Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR625573
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR625573/1
Uitwerkingsbesluit van de burgemeester van Heerlen houdende bepalingen inzake het Digitaal Opkopers Register (Waarmerkingsbesluit Digitaal Opkopers Register Heerlen 2019)
Geldend van 02-07-2019 t/m heden
Intitulé
Uitwerkingsbesluit van de burgemeester van Heerlen houdende bepalingen inzake het Digitaal Opkopers Register (Waarmerkingsbesluit Digitaal Opkopers Register Heerlen 2019)Artikel 1
Het Digitaal Opkopers Register wordt aangewezen als doorlopend en gewaarmerkt register voor de inkoop van gebruikte of ongeregelde goederen zoals bedoeld in artikel 2, tweede lid van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437, eerste lid van het Wetboek van Strafrecht.
Artikel 2
Van goederen die geen of een onleesbaar uniek serienummer, of een ander herleidbaar uniek kenmerk, bezitten dienen duidelijke kleurenfoto’s in het Digitaal Opkopers Register opgenomen te worden;
Artikel 3
Dit besluit wordt aangehaald als “Waarmerkingsbesluit Digitaal Opkopers Register Heerlen 2019”
Artikel 4
Dit besluit treedt in werking op de dag na de dag van publicatie.
Ondertekening
Aldus besloten door de burgemeester van Heerlen op 18 juni 2019,
De wnd. burgemeester van Heerlen,
E.G.M. Roemer
Bezwaar
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift bij ons indienen. Dit kunt u op twee manieren doen : digitaal of schriftelijk.
Een bezwaarschrift moet u indienen binnen 6 weken na de datum van het besluit. Let op : doe dit op tijd, anders wordt uw bezwaar niet inhoudelijk afgehandeld. Dit geldt ook als u nog in overleg bent met de behandelend ambtenaar. Stuur desnoods een voorlopig bezwaarschrift. Hierin kunt u aangeven dat u uw bezwaar op een later moment nog verder zal toelichten.
Digitaal indienen
U kunt niet via e-mail een bezwaarschrift bij ons indienen. U kunt met het formulier voor bezwaarschriften tegen een besluit van de gemeente Heerlen uw bezwaar digitaal indienen. Door het digitale formulier te gebruiken, doorloopt u op eenvoudige wijze de verschillende stappen bij het indienen van een bezwaarschrift. In het formulier vragen wij u of u er mee kunt instemmen dat de verdere correspondentie met u via e-mail plaatsvindt. De gemeente Heerlen kan u dan eenvoudig en efficiënt op de hoogte houden van het verloop van de verdere procedure. U ontvangt dan geen papieren post meer.
Schriftelijk indienen
Wilt u of kunt u geen gebruik maken van het digitale formulier? Dan kunt u uw bezwaarschrift ook per post of fax sturen naar : de burgemeester van Heerlen,
Postbus 1, 6400 AA, Heerlen, fax : (045) 560 3953.
Zet in uw bezwaarschrift ten minste :
tegen welk besluit u bezwaar maakt;
de datum en het kenmerk van het besluit waartegen u bezwaar maakt;
uw naam, adres en woonplaats;
waarom u bezwaar maakt;
uw handtekening;
als u voor iemand anders bezwaar maakt, bijvoorbeeld namens een bedrijf, stuur dan een machtiging mee.
TOELICHTING
Artikel 1: in het Wetboek van Strafrecht is bepaald dat handelaren verplicht een doorlopend en door de burgemeester gewaarmerkt inkoopregister moeten bijhouden van alle gebruikte en ongeregelde goederen die hij verworven of voorhanden heeft. Voorheen konden handelaren een gewaarmerkt papieren register kopen bij de gemeente. Omwille van een zo efficiënt en effectief mogelijk gebruik, toezicht op en handhaving van deze registers is landelijk een digitale versie van deze registers door de Nationale Politie ontworpen, zijnde het Digitaal Opkopers Register (DOR). Het DOR is met dit waarmerkingsbesluit als enig toegestaan inkoopregister aangewezen om te voldoen aan de bepalingen uit het Wetboek van Strafrecht.
Naast de strafrechtelijk ingeven verplichting om de inkopen te registeren kan de gemeente in de APV opnemen dat handelaren aanvullend verplicht zijn een verkoopregister bij te houden. In artikel 2:61 van de Algemene Plaatselijke Verordening Heerlen 2012 is het deze verplichting opgenomen en waarbij eveneens is bepaald dat het DOR het enig toegestane register is om verkopen in bij te houden.
Het registeren van ingekochte en verkochte goederen in een ieder ander digitaal of papieren register is niet (meer) toegestaan.
Artikel 2: voor een effectieve toepassing van het Digitaal Opkopers Register, en daarmee de bestrijding van heling, is het noodzakelijk dat handelaren duidelijke kleurenfoto’s in het register opnemen van goederen welke niet voorzien zijn van een uniek serienummer of een ander herleidbaar uniek kenmerk. Hierbij dient gedacht te worden aan onder meer juwelen. Deze zijn immers niet dusdanig in woorden te omschrijven dat ze onmiskenbaar herkenbaar/herleidbaar zijn.
De foto’s kunnen eveneens door de politie worden gebruikt bij het achterhalen van de rechtmatige eigenaar indien blijkt dat het om een gestolen goed gaat of daartoe vermoedens zijn.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl