Gemeente Heerlen - Reglement Burgerlijke Stand

Geldend van 01-01-2018 t/m heden

Intitulé

Gemeente Heerlen - Reglement Burgerlijke Stand

Artikel 1 Begripsbepaling

1. Het reglement verstaat onder:

a. de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

b. het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 ;

c. ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

d. buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

e. gemeentehuis: Locatie aangewezen voor het sluiten van rechtsfeiten;

f. rechtsfeit: een huwelijk, geregistreerd partnerschap en in een huwelijk omgezet geregistreerd partnerschap.

Artikel 2 Benoeming

1. Het college van burgemeester en wethouders benoemt:

1.a. De ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst van de gemeente Heerlen;

2.b. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode;

2. Het college van burgemeester en wethouders kan tevens tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

a. leden van het college van burgemeester en wethouders voor de duur van hun ambtstermijn;

b. derden voor de voltrekking van één rechtsfeit.

Artikel 3 Voorwaarden en bezoldiging

1. Een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 2 onder b dient bij het verzoek tot benoeming en beëdiging een verklaring van een gemeente te overleggen waaruit blijkt dat deze werkzaamheden verricht als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand voor die gemeente. Indien een dergelijk verklaring niet kan worden overgelegd dient een verklaring omtrent het gedrag te worden overgelegd.

2. Een verzoek tot benoeming van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in lid 1 dient schriftelijk te worden aangevraagd door de aanstaande echtgenoten of geregistreerd partners.

3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in lid 1 verricht de werkzaamheden onbezoldigd.

Artikel 4 Locatie

1. De ambtenaar en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken in het gemeentehuis.

2. De ambtenaar en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, hun wettelijke taken verrichten in een bijzonder huis.

Artikel 5 trouwlocatie

1. De locaties Stadhuis, Auberge de Rousch, Oranjerie Terworm en Kasteel Hoensbroek zijn aangewezen als gemeentehuis.

2. Het overige grondgebied van de gemeente is aangewezen als gemeentehuis voor zover:

a. de veiligheid van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en bezoekers van de locatie gegarandeerd is;

b. eventueel vereiste vergunningen voor het gebruik van de locatie verleend zijn;

c. de locatie voor iedereen openbaar toegankelijk is;

3. Ter beoordeling van de in lid 1 genoemde voorwaarden dient 4 weken voor het voltrekken van het rechtsfeit te worden gemeld op welke locatie het rechtsfeit wordt voltrokken.

4. Het gebruik van een trouwlocatie geschiedt onder verantwoordelijkheid van de eigenaar van deze locatie.

Artikel 6 Openstelling

1. Het bureau van de burgerlijke stand is van maandag tot en met vrijdag op afspraak geopend voor het publiek. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau gesloten is, indien belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

2. Het bureau van de burgerlijke stand is gesloten indien de openstelling samenvalt met een algemeen erkende feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen dat het bureau niet of slechts gedeeltelijk geopend is.

Artikel 7 categorieën huwelijken en partnerschapsregistraties

1. Kosteloze rechtsfeiten als bedoeld in artikel 4 van de wet Rechten burgerlijke stand worden gesloten op maandag om 10.00 en 10.20 uitsluitend in het Stadhuis. Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 3 lid 2 is niet mogelijk.

2. Basis rechtsfeiten worden gesloten op maandag t/m donderdag van 10.00 tot 16.00 uur uitsluitend in het Stadhuis. Het benoemen van een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand als bedoeld in artikel 2 lid 2 is niet mogelijk.

3. In afwijking van het bepaalde in artikel 6 lid 2 worden luxe rechtsfeiten gesloten op alle dagen van de week inclusief algemeen erkende feestdagen als bedoeld in artikel 3 van de Algemene Termijnenwet van 11.00 tot 16.00 uur.

Artikel 8 Leiding van de burgerlijke stand

Het bureauhoofd van het bureau Leven is belast met de dagelijkse leiding van de burgerlijke stand.

Artikel 9

In situaties waarin dit reglement niet voorziet beslist het college van burgemeester en wethouders.

Artikel 10 Slotbepaling

1. Dit reglement kan worden aangehaald als reglement burgerlijke stand Heerlen 2018

2. Het reglement burgerlijke stand zoals vastgesteld op 22 november 2002 wordt ingetrokken.

3. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2018

Aldus besloten door burgemeester en wethouders van de gemeente Heerlen op 14 november 2017.

Ondertekening

wnd. secretaris,

drs. D. Schipperheijn

locoburgemeester,

P.M.A. van Zutphen