Mandaat- machtiging- en volmachtregister Heeze-Leende 2014

Geldend van 01-01-2014 t/m heden

Intitulé

Mandaat- machtiging- en volmachtregister Heeze-Leende 2014

ONDERDEEL I – ALGEMEEN DEEL

Volgnr

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke mandateringsvoorwaarden

3. 1.

Het voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van raad, burgemeester en wethouders of de burgemeester, voor zover dat geen bestuurlijke, politieke of andere zwaarwegende aspecten aan zijn verbonden.

B&W

Afdelingshoofd

Tenzij specifiek anders geregeld in mandaatregister overzicht B

2. 2.

Het doen uitgaan van brieven, faxen, e-mails etc. die uitsluitend mededelingen, inlichtingen of feitelijke informatie bevatten, alsmede het verstrekken van (statistische) gegevens (niet gericht op enig rechtsgevolg, noch een beleidsopvatting of beleidsvoornemen bevattend)

B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

Het betreft dan eenvoudige correspondentie, zoals o.m. uitnodigingen, ontvangstbevestigingen, vastleggingen van bijeenkomsten, mededelingen omtrent stand van zaken etc.

3.

Het verstrekken van zakelijke inlichtingen aan derden omtrent algemeen geldende voorschriften, regelingen, procedures en over feiten en gegevens die geen beleidsaspecten hebben

B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

Rekening houden met de (richtlijnen inzake de) Wet Openbaarheid van Bestuur.

4.

Verzending en terinzagelegging van publicatie, meldingen c.a. op grond van een wettelijk voorschrift c.q. beleid

B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

5.

Het opvragen en waarmerken en toezenden van bescheiden.

B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

Van eenvoudige aard en voor zover deze geen financiële en/of politieke consequenties hebben

6.

Het vragen van adviezen aan derden.

B&W

Afdelingshoofd

Voor zover passend binnen het aanbestedingsbeleid, en conform budgethoudersregeling.

7 7.

Het vragen van adviezen aan derden voor zover daaraan geen kosten zijn verbonden.

B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

8.

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het opmaken van notariële akten.

Burgemeester

Gemeentesecretaris

Afdelingshoofd

Voor zover het hoort tot de taak van het desbetreffende organisatieonderdeel

9.

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij rechterlijke instanties (civiele rechter en strafrechter)

Burgemeester

Afdelingshoofd

-Juridisch specialist van de betreffende afdeling

-GR-juristen

Het betreft hier een vangnetbepaling: in de regel zal procureur gesteld moeten worden. Dat betekent dat de huisadvocaat of enig ander advocatenkantoor zal moeten worden ingeschakeld.

10.

Het vertegenwoordigen van het college/de burgemeester in bestuursrechtelijke procedures (bij bijv. de A2 bezwarencommissie, Rechtbank, Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Centrale Raad van Beroep) en het verrichten van alle noodzakelijke/wenselijke processuele handelingen.

Burgemeester

B&W

Afdelingshoofd

-Juridisch specialist van de betreffende afdeling

-GR-juristen

11.

Het beslissen op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid Awb (instemmen met rechtstreeks beroep)

Burgemeester

B&W

Afdelingshoofd

Juridisch specialist van de betreffende afdeling

12.

Het beslissen om al dan niet medewerking te verlenen aan (een verzoek tot) mediation, het beëindigen van een mediation alsmede het maken van afspraken met partijen tijdens de mediation.

Burgemeester

B&W

Afdelingshoofd

-Juridisch specialist van de betreffende afdeling

-GR-juristen

Het ondermandaat ten aanzien van het maken van afspraken geldt enkele voorzover er geen financiële verplichtingen voor de gemeente uit voortvloeien die een bedrag ad € 5.000,- te boven gaan.

13.

Opstellen van verweerschriften in bezwaar-, beroep- en hoger beroepsprocedures

Burgemeester

B&W

Afdelingshoofd

Juridisch specialist van de betreffende afdeling

-GR-juristen

14.

Het instellen van pro forma bezwaar, beroep en hoger beroep

Burgemeester

B&W

Afdelingshoofd

Juridisch specialist van de betreffende afdeling

15.

Het nemen van een procesbesluit als verwerende partij in een civiele procedure

Burgemeester

B&W

Afdelingshoofd

Juridisch specialist van de betreffende afdeling

16.

Het beslissen op ingekomen aansprakelijkheids-stellingen van de gemeente door derden

B&W

Afdelingshoofd

GR-juristen

17.

Behandeling verzoeken m.b.t. de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB)

B&W

Afdelingshoofd

18.

Stellen van een aanvullingstermijn ingevolge artikel 3:18 Awb

Burgemeester/B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

19.

Stellen van een termijn ingevolge artikel 4:5 Awb waarbinnen de aanvraag aangevuld dient te worden

Burgemeester/B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

6 20.

Het besluit om een aanvraag niet in behandeling te nemen o.g.v. artikel 4:5 lid 4 Awb

Burgemeester/B&W

Afdelingshoofd

21.

Stellen van een redelijke termijn waarbinnen een (ontwerp)besluit tegemoet kan worden gezien (verdagingsbesluit) ingevolge art. 4:14 Awb en het nemen van verdagingsbesluiten o.g.v. bijzondere wetten (bijv. artikel 6 Wob)

Burgemeester/B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

22.

De vaststelling van de verschuldigdheid en de hoogte van de dwangsom d.m.v. een besluit ex art. 4:18 Awb

Burgemeester/

B&W

Afdelingshoofd

23.

Terugvordering van onverschuldigd betaalde dwangsommen ex art. 4:20 Awb

Burgemeester/

B&W

Afdelingshoofd

24.

Besluiten m.b.t. bestuursrechtelijke geldschulden en

-vorderingen op grond van titel 4.4 van de Awb

B&W

Afdelingshoofd

25.

Het afwikkelen van klachten conform de klachtenregeling.

B&W

Gemeentesecretaris

Het betreft i.c. klachten als bedoeld in Hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht voor zover de klacht gericht is tegen een ambtenaar of (een deel van) de ambtelijke organisatie (inclusief klachten t.a.v. ambtenaren met geattribueerde bevoegdheden).

26.

Het opvragen van offertes, het houden van aanbestedingen

B&W

Budgethouder

Voor zover passend binnen het inkoopbeleid, het aanbestedingsbeleid, en conform budgethoudersregeling.

27.

Het geven van opdrachtbevestigingen, het gunnen van werken, diensten en/of leveringen tot een maximum van € 100.000,- excl. BTW, binnen het normale budget van de begroting. De bevoegdheid omvat tevens het tekenen van de overeenkomsten.

B&W

Budgethouder

Voor zover passen binnen gevoteerd krediet of budget, en conform de budtethoudersregeling

Met inachtneming van het inkoopbeleid en het aanbestedingsbeleid

28.

Het geven van betalingsopdrachten inclusief ondertekening.

B&W

Budgethouder

Voor zover passen binnen gevoteerd krediet of budget, en conform de budethoudersregeling

29.

Het aanvragen van subsidies en bijdragen in kader van wettelijke regelingen, passend binnen bestaand beleid

B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

30.

Het vaststellen dat personen zich wederrechtelijk in openbare dienstgebouwen bevinden en het vorderen dat zij deze verlaten

Burgemeester

-gemeentesecretaris

-afdelingshoofd

-gemeentebode

-beheerder/toezicht- houder gemeentelijke accommodaties

Op basis van artikel 139, eerste lid Wetboek van Strafrecht

Burgemeester indien mogelijk vooraf consulteren

31.

Het doen van aangifte van strafbare feiten

B&W

Burgemeester

-gemeentesecretaris

-afdelingshoofd

-beheerder/toezicht-houder gemeentelijke accomodaties

Straf(proces)recht

Burgemeester indien mogelijk vooraf consulteren

ONDERDEEL II – A BEHEER EN VASTGOED

Volgnr

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke mandateringsvoorwaarden

Cluster Beheer Fysieke Omgeving (BFO)

1.

BFO

Overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig

Wegsleep-regling gemeente Heeze-Leende

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker B&V (clusters beheer fysieke ruimte, buitendienst en gegevensbeheer)

Besluit d.d. 20 juli 2010

Voor het ondermandaat geldt dat de bevoegdheid enkel geldt indien de medewerkers werkzaam zijn in piketdienst onder de voorwaarde dat verwijdering van het voertuig tevens noodzakelijk is op aanwijzing van een hulpdienst.

2.

BFO

Afhandeling verzoeken mbt bijzonder transport bij wegen in beheer van de gemeente

Wegenverkeerswet, Voertuig- reglement

B&W

Afdelingshoofd

3.

BFO

Het voeren van correspondentie in het kader van de opslag van voertuigen, vaartuigen, mest, afvalstoffen etc.

Art. 4.13 APV

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker B&V, cluster beheer fysieke omgeving

4.

BFO

Mededeling (vooraanschrijving) in het kader van verontreiniging van de weg en terreinen c.q. verontreiniging bij werkzaamheden op de weg

Afvalstoffenverordening

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker B&V, cluster beheer fysieke omgeving

5.

BFO

Vergunning verlenen/ weigeren voor het aanleggen, beschadigen, veranderen van een weg.

Art. 2:11 APV

B&W

Afdelingshoofd

6.

BFO

Het onthouden van toestemming voor het maken of veranderen van een uitweg naar aanleiding van een melding.

Art. 2:12 APV

B&W

Afdelingshoofd

7.

BFO

Aanschrijven rechthebbende mbt het aanbrengen, onderhouden, wijzigen of verwijderen van voorzieningen voor verkeer en verlichting

Art. 2.21 APV

B&W

Afdelingshoofd

8.

BFO

Verlenen/ weigeren omgevingsvergunning kap houtopstanden

Art. 4:11 APV

B&W

Afdelingshoofd

9.

BFO

Doen van aangifte van schade aan gemeente-eigendom

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker B&V

10.

BFO

Klachtenafhandeling openbare ruimte

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker B&V

11.

BFO

Vaststellen jaarrooster verhuur sportaccommodaties

Art. 160 Gemeentewet

B&W

Afdelingshoofd

12.

BFO

Vaststellen van algemene gebruiksinstructies sportaccommodaties

B&W

Afdelingshoofd

13.

BFO

Besluiten tot het vaststellen van de huurtarieven van de sportaccommodaties (jaarlijks)

B&W

Afdelingshoofd

14.

BFO

Incidentele verhuur sportaccommodaties

Art. 160 lid 1 onder e Gemeentewet

B&W, Burgemeester

Afdelingshoofd

15.

BFO

Verlenen toestemming voor onderhoud en vervanging van sportmaterialen

B&W,

Burgemeester

Afdelingshoofd

Opgenomen bedrag in de begroting mag niet worden overschreden

16.

BFO

Schriftelijke afhandeling opdrachtverstrekking aan derden

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker B&V, cluster beheer fysieke omgeving

Alle opdrachten, mits goedkeuring is verleend door B&W/raad (krediet)

17.

BFO

Aangaan van exploitatieovereenkomst (inclusief de ondertekening daarvan)

B&W

Burgemeester

Afdelingshoofd

Mits passend binnen het door de raad vastgestelde beleid

18.

BFO

Verlenen ontheffing van de Algemene Verkoopvoorwaarden ingeval van bijzondere omstandigheden

B&W

Burgemeester

Afdelingshoofd

19.

BFO

Toestemming (verlenen) voor het leggen van telecommunicatiekabels

Telecommunica-tiewet

B&W

Afdelingshoofd

20.

BFO

Toestemming (verlenen) aan nutsbedrijven m.b.t. kabel- en leidingwerkzaamheden

B&W

Afdelingshoofd

Cluster Gegevensbeheer (GB)

21.

GB

Het houden van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie

Wet Bag

B&W

Afdelingshoofd

-Medewerker B&V, clusters gegevensbeheer en gebouwbeheer en grondzaken

-Medewerker BV cluster belastingen

-Medewerker BV&H cluster vergunningen/ handhaving

Besluit d.d. 4 mei 2010. Inwerking getreden op 26 mei 2010

22.

GB

Zorgdragen voor het houden van een gemeentelijk beperkingenregister en een gemeentelijke beperkingenregistratie

Art. 5 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker B&V, cluster gegevensbeheer

Besluit 18 maart 2008

23.

GB

Besluit op verzoek ex art. 12 algemene verkoopvoorwaarden voor kavels bedrijventerrein van de gemeente Heeze-Leende 2012

Art. 12 Alg. verkoopvoor-waarden

B&W

Afdelingshoofd

Besluit d.d. 30 september 2008

24.

GB

Besluit op verzoek tot verlenen van ontheffing van de verplichting tot zelfbewoning

Art. 12 Alg. verkoopvoor-waarden voor bouwgrond van de gemeente

B&W

Afdelingshoofd

Besluit d.d. 9 september 2008

25.

GB

Opdrachtverstrekking verrichten van werkzaamheden aan gemeentelijke gebouwen

B&W

Afdelingshoofd

Met inachtneming van de onderhoudsbegroting en voorzover passend binnen het beschikbare budget.

26.

GB

Jaarlijks aanpassen van de huurprijzen mbt de aan de Regiopolitie Brabant Zuid-Oost verhuurde ruimten (in brandweerkazerne en in gemeentehuis) conform art. 3 van de betreffende huurovereenkomsten

Art. 171 Gemeentewet

Burgemeester

Afdelingshoofd

Besluit d.d. 4 juni 2013

27.

GB

Verlenen van ontheffing van de voorwaarde in overeenkomsten dat het perceel dan wel het er op gebouwde pand uitsluitend mag worden verkocht aan een onderneming uit Heeze-Leende

Burgerlijk Wetboek

B&W

Afdelingshoofd

Zie besluit d.d. 24-6-2014 met kenmerk 260486

28.

GB

In gebruik geven van gemeentelijke eigendommen en het beëindigen daarvan.

B&W,

Burgemeester

Afdelingshoofd

29.

GB

Correspondentie inzake de afdoening van de inschrijving van bouwgrond

B&W

Afdelingshoofd

30.

GB

Besluit op aanvraag om een optie voor bouwgrond

B&W

Afdelingshoofd

Mits passend binnen het vastgestelde beleid

ONDERDEEL II – B BELEID, VERGUNNINGEN EN HANDHAVING

Volgnr

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke mandateringsvoorwaarden

Cluster Vergunningen en Handhaving (VH)

1.

VH

Het verlenen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk

Art. 2.1 lid 1 onder a Wabo

B&W

Afdelingshoofd

-Het mandaat geldt alleen indien er GEEN zienswijzen zijn ingediend. Ingeval er zienswijzen zijn ingediend blijft de bevoegdheid bij het college liggen.

2.

VTH

Het beslissen (zowel het verlenen als het weigeren) op een gefaseerde aanvraag als bedoeld in artikel 2.5 Wabo

Art. 2.5 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

-Het (onder-)mandaat geldt alleen indien er GEEN zienswijzen zijn ingediend. Ingeval er zienswijzen zijn ingediend blijft de bevoegdheid bij het college liggen.

-Het ondermandaat aan de medewerker VH is niet van toepassing bij weigering van de omgevingsvergunning. In dat geval beslist het afdelingshoofd.

3.

VH

Het weigeren van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk (inclusief weigeren ogv de Wet Bibob)

Artt. 2.10 en 2.20 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

4.

VH

Het verlenen/weigeren van een tijdelijke omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk

Art. 2.23 Wabo jo. art. 5.15 Bor

B&W

Afdelingshoofd

5.

VH

Het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning voor het oprichten van een bouwwerk

Art. 2.22 Wabo

Art. 5.1 Bor

B&W

Afdelingshoofd

6.

VH

Volledigheidstoets van aanvragen van een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk

Art. 4:5 Awb jo art. 2.8 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

7.

VH

Verdagen van de beslissing op een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk

Artikel 3.9 lid 2 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

8.

VH

Aanhouden van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk wegens wettelijke aanhoudingsgrond

Art. 3.3 lid 1 en lid 4 Wabo

Art. 3.5 Wabo

Art. 3.10 lid 1 onder a en lid 4 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

9.

VH

Doorbreken aanhouding aanvragen omgevingsvergunning ogv art. 3.3 lid 3 Wabo

Art. 3.3 lid 3 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

Na advies cluster RB

Besluit d.d. 29-10-2013 met kenmerk 13uit31292

10.

VH

Intrekken van een beschikking eerste of tweede fase op grond van artikel 2.5 lid 5 Wabo

Art. 2.5 lid 5 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

11.

VH

Intrekken/wijzigen van een omgevingsvergunning/voorschriften op grond van de artt. 2.31 en 2.33 Wabo

Artt. 2.31 en 2.33 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

12.

VH

Intrekken van een omgevingsvergunning op grond van artikel 3.23 Wabo

Art. 3.23 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

13.

VH

Intrekken van een omgevingsvergunning op grond van artikel 5.19 Wabo

Art. 5.19 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

14.

VH

Het mededelen van oordelen over statische berekeningen tbv aanvragen om een omgevingsvergunning voor het bouwen van een bouwwerk

Artt. 2 en 120 Woningwet

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

15.

VH

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht

Art. 2.1 lid 1 onder h jo. art. 2.16 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

16.

VH

Verlenen resp. weigeren van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald

Art. 2.1 lid 1 onder g Wabo

B&W

Afdelingshoofd

17.

VH

Het intrekken van een omgevingsvergunning voor het slopen van een bouwwerk

Artikel 5.19 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

18.

VH

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het veranderen van een rijksmonument

Art. 2.1 lid 1 onder f jo. art. 2.16 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

19.

VH

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het veranderen van een provinciaal of gemeentelijk monument

Art. 2.2 lid 1 onder b Wabo jo. Monumentenverordening Heeze-Leende

B&W

Afdelingshoofd

20.

VH

Verlenen vrijstellingen/ontheffingen Bouwbesluit en Bouwverordening

Bouwbesluit/

Bouwverordening

B&W

Afdelingshoofd

21.

VH

Procedure uitvoering Wabo

·mededeling dat schetsplan wordt afgewezen

·inwinnen welstandsadvies

Wabo/Wro

B&W

B&W

Afdelingshoofd

Afdelingshoofd

Medewerker VH

Medewerker VH

22.

VH

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van (de werking van) een milieuinrichting (inclusief alle wettelijk voorgeschreven aanschrijvingen)

Art. 2.1 lid 1 onder e jo. art. 2.14 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

23.

VH

Het beslissen op een aanvraag als bedoeld in artikel 2.6 Wabo (revisievergunning) (inclusief alle wettelijk voorgeschreven aanschrijvingen)

Art. 2.6 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

24.

VH

Het afgeven/weigeren van de schriftelijke verklaring tav meldingen

Art. 2.1 lid 1 onder e jo. art. 2.14 en 3.10 lid 3 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

25.

VH

Ambtshalve besluiten tot wijzigen van de omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting of de daaraan verbonden voorschriften

Art. 2.30 en art 3.15 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

26.

VH

Besluiten tot wijzigen van de aan de omgevingvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting verbonden voorschriften

Art. 2.31 en 3.15 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

27.

VH

Besluiten tot wijziging van een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting op verzoek van de vergunninghouder

Art. 3.15 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

28.

VH

Besluiten tot intrekking van een omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting.

Art. 2.33 lid 1 onder b en d jo. lid 2 onder d en art. 3.15 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

29.

VH

Besluiten tot intrekking van de omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting op verzoek van de vergunninghouder

Art. 2.33 lid 2 onder b en lid 3 en art. 3.15 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

30.

VH

Uitvoering geven aan art. 3.17 Wabo en indien nodig een termijn opnemen

Art. 3.17 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

31.

VH

Coördinatie aanvraag omgevingsvergunning voor het oprichten of veranderen van de werking van een milieuinrichting en vergunning Waterwet

Art. 3.18 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

32.

VH

Het verstrekken van informatie mbt de kwaliteit van de bodem en het grondwater

Wet milieubeheer

Wet bodembescherming

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

33.

VH

Verlenen en weigeren van de toestemming tot het overdragen van een omgevingsvergunning aan andere rechtspersonen

Art. 2.25 derde lid onder b Wabo

B&W

Afdelingshoofd

34.

VH

Het vragen/uitbrengen van adviezen als bedoeld in artikel 2.26 Wabo en H6 Bor

Art. 2.26 Wabo en H6 Bor

B&W

Afdelingshoofd

35.

VH

Het vragen van een verklaring van geen bedenkingen

Art. 2.27 Wabo en H6 Bor

B&W

Afdelingshoofd

36.

VH

Buiten behandeling stellen van een aanvraag o.g.v. artikel 3.18 Wabo

Art. 3.18 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

37.

VH

Opstellen van een ontwerpmilieuvergunning en verlenen van een milieuvergunning en accepteren van een melding

Wet milieubeheer (Wm)

B&W

Afdelingshoofd

38.

VH

Stellen van nadere eisen en maatwerkvoorschriften op grond van een melding

Artt. 8.40 en 8.42 Wm

B&W

Afdelingshoofd

39.

VH

Ontvangstbevestigingen en bekendmakingen meldingen

Art. 8.41 Wm

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

40

VH

Toesturen concept-verslag (inclusief categorie-2 overtredingen)

Wet milieubeheer

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

41

VH

Toezending beoordeling milieurapport naar betrokkenen

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

42.

VH

Mededeling ingekomen bedenkingen

Art. 8.6 Wm

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

43.

VH

Opdrachten voor het uitvoeren van routinematige werkzaamheden zoals controles, vergunningen, geluid- en bodemonderzoek, toetsen van ingediende rapporten tot een bedrag van maximaal

€ 5.000,-.

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

44.

VH

Beslissen op aanvraag gelijkwaardige voorziening

Art. 8.40a Wm

B&W

afdelingshoofd

45.

VH

Het opleggen van de verplichting tot het treffen van voorzieningen aan een gebouw of bouwwerk tot een hoger niveau

Artikel 13 Woningwet

B&W

Afdelingshoofd

46.

VH

Het opleggen van de verplichting tot het treffen van voorzieningen aan een gebouw of bouwwerk om te voldoen aan de eisen van welstand

Artikel 13a Woningwet

B&W

Afdelingshoofd

47.

VH

Verlenen vrijstelling bodemonderzoek in kader van omgevingsvergunning

Bouwverordening

B&W

Afdelingshoofd

Mits passend binnen vastgestelde kaders/beleid

48.

VH

Besluiten op een aanvraag tot verlenen van een monumentenvergunning

Art. 11 Monumentenwet

Monumenten-verordening

B&W

Afdelingshoofd

Mits geen bedenkingen

49.

VH

Correspondentie ter uitvoering van Monumentenwet en –verordening

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

Mits geen beleidsuitgangspunt betreffend.

50.

VH

Nemen van een selectiebesluit Archeologie

Monumentenwet

Besluit op de Archeologische Monumentenzorg

B&W

Afdelingshoofd

51.

VH

Afhandeling van meldingen-kennisgevingen in kader van milieuwetgeving (wel/niet accepteren)

8.40 –8.44 Wm

B&W

Afdelingshoofd

Informeren portefeuillehouder.

52.

VH

Toekennen van huisnummers

Gemeentewet

Verordening straatnaam-

geving en huisnummering

B&W

Afdelingshoofd

Met inachtneming van het vastgesteld beleid

53.

VH

Het afhandelen van APV-, bouw- en

milieuklachten.

B&W

Afdelingshoofd

54.

VH

Vaststellen werkprogramma Omgevingsdienst Zuid-Oost Brabant

B&W

Gemeente-secretaris

Besluit d.d. 12-11-2013 met kenmerk 13uit031388

55.

VH

Vooraankondiging bestuursdwang, dwangsom in kader van handhavingsacties

Bijv. Gemeentewet, Awb, WW, Wro, Bouwverordening, Marktverordening, Wabo Wm, APV, Wbb, Bouwbesluit, Huisvestingswet, Monumentenwet en –verordening, Drank- en Horecawet, Opiumwet e.v.

B&W

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker VH

-mits passend binnen handhavingsbeleid

-in spoedeisende gevallen ex art. 5:24 Awb is de vooraankondiging niet vereist.

-vooraf burgemeester en portefeuillehouder informeren.

56.

VH

Nemen van handhavingsbesluiten (bestuursdwang, dwangsom incl. preventieve bestuursdwangbesluiten) met inbegrip van de voorbereiding (afd. 4.1.2 Awb) en de overige correspondentie die samenhangt met genoemde besluiten.

Bijv. Gemeentewet, Awb, WW, Wro, Bouwverordening, Marktverordening, Wabo Wm, APV, Wbb, Bouwbesluit, Huisvestingswet, Monumentenwet en –verordening, Drank- en Horecawet, Opiumwet e.v.

B&W

Burgemeester

Afdelingshoofd

-mits passend binnen handhavingsbeleid

-vooraf burgemeester en portefeuillehouder informeren

57.

VH

Kostenbeschikking

Art. 5:25 lid 6 Awb

B&W

Afdelingshoofd

58.

VH

Nemen van invorderingsbeschikkingen en uitvaardigen van dwangbevelen voor verhaal van kosten van bestuursdwang en dwangsommen

Algemene wet bestuursrecht

B&W

Burgemeester

Afdelingshoofd

Vooraf burgemeester en portefeuillehouder informeren

59.

VH

Stilleggen bouw- of sloopwerkzaamheden

Art.125 Gem.wet jo. art. 5.17 Wabo jo titel 5.3 Awb

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

ALLEEN IN SPOEDEISENDE GEVALLEN

60.

VH

Schriftelijke (bevestiging) stillegging bouw/sloop

Art. 5:24 lid 6 Awb

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

Informeren portefeuillehouder.

61.

VH

Verlening, weigering en aanpassing vergunning ex art. 3 Drank- en Horecawet

Art. 3 Drank- en Horecawet

Burgemeester

Afdelingshoofd

62.

VH

Verlening van de ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank bij een bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard

Art. 35 Drank- en Horecawet

Burgemeester

Afdelingshoofd

63.

VH

Intrekken van de vergunning op verzoek van de vergunninghouder danwel ambtshalve.

Drank- en Horecawet

Burgemeester

Afdelingshoofd

64.

VH

Ontzegging toegang ex. artikel 36 Drank- en Horecawet

Drank- en Horecawet

Burgemeester

Afdelingshoofd

65.

VH

Ontvangstbevestiging en bekendmaken melding

Drank- en Horecawet

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker VH

66.

VH

Aanvragen van inlichtingen uit het Justitieel Documentatieregister en de antecedentenadministratie van de politie t.b.v. vergunningverlening i.k.v. de Drank- en horecawet en de Apv Heeze-Leende.

Wet/Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens

Wet Politieregistratie

Burgemeester

Afdelingshoofd

67.

VH

Het verlenen van speelautomatenvergunningen als bedoeld in artikel 30 e.v. van de Wet op de Kansspelen

Art. 30 ev Wet op de Kansspelen/

Verordening maximalisering speelautomaten

Burgemeester

Afdelingshoofd

Betreft alleen kansspelautomaten bij horeca-inrichtingen, mits passend binnen de hiervoor geldende kaders.

Speelautomatenhallen e.d. vallen hier dus niet onder.

68.

VH

Ontheffing verspreiding gedrukte stukken

Art. 2.6 APV

B&W

Afdelingshoofd

69.

VH

Ontheffing optreden als straatartiest e.d.

Art. 2:9 APV

Burgemeester

Afdelingshoofd

70.

VH

Verlenen resp. weigeren van een vergunning voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

Art. 2:10A APV

B&W

Afdelingshoofd

71.

VH

Vergunning aanleggen, beschadigen, veranderen van een weg.

Art. 2:11 APV

B&W

Afdelingshoofd

72.

VH

Ontheffing objecten onder hoogspanningslijn.

Art. 2:22 APV

B&W

Afdelingshoofd

73.

VH

Verlenen resp. weigeren van een evenementenvergunning.

Art. 2:25 APV

Burgemeester

Afdelingshoofd

Achteraf burgemeester informeren

74.

VH

Verlenen resp. weigeren van een exploitatievergunning openbare inrichting.

Art. 2:28 APV

Burgemeester

Afdelingshoofd

Achteraf burgemeester informeren

75.

VH

Verlenen resp. weigeren van een ontheffing sluitingsuur.

Art. 2:29 APV

Burgemeester

Afdelingshoofd

Vooraf burgemeester informeren

76.

Verlenen resp. weigeren van een exploitatievergunning speelgelegenheid.

Art. 2:39 APV

Burgemeester

Afdelingshoofd

77

VH

Aanwijzing gevaarlijke hond

Art. 2:59 APV

B&W

Afdelingshoofd

78

VH

Ontheffing verbod op houden van hinderlijke dieren

Art. 2:60. APV

B&W

Afdelingshoofd

79.

VH

Verlenen resp. weigeren van een vergunning exploitatie/wijzigen seksinrichting

Art. 3.4 APV

B&W,

Burgemeester

Afdelingshoofd

Vooraf portefeuillehouder informeren

80.

VH

Kennisgeving incidentele festiviteit

Art. 4:3 APV

B&W

Afdelingshoofd

81.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing overige geluidhinder

Art. 4:6 APV

B&W

Afdelingshoofd

82.

VH

Verlenen resp. weigeren omgevingsvergunning kap houtopstanden

Art. 4:11 APV

B&W

Afdelingshoofd

83.

VH

Correspondentie inzake verbod hinderlijke of gevaarlijke reclame

Art. 4:15 APV

B&W

Afdelingshoofd

84.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing kamperen

Art. 4:18 APV

B&W

Afdelingshoofd

85.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing parkeren voertuigen van autobedrijf e.d.

Art. 5:2 APV

B&W

Afdelingshoofd

86.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing te koop aanbieden voertuigen.

Art. 5:3 APV

B&W

Afdelingshoofd

87.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing verbod parkeren woonwagens, kampeerwagens e.d.

Art. 5:6 APV

B&W

Afdelingshoofd

88.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing parkeren grote voertuigen.

Art. 5:8 APV

B&W

Afdelingshoofd

89.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing aantasting groenvoorziening

Art. 5:11 APV, Gemeentewet, Burgerlijk Wetboek

B&W

Afdelingshoofd

90.

VH

Verlening resp. weigeren standplaatsvergunning.

Art. 5.18. APV

B&W

Afdelingshoofd

91.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing verbod verkeer in natuurgebieden.

Art. 5:33 APV

B&W

Afdelingshoofd

92.

VH

Verlenen resp. weigeren ontheffing verstrooien as.

Art. 5:36 APV

B&W

Afdelingshoofd

93.

VH

Beslissen op verzoek om op het marktterrein opstallen te plaatsen.

Art. 6 Markt-verordening 2013

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

94.

VH

Verlenen vaste marktplaatsvergunningen weekmarkt

Art. 9 Markt-verordening 2013

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

95.

VH

Besluit op het verzoek om inschrijving op de wachtlijst van de warenmarkt

Art. 11 Markt-verordening 2013

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

96.

VH

Intrekken of overschrijven rechten van een vergunning

Art. 15 Markt-verordening 2013

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

97.

VH

Verhuur dan wel afdoening afwijzing kermisstandplaats ingevolge de voorwaarden voor de verhuur van standplaatsen voor de kermissen Sterksel, Leenderstrijp, Heeze en Leende.

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

98.

VH

Overbrengen en in bewaring stellen van een voertuig

Wegsleepverordening gemeente Heeze-Leende

B&W

Afdelingshoofd

-coördinator IV

-juridisch medewerker IV

Besluit van 20 juli 2010 (inwerking getreden op 29 juli 2010)

99.

VH

Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. bijv. de uitvoering en i.k.v activiteiten en evenementen.

Artt. 15 en 18 WVW

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker VH

100.

VH

Aanwijzing verkeersregelaars als bedoeld in art. 82 eerste lid onderdeel c en derde lid van het RVV 1990

Art. 56 BABW/art. 82 RVV/ Regeling verkeersregelaars

Burgemeester

Afdelingshoofd

In het kader van evenementen, vertoningen op de weg e.d., waarbij regeling van het verkeer gewenst is.

101.

VH

Beslissingen op verzoeken om een parkeervergunning

WVW en RVV

B&W

Afdelingshoofd

102.

VH

Aanwijzing koopzondagen en ontheffing zon- en feestdagenregeling

Verordening Winkeltijden

B&W

Afdelingshoofd

103.

VH

Het afgeven van een verklaring van geen bezwaar voor het opstijgen of doen opstijgen van een vrije luchtballon

Art. 10 Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker VH

104.

VH

Uitoefenen van bij of krachtens de inkwartierings- en vorderingswetten opgedragen taken mbt mobilisatievoorbereiding en vordering van motorrijtuigen en gebouwen

Burgemeester

Afdelingshoofd

105.

VH & RB

Het houden van een adressenregister en een geautomatiseerde adressenregistratie alsmede een gebouwenregister en een geautomatiseerde gebouwenregistratie

Wet Bag

B&W

Afdelingshoofd

-Medewerker B&V, clusters gegevensbeheer en gebouwbeheer en grondzaken

-Medewerker BV cluster belastingen

-Medewerker BV&H cluster vergunningen/ handhaving

Besluit d.d. 4 mei 2010. Inwerking getreden op 26 mei 2010

Cluster Ruimtelijk Beleid (RB)

106.

RB

Procedure verlenen hogere geluidswaarden

Wet geluidhinder

B&W

Afdelingshoofd

107.

VH

Toezenden van milieuadvies

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker RB

108.

RB

Bekendmakingen/mededelingen in het kader van de Wro

Wro

B&W / burgemeester

Afdelingshoofd

109.

RB

Elektronisch waarmerken en publiceren van Wro- instrumenten

Wro, Bro, Reg. standaarden ruimtelijke ordening 2008

B&W

Afdelingshoofd

110.

RB

Het voeren van het overleg ex. artikel 3.1.1 Bro

Bro

B&W

Afdelingshoofd

Informeren portefeuillehouder

111.

RB

Beantwoording principeverzoek voor een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling

Wro/Bro

B&W

Afdelingshoofd

Vooraf portefeuillehouder informeren.

112.

RB

De besluiten ex art. 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening tot het vrijgeven van het concept-bestemmingsplan voor een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling

Wro/Bro

B&W

Afdelingshoofd

113.

RB

Besluit tot wijziging van het bestemmingsplan

Art. 3.6 lid 1 onder a Wro

B&W

Afdelingshoofd

Mits geen zienswijzen zijn ingediend.

114.

RB

Besluit tot uitwerken van het bestemmingsplan

Art. 3.6 lid 1 onder b Wro

B&W

Afdelingshoofd

Mits geen zienswijzen zijn ingediend.

115.

RB

Besluit tot verlenen van een tijdelijke ontheffing

Art. 2.12 lid 2 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

Mits geen zienswijzen zijn ingediend.

116.

RB

Besluit tot verlenen van een buitenplanse ontheffing

Art. 2.12 lid 1 onder a onder 2 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

117.

RB

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik in de bij AMvB (Bor) aangewezen gevallen (kruimelgevallen).

Art. 2.1 lid 1 onder c jo. art. 2.12 lid 1 onder a, onder 2 Wabo.

Art. 4 bijlage II Bor

B&W

Afdelingshoofd

-Het mandaat geldt alleen indien er GEEN zienswijzen zijn ingediend. Ingeval er zienswijzen zijn ingediend blijft de bevoegdheid bij het college liggen.

118.

RB

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik die betrekking heeft op een activiteit voor een bepaalde termijn

Art. 2.1 lid 1 onder c jo artikel 2.12 lid 2 Wabo

Art. 5.17 Bor

B&W

Afdelingshoofd

119.

RB

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het uitvoeren van een werk

Art. 2.1 lid 1 onder b jo. art. 2.11 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

120.

RB

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor planologisch strijdig gebruik met toepassing van de in het bestemmingsplan of beheersverordening opgenomen regels inzake afwijking

Art. 2.1 lid 1 sub c jo. art. 2.12 lid 1 onder a, onder 1 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

121.

RB

Aanwijzen van een adviseur ex art. 6.1.3.2 Bro

Bro

B&W

Afdelingshoofd

Besluit d.d. 22 juni 2010

Inwerking getreden op 8 juli 2010

122.

RB

Nemen van een besluit op basis van het advies van de adviseur als bedoeld in artikel 6.1.3.6 Bro mits er een planschadeovereenkomst is gesloten en er geen liquiditeitsproblemen van initiatiefnemer bekend zijn.

Art. 6.1 Wro/afdeling 6.1 Bro

B&W

Afdelingshoofd

Besluit d.d. 22 juni 2010

Inwerking getreden op 8 juli 2010

123.

RB

Verhalen kosten en stellen van termijn verbonden aan de exploitatie van de gronden gelegen in een exploitatiegebied op grond van artikel 6.17 Wro

Wro

B&W

Afdelingshoofd

124.

RB

Niet aanvangen van de bouw of staken van de bouw totdat aan betalingsverplichting is voldaan, invorderen kosten (incl. dwangbevel) of intrekken omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 6.21 Wro

Wro

B&W

Afdelingshoofd

125.

RB

Het nemen van verkeersbesluiten op basis van de wegenverkeerswetgeving.

Art. 18, eerste lid aanhef en onder d WVW, paragraaf 6 BABW en de Wegenwet

B&W

Afdelingshoofd

126.

RB

Bekendmaking verkeersbesluiten in digitale Staatscourant

BABW

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker RB

127.

RB

Opdracht tot tijdelijke plaatsing van verkeerstekens of uitvoering van maatregelen (uitvoering werken, dreigend gevaar etc.)

Artt. 34 en 35 BABW

B&W

Afdelingshoofd

128.

RB

Ontheffingen in het kader van art. 87 van het RVV 1990 (bijv. verbod stilstaan parkeren, geslotenverklaringen, eenrichtingswegen, te volgen rijrichtingen)

RVV

B&W

Afdelingshoofd

129.

RB

Ontheffingen voor lang/breed/hoog transport

Art. 149a en 149b WVW

B&W

Afdelingshoofd

130.

RB

Aanwijzen, weigeren en opheffen van individuele gehandicaptenparkeerplaatsen

Art. 18 WVW

B&W

Afdelingshoofd

Cluster Maatschappelijk Beleid (MB)

131.

MB

Uitvoering Verordening Leerlingenvervoer

Verordening Leerlingenvervoer

B&W

Afdelingshoofd

132.

MB

Uitvoering leerplichtwet

Leerplichtwet

B&W

Leerplichtambte-naar

133.

MB

Besluit tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang

Art. 46 Wet Kinderopvang

B&W

Afdelingshoofd

Besluit genomen op 22 juni 2010. Inwerking getreden op 8 juli 2010

134.

MB

Besluiten inzake registratie, toezicht en handhaving ten aanzien van de kwaliteit van kinderopvang, buitenschoolse opvang en gastouderopvang

Wet Kinderopvang

Kwaliteitseisen peuterspeelzalen

B&W

Afdelingshoofd

Uitgesloten zijn de besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom of bestuursdwang

135.

MB

Besluiten tot het verstrekken van de jaarlijkse “toetsingskadersubsidies” (op basis van door het college vastgestelde toetsingskader) en overige jaarlijkse subsidies (hieronder zijn eenmalige subsidies van maximaal € 2.500,- niet inbegrepen).

Algemene Subsidieverordening 2012

Awb

B&W

Afdelingshoofd

Met inachtneming van de in de gemeentebegroting opgenomen financiële middelen en het subsidieplafond.

Let op: het verlenen van eenmalige subsidies van maximaal € 2.500,- blijft een bevoegdheid van het college!

136.

MB

Het verbinden van voorwaarden aan de beschikking tot subsidieverlening ex. artt. 3 lid 2, 4 lid 4 en 15 lid 2 van de ASV

Algemene Subsidieverordening 2012

Awb

B&W

Afdelingshoofd

137.

MB

Het verbinden van voorwaarden aan het verlenen van een eenmalige subsidie tot maximaal € 2.500,- nadat de subsidie is verleend.Mits niet ten nadele van of bezwarend voor de subsidieontvanger.

Algemene Subsidieverordening 2012

Awb

B&W

Afdelingshoofd

NB.: in een incidenteel geval en soms op verzoek van de subsidieontvanger is het uit praktisch oogpunt wenselijk om, nadat de subsidie is verleend, aanvullend voorwaarden aan het subsidiebesluit te verbinden dan wel opgelegde voorwaarden te wijzigen.

138.

MB

Vaststellen van bij de aanvraag benodigde gegevens.

Algemene Subsidieverordening 2012

Awb

B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

139.

MB

Besluiten tot het stellen van een andere termijn voor het indienen van een aanvraag.

Algemene Subsidieverordening 2012

Awb

B&W

Afdelingshoofd

Behandelend ambtenaar

140.

MB

Bepalen -ex artikel 16 lid 3 van de ASV- welke (andere of mindere) gegevens overgelegd dienen te worden tbv de vaststelling van de subsidie.

Algemene Subsidieverordening 2012

Awb

B&W

Afdelingshoofd

141.

MB

Besluiten tot vaststelling van de subsidie, tot verlening van een termijn voor vaststelling en tot ambtshalve vaststelling

Algemene Subsidieverordening 2012

Awb

B&W

Afdelingshoofd

142.

MB

Vaststellen van algemene regels en voorschriften mbt de indiening van verzoeken

Verordening Huisvestingsvoorzie-ningen

B&W

Afdelingshoofd

ONDERDEEL II – C KLANTCONTACTCENTRUM

Volgnr

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bevoegd bestuurs-orgaan

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke mandateringsvoorwaarden

Cluster Burgerinformatie (BI)

1.

BI

Bijhouden van de Basisregistratie personen.

Wet BRP en uitvoeringsreg.

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B, C en D

2.

BI

Verstrekking van gegevens uit de BRP/afgifte van gewaarmerkte afschriften uit de BRP

Persoonsgegevens/uittreksels en verklaringen zoals:

-attestatie de Vitae

-legalisatie handtekening

-bewijs van Nederlanderschap

Wet BRP en uitvoeringsreg.

Wet persoons-registratie en uitvoeringsreg.

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B, C en D

3.

BI

Beslissingen over:

a.niet of niet geheel gevolg geven aan

een aangifte

b.afwijken van gegevens betreffende de

burgerlijke staat/niet aanmerken van

een document als akte

c.niet opnemen gegevens nationaliteit

d.ambthalve aangiften

e.onjuiste gegevens of strijd met

openbare orde

f.niet voldoen aan een verzoek als

bedoeld in de artt. 2.55 t/m 2.58 Wet

BRP

Artt. 2.54 t/m 2.58 Wet BRP

Art. 2.60 Wet BRP

B&W

Afdelingshoofd

4.

BI

Beslissingen omtrent verzoeken tot verwijdering van gegevens geheimhouding, verbetering naamgebruik, inzage.

Artt. 2.54 t/m 2.58 Wet BRP

Art. 2.60 Wet BRP

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

5.

BI

Het starten en verrichten van een administratief onderzoek naar gegevens zoals vermeld in de basisregistratie personen

Artikel 2.26 Wet BRP

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

6.

BI

Het in ontvangst nemen, toetsen, ondertekenen en toezenden van naturalisatieverzoeken aan het Ministerie

Rijkswet op het Nederlanderschap

Art. 21

Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

7.

BI

Het in ontvangst nemen van verzoeken om verlening en het afleggen van verklaringen tot verkrijging van het Nederlanderschap en van verklaringen van afstand van Nederlanderschap

Rijkswet op het Nederlanderschap

Art. 21

Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap artt. 2 en 63

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

8.

BI

Het verzoeken om inlichtingen uit het justitieel documentatieregister, Schengen Informatie Systeem (NSIS), Opsporingsregister (OPS) register van de herkenningsdienst (HKD) ivm aanvraag optie

Artt. 9 en 13 Wet Justitiële en strafvorderlijke gegevens. Art. 9 RWN. Art. 36 lid 1 Besluit verkrijging en verlies Nederlanderschap

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

9.

BI

Uitoefenen van de in de Kieswetten opgedragen taken zoals:

-het omzetten van de stempas in de kiezerspas

-het ondertekenen van de instemmingsverklaring

-de afgifte van de ondersteuningsverklaring

-de afgifte van een volmachtbewijs

-het in ontvangst nemen van de kandidatenlijsten

-stemmen per brief

-het aanwijzen als plaatsvervangend lid van een stembureau

-het uitreiken van nieuwe oproepingskaarten

-het in ontvangst nemen van processen-verbaal van de stemming alsmede de verzegelde pakken met stembiljetten van de stembureaus

-het verstrekken van inlichtingen om registratie als kiezer

-het klaarmaken en distribueren van stembiljetten

Kieswet en besluit

Wet en besluit Europese verkiezingen

B&W

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

10.

BI

Het voeren van correspondentie met betrekking tot de organisatie van de te houden verkiezingen

B&W

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

11.

BI

Het uitoefenen van bevoegdheden die voortvloeien uit de Paspoortwet en Paspoortuitvoeringsregeling 2001 zoals aanvragen, verstrekken, intrekken, weigeren, vervallen verklaren en inhouden reisdocumenten.

Paspoortwet c.q. paspoortuitvoeringsregeling 2001 en Besluit Paspoortgelden

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B, C en D

12.

BI

Het in ontvangst nemen van zendingen van reisdocumenten/rijbewijzen

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B, C en D

13.

BI

Het verantwoorden van ontvangen rijksleges reisdocumenten

Paspoortwet c.q. paspoortuitvoeringsregeling 2001 en Besluit Paspoortgelden

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B, C en D

14.

BI

Het uitoefenen van bevoegdheden die voortvloeien uit de Wegenverkeerswet- en reglement inzake:

-de afgifte/weigeren van rijbewijzen

-het ongeldig verklaren van rijbewijzen

-het verantwoorden van ontvangen rijksleges rijbewijzen

-opmaken procesverbaal verschreven en onbruikbare rijbewijzen

Wegenverkeers-wet en regl.

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B, C en D

15.

BI

Het in ontvangst nemen, toetsen en doorzenden van een aanvraag om afgifte van een verklaring omtrent het gedrag

Wet/Besluit op de justitiële en strafvorderlijke gegevens

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B, C en D

De Minister van Justitie is beslissingsbevoegd. De burgemeester kan een advies geven. De advisering is overigens niet gemandateerd enkel de administratieve handelingen van het in behandeling brengen van de aanvraag.

16.

BI

Aanvragen van inlichtingen uit het Justitieel Documentatieregister en de antecedentenadministratie van de politie

Wet/Besluit justitiële en strafvorderlijke gegevens

Wet Politieregistratie

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B, C en D

17.

BI

Afgifte van een laissez-passer voor het vervoeren van een overledene naar het buitenland ingevolge art. 3 Overeenkomst van Straatsburg

Wet op de lijkbezorging/ Overeenkomst van Straatsburg

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

18.

BI

Afgifte verlof tot begraven, cremeren of ontleden

Wet op de lijkbezorging

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

19.

BI

Afgifte van een verlof tot afwijkende termijnstelling voor begraven of cremeren

Wet op de lijkbezorging

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

20.

BI

Kennisgeving van overlijden aan de inspecteur registratie en successie

KB 18-10-1933, nr. 32

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten B en C

21.

BI

Verlenen/weigeren van een vergunning voor de tijdelijke verhuur van eigen woningen

Leegstandwet

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdiensten C

22.

BI

Verlenen resp. weigeren van een vergunning voor het gebruiken van de weg of een weggedeelte anders dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

Art. 2:10A APV

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

Het betreft slechts het verlenen van een vergunning voor kleinschalig gebruik van de weg(gedeelte). De overige vergunningen worden verleend door cluster VH

23.

BI

Het onthouden van toestemming voor het maken of veranderen van een uitweg naar aanleiding van een melding.

Art. 2:12 APV

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

24.

BI

Verlenen resp. weigeren van een vergunning voor een klein evenement (straatfeest of bbq op één dag).

Art. 2:25 APV

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

25.

BI

Verlenen resp. weigeren vergunning openbare inzameling (geld of goed)

Art. 5.13. APV

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

26.

BI

Verlenen resp. weigeren vergunning organiseren snuffelmarkt.

Art. 5:23 APV

Burgemeester

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

27.

BI

Verlenen resp. weigeren ontheffing stookverbod.

Art. 5:34 APV

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

28.

BI

Kennisgeving kleine kansspelen (bijv. kienspel, vogelpiekspel, Rad van avontuur e.d.)

Art. 7 Wet op de Kansspelen

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

29.

BI

Het verlenen van vergunningen voor het houden van een kansspel (loterij) als bedoeld in artikel 1 jo art. 3 van de Wet op de Kansspelen

Art. 3 Wet op de Kansspelen

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

Het gaat hierbij om kleinschalige loterijen e.d.

30.

BI

Kleinschalige verkeersmaatregelen (niet zijnde verkeersbesluiten)

Wegenverkeers-wet

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

31.

BI

Gebruik niet militair oefenterrein (verklaring van geen bedenkingen)

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

32.

BI

Het verlenen/weigeren van een omgevingsvergunning voor het vellen of doen vellen van houtopstanden en het verbinden van bijzondere voorschriften aan zo’n vergunning

Art. 2.2 lid 1 onder g jo. art. 2.22 Wabo

B&W

Afdelingshoofd

33.

BI

Het verlenen van subsidie als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de Compensatieregeling OZB voor startende ondernemers

Art. 3 lid 1 Compensatie-regeling OZB

B&W

Afdelingshoofd

Medewerker publieksdienst C

Besluit d.d. 5 maart 2013 (inwerking getreden op 21 maart 2013)

Cluster Maatschappelijke Ondersteuning (MO)

34.

MO

Beslissingen in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.

-WMO

-Verordening/

Besluit WMO

B&W

Afdelingshoofd

Het mandaat strekt zich niet uit tot het beschikken op bezwaarschriften en tot het instellen van beroep.

Besluit van 23 januari 2007 (inwerking getreden op 8 februari 2007)

35.

MO

Beslissingen in het kader van de Verordening financieel vangnet hulp bij het huishouden (verlening en weigering)

Verordening financieel vangnet hulp bij het huishouden

B&W

Afdelingshoofd

36.

MO

Terugvorderen van het persoonsgebonden budget bij onjuiste besteding van het budget

Besluit voorzieningen maatschap

B&W

Afdelingshoofd

Besluit van 8 december 2009 (inwerking getreden op 18 maart 2010)

37.

MO

Beslissingen op aanvragen om een gehandicaptenparkeerkaart

Art. 49 BABW

B&W

Afdelingshoofd

ONDERDEEL II – D BEDRIJFSVOERING

Volgnr

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bevoegd orgaan wettelijk toegekend aan

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke mandateringsvoorwaarden

Cluster Belastingen (BEL)

1.

BEL

Alle uitvoerende bevoegdheden ingevolge de Wet WOZ

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

B&W, tenzij ogv de wet de heffings-ambtenaar hiermee is belast

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

2.

BEL

Heffen van gemeentelijke belastingen

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

3.

BEL

Heffen van lijkbezorgingsrechten

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

4.

BEL

Heffen van leges

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

5.

BEL

Heffen van marktgelden

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

6.

BEL

Heffen van rechten ogv art. 1.2. van de tarieventabel behorende bij de Verordening Reinigingsheffingen

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

7.

BEL

Heffen en invorderen in eerste aanleg van riool- en reinigingsrechten

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

8.

BEL

Toezending of uitreiking van aanslagbiljetten

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

9.

BEL

Besluit op aanvraag om gehele of gedeeltelijke vrijstelling, vermindering of ontheffing of teruggave van gemeentelijke belastingen

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

10.

BEL

Beslissen op bezwaarschrift gemeentelijke belastingen

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mits beslissing op bezwaar door een andere persoon wordt genomen dan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt heeft genomen.

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

11.

BEL

Beslissen op bezwaarschrift tegen:

-mededeling rioolheffingen, afvalstoffenheffing en/of reinigingsrechten

-de jaar- of eindnota rioolheffingen, afvalstoffenheffing en/of reinigingsrechten

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

Zie daartoe opgesteld mandaatbesluit

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

12.

BEL

Beslissen op bezwaarschrift kennisgeving leges

Art. 231 lid 2 onderdeel b Gemeentewet

Heffingsambtenaar

GR-juristen

Mandaat is verleend door de heffingsambtenaar

13.

BEL

Invorderen van leges in eerste aanleg

Art. 231 lid 2 onderdeel c Gemeentewet

Ambtenaar belast met invordering

Cluster Financiën en Control (F&C)

14.

F&C

Besluit op wijzigingen in de persoon van belastingdeurwaarders van Cannock-Chase

B&W

Afdelingshoofd

15.

F&C

Aantrekken van geldleningen met een looptijd langer dan één jaar tot maximaal

€ 5.000.000,- per jaar

Treasury-statuut

B&W

Gemeentesecretaris

-Mandaat houdt ook in een volmacht om te tekenen.

-Vooraf portefeuillehouder informeren.

16.

F&C

Aangaan van beleggingen met een looptijd langer dan één jaar

Treasury-statuut

B&W

Gemeentesecretaris

17.

F&C

Aantrekken van kort-geldleningen met een looptijd tot en met één jaar

Treasury-statuut

B&W

Gemeentesecretaris

Afdelings-hoofd

18.

F&C

Aangaan van kort-geld beleggingen

Treasury-statuut

B&W

Gemeentesecretaris

Afdelings-hoofd

ONDERDEEL III MANDATEN MBT PERSONELE AANGELEGENHEDEN

Volgnr

Omschrijving bevoegdheid

Bevoegd orgaan

Mandaat

Specifieke mandateringsvoorwaarden

A

Formaliseren wijzigingen car/uwo

1.

Vaststellen van in LOGA-verband gemaakte afspraken tot wijziging van de CAR/UWO

B&W

Gemeentesecretaris

B

In dienst nemen, ontslaan en betrekkingsomvang medewerkers

2.

Vaststellen wijze van werving ter vervulling van vacatures

B&W

Gemeentesecretaris Afdelingshoofd

·Het college is bevoegd voor zover het de vacature gemeentesecretaris betreft

·De gemeentesecretaris is bevoegd voor zover het de vacature van een afdelingshoofd betreft

·Het afdelingshoofd is bevoegd voor zover het vacatures betreft binnen de afdeling waaraan hij leiding geeft.

3.

Sluiten van arbeidsovereenkomsten voor beperkte duur (inval/vakantiewerk) met personeel, uitzendbureau’s, wisselwerk en andere derden

B&W

GemeentesecretarisAfdelingshoofd

·Rekening houdend met de organisatorische kaders

·Indien niet passend binnen vacaturegelden dan via gemeentesecretaris

4.

Inhuren van tijdelijke personeel (anders dan op basis van een arbeidsovereenkomst)

B&W

Gemeentesecretaris

afdelingshoofd

·Rekening houdend met de organisatorische kaders

·Indien niet passend binnen vacaturegelden dan via gemeentesecretaris

5.

Sluiten van leer-/stageovereenkomsten met scholen en/of stagiaires

B&W

GemeentesecretarisAfdelingshoofd

·Rekening houdend met de organisatorische kaders

·Indien geen budget aanwezig dan via gemeentesecretaris

6.

Het aanstellen van nieuw personeel, het overplaatsen van zittend personeel en het sluiten van arbeidsovereenkomsten. Genoemde bevoegdheid omvat tevens het vaststellen van de daarbij behorende arbeidsvoorwaarden

B&W

-Gemeentesecretaris (vwb de aanstelling van een van afdelingshoofd of medewerker Projectbureau)

-Afdelingshoofd (vwb de aanstelling van medewerkers binnen de afdeling)

·voor zover het een vacature binnen de bestuurlijk vastgestelde formatie betreft

·binnen het toegestane budget

·aanstelling medewerkers binnen een afdeling altijd ter kennisname aan gemeentesecretaris

·t.a.v. afdelingshoofd: vóór aanstelling kennismakingsgesprek met (één of meerdere) leden van het college

Vervulling vacature gemeentesecretaris is uitgezonderd van mandaat. Bevoegdheid blijft bij het college

7.

Het verlengen van en tussentijds beëindigen van (tijdelijke) aanstellingen en arbeidsovereenkomsten

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen

·Tussentijdse beëindiging bij wijze van straf is in alle gevallen een bevoegdheid van de gemeentesecretaris

8.

Beslissing over inschaling functie ingevolge Reglement Functiewaardering

B&W

gemeentesecretaris

9.

Dienstopdracht tot overwerk

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medew. Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

Voor zover:

-passend binnen de kaders van de daarvoor vastgestelde regelingen en,

-met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen en Awb-voorschriften.

-na voorafgaande accordering door de gemeentesecretaris en/of de adjunct-directeur en

-passend binnen het budget.

10.

Het besluiten tot een tijdelijke urenuitbreiding, anders dan bij wijze van overwerk, alsmede het vroegtijdig beëindigen hiervan

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen

11.

Uitvoering regeling buitengewoon verlof, ouderschapsverlof, seniorenregeling en bevallings- en zwangerschapsverlof

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

12.

Wijzigen van de betrekkingsomvang overeenkomstig een daartoe door de betreffende medewerker ingediend verzoek

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medew. Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Binnen financiële en organisatorische kaders en met inachtneming van de ter zake geldende arbeidsvoorwaardelijke bepalingen

13.

Verlening van eervol ontslag

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

C

Individuele beloning en emolumenten

14.

Het toekennen, wijzigen en/of intrekken van toelagen (m.u.v. de toelagen die van doen hebben met gedifferentieerd belonen)

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Binnen de kaders van de Bezoldigingsregeling

·Voor zover passend binnen de kaders van de daarvoor vastgestelde regelingen

15.

Besluiten met betrekking tot het gedifferentieerd belonen.

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Voor zover passend binnen de kaders van de daarvoor vastgestelde regelingen en na afstemming binnen het MT

16.

Het toekennen, wijzigen en/of intrekken van onkostenvergoedingen en/of het verstrekken van dienstkleding (daaronder begrepen de aard van de te verstrekken dienstkleding) en het ter beschikking stellen van gsm’s en/of andere communicatieapparatuur

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Binnen de kaders van de onkostenvergoedingsregelingen en voor zover de beslissingsbevoegdheid in die afzonderlijke regelingen niet aan andere functionarissen is toebedeeld

17.

Verstrekken dienstopdracht tot het verrichten van overwerk en bepalen van de wijze van vergoeding ervan

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Voor zover passend binnen de kaders van de daarvoor vastgestelde regelingen

·Passend binnen het budget waarover beschikt mag worden

18.

Opleggen verplichting tot het verrichten van onregelmatige diensten en het verrichten van bereikbaarheids- en beschikbaarheidsdiensten. De vaststelling van de daarbij behorende rooster is hierbij inbegrepen

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Met inachtneming van de daarvoor relevante organisatorische en financiële kaders

19.

Het beslissen op verzoeken in het kader van cafetariamodel (koop en verkoop van uren)

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Mits passend binnen de gestelde kaders

20.

Beslissen op verzoeken in het kader van de regeling fietsplan

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Mits passend binnen de gestelde kaders

D

Beoordelen, ontwikkeling en taakwaardering

21.

Vaststellen van personeelsbeoordelingen van medewerkers waaraan hiërarchisch leiding wordt gegeven.

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

Beoordelaar is de eerstverantwoordelijke hiërarchisch leidinggevende van de te beoordelen medewerker

22.

Uitvoering zaken op het gebied van studiefaciliteiten

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

Binnen financiële en organisatorische kaders

23.

Het geven van opdracht aan c.q. verlenen van toestemming tot deelname aan cursussen/opleidingen, seminars en andere persoonlijke ontwikkelingstrajecten verband houdend met het uitoefenen van de functie

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

Binnen financiële en organisatorische kaders

24.

Vaststellen opleidingsplan

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

25.

Vaststellen van aan taakbeschrijvingen te verbinden competenties

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

E

Verzuim en reïntegratie

26.

Vaststellen Plan van Aanpak in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter en de daarbij behorende evaluaties

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Voor zover de gevolgen zich beperken tot de eigen organisatorische eenheid; in het andere geval in overeenstemming met de betrokken leidinggevende(n)

·Binnen financiële en organisatorische kaders

27.

Toepassing geven aan de bepalingen van hoofdstuk 7 CAR/UWO (aanspraken bij ongeschiktheid wegens ziekte of gebrek)

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Voor zover de gevolgen zich beperken tot de eigen organisatorische eenheid; in het andere geval in overeenstemming met de betrokken leidinggevende(n)

·Binnen financiële en organisatorische kaders

28.

Verstrekken van opdracht tot het verrichten van een arbeidskundig werkplek-onderzoek en het beslissen omtrent te realiseren werkplekvoorzieningen alsmede het beslissen tot het aanbieden van bedrijfsmaatschappelijk werkondersteuning

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

·Binnen financiële en organisatorische kaders

·Inzet arbeidsdeskundig onderzoek en aanbieden bedrijfsmaatschappelijk werkondersteuning uitsluitend op offerte-basis

F

Disciplinaire maatregelen

29.

Opleggen disciplinaire maatregel bij wijze van toepassing van hoofdstuk 16 CAR/UWO met uitzondering van strafontslag waaronder ook voorwaardelijk strafontslag is begrepen.

B&W

Gemeentesecretaris

G

Salaris- en personeelsadminstratie

30.

Administratieve be- en afhandeling van procedures inzake aanstelling van personeel, inclusief het afdoen van open sollicitaties

B&W

Gemeentesecretaris met ondermandaat aan de medewerkers p&o

Ingeval van verlenen van ondermandaat uitsluitend voor zover het beheersmatige werkzaamheden betreft binnen vastgestelde beleidskaders en/of wettelijke voorschriften

31.

Administratieve be- en afhandeling van procedures inzake beëindiging van aanstellingen en arbeidsovereenkomsten

B&W

Gemeentesecretaris met ondermandaat aan medewerkers p&o

Ingeval van verlenen van ondermandaat uitsluitend voor zover het beheersmatige werkzaamheden betreft binnen vastgestelde beleidskaders en/of wettelijke voorschriften

32.

Correspondentie over toepassing van regelgeving van en verhouding met o.m.:

-ABP

-Loyalis

-IZA

-Arbodienst

-Belastingdienst

-UWV

-Andere bij de salaris- en personeelsadministratie betrokken uitvoeringsinstellingen

B&W

Gemeentesecretaris met ondermandaat aan de medewerkers p&o

Ingeval van verlenen van ondermandaat uitsluitend voor zover het beheersmatige werkzaamheden betreft binnen vastgestelde beleidskaders en/of wettelijke voorschriften

33.

Toepassing bepalingen rechtspositionele erkenning alternatieve samenlevingsvormen

B&W

Gemeentesecretaris met ondermandaat aan de medewerkers p&o

Ingeval van verlenen van ondermandaat uitsluitend voor zover het beheersmatige werkzaamheden betreft binnen vastgestelde beleidskaders en/of wettelijke voorschriften

H

Diversen

34.

Verlenen/onthouden toestemming tot werken buiten tijden van het dagvenster

B&W

Afdelingshoofd

Op basis van de vastgestelde werktijdenregeling

35.

Beslissen op verzoeken tot vergoeding van schade aan kleding, uitrusting en motorvoertuig

B&W

-gemeentesecretaris (voor zover het een afdelingshoofd betreft of medewerker Projectbureau)

-afdelingshoofd (voor zover het medewerkers binnen de afdeling betreft)

36.

Beslissen op melding nevenwerkzaamheden en de registratie van deze nevenwerkzaamheden

B&W

Gemeentesecretaris

37.

Besluiten tot het corrigeren of verwijderen van in het personeelsdossier opgenomen gegevens)

B&W

Gemeentesecretaris

Opmerking:

  • 1.

    niet gemandateerd wordt de bevoegdheid besluiten te nemen:

    • a.

      tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften anders dan die met het karakter van werkinstructies;

    • b.

      het vaststellen van een aan ontslagverlening verbonden individuele regeling die afwijkt van de standaardvoorzieningen opgenomen in bestaande regelgeving;

    • c.

      het nemen van besluiten op bezwaarschriften

  • 2.

    Besluiten ten aanzien van de gemeentesecretaris worden in alle gevallen genomen door het bestuurlijk bevoegd gezag.

ONDERDEEL IV EXTERNE MANDATEN

Volgnr

Omschrijving bevoegdheid

Gebaseerd op

Bevoegd bestuurs-orgaan

Mandaat

Ondermandaat

Specifieke mandateringsvoorwaarden

1.

VRBZO

Verlenen/weigeren gebruiksvergunning brandveiligheid (inclusief voorwaarden) voor een bouwwerk

Art. 2.1 lid 1 sub d Wabo

Bouwbesluit

Bouwverordening

B&W

Brandweercommandant

2.

VRBZO

Het nemen van besluiten tot opschorting van de ontslagdatum na het bereiken van de 55-jarige leeftijd

B&W

Brandweercommandant

3.

VRBZO

Gebruiksvergunning permanente bouwsels

Besl.brandveilig gebruik bouwwerken

B&W

Brandweercommandant