Regeling vervallen per 01-12-2009

Verordening op de vertrouwenscommissie

Geldend van 01-01-2000 t/m 30-11-2009

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie

Artikel 1

Taak van de commissie

  • 1.

    De commissie heeft tot taak een door de Commissaris van de Koning (Gouverneur) aan te reiken selectie van kandidaten te beoordelen en daarover haar opvattingen schriftelijk en gemotiveerd aan de raad en de Gouverneur ter kennis te brengen.

  • 2.

    Mochten zich kandidaten uit eigener beweging tot de commissie wenden, dan zijn de artikelen 2, tweede lid, 6,9,10 en 11 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 2

Advies

  • 1.

    De commissie brengt haar in artikel 1, eerste lid bedoelde opvattingen uit op basis van de door de Gouverneur verstrekte namen en verdere gegevens van kandidaten, en op basis van informatie die wordt ontleend aan de gesprekken met de door haar ontvangen kandidaten.

  • 2.

    De commissie wint over de kandidaten geen inlichtingen in bij derden.

Artikel 3

Toelichting op advies

De commissie kan de Gouverneur verzoeken in de gelegenheid te worden gesteld om haar opvattingen mondeling toe te lichten.

Artikel 4

Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een gelijk aantal leden als er fracties in de raad vertegenwoordigd zijn.

  • 2.

    Elke fractie mag één persoon voor benoeming voordragen.

  • 3.

    Er worden geen plaatsvervangende leden benoemd.

  • 4.

    De vertegenwoordiger van de fractie met het hoogste aantal leden vervult de functie van voorzitter.

  • 5.

    De commissie kiest uit haar midden een secretaris, plaatsvervangend secretaris en plaatsvervangend voorzitter.

Atikel 5

Bijstand

De commissie doet zich bijstaan door de griffier en de gemeentesecretaris.

Artikel 6

Geheimhouding

  • 1.

    De leden van de commissie, de griffier en de bijstaand ambtenaar hebben volstrekte geheimhoudingsplicht omtrent hetgeen direct of indirect aan hen als lid van de commissie of bij de ondersteuning van de commissie ter kennis is gekomen.

  • 2.

    Deze geheimhoudingsplicht geldt ook tegenover andere raadsleden.

  • 3.

    Deze geheimhoudingsplicht duurt 75 jaar, te rekenen na de ontbinding van de commissie.

Artikel 7

Vergadering

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter of ten minste twee leden dat noodzakelijk achten. De oproep voor de eerste vergadering gaat uit van de voorzitter.

  • 2.

    Elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste vier dagen tevoren aan de leden van de commissie aangekondigd.

Artikel 8

Quorum en stemming

  • 1.

    De gesprekken met de kandidaten en de oordeelsvorming over hen vindt plaats in de aanwezigheid van ten minste 2/3 van het aantal commissieleden.

  • 2.

    De opvattingen als bedoeld in artikel 1 worden bij eenvoudige meerderheid van stemmen vastgesteld.

  • 3.

    Elk lid van de commissie vertegenwoordigt een stem.

  • 4.

    Het gevoelen van de commissieleden behorende tot de minderheid van stemmen wordt op hun verzoek in de rapportage aan de Gouverneur vermeld.

  • 5.

    Bij het staken van de stemmen, wordt het besluit uitgesteld tot de volgende vergadering.

  • 6.

    Of uitstel mogelijk is wordt vastgesteld bij een meerderheid van stemmen van de helft plus één stem.

  • 7.

    Is geen uitstel mogelijk, of staken in die volgende vergadering de stemmen wederom, dan worden geen opvattingen van de commissie maar de individuele opvattingen ter kennis van de Gouverneur gebracht.

Artikel 9

Vertegenwoordiging van de commissie

  • 1.

    De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar buiten.

  • 2.

    Alle stukken voor de commissie worden aan zijn adres gericht.

  • 3.

    De voorzitter ziet er op toe dat alle stukken die van de commissie uitgaan niet als zodanig herkenbaar zijn en gescheiden blijven van de reguliere gemeentelijke postverwerking.

Artikel 10

Uitnodiging van de kandidaten

  • 1.

    De voorzitter nodigt de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie.

  • 2.

    De plaats en het tijdstip voor een gesprek worden zodanig gekozen, dat voorkomen wordt dat kandidaten hierdoor bekend worden of met elkaar in contact komen.

Artikel 11

Ontbinding van de commissie

  • 1.

    De commissie is ontbonden op de dag volgend op een benoeming in de vacature van burgemeester.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er zorg voor, dat op de dag van ontbinding alle bescheiden die de commissie heeft opgemaakt worden vernietigd of voor zover zij dienen te worden gearchiveerd, op last van burgemeester en wethouders, onverwijld in een verzegelde enveloppe en gerubriceerd als “geheim” worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen zorg voor de uitvoering van het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.

  • 4.

    Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging, als bedoel in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 5.

    Originele bescheiden die de commissie van derden heeft ontvangen worden onmiddellijk aan dezen teruggezonden.

Artikel 12

Onvoorzien

  • 1.

    In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist de commissie.

  • 2.

    Daarbij wordt besloten bij eenvoudige meerderheid en heeft elk lid één stem.

  • 3.

    Bij het staken der stemmen geeft de stem van de voorzitter de doorslag.

Artikel 13

Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag van publicatie.

Aldus besloten tijdens de vergadering van de raad der gemeente Heerlen van 15 juli 2003.

griffier, plv. voorzitter,