Regeling vervallen per 19-05-2022

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Heeze-Leende houdende afspraken omtrent de gemeenteraad Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken gemeente Heeze-Leende 2018

Geldend van 10-03-2018 t/m 18-05-2022

Intitulé

Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Heeze-Leende houdende afspraken omtrent de gemeenteraad Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken gemeente Heeze-Leende 2018

“Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken gemeente Heeze-Leende 2018”.

De raad van de gemeente Heeze-Leende;

gezien het advies van het presidium d.d. 5 februari 2018, nr. 18.12;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

b e s l u i t :

vast te stellen het

Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken van de gemeente Heeze-Leende 2018

Hoofdstuk 1: Begripsbepalingen

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    rondetafelgesprek: periodiek overleg over onderwerpen die de raad aangaan, gericht op het verzamelen van informatie;

  • b.

    deelnemer: degene die deelneemt aan het rondetafelgesprek;

  • c.

    voorzitter: de voorzitter van het rondetafelgesprek;

  • d.

    griffier: griffier van de raad of diens vervanger.

    Hoofdstuk 2: Instelling, functies en samenstelling

Artikel 2 Instelling en functies van het rondetafelgesprek

  • 1.

    De raad stelt rondetafelgesprekken in.

  • 2.

    Het rondetafelgesprek heeft de volgende functies:

    • a.

      de raad in staat te stellen de nodige informatie te vergaren om zich een zo volledig mogelijk beeld en oordeel te kunnen vormen omtrent de geagendeerde onderwerpen, zodat de raad daarover in een raadsvergadering een gewogen uitspraak kan doen of besluit kan nemen.

b.de overige deelnemers in staat te stellen informatie te geven omtrent de geagendeerde onderwerpen;

c.burgers in staat te stellen informatie te geven, opvattingen te uiten of vragen te stellen omtrent geagendeerde onderwerpen.

Artikel 3 Deelnemers aan het rondetafelgesprek

  • 1. Aan het rondetafelgesprek kunnen deelnemen de in de raad vertegenwoordigde fracties, een vertegenwoordiging van het college, belanghebbende burgers en deskundigen.

  • 2. Aan het rondetafelgesprek wordt door ten hoogste twee leden per raadsfractie deelgenomen, waarvan ten minste één raadslid.

  • 3. Het college kan zich laten bijstaan door ambtelijk deskundigen.

Artikel 4 Fractievertegenwoordigers

  • 1. Elke fractie kan ten hoogste twee fractievertegenwoordigers voordragen voor benoeming door de raad. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een fractievertegenwoordiger.

  • 2. De voorzitter van de raad nodigt de fractievertegenwoordigers uit om in dezelfde raadsvergadering als waarin zij worden benoemd de eed of verklaring en belofte af te leggen, gelijk raadsleden doen zoals bedoeld in artikel 18 van de Gemeentewet.

Artikel 5 Voorzitter

  • 1. De voorzitter en zijn plaatsvervanger worden door de raad uit zijn midden benoemd.

  • 2. De voorzitter is geen deelnemer van het rondetafelgesprek.

  • 3. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het leiden van het rondetafelgesprek

    • b.

      het handhaven van de orde.

Artikel 6 Zittingsduur en vacatures

  • 1. De zittingsperiode van een fractievertegenwoordiger, de voorzitter en zijn plaatsvervanger eindigt in ieder geval aan het einde van de zittingsperiode van de raad.

  • 2. De mogelijkheid in het rondetafelgesprek op te treden als fractievertegenwoordiger eindigt indien niet langer wordt voldaan aan de in artikel 4, eerste lid, gestelde eisen.

  • 3. De raad kan een fractievertegenwoordiger ontslaan op voorstel van de fractie op wiens voordracht het lid is benoemd.

  • 4. De raad kan de voorzitter en zijn plaatsvervanger ontslaan.

  • 5. Een fractievertegenwoordiger en de voorzitter kunnen te allen tijde ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan de raad. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als hun opvolger is benoemd.

  • 6. Indien door overlijden of ontslag een vacature ontstaat, beslist de raad zo spoedig mogelijk over de vervulling daarvan met inachtneming van de artikelen 4 en 5.

  • 7. Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de voorzitter van de raad niet langer vertegenwoordigd is in de raad verliezen fractievertegenwoordigers behorende bij die fractie hun hoedanigheid van fractievertegenwoordiger.

Artikel 7 Rondetafelgriffier

  • 1. De griffier is ter ondersteuning bij elk rondetafelgesprek aanwezig.

  • 2. Bij zijn verhindering of afwezigheid wordt de griffier vervangen door de plaatsvervangend griffier.

  • 3. De griffier kan, indien hij daartoe door de voorzitter wordt uitgenodigd, aan de beraadslagingen deelnemen.

Artikel 8 Aanwezigheid college

Een lid van het college van burgemeester en wethouders wordt geacht aanwezig te zijn bij het rondetafelgesprek waarin onderwerpen die zijn portefeuille betreffen op de agenda staan.

Hoofdstuk 3: De rondetafelgesprekken

Paragraaf 1 Frequentie, tijdstip en voorbereiding van het rondetafelgesprek

Artikel 9 Frequentie

  • 1. De rondetafelgesprekken vinden in de regel eens per vier weken plaats op maandag.

  • 2. De rondetafelgesprekken vangen aan om 19.30 uur en vinden plaats in het gemeentehuis..

  • 3. Het presidium kan in bijzondere gevallen een andere dag of aanvangsuur bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.

Artikel 10 Uitnodiging

  • 1. De schriftelijke uitnodiging voor een rondetafelgesprek wordt tenminste tien dagen voor een rondetafelgesprek toegezonden onder vermelding van de dag, het tijdstip en de plaats van het rondetafelgesprek.

  • 2. Het presidium bepaalt bij elk onderwerp dat op de agenda staat welke burgers en belanghebbenden een schriftelijke dan wel digitale uitnodiging voor deelname aan het rondetafelgesprek wordt toegezonden.

  • 3. De agenda en de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken, worden tegelijkertijd met de uitnodiging aan de raadsleden en fractievertegenwoordigers digitaal verzonden.

  • 4. Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld als bedoeld in artikel 11, tweede lid, worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van het rondetafelgesprek, aan de leden digitaal gezonden.

Artikel 11 De agenda

  • 1. Voordat de uitnodiging wordt verzonden, stelt het presidium de voorlopige agenda van het rondetafelgesprek vast.

  • 2. In spoedeisende gevallen kan de voorzitter na het verzenden van de uitnodiging tot uiterlijk 48 uur voor de aanvang van een rondetafelgesprek een aanvullende agenda opstellen. Hij meldt dit zo spoedig mogelijk aan het presidium.

  • 3. Bij aanvang van het rondetafelgesprek stellen de deelnemende raadsleden en fractievertegenwoordigers de agenda vast.

Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken

  • 1. Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de uitnodiging voor eenieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd. Van de terinzagelegging wordt melding gemaakt in de openbare kennisgeving, bedoeld in artikel 13. Indien na het verzenden van de schriftelijke uitnodiging stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de raadsleden en fractievertegenwoordigers en, zo mogelijk, in een openbare kennisgeving.

  • 2. Een origineel van een ter inzage gelegd stuk wordt niet buiten het gemeentehuis gebracht.

  • 3. Indien omtrent stukken op grond van artikel 86, eerste en tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier een raadslid of fractievertegenwoordiger inzage.

Artikel 13 Openbare kennisgeving

  • 1. Het rondetafelgesprek wordt tegelijkertijd met de uitnodiging door plaatsing op de internetsite van de gemeente ter openbare kennis gebracht.

  • 2. De openbare kennisgeving vermeldt:

    • a.

      de datum, aanvangstijd en plaats van het rondetafelgesprek, alsmede de voorlopige agenda;

    • b.

      de wijze waarop en de plaats waar eenieder de agenda en de daarbij behorende stukken kan inzien.

Paragraaf 2 Orde van het rondetafelgesprek

Artikel 14 Procedure

  • 1. Belanghebbenden en deskundigen die een schriftelijke uitnodiging hebben ontvangen voor deelname aan het rondetafelgesprek hebben de gelegenheid in het rondetafelgesprek relevante informatie, ideeën en meningen naar voren te brengen.

  • 2. Burgers die op de publieke tribune zitten hebben de gelegenheid het woord te voeren in het rondetafelgesprek over de onderwerpen voorkomend op de agenda.

  • 3. Tenzij de voorzitter anders beslist, hebben insprekers maximaal 5 minuten de gelegenheid hun standpunten toe te lichten.

  • 4. Het college heeft de gelegenheid in het rondetafelgesprek een beknopte toelichting op aan de orde zijnde stukken te geven en te reageren op de inbreng van andere deelnemers aan het gesprek.

  • 5. De raadsleden en fractievertegenwoordigers hebben de gelegenheid beknopt een (nadere) toelichting te vragen op de ingebrachte stukken of de in het gesprek naar voren gebrachte zaken. Zij onthouden zich van het verwoorden van standpunten

  • 6. Een deelnemer voert het woord na het aan de voorzitter gevraagd en van hem verkregen te hebben.

Artikel 15 Wisseling raadsleden en fractievertegenwoordigers

Tijdens een rondetafelgesprek kan bij meerdere agendapunten op verzoek eenmaal gewisseld worden van raadsleden en fractievertegenwoordigers.

Artikel 16 Besluitenlijst

1.De rondetafelgriffier stelt van het rondetafelgesprek een besluitenlijst op.

2 De besluitenlijst moet inhouden:

  • a.

    de namen van de voorzitter, de rondetafelgriffier en de deelnemers aan het gesprek;

  • b.

    een vermelding van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest;

  • c.

    de nog openstaande vragen en de toezeggingen van het college;

  • d.

    de conclusie van het gesprek.

  • 3.

    De besluitenlijst wordt zoveel mogelijk vastgesteld in de eerstvolgende raadsvergadering.

Artikel 17 Afronding bespreking onderwerpen

  • 1. Wanneer de voorzitter, op basis van navraag bij de raadsleden en fractievertegenwoordigers, vaststelt dat over een onderwerp voldoende informatie is uitgewisseld, sluit hij de bespreking van dit onderwerp.

  • 2. De raadsleden of fractievertegenwoordigers formuleren bij meerderheid een aanbeveling aan de raad inzake de agendering, welke kan inhouden dat het onderwerp rijp is voor behandeling in de raadsvergadering, het wordt aangehouden of niet op de agenda van de raad wordt geplaatst.

    Hoofdstuk 4: Toehoorders en pers

Artikel 18 Toehoorders en pers

  • 1. De toehoorders en vertegenwoordigers van de pers kunnen op de voor hen bestemde plaatsen de openbare rondetafelgesprekken bijwonen.

  • 2. Het geven van tekenen van goedkeuring of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.

  • 3. De voorzitter is bevoegd, toehoorders die op enigerlei wijze de orde van het rondetafelgesprek verstoren, te doen vertrekken.

Artikel 19 Geluid- en beeldregistraties

Degenen die in de vergaderzaal tijdens het rondetafelgesprek geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.

Hoofdstuk 5: Slotbepalingen

Artikel 20 Uitleg en toepassing reglement

In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van het reglement, beslist het presidium, ofwel in voorkomende gevallen namens het presidium de voorzitter.

Artikel 21 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Dit reglement kan worden aangehaald als “Reglement van orde voor de rondetafelgesprekken gemeente Heeze-Leende 2018”.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op 6 maart 2018.

  • 3. Het reglement van orde voor de rondetafelgesprekken van de gemeente Heeze-Leende 2014 vervalt op dat moment.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering

van de raad voornoemd, d.d. 5 maart 2018

, de voorzitter

, de griffier