door hen geconstateerde afwijkingen tussen de gegevens die zij uit de basisadministratie krijgen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen, mededeling aan de beheerder van de basisadministratie.

  • 2.

    De verplichting van een binnengemeentelijke afnemer tot het doen van de in lid 1 genoemde mededeling geldt slechts voor zover de afwijking een gegeven betreft, dat aan hen op grond van deze verordening verstrekt kan worden.

Artikel 7

Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    In andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, kan aan de navolgende derden verstrekking van gegevens plaatsvinden:

    • a.

      rechtspersonen zonder winstoogmerk, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen, waarbij wordt nagegaan of de verstrekking wordt gerechtvaardigd door een dringende maatschappelijke behoefte, in een juiste verhouding staat tot het doel waarvoor de gegevens worden gevraagd en dit doel niet op een minder ingrijpende wijze kan worden bereikt;

    • b.

      natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt.

  • 2.

    Derden als bedoeld in lid 1 onder a en b zijn limitatief opgesomd in de als zodanig gewaarmerkte bijlage 1.

  • 3.

    De verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden. Artikel 88, tweede lid van de wet, is van toepassing.

Artikel 8

Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de noodzakelijke maatregelen.

Artikel 9

Slotbepalingen

  • 1.

    Het “reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bij de afdeling burgerzaken” d.d. 12 juni 2001 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Deze verordening werkt terug tot en met 1 september 2001.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 4.

    De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

  • 5.

    De Gemeenteraad mandateert de bevoegdheid om de in artikel 7 genoemde Bijlage 1 te wijzigen aan het College van Burgemeester en Wethouders.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de raad der gemeente Heerlen van 5 maart 2002.

De voorzitter, De secretaris,

Bijlage 1 (als bedoeld in artikel 7, lid 1 onder c van de verordening GBA).

Limitatieve opsomming van vrije derden aan wie gegevens kunnen worden verstrekt.

Vrije derde

Taak

Woningbouwcorporaties

ten behoeve van haar administratie en werkzaamheden in het kader van de huursubsidieberekening en woningtoewijzing

Door de gemeente gesubsidieerde instellingen in het kader van het welzijnsprogramma

ten doel van de uitvoering van de aan de instelling opgedragen taken of de taken die de instellingen zich ten doel hebben gesteld

Organisaties met een maatschappelijk doel

ten behoeve van de aan de instelling opgedragen taken of aan de taken die de instelling zich ten doel heeft gesteld

de daartoe gemachtigde burger

ten behoeve van een persoonlijk, niet commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt

Werknemers- en werkgeversorganisaties

ten behoeve van het bijhouden van hun ledenadministratie

Niet-Nederlandse EU-overheden

(zie www.europa.eu.int/abc/index_nl.htm, onder lidstaten voor actueel overzicht).

ten behoeve van een door de betreffende overheid uit te voeren publiekrechtelijke taak en voor zover het verzoek voldoet aan de eisen, gesteld in artikel 13 van de Europese Richtlijnen zoals die 1995 zijn vastgesteld (richtlijn 95/46/EG van 24 oktober 1995)

Instellingen voor gezondheidszorg

NB: zie brief 28-11-2001 BPR m.b.t. verstrekking van gegevens aan ziekenhuizen

ten behoeve van geneeskundige behandelingen

Hulp- en adviesverlenende instellingen die voor afnemers werken

ten behoeve van de uitvoering van de door hen gestelde of hen door de afnemer opgedragen taken

Begrafenis- en crematieverenigingen, voor zover uit de statuten blijkt, dat het een vereniging zonder winstoogmerk betreft

ten behoeve van het bijhouden van hun ledenadministratie

De niet door de minister van BZK geautoriseerde pensioenfondsen

ten behoeve van de uitvoering van de Pensioen- en Spaarfondsenwet

De buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande

ten behoeve van de door de betreffende vertegen-woordiging uit te voeren publiekrechtelijke taak

De organisaties en instellingen, niet zijnde een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1 van de Algemene Wet Bestuursrecht, die taken verrichten op basis van een gemeenschappelijke regeling

ten behoeve van de werkzaamheden voor zover die vallen de gemeenschappelijke regeling

Behorende bij besluit van de raad van 22 februari 2002

Goedgekeurd en vastgesteld door het hoofd van de afdeling burgerzaken van de gemeente Heerlen, de heer J.H.M. Winthaegen.

Handtekening:

Heerlen, 10 januari 2007