verordening cliëntenparticipatie Swi

Geldend van 26-07-2012 t/m heden

Intitulé

verordening cliëntenparticipatie Swi

De raad van de gemeente Heeze-Leende; ;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 29 mei 2012, nr. 12.41;

gelet op artikel 147, eerste lid, Gemeentewet, artikel 47 van de Wet werk en bijstand;

BESLUIT:

vast te stellen de verordening cliëntenparticipatie Swi met ingangsdatum 1 juli 2012, onder gelijktijdige intrekking van de Verordening Cliëntenparticipatie Wet werk en inkomen van 1 januari 2007.

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze Verordening wordt verstaan onder:

1. Regelingen : alle regelingen die door het Swi worden uitgevoerd

2. De gemeente: de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard;

3. Het college: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard;

4. Belanghebbenden: personen die een uitkering of dienst van Swi ontvangen;

5. Maatschappelijke organisaties: instellingen die direct of indirect deel uitmaken van het dagelijkse leven van de bij de cliëntenparticipatie betrokken personen;

6. Cliëntenraad: een uit vertegenwoordigers van klanten bestaand gremium met taken en bevoegdheden zoals in deze Verordening omschreven.

7. Contractpartner: gemeente die volgens een dienstverleningsovereenkomst diensten afneemt van Swi.

 

Artikel 2 Instellen en in stand houden cliëntenraad, taak en doelstelling

  • 1 Het college bevordert het instellen en in stand houden van de cliëntenraad.

  • 2 Met de instelling van de cliëntenraad en het overleg wordt beoogd meerwaarde te bereiken in de kwaliteit van dienstverlening bij de uitvoering van de wet.

  • 3 De cliëntenraad heeft tot taak het gevraagd en ongevraagd adviseren aan het college over alle onderwerpen die de vorming, de uitvoering en de controle van het gemeentelijke beleid ten aanzien van belanghebbenden betreffen.

  • 4 De cliëntenraad is niet bevoegd te adviseren naar aanleiding van klachten, bezwaarschriften en andere zaken die op individuele belanghebbenden betrekking hebben.

Artikel 3 Samenstelling van de cliëntenraad, de voorzitter en secretaris

  • 1 De cliëntenraad bestaat uit belanghebbenden en eventueel aangevuld met maximaal twee vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties.

  • 2 De cliëntenraad bestaat uit minimaal 6 en maximaal 10 personen. (exclusief voorzitter en secretaris).

  • 3 Er wordt gestreefd naar een evenredige verdeling van het aantal leden van de cliëntenraad tussen de betrokken gemeenten.

  • 4 De vergaderingen worden voorgezeten door een onafhankelijke voorzitter, die geen lid is van de cliëntenraad. De voorzitter heeft een adviserende stem.

  • 5 De voorzitter wordt voor de periode van vier jaar op persoonlijke titel benoemd door het college. De voorzitter kan eenmaal worden herbenoemd. Bij herbenoeming of voordracht van een nieuwe voorzitter is een advies van de cliëntenraad verplicht.

  • 6 Het lidmaatschap van de cliëntenraad is onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of het college.

  • 7 De cliëntenraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris die door het college wordt aangewezen.

  • 8 De ambtelijk secretaris draagt in ieder geval zorg voor:

    a. uitnodiging voor de vergadering;

    b. het in overleg met de voorzitter vaststellen van de agenda overeenkomstig de aangedragen voorstellen;

    c. verzending van de agenda;

    d. informatievoorziening ten behoeve van de leden en de voorzitter van de cliëntenraad;

    e. reservering van de vergaderruimte,

    f. verricht tevens taken als penningmeester;

    g. vervanging van de voorzitter bij afwezigheid,

    h. de verslaglegging van de vergaderingen, het samenstellen van de uitgebrachte adviezen en het bewaken van de voortgang en de afhandeling van de adviezen van de cliëntenraad aan het college.

     

Artikel 4 Benoeming van de leden

  • 1 Het college benoemt de leden van de cliëntenraad.

  • 2 De zittingsduur van de leden is vier jaar.

  • 3 De leden zijn maximaal een keer herbenoembaar.

  • 4 Nieuwe leden van de cliëntenraad worden benoemd door het college gehoord de cliëntenraad.

  • 5 Bij ernstig disfunctioneren van een van de leden, kan de cliëntenraad het vertrouwen in dat lid opzeggen. De voorzitter onderzoekt in overleg met de partijen het geschil, zoekt naar een acceptabele oplossing en/of verzoekt aan het college om de benoeming van het betreffende lid in te trekken.

Artikel 5 Beëindiging van het lidmaatschap

  • 1 Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien het lid geen belanghebbende of vertegenwoordiger van maatschappelijke organisaties meer is.

  • 2 Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien het lid aftreedt.

  • 3 Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt indien de zittingsduur als bedoeld in artikel 4, tweede lid is verlopen.

  • 4 In de gevallen, bedoeld in het eerste en tweede lid, blijft het lid de functie vervullen totdat in de vacature is voorzien, met een maximale termijn van zes maanden.

  • 5 Het lidmaatschap van de cliëntenraad eindigt zodra het lid geen diensten van het Swi meer afneemt.

Artikel 6 Werkwijze

  • 1 In het kader van cliëntenparticipatie vraagt het college de cliëntenraad om advies inzake het gemeentelijk beleid en de uitvoering daarvan zoals bedoeld in artikel 2 van deze verordening. De cliëntenraad adviseert niet over zaken die betrekking hebben op de Wet sociale werkvoorziening.

  • 2 Er is minimaal een keer per jaar een overleg met de betrokken wethouders en de cliëntenraad.

  • 3 De cliëntenraad Swi neemt deel aan de cliëntenparticipatie Werkplein Mercado door een lid van de cliëntenraad Swi af te vaardigen.

Artikel 7 Faciliteiten

  • 1 Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting een budget opgenomen.

  • 2 Ten laste hiervan, kunnen ter beoordeling van het college, ondermeer kosten worden gebracht die verband houden met deskundigheidsbevordering, organisatiekosten het inhuren van externe deskundigen en voorlichting.

  • 3 De leden van de cliëntenraad en de voorzitter ontvangen voor het bijwonen van de vergaderingen van de cliëntenraad Swi en cliëntenraad Werkplein Mercado een algemene onkostenvergoeding van 45,00 euro per vergadering. De onkostenvergoeding is inclusief reiskosten en heeft geen invloed op de uitkering (artikel 31 lid 2 sub k van de wet).

  • 4 Het college is bevoegd om bij prijsontwikkelingen de onkostenvergoeding, genoemd in artikel 7 lid 3, aan te passen.

  • 5 De gemeente stelt vergaderruimte en kopieerfaciliteiten beschikbaar.

Artikel 8 Adviezen cliëntenraad

  • 1 De adviezen van de cliëntenraad aan het college worden gegeven overeenkomstig de mening van de meerderheid van de cliëntenraad.

  • 2 Op verzoek kan het minderheidsstandpunt in het advies worden opgenomen.

  • 3 De cliëntenraad kan het college adviseren met betrekking tot de uitvoering van de regelingen, het voorgenomen beleid en wijzigingen van bestaand beleid.

Artikel 9 Slotbepaling

In alle gevallen waarin deze Verordening niet voorziet, beslist het college.

Artikel 10 Inwerkingtreding

De Verordening cliëntenparticipatie Samenwerkingsverband werk en inkomen treedt in werking met ingang van 1 juli 2012. De voorgaande Verordening cliëntenparticipatie Wet werk en bijstand van de gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende, Valkenswaard, vastgesteld door de gemeenteraden, vervalt met de vaststelling van deze verordening.

 

Artikel 11 Citeertitel

Deze Verordening kan worden aangehaald als “Verordening cliëntenparticipatie Samenwerkingsverband werk en inkomen”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van de raad voornoemd, d.d. 25 juni 2012
 
, de voorzitter
 
, de griffier